Vanhoja kiuaskiviä ei saa viedä metsään sillä ne eivät maadu luontoon
Tarkkaa on sillä käytetyt kiuaskivet ovat jätettä ja siksi meitä suositellaan viemään käytetyt kivet lähimpään kierrätyskeskukseen, jossa niistä peritään asianmukainen käsittelymaksu. Esimerkiksi Helsingissä kiviainekselle löytyy Sortti-asemalta oma lavansa. Viennistä peritään pieni maksu, 50 litran laatikko kiviä maksaa alveineen 3,28 euroa.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Jotenkin ehkä melkein ymmärrän jos kyse on niistä keraamisista mölteistä, mutta entäs nuo "tavalliset" kivet, diabaasi sun muut mitkä on alunperin sieltä metsistä ja sorakuopilta haettu, pilkottu, pakattu pahvilootaan ja myyty kuluttajalle? Mikä tuossa prosessissa muuntaa ne jätteeksi?
Ei niitä metsästä haeta vaan louhitaan kallioista niihin kiuaskivilaatikoihin :D Voisin mennä kesätöihin kiuaskivikerääjäksi... Paitsi että kivien keruu ei taida olla jokamiehenoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa suurin osa minun kiukaani kivistä on luonnonkiviä. Kerätty varmaan jostain läheltä. Niitäkö ei saisi palauttaa sinne mistä tulivatkin?
Hyvästi kiuas.
Kiviä ei kannata hakea mistä tahansa rannasta tai lähimetsästä. Luonnonkivissä on useimmiten rautaa, joka ruostuttaa kiukaan. Jos niin käy, edessä on uuden kiukaan hankkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa suurin osa minun kiukaani kivistä on luonnonkiviä. Kerätty varmaan jostain läheltä. Niitäkö ei saisi palauttaa sinne mistä tulivatkin?
Hyvästi kiuas.
Kiviä ei kannata hakea mistä tahansa rannasta tai lähimetsästä. Luonnonkivissä on useimmiten rautaa, joka ruostuttaa kiukaan. Jos niin käy, edessä on uuden kiukaan hankkiminen.
Paitsi että tän ketjun mukaan lähimetsästä voi kerätä ne muiden vanhat kiuaskivet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi kiuas.
No vielä on nuo perintökiukaat ihan ok. Tosin en ole käyttänyt vuosikymmeniin, mutta on niitä sitä ennen käytetty kauan.
Hahahahah. Löytyyköhän tästä maasta oikeasti joku niin taukki, että vie kiuaskivensä kierrätyskeskukseen ja maksaa siitä. Ei hyvänen aika.
Minun puolestani ihan kuka tahansa saa vinkua vaikka maailman tappiin tuosta. Takuulla päätyvät luontoon, koska eivät siellä aiheuta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kivi- ja soraneutraali Suomi vuoteen 2023. Nyt tuli kiire.
Ei mitään ongelmaa. Nostetaan vähän vaikka autoilun verotusta, niin hyvin onnistuu. T. vihervasemmisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Jotenkin ehkä melkein ymmärrän jos kyse on niistä keraamisista mölteistä, mutta entäs nuo "tavalliset" kivet, diabaasi sun muut mitkä on alunperin sieltä metsistä ja sorakuopilta haettu, pilkottu, pakattu pahvilootaan ja myyty kuluttajalle? Mikä tuossa prosessissa muuntaa ne jätteeksi?
Ei niitä metsästä haeta vaan louhitaan kallioista niihin kiuaskivilaatikoihin :D Voisin mennä kesätöihin kiuaskivikerääjäksi... Paitsi että kivien keruu ei taida olla jokamiehenoikeus.
No joo... En edes kuvitellut että siellä pöpelikössä joku kottareiden ja kivivasaran kanssa rymyää. Pointti kuitenkin oli, että sieltä luonnon keskeltä ne on haettu ennen kaupan hyllylle päätymistä. Se (yleisimmin) pahvinen pakkaus on roskaa, mutta harvemmin kai kukaan sitä vuosia säilöö että saa siihen pakata ne vanhat kivet. Eli mikä niistä luonnonkivistä tekee roskia?
Asun maalla. En saa polttaa pihapiirissä nuotiota, sen on paikallinen jätehuoltoyhtiö kieltänyt (siis kuntien osakeyhtiö), koska voisin samalla polttaa myös risuja ja oksia. Sen sijaan saan 20 m päässä metsässä polttaa nuotiossa risuja ja oksia, koska silloin olen retkellä. Minusta on mielenkiintoista, että tuo 20 m tekee nuotiosta laillisen, samat savut se päästää ilmaan.
Hauskaa, kun se metsän kallio on sitä samaa oliviiniddiabaasia mitä kivetkin :D Ratkaisu: vie junaradan varteen.
Kun on seuraava AV:n yhteisreissu Porvooseen, otetaan kiuaskivet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla. En saa polttaa pihapiirissä nuotiota, sen on paikallinen jätehuoltoyhtiö kieltänyt (siis kuntien osakeyhtiö), koska voisin samalla polttaa myös risuja ja oksia. Sen sijaan saan 20 m päässä metsässä polttaa nuotiossa risuja ja oksia, koska silloin olen retkellä. Minusta on mielenkiintoista, että tuo 20 m tekee nuotiosta laillisen, samat savut se päästää ilmaan.
Mä poltan risua ja roskia pihalla. Jos joku tulee kitisemään, niin mulla on siinä klapei vieressä, heitän sekaan ja sanon että tää on mun grilli, ja saan grillata pihallani.
Hiukan huvitti tuo, että kivet pitäisi tarkistaa 2 kertaa vuodessa. No, neuvottiinhan autokoulussakin, että ennen jokaista ajoa auto pitää kiertää ja tarkistaa, että kaikki valot toimivat 🙄.
Kiellettävä tuollainen vaihtelu, kiukaat tehtävä sellaiseksi että kiviä ei pysty vaihtamaan!
T: myrkynvihreä
Kirjoitteleeko kaikki tänne oikeasti vitsillä vai mikä teitä vaivaa? On joo kiuaskivet luonnontuote ihan siinä missä vaikka uraanikin, mutta ei se silti tarkoita että kumpaakaan voisi kasata Hakunilan lähimetsään kun sitä ei enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta kaikki muut kivilajit maatuvat.
Kivet "syntyvät" kiertosysteemillä, joita ovat mm. laattatektoninen kierto ja rapautuminen.
Minä vein vanhat kiuaskivet junaradan penkalle satojen samanlaisten kivenmurikoiden joukkoon. En taatusti vie niutä minnekään jäteasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan huvitti tuo, että kivet pitäisi tarkistaa 2 kertaa vuodessa. No, neuvottiinhan autokoulussakin, että ennen jokaista ajoa auto pitää kiertää ja tarkistaa, että kaikki valot toimivat 🙄.
🤣Mulla on helppo tarkistaa vaikka joka saunareissun yhteydessä. Kiuas on niitä männävuosien muotikotkotuksia, vastukset verhoiltu vuolukivilaatoilla ja kivet on sellaiset vuolukivinopat, nätisti järjestyksessä kiukaan reunan hyllyllä.
No joo, siitä perusmallin sähkökiukaasta tiesi lappaa kivet tarkistukseen/vaihtoon kun alkoi löytyä kiukaan alta kiven murusia. Vanhempien puukiukaaseen vaihdetaan kivet varmaan... Öh... On ne varmaan joskus vaihdettu?
Vierailija kirjoitti:
Kun on seuraava AV:n yhteisreissu Porvooseen, otetaan kiuaskivet mukaan.
Kauheen kallis lentorahti, jos kaikki ottaa 50 kg kiviä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen "vanhoja" kiuaskiviä.
Suomalaiset ovat niin tyhmää kansaa että saadaan uskomaan kiven "vanhenevan" kun sen kuumentaa ja heittää vettä päälle.
Osa kivistä on sellaisia että jatkuvan lämpölaajenemisen ja veden paiskomisen seurauksena ne alkavat haurastua ja lopulta murentua. Koska nää on halvempia kuin parempi laatuiset kiuaskivet jotka kestäisi vuosia, niin suomalaiset ostavat näitä halvempi vaikka niiden laatu on huonompi.
Normi kiuaskivet on oliviinidiabaasia, joka on melko pehmeää, ja murenevaa, mutta halpaa. Oliviinikivet ovat kokemukseni mukaan parhaat mahdolliset, mutta kiukaaseemme ostettuna maksaisivat 400-500€, joten menemme halvemmilla.