Mies haluaa minun muuttavan asuntoonsa muttei halua myydä minulle edes pientä osuutta siitä
Toisesta parhaillaan aktiivisesta ketjusta tuli mieleen. Eli mies painottaa haluavansa vakavaa suhdetta ja haluaa, että laitan oman asuntoni vuokralle. Haluaa minut asumaan ehdottomasti kanssaan saman katon alle. Ei kuitenkaan halua missään tapauksessa myydä minulle edes pientäkään osuutta omasta asunnostaan ja tämä aiheuttaa minussa nyt kysymyksiä. Olemme keski-ikäisiä ja kumpikin tulee toimeen omillaan. Miehen mielestä olisi mahdoton ajatus, että asuisimme käytännössä yhdessä mutta minä pitäisi oman asuntoni vuokraamattomana. Kuulemma se olisi tällöin ns. "panokämppä". Miehessä on paljon mustasukkaisia piirteitä ja tämä nyt ei ole edes ilmeisin.
Pitkin hampain mies suostui oman asuntoni vuokrausvaihtoehtoon. Ensisijaisesti oletti, että minä myisin oman asuntoni ja muuttaisin hänen asuntoonsa. Pistäisin rahat kasvamaan korkoa ja seuraavan asuntomme ostaisimme yhdessä. Eikö tämä nyt olisi ollut kaikkein sairain kuvio? Jos mies on niin epävarma, ettei halua myydä omaa osuuttaan nykyisestä asunnostaan, miksi haluaa minun kantavan isomman riskin? Vuokralaisella on pidempään asuessaan kuitenkin puolen vuoden irtisanomisaika, jonka ajan minä olisin käytännössä koditon mikäli suhteeni miehen kanssa päättyisi.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi uskonut, että joskus olen tätä mieltä, mutta niin vain kävi...
Eli naimisiin tai sitten asutte erillään. Kaikki, siis ihan kaikki, viritykset, missä lasketaan kuka maksaa mitäkin ja kuka kartuttaa kenenkin omaisuutta ja miten paljon ja kuka hyötyy eniten kenestäkin ovat ihan älyttömiä. Jos et ole valmis menemään miehen kanssa naimisiin, niin sitten vain jatkatte elämäänne omissa kämpissänne. (Se panokämppä kuulosti kyllä munkin mielestä vähän oudolle..., mutta jos ap on miehestään varma, niin ei kuulu muille).
Voit sanoa miehelle, että muutat oikein mielellään hänen asuntoonsa, kunhan olette naimisissa. Sitten voitte yhdessä miettiä, mitä teette sinun asunnollesi.
Eli joka tapauksessa naisen on päästävä miehen omaisuuteen käsiksi.
No, sua varmaan lohduttaa, että yllä olevassa skenaariossa se mieskin saattaisi saada epäsuoraa hyötyä siitä naisen kämpästä, jos se on vaikka vuokralla. Ihmisethän menevät yhteen sinun mielessä vain hyötymistarkoituksessa. Kaikki perheet ja ihmissuhteet ovat vain hyötyjien verkosto. Koeta pärjätä siellä! Tää on kauhea maailma, jossa vain ahneimmat ja kylmimmät ihmiset (lue: naiset) voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että ostat esim. 10% ja eron tullen voit turvatusti jäädä sinne asumaan ja mies muuttaa pois?
Vastaan provoon mutta en. Ajattelen, että mikäli asuinalueen arvo on säilynyt ennallaan tai noussut (kyseessä Helsinki), minulle riittäisi se, että mies ottaa omiin nimiinsä velkaosuuteni. Vähentäköön minun puolestani osakehuoneistoille tulevan varainsiirtoveron (2%) osuuden.
Ajatukseni on alkujaan ollut sitoutua tähän suhteeseen tosissani mutta miehen oudot ajatukset saavat todellakin epäluuloiseksi.
ap
Ottaa nimiinsä sun velkaosuuden? Miten varainsiirtovero vähennetään?
Tämän takia mies ei halua sotkea sun kanssa raha-asioita. Ei kai kukaan ota toisen velkaosuutta, kyllä ne ihan kauppana tehdään ja omistusosuudet kirjataan kauppakirjaan ja osakekirjaan. Se 2% maksetaan verottajalle.
Kirjoitit itsestäänselvyyksiä. Oikaisin lainaamassani viestissä koska oletin, että täysipäiset ihmiset ymmärtävät käytännöt. Teen itse töitä kyseisten asioiden parissa ja koulutuskin on niihin sopiva,
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en suostuisi muuttamaan toisen asuntoon. Se on jo nähty tarpeeksi monta kertaa miten se on aina sen toisen ja sinä olet siellä hänen hyvyyttään. Koti siitä ei koskaan tule.
Jos haluaa asua yhdessä molemmat muuttaa.
Minä viihdyin oikein hyvin toisen kodissa. Sisustettiin vaan molemmille mieleiseksi.
Siis olet muka keski-ikäinen, mutta kuuntelet tuollaisia panokämppäjuttuja?? Tajuatko, että saat jossain vaiheessa kuonoosi kun miehen mustasukkaisuus yltyy. Todennäköisesti muutenkin aikoo määräillä sinua, mutta odottaa kunnes olet ns. nalkissa eikä sulla ole omaa asuntoa.
En minä ainakaan haluaisi mitään osuuksia ostaa vaan pistäisin oman asunnon vaan vuokralle. Siitä on helppo hipsiä takaisin kotiin, jos ero tulee. Ja jos on kirjoilla toisen asunnossa, ei sieltä niin vain heitetä pihalle vaan voi odotella rauhassa, että se vuokralainen lähtee ensin pois asunnosta.
Voisin muuttaakin miehen kämppään ostamatta osuuttakaa. Riippuu paljonko joutuisin maksamaan asumisesta kuukaudessa.
Oman kämpääni myisin ja ostaisin rahoilla osakkeita tai rahastoja, vuokrahommia en jaksaisi.
Minä tekisin niin, että muuttaisin, mutta en laittaisi asuntoani heti vuokralle.
Tärkeää on katsoa, miten mies siihen reagoi. Jos alkaa syyllistämään ja painostamaan - niin se on todell arvokas tieto miehestä.
Jos mies alkuhetmostumisen jälkeen toteaa, että ”totta kai saat tehdä niin kuin itse tahdot”, niin laittaisin sen jälkeen asuntoni vuokralle.
Mikä järki on heti alkaa ostaa osuuksia vaikka ette vielä ole asunut yhdessä. Ihan hyvin voi käydä niin ettei se yhteiselo sitten sujukaan. Sen sijaan miehellä ei ole mitään sanomista mitä sinä teet omalla asunnollasi. En tykkäisi tuollaisesta määräilijästä ja jättäisin muuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaakin miehen kämppään ostamatta osuuttakaa. Riippuu paljonko joutuisin maksamaan asumisesta kuukaudessa.
Oman kämpääni myisin ja ostaisin rahoilla osakkeita tai rahastoja, vuokrahommia en jaksaisi.
Kukaan ei yllättynyt että et halua maksaa asumisesta. Eihän sitä kukaan haluaisi tehdä mutta ainakin meidän miesten on aina maksettava asumisesta ja elämisestä. Mikään ei ole ilmaista
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan muuttaisi yhteen tuollaisen miehen kanssa. Enkä seurustelisi muutenkaan. Noin vahva mustasukkaisuus ja tuollaiset inhottavat panokämppäpuheet olisivat minulle ehdoton turn off.
Red flag, Red flag!!!!!
Ottaa nimiinsä sun velkaosuuden? Miten varainsiirtovero vähennetään?
Tämän takia mies ei halua sotkea sun kanssa raha-asioita. Ei kai kukaan ota toisen velkaosuutta, kyllä ne ihan kauppana tehdään ja omistusosuudet kirjataan kauppakirjaan ja osakekirjaan. Se 2% maksetaan verottajalle.