kassaneidit ja kolmekymppisten naisten teitittely
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota miten parikymppiset kassatytöt teitittelevät ylikorostuneesti noin 10 vuotta vanhempia naisia? Olen 34-vuotias ja varmasti näytänkin raskaiden pikkulapsivuosien jälkeen vähintäänkin ikäiseltäni. Silti on minusta outoa että minua on alettu teitittelemään nimenomaan nuorempien naisten toimesta. Miehet ja omanikäiset tai vanhemmat naiset eivät sitä tee. Kun itse olin asiakaspalvelutyössä teitittelin selkeästi itseäni vanhempia, noin viisikymppisiä ja siitä ylöspäin.
Eilen taas Alkossa asioidessani kassatyttö maireasti teititteli ja mikä huvittavinta, sinutteli minun jälkeeni tullutta oikeasti iäkästä selvästi yli kuusikymppistä naista. Kyse ei siis voi olla siitä että kaikkia itseä vanhempia teititellään.
Ja en myöskään usko oikeasti näyttäväni aivan ikälopulta koska kesällä eräs arviolta itseni ikäinen myyjä pyysi paperit kuoharia ostaessani.
Mikä ihmeen juttu tämä on?
Kommentit (84)
Meillä ei ole ohjeistusta, enkä itse teitittele kassatyössä kuin selvästi vanhoja (70v+)ihmisiä.
Naiset ei oikeasti pidä siitä, suuri osa kokee sen jopa loukkaavana. Itse teitittelin vaikka ei ohjeistusta ollutkaan, mutta kyllästyin siihen että suurin osa koki sen loukkaavana ja näkivät tarpeelliseksi kommentoida vastaan esim. "ei minua vielä teititellä tarvitse...", "kiitos vaan, mutta ei tämän ikäisiä tarvitse teititellä (Nainen n.50v)", "en minä niin vanha rouva vielä ole, että oikein teititellä tarvitsee..."
Ja niin edelleen. Siitä ei pidetä oikeasti, ehkä niin pieni enemmistö pitää siitä, että ei kannata ärsyttää sitä suurta osaa pakosti sanomalla.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:22"]
Minä taas arvostan liikettä, jossa asiakkaita teititellään. Ja ilahdun merkittävästi, jos minua teititellään.
Minusta teitittely on hieno tapa, ja pyrin itse asiakaspalvelussa teitittelemään luontevasti, ellei toisin kehoteta. Se ei tarkoita sitä että pitäisin asiakasta vanhana harppuna tai itseäni jotenkin parempiarvoisena. Minusta teitittely on vain yksinkertaisesti hyvä tapa osoittaa, että arvostaa teititeltävää henkilöä. Ja mitä luontevammin teitittelee, sen paremmin se uppoaa muuhun puheeseen eikä siihen kiinnitä tarpeettomasti huomiota.
Teitittely kunniaan!
[/quote]
Minä,minä,minä,minä.
Teidän tulisi miettiä enemmän sitä vastaanottavaa osapuolta, eikä sitä miltä se sinusta aspana tuntuu tai mitä se sinulle merkitsee.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:14"]
Itsekin inhoan jos minua (34v) teititellään. En tosiaan koe olevani niin vanha :O. Asiakaspalvelutyössä olen teititellyt n. 70+ ikäisiä, vähän tilanteen ja henkilön mukaan tietysti. Outoa on minusta, että juurikin kaupoissa teititellään kaikkia yli 25v, kun taas sairaalassa ei tunnu hoitajat teitittelevän ketään! +/- 80v läheisiäni on aina hoitsujen puolesta sinuteltu, samoin olen kuullut nuorien hoitsujen sinuttelevan yli 90v potilaita. Tätä minä ihmettelen! Jos jo muuten potilaana joutuu makaamaan vähemmän arvokkaana mahdollisesti vaipoissa ja sairaana sairaalavuoteella, niin eikö silloin hoitaja voisi kunnioittaa sen verran että teitittelee sen ikäisiä potilaita, jotka ovat teitittelyyn tottuneet :(.
[/quote]
Monissa Euroopan maissa teititellään kaikkia, jotka ovat sinua vanhempia. Ihan vain siksi, että se on kohteliasta. Jännä, että Suomessa ihmiset kokevat tämän näin oudoksi asiaksi.
[/quote]Suomessa on oma tapakulttuurinsa, johon ei vuosikymmeniin luontevasti kuulunut teitittely. Teitittelykulttuurin maissa teititeltäköön vapaasti, mutta ei suomen kielessä tarvitse tehdä samoin. Katselin juuri brittien junalippuvaraussysteemiä, ja huvitti miten siinäkin pitää ilmoittaa tittelinsä valikosta, jossa voi olla esim. rouva, tohtori tai pastori.
Sanoithan sinäkin parikymppisiä tytöiksi ja mistä tiedät kassojen iät? On siellä kolmekymppisiäkin töissä.
Minusta hyppäys oli huima ja tuntui epämiellyttävän kaksinaamaiselta, kun teininä sain joka paikassa tosi tylyä palvelua, ja sitten kun aloin näyttää aikuiselta, ruvettiin maireasti teitittelemään.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:35"]
Minusta hyppäys oli huima ja tuntui epämiellyttävän kaksinaamaiselta, kun teininä sain joka paikassa tosi tylyä palvelua, ja sitten kun aloin näyttää aikuiselta, ruvettiin maireasti teitittelemään.
[/quote]
Samat sanat. Näytin teiniltä n. 35-vuotiaaksi asti joten siihen saakka sain täysin paskaa palvelua, jos sain palvelua, esim. monissa naistenvaate- ja kenkäkaupoissa. Pukeuduin kuitenkin siististi enkä teinimuotimaisesti mutta eipä tuolla ollut vaikutusta. Vanhemman näköisiä ihmisiä palveltiin monesti ennen minua vaikka olin tullut kauppaan ensin ja odottelin vuoroani näkyvissä. Ohis mutta kuitenkin.
Teitittely on minusta typerä ja vanhanaikainen tapa, toki teitittelen itseäni vanhempia, eli keski-ikäisiä ja siitä ylöspäin jos pomo on sitä mieltä. Joskus menee kuitenkin sekaiksin teitittely ja sinuttelu, eikä ole aina helppo sekunnissa päättää kumpaa käyttää.
No voi jumalauta että on taas ihmisillä vaikeeta kun mikään ei kelpaa.
Itse olen kassalla aikoinaan saanut saman päivän aikana haukut suurin piirtein saman ikäisiltä naisilta. Toiselta siitä kun teitittelin ja toiselta siitä kun en teititellyt. Tiedä siinä sitten naaman kireyden perusteella kumpaakohan niistä nyt kukaki tällä kertaa haluaa.
Ihan oikeesti sanompa vaan että on elämä vaikeaa jos pitää herneet vetää tällasesta asiasta nokkaan. Mutta joo, kaupassa kun on töissä niin tajuaa kuinka ihmeellisistä asioista ihmiset vetää niitä herneitä. Omat ongelmat tuntuu yllättävän helpolta joskus :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:19"]
Minä taas arvostan liikettä, jossa asiakkaita teititellään. Ja ilahdun merkittävästi, jos minua teititellään.
Minusta teitittely on hieno tapa, ja pyrin itse asiakaspalvelussa teitittelemään luontevasti, ellei toisin kehoteta. Se ei tarkoita sitä että pitäisin asiakasta vanhana harppuna tai itseäni jotenkin parempiarvoisena. Minusta teitittely on vain yksinkertaisesti hyvä tapa osoittaa, että arvostaa teititeltävää henkilöä. Ja mitä luontevammin teitittelee, sen paremmin se uppoaa muuhun puheeseen eikä siihen kiinnitä tarpeettomasti huomiota.
Teitittely kunniaan!
[/quote]
Minä,minä,minä,minä.
Teidän tulisi miettiä enemmän sitä vastaanottavaa osapuolta, eikä sitä miltä se sinusta aspana tuntuu tai mitä se sinulle merkitsee.
[/quote]
Vedätkö oikeasti tällaisestakin asiasta tämän "Minäminäminä" virren? Kyllä, minä teitittelen, koska minusta se on mukava tapa. Ja ilman muuta minä osaan vaihtaa sinutteluun, jos teitittely asiakasta kiusaa. Mutta minusta tästä teitittelystä tehdään aivan ihmeellinen demoni.
Vai oletko ammattiloukkaantuja? Minuakin loukkaa, jos myyjä kehtaa tarjota minun pakasteilleni pussia, uskaltaakin kysyä plussakortin perään tai, jumankeuta, tarjota jotakin keräilylippusta!!! Vaihdan liikettä oitis.
Että kukakohan tässä tätä minä-virttä laulaa, saanen kysyä.
Itselläni tuo teitittely tulee täysin vahingossa, on paljon näitä iäkkäämpiä asiakkaita jotka tulevat kysymään neuvoa (olen hyllyttäjänä töissä) ja se teititteöy on jäänyt päälle. Saatan teititellä jopa omanikäisiäni parikymppisiä vahingossa. Olen yrittänyt päästä eroon tavasta, mutta me sanat vaan tupsahtaa suusta.
Muutamaan kertaa on tullut todella vihaista kommenttia keski-ikäisiltä, varsinkin miehiltä. "MINUA EI TARVITSE TEITITELLÄ". Siinä sitten pyytelen anteeksi samalla kun toinen kävelee nokka pystyssä pois. Jotkut ovat ihan ystävällisesti sanoneet, että eivät ole vielä teitittelyiässä, jolloin olen sanonut sen tulevan automaattisesti.
Minä ainakin vältän paikkoja, joissa sinutellaan.Teitittely ja rouvaksi puhuttelu ovat asiakaspalveluun sopivia, Stockmannilla tämä onneksi osataan! Ikää minulla on 35. Ehkä eniten ärsyyntyvät ne, jotka ovat olleet nuoria joskus radikaalilla 60-luvulla. Tutkimusten mukaan nuoret ikäluokat ovat arvoiltaan konservatiivisempia kuin nykyiset keski-ikäiset.
Joissain kauppaketjuissa teititellään enemmän kuin muualla, esim. Lidlissä. Johtuukohan saksalaisuudesta, vitsi vitsi. Suomessa teitittely tuntuu jotenkin keinotekoiselta ja vanhanaikaiselta, sehän ei sinällään puhekieleen enää kuulu. Mutta tottakai kyse on kohteliaisuudesta, eikä mistään muusta.
Ilkeyttään tekevät?
Olisiko kuitenkin niin, että heitä on ohjeistettu teitittelemään KAIKKIA asiakkaita, ja takanasi tullut oli hänelle tuttu henkilö?
Oikeasti, tällaista voi olla vain suomessa. Suomalainen nainen menee kauppaan ja SUUTTUU kun häntä teititellään. Ja semmoisen nuoren nätin tytön toimesta. Vittu. Sillä oli varmaan loukkaaminen mielessä. Halusi että tunnen itteni vanhaks. Vittu en mene enää sinne kauppaan ikinä!
ps. teitittely aspa tilanteissa on lisääntynyt 2000-luvulla. Minusta on hienoa, että tällaista perinnettä on otettu uudestaan käyttöön. Jos ahdistaa, aina voi sanoa, että sinuttele vaan. Jotkut taas osaavat ottaa sen kohteliaana käytöksenä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:41"]
Ilkeyttään tekevät?
Olisiko kuitenkin niin, että heitä on ohjeistettu teitittelemään KAIKKIA asiakkaita, ja takanasi tullut oli hänelle tuttu henkilö?
Oikeasti, tällaista voi olla vain suomessa. Suomalainen nainen menee kauppaan ja SUUTTUU kun häntä teititellään. Ja semmoisen nuoren nätin tytön toimesta. Vittu. Sillä oli varmaan loukkaaminen mielessä. Halusi että tunnen itteni vanhaks. Vittu en mene enää sinne kauppaan ikinä!
ps. teitittely aspa tilanteissa on lisääntynyt 2000-luvulla. Minusta on hienoa, että tällaista perinnettä on otettu uudestaan käyttöön. Jos ahdistaa, aina voi sanoa, että sinuttele vaan. Jotkut taas osaavat ottaa sen kohteliaana käytöksenä.
[/quote]
Soitin jhk call centeriin selvittääkseni ongelmaa, jonka palveluntarjoaja oli aiheuttanut. Selvitin asiani jämäkästi mutta ystävällisesti. Asiakaspalveluloppi teititteli minua kahdesta sinuttelupyynnöstä huolimatta. Koin sen loukkaavana. :)
Kristiuskossakin kaikkein ylintä auktoriteettia sinutellaan. Sinuttelussa kysymys on välittömyydestä, ihmisläheisyydestä, mukavuudesta, yhdenvertaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:32"]
Teitittely kunniaan!
[/quote]
Minä,minä,minä,minä.
[/quote]
Vedätkö oikeasti tällaisestakin asiasta tämän "Minäminäminä" virren? Kyllä, minä teitittelen, koska minusta se on mukava tapa. Ja ilman muuta minä osaan vaihtaa sinutteluun, jos teitittely asiakasta kiusaa. Mutta minusta tästä teitittelystä tehdään aivan ihmeellinen demoni.
Vai oletko ammattiloukkaantuja? Minuakin loukkaa, jos myyjä kehtaa tarjota minun pakasteilleni pussia, uskaltaakin kysyä plussakortin perään tai, jumankeuta, tarjota jotakin keräilylippusta!!! Vaihdan liikettä oitis.
[/quote]
Enemmänkin tarkoitin sillä minäminä-kommentilla aspatyötä, enkä niinkään sitä että se minua loukkaisi. Mun mielestä vain yksi pahimpia ja yleisimpiä virheitä aspoilla on toimia niin kuin ITSE haluaisin, vaikka aina tulisi objektiivisesti miettiä että mitä ne meidän asiakkaat oikeasti ajattelee.
Eli vaikka itse pidät teitittelystä, mutta asiakkaat kommentoivat sitä eivätkä ymmärrä sitä elettä merkkinä arvostuksesta, niin kannattaa aidosti lopettaa. Jos siis pääsee valitsemaan toimintatavan.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:58"]
Teitittely kunniaan!
[/quote]
Minä,minä,minä,minä.
[/quote]
[/quote]
Enemmänkin tarkoitin sillä minäminä-kommentilla aspatyötä, enkä niinkään sitä että se minua loukkaisi. Mun mielestä vain yksi pahimpia ja yleisimpiä virheitä aspoilla on toimia niin kuin ITSE haluaisin, vaikka aina tulisi objektiivisesti miettiä että mitä ne meidän asiakkaat oikeasti ajattelee.
Eli vaikka itse pidät teitittelystä, mutta asiakkaat kommentoivat sitä eivätkä ymmärrä sitä elettä merkkinä arvostuksesta, niin kannattaa aidosti lopettaa. Jos siis pääsee valitsemaan toimintatavan.
[/quote]
Olisitko voinut siis lukenut kommenttini loppuun ennen tätä minäminä-syyttelyä?
"Minusta teitittely on hieno tapa, ja pyrin itse asiakaspalvelussa teitittelemään luontevasti, ellei toisin kehoteta."
Osaan kyllä vaihtaa teitittelyn sinutteluksi, jos asiakas sitä pyytää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:58"]
Teitittely kunniaan!
[/quote]
Minä,minä,minä,minä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olisitko voinut siis lukenut kommenttini loppuun ennen tätä minäminä-syyttelyä?
"Minusta teitittely on hieno tapa, ja pyrin itse asiakaspalvelussa teitittelemään luontevasti, ellei toisin kehoteta."
Osaan kyllä vaihtaa teitittelyn sinutteluksi, jos asiakas sitä pyytää.
[/quote]
Ei se enää auta, jos teitittelyn olet jo tehnyt ja asiakas kokenut sen loukkaavana tai pehmeämmin sanottuna kokenut sen negatiivisena. Puhutaan varmaankin erilaisista asiakaskohtaamisista, mutta esimerkiksi kassatyöskentelyssä se kohtaaminen on lyhyt eikä siinä aleta kyselemään että saako sinutella vai teititellä. Tarkoitukseni on vain ilmaista se että nykyään todella moni asiakas ei koe arvostavana eleenä teitittelyä ja omaan kokemukseen pohjaten, olisin sen kanssa todella varovainen ja käyttäisin sitä vain rajatuissa tapauksissa, en yleisenä toimintatapana.
Mielestäni se ei oikein sovi enää nykyaikaan, ainakaan monen asiakkaan mielestä.
GALLUP!
Haluaisitko sinä, yli 35v henkilö, että sinua TEITITELLÄÄN kaupassa.
KYLLÄ= Peukku YLÖS
EI =Peukku alas
Aikoinani kun olin töissä isossa tavaratalossa, niin nyrkkisääntönä oli, että teititellään noin 30-vuotiasta ja häntä vanhenmpaa. Yritän itse muistaa tämän, kun nykyisin minua teititellään kaupoissa ja kieltämättä tunnen itseni kauhean vanhaksi. Ilahdun aina, kun sinutellaan. Olen melkein viisikymppinen.
Olen huomannut saman ilmiön kuin ap, että nuoret teitittelevät nimenomaan 30-40-vuotiaita naisia, kun taas samanikäisiä miehiä he sinuttelevat. Ja aina yhtä hätkäyttävää on kuulla kassan sinuttelevan selkeästi vanhoja (yli 75-v) henkilöitä. Silloin ajattelen, että ehkä nämä mummelit ja papparaiset ovat vakiasiakkaita.