Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras mielialalääke?

Vierailija
13.09.2014 |

Olen ollut jo kauan keskivaikeasti masentunut, mutta kieltäytynyt lääkehoidoista, koska olen kuullut niistä kauheista sivuvaikutuksista. Keskusteluapua olen saanut. Nyt alkavat illat kuitenkin pimenemään ja mieli on musta. Luulen, että jotain lääkettä olisi syytä kokeilla.

Mitä suosittelisitte? Sellaista, josta ei mene pää ihan sekaisin tai persoonallisuus muutu kokonaan. 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on paras lääke masennukseen.

Vierailija
2/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas apteekin jätesäiliöt taas vertailee mömmöjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos masennus oirehtii vetämättömyytenä, suosittelisin essitalopraamia. Itse olin kuitenkin masentuneena ahdistunut, uneton ja kävin ylikierroksilla. Minulle sopi mirtazapiini, joka rauhoittaa. Paino nousi pari kiloa mutta tasaantui, kun korjasin syömisiä.

Vierailija
4/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Olet ajasta jäljessä. Lääketeollisuus on lyönyt jo masennuksella rahoiksi. Nyt on "bipon" aika.

Vierailija
5/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin viime keväänä Escitalopramin pienellä annostuksella. Ei mitään sivuvaikutuksia ja olokin parani ( ahdistus, masennus). Lopetin lääkkeen kertalaakista kun tänä vuonna sairastuin rintasyöpään. Isompi ongelma poisti masennuksen tehokkaasti. Eikä tullut vieroitusoireita lääkkeestäkään.

Suosittelen välttämään kaikkia turhia lääkkeitä niin pitkään kuin mahdollista. Mindfullness, ulkoilu, kulttuuri, kirjallisuus, luonto, ystävät, tämä kaikki ensin. Elämä on arvokasta.

Vierailija
6/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 22:41"]Jaahas apteekin jätesäiliöt taas vertailee mömmöjään.
[/quote]
Toivottavasti masennut ja koet tämän sonnan omakohtaisesti.

Vierailija
7/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii sertralin. Tosin mulla on hoidettavana paniikkihäiriö.
Aloitettiin 50mg ja siirryttiin sataan mg:aan. Se on ollut hyvä annostus mulle.
Aikaisemmista lääkkeistä on tullut levottomia jalkoja ja käsiä, hermostuneisuutta (vaikea pysyä paikallaan), haluttomuutta, trombosyyttitason laskua.... sertralin on ollut moitteeton.

Vierailija
8/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä todistaa, että palsta on täynnä masentuneita sekopäämammoja.

Vierailija
9/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, röllit ryömineet koloistaan lauantaikännissä. Menkää takas tinttaamaan älkääkä kiusatko masentuneita. 

Voimia ap! Puhu lääkärillesi. 

Vierailija
10/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 22:18"]

Näitä täällä suositeltuja ja / tai varoiteltuja Voxraa ja Venlaa harvemmin kai määrätään ensimmäiseksi lääkkeeksi. Nykyisin taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että aloitetaan SSRI-lääkkeellä (Cipralex, Seronil jne.) ja jos ei tehoa, niin sitten ehkä Voxra (DNRI-lääke) siihen rinnalle tai vaihto Venlaan (SNRI-lääke).

Mielialalääkkeet vaikuttavat lähinnä kahdella tavalla, joko tasaavat mielialoja (vievät ns. ääripäät pois) tai lisäävät toimintakykyä. Jos ap olet käynyt samalla lääkärillä jo pitempään, hän varmasti osaa arvioida, minkä tyyppinen lääkitys sinua voisi auttaa parhaiten.

Ns. uudet mielialalääkkeet, joita nämä kaikki SSRI-lääkkeet sekä Venla ja Voxra ovat, eivät periaatteessa lihota, mutta saattavat lisätä ruokahalua paljonkin. Joitakuita ne väsyttävät, Voxra yleensä kai piristää. Seksuaalisuuteen ikävä kyllä taitavat vaikuttaa lähes kaikilla. Lopettamisesta puhutaan paljon, mutta sekin on aika tuurista kiinni, voi päästä helpollakin (itse lopetin Venlan melko kivuttomasti parin vuoden käytön jälkeen).

Mielialalääkkeitten ikävin puoli on, että hyvin harvoin osuu kerralla oikea lääke ja annostus, vaikutus alkaa monesti vasta viikkojen tai jopa parin kuukauden kuluttua tai sitten ei ala, joten edessä on lääkkeen vaihto ja taas menee viikkoja. Jos en itse ole muuta masennukseni aikana oppinut, niin kärsivällisyyttä... Niin ja minulle ei käynyt mikään noista yllämainituista lääkkeistä, mutta apu löytyi lopulta ns. vanhan mallisesta lääkkeestä.

[/quote]

Voxra ei vaikuta seksuaalisesti kuin parantavasti. Googlaa. Se on yksi sen suotuisia sivuvaikutuksia. 

13

Vierailija
11/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Toivottavasti masennut ja koet tämän sonnan omakohtaisesti.

[/quote]

Kiitos toivotuksestasi. Olen jo masennuksen ja teholtaan kalkkitabletteihin verrattavat rahastusmömmöt kokenut. Älä sotke masentuneita mömmövertailijoihin. Monet heistä tarvitsevat apua. Ei suinkaan lääkeyhtiöitten kusetusta sairautensa kustannuksella.

Vierailija
12/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-EPA 500 MG+ D-VITAMIINILIS samassa, otat aloitusannoksena 1500 mg-2000mg pv, tutkitusti auttaa mielialaan ja keskittymiskykyyn. Oon syöny vuosia tuota, nykyään ylläpitoannoksena syön 1000mg pv, en ole lähemmäs 10 v tarttenu mielialalääkkeitä.

Lueppa tri Tolosen sivuilta ko.aineesta.

Ja vain puhdasta E-EPAA, ei mitään omegasekoituksia.

Vierailija
13/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä erityisesti yksinäisyydestä johtuvaa masennusta keskivaikeasta vaikeaan jo vuosien ajan, välillä lyhyehköjä parempia ja lääkkeettömiä aikoja. Mikään lääke ei auta jos elämänlaatu ei itsessään parane, mutta kyllähän niistä on apua. Aloitin vähän aikaa sitten voxtran, pätevän oloinen uusi lääkäri puhui siitä suurinpiirtein ihmelääkkeenä. Otetaan aamusta, piristää, toisin kuin monet muut mielialalääkkeet, ei lihota vaan saattaa aiheuttaa ruokahalun vähenemistä. Miinuksena: on eläkeläiselle aika kallista, aiheuttaa huimausta, saattaa aiheuttaa vakavampia sivuoireita, kuten epilepsia-tyyppisiä kohtauksia.

Vierailija
14/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Bupropionilla on jonkin verran väärinkäyttöpotentiaalia, koska sillä on lievästi crack-kokaiinin ja amfetamiinin kaltainen vaikutus murskattuna (depot-rakenteen hajotessa aine vapautuu nopeammin elimistöön)." Av-mammojen peruskauraa..

Vierailija
15/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavat lääkkeet eivät ole mielialalääkkeitä. Tiedoksi tuolle yhdelle viisastelijalle.

Vierailija
16/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:10"]

Rauhoittavat lääkkeet eivät ole mielialalääkkeitä. Tiedoksi tuolle yhdelle viisastelijalle.

[/quote]

Mielialaahan siinä pyritään rauhoittamaan. Mutta se siitä. Ei siitä kannata väitellä.

J-P

Vierailija
17/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:10"]

[/quote]

Psyykenlääkkeitä kaikki tyynni. Tosin rauhoittavat lääkkeet ovat tehokkaita, toisin kuin esim. masennuslääkkeet.

Vierailija
19/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnoosina paniikkihäiriö ja keskivaikea masennus ja avun olen saanut sertralinista ja kuntoutuspsykoterapiasta. Pelkkä sertralin vei ahdistukselta ja masennukselta pahimman terän, mutta todellinen toipuminen alkoi vasta kun terapia tuli mukaan. Annos oli suurimmillaan 150 mg, nyt 125 mg. Siinä mielessä lääke on muuttanut persoonallisuuttani, että enää en ole ahdistunut, itkuinen ja toivoton 24/7, vaan nautin elämästä. Sivuvaikutuksia on väsymys ja orgasmin saamisen lievä vaikeutuminen, mutta ne kestää kun muistaa mitä elämä olisi ilman lääkettä.

Kamalia kokemuksia on venlafaxinista, jota syödessä tilani vain huononi. Kurjimpia sivuvaikutuksia oli se, että se teki jalkovälistä tunnottoman ja vei orgasmikyvyn kokonaan. Se ei lupauksista huolimatta myöskään piristänyt, vaan aiheutti suuremmilla annoksilla vain sydämentykytystä. Lääkkeen lopettaminen oli jotain aivan järkyttävää, olin itsemurhan partaalla sen vieroitusoireahdistuksen kanssa. En suosittele.

Jos saisin valita, en tietenkään söisi mitään lääkkeitä, mutta kylmä tosiasia on, ettei mun elämäni olisi hääppöistä ilman niitä.

Vierailija
20/75 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotelolääkkeet=WT! Toisaalta hyvä, että av-mammat myöntävät itsekin olevansa mieleltään sairaita ja hoidon tarpeessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan