kela ei hyväksy sairauslomaa?
Olen vuoden ollut sairauslomalla vakavan masennuksen vuoksi.Olen käynyt kolmella eri psykiatrilla vuoden aikana,ovat aina kirjoittaneet että olen työkyvytön.Kela ei silti hyväksy sairauslomaa joten joudun olemaan työttömänä työnhakijana että saan edes jostain rahaa.Ihan älytöntä musta.Kela on kuitenkin hylännyt kahteen kertaan mun psykoterapia hakemuksen.Olen sairaanhoitaja mutta siihen työhön en haluaisi palata toisaalta en kykene myöskään opiskeluun ainakaan vielä kun en välillä viikkokausiin edes pääse sängystä ylös.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:06"]Olen saanut jo työhönosoituksia,työkkäristä sanottiin että voit kertoa työnantajille rehellisesti että olet oikeasti sairauslomalla.Kela ei kuitenkaan kuntouta millään tavalla.Aivan ihmeellistä että voi olla tällainen tilanne.Tiedän jo nyt mitä virheitä voin työssä tehdä ne ovatkin sitten niin vakavia että voi potilaan henki mennä koska ajatus ei tosiaan juokse samalla tavoin kun ennen.Vielä lääkkeet ja rauhoittavat sekottavat oloa.
Ap
[/quote]
No ei mikään ihme ettet pääse sängystä ylös kun nappailet lääkkeitä ja rauhoittaviakin.
Lääkkeet pois niin kyllä töihin pääsee.
Kappas, tästä oli just lääkärini kanssa keskustelua. Myös minulla on yksi diagnooseista vaikea masennus, vaan sain vain 3kk sairasloman koska "Kela ei hyväksy pidempiä enää". Kuka tämän käytännön on keksinyt, että kuntoutusta ja tukea tarvitseva yksilö joutuu jonnekin työkkäriin kirjoille rahan takia, vaikka ei olisi edes työkykyinen??
Minäkin sain vain ensimmäiset 3kk sairauspäivärahaa.Psykiatri ehdotti mulle päiväsairaala hoitoa mutta kelan mielestä olen silti kykenevä tekemään sh työtä?? Ensi viikolla työkkärissä aika.
Ap
Kokoa ittes ja mene töihin! Ihan oikein ettei yhteiskunta elätä tuossabtilanteessa.
Siinä on sekin, että et välttämättä voi olla työkkärissä kirjoilla jos olet esim. osastohoidossa. Minulla alkaa päiväsairaalajakso ja silloin en voi olla työkkärin asiakas; päiväsairaala on kokopäiväistä puuhaa, matkoineen 7h/pvä. Työkkäri taas vaatii että asiakas on käytettävissä koska tahansa esim. työhaastattelua tai osoitusta varten.
2
Olen saanut jo työhönosoituksia,työkkäristä sanottiin että voit kertoa työnantajille rehellisesti että olet oikeasti sairauslomalla.Kela ei kuitenkaan kuntouta millään tavalla.Aivan ihmeellistä että voi olla tällainen tilanne.Tiedän jo nyt mitä virheitä voin työssä tehdä ne ovatkin sitten niin vakavia että voi potilaan henki mennä koska ajatus ei tosiaan juokse samalla tavoin kun ennen.Vielä lääkkeet ja rauhoittavat sekottavat oloa.
Ap
No uutta hakemusta sitten vain! Kyllähän lääkärin pitäisi osata sellainen lausunto kirjoittaa, jos et kerran työkykyinen ole ja lääkärikin on sitä mieltä. Ethän sä tosiaan päiväsairaalahoidon aikana ainakaan voi työttömänä työnhakijana olla. Muuten kai jos työkkäri alkaa määrätä niitä työpaikkoja, niin sanot vain haastattelussa olevasi vakavasti masentunut etkä ole työkykyinen, eihän ne sua sinne sitten töihin ota koska olisit kuitenkin heti sairaslomalla.
Kokenut psykiatri teki kelaan lausunnon miten kipeästi tarvitsen psykoterapiaa,lisäksi liitteeksi psykoterapeutin lausunto.Meni 5kk ja hakemus hylättiin,tehtiin siitä valitus meni 3kk edelleen hylättiin.Olen kuitenkin 29 vuotias, joten en ymmärrä kelan päätöstä eikä lääkäritkään ymmärrä.
Ap
Sairauspäivärahaa maksetaan 300 päivää. Ja olet ollut jo vuoden sairaslomalla? Tämän jälkeen sulla on vaihtoehtona siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle ja sitä kautta saada tuloa. Kai olet hakenut sitä jo? Ei tossa ole mitään älytöntä. Hohhoi taas.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:49"]
Sairauspäivärahaa maksetaan 300 päivää. Ja olet ollut jo vuoden sairaslomalla? Tämän jälkeen sulla on vaihtoehtona siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle ja sitä kautta saada tuloa. Kai olet hakenut sitä jo? Ei tossa ole mitään älytöntä. Hohhoi taas.
[/quote]
Juu tästä lienee kyse. Kumma ettei kukaan aikaisemmin ole tätä hoksannut kommentoida. Tosiaan sairauspäivärahaa voi saada sen n. vuoden verran samaan sairauteen, sitten tulee kyseeseen työkyvyttömyyseläke (yleensä määräaikainen, joka myös kuntoutustuen nimellä tunnetaan).
Pitää olla selkeä suunnitelma kuntoutumisen varalle. Muuten niitä lausuntoja ei hyväksytä. Hae toimeentulotukea, jos et saa sairaus/kuntoutusrahaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:49"]
[/quote]
Juu tästä lienee kyse. Kumma ettei kukaan aikaisemmin ole tätä hoksannut kommentoida. Tosiaan sairauspäivärahaa voi saada sen n. vuoden verran samaan sairauteen, sitten tulee kyseeseen työkyvyttömyyseläke (yleensä määräaikainen, joka myös kuntoutustuen nimellä tunnetaan).
[/quote]
Niin ja lisään vielä, että oletettavasti myös Kelan päätöksessä on kerrottu, miksi sairauspäivärahaa ei enää myönnetä. Ehkä jopa neuvottu hakemaan työkyvyttömyyseläkettä.
14
Kela kuntouttaa ihmisiä, joiden on mahdollista kuntoutua takaisin tekemään töitä tai opiskelemaan. Jos olet liian sairas, ei kuntoutuspsykoterapiaa tipu. Kysymys voi olla siis siitäkin. Ja sairalomasta tosiaan se, että jos olet jo käyttänyt kaiken sairaslomasi. Sitten pitäisi hakea sitä työkyvyttömyyseläkettä.
Kela ei siis myönnä mulle sairauspäivärahaa tai myönsi ensimmäiset 3kk.Sen jälkeen ei.Kelaan on menny kaikki psykiatrin lausunnot jossa mut on todettu työkyvyttömäksi useaan kertaan ja kuntoutus suunnitelmat jota kela ei hyväksy.En ymmärrä miten psykiatrian erikoislääkärit ja kela ovat niin eri mieltä.Lääkärit ovat kuitenkin mua tavanneet ja tietävät tilanteeni.Ja niille jotka täällä huutelevat että kokoa itsesi,voisin haistattaa "pitkät paskat" jos ei ole kokenut masennusta joka on yhtä helvettiä päivästä toiseen ei kannattaisi kirjoittaa mitään.Lääkitys on todella tärkeää masennuksen hoidossa samoin psykoterapia.Lääkkeitä joutuu vaan vaihtelemaan kun kaikki ei käy kaikille.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 23:21"]
Kela ei siis myönnä mulle sairauspäivärahaa tai myönsi ensimmäiset 3kk.Sen jälkeen ei.Kelaan on menny kaikki psykiatrin lausunnot jossa mut on todettu työkyvyttömäksi useaan kertaan ja kuntoutus suunnitelmat jota kela ei hyväksy.En ymmärrä miten psykiatrian erikoislääkärit ja kela ovat niin eri mieltä.Lääkärit ovat kuitenkin mua tavanneet ja tietävät tilanteeni.Ja niille jotka täällä huutelevat että kokoa itsesi,voisin haistattaa "pitkät paskat" jos ei ole kokenut masennusta joka on yhtä helvettiä päivästä toiseen ei kannattaisi kirjoittaa mitään.Lääkitys on todella tärkeää masennuksen hoidossa samoin psykoterapia.Lääkkeitä joutuu vaan vaihtelemaan kun kaikki ei käy kaikille.
[/quote]
Ai okei, no se on sitten eri juttu. Erikoista. Ymmärsin aloituksesta, että olisit saanut sitä sairauspäivärahaa jo vuoden. Tsemppiä kuntoutumiseen joka tapauksessa!
14
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:09"]
No uutta hakemusta sitten vain! Kyllähän lääkärin pitäisi osata sellainen lausunto kirjoittaa, jos et kerran työkykyinen ole ja lääkärikin on sitä mieltä. Ethän sä tosiaan päiväsairaalahoidon aikana ainakaan voi työttömänä työnhakijana olla. Muuten kai jos työkkäri alkaa määrätä niitä työpaikkoja, niin sanot vain haastattelussa olevasi vakavasti masentunut etkä ole työkykyinen, eihän ne sua sinne sitten töihin ota koska olisit kuitenkin heti sairaslomalla.
[/quote]
Minulle kävi samoin. Hoitava lääkäri kirjoitti B-todistuksen, jonka mukaan en enää pysty raskaisiin, niveliä rasittaviin töihin. Kela päätti toisin. Aion tehdä valituksen Kelan päätöksestä. En voi alkaa tekemään töitä vahvojen särkylääkkeiden voimin.