Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kassaneidit ja kolmekymppisten naisten teitittely

Vierailija
13.09.2014 |

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota miten parikymppiset kassatytöt teitittelevät ylikorostuneesti noin 10 vuotta vanhempia naisia? Olen 34-vuotias ja varmasti näytänkin raskaiden pikkulapsivuosien jälkeen vähintäänkin ikäiseltäni. Silti on minusta outoa että minua on alettu teitittelemään nimenomaan nuorempien naisten toimesta. Miehet ja omanikäiset tai vanhemmat naiset eivät sitä tee. Kun itse olin asiakaspalvelutyössä teitittelin selkeästi itseäni vanhempia, noin viisikymppisiä ja siitä ylöspäin.

Eilen taas Alkossa asioidessani kassatyttö maireasti teititteli ja mikä huvittavinta, sinutteli minun jälkeeni tullutta oikeasti iäkästä selvästi yli kuusikymppistä naista. Kyse ei siis voi olla siitä että kaikkia itseä vanhempia teititellään.

Ja en myöskään usko oikeasti näyttäväni aivan ikälopulta koska kesällä eräs arviolta itseni ikäinen myyjä pyysi paperit kuoharia ostaessani.

Mikä ihmeen juttu tämä on?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka mistäkin mielensä pahoittaa. Musta on hauskaa jos joku yrtittää käyttäytyä olemalla kohtelias. 

Vierailija
22/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä herkästi teitittelen tuntemattomia vanhempia ihmisiä. Oli sitten 30-vuotias tai 80-vuotias. Tosin johtuu varmaan siitä, että olen saanut venäläisen kasvatuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin vuosia "teitittelymaassa", ja teitittelen nyt kassalla oikeastaan kaikki, paitsi lapset. Itselleni särähtää pahasti korvaan sinuttelu, vaikka suurimman osan elämästäni olen asunut ihan Suomessa.

Vierailija
24/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut saman ilmiön nyt ihan viime aikoina! Mutta en ajattele siitä mitään. Teititelköön jos haluaa. Sen verran ajattelin kans, että varmaan jossain koulutuksessa on käsketty.

Vierailija
25/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassalla ollessa teitittelin kaikkia paitsi selvästi nuorempia ja tuttuja vanhempia. Teitittely kassalla ollessa ei ole mikään juttu siksi, että asikas olisi vanha, vaan sen siksi että se on kohteliasta ja sopivan etäistä.

Vierailija
26/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teititellä voi vaikka vanhempi nuorempaa, jos ei ole tehty sinunkauppoja.

Vierailija
27/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vittuunnun, jos mua ei teititellä.

t. 20v

Vierailija
28/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin inhoan jos minua (34v) teititellään. En tosiaan koe olevani niin vanha :O. Asiakaspalvelutyössä olen teititellyt n. 70+ ikäisiä, vähän tilanteen ja henkilön mukaan tietysti. Outoa on minusta, että juurikin kaupoissa teititellään kaikkia yli 25v, kun taas sairaalassa ei tunnu hoitajat teitittelevän ketään! +/- 80v läheisiäni on aina hoitsujen puolesta sinuteltu, samoin olen kuullut nuorien hoitsujen sinuttelevan yli 90v potilaita. Tätä minä ihmettelen! Jos jo muuten potilaana joutuu makaamaan vähemmän arvokkaana mahdollisesti vaipoissa ja sairaana sairaalavuoteella, niin eikö silloin hoitaja voisi kunnioittaa sen verran että teitittelee sen ikäisiä potilaita, jotka ovat teitittelyyn tottuneet :(.

Vierailija
29/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely tarkoittaa oikeasti: "moi, mitäs vanha horo?"

Vierailija
30/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:17"]Teitittely tarkoittaa oikeasti: "moi, mitäs vanha horo?"
[/quote]
Teitittely on vain ja ainoastaan kohteliasta. En ymmärrä ihmisiä jotka loukkaantuvat teitittelystä.

Vierailija
31/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teitittelen usein vanhoja tai käytän kiertoilmauksia. Mut usein tulen teititelleeksi töykeän tai vastenmielisen oloisia ihmisiä.

Vierailija
32/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nyt ylitulkita asioita. On minua nuoret pojatkin joskus teititellyt. Ja näytän ikäistäni paljon nuoremmalta, ehkä 22-vuotiaalta.

Vierailija
33/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi se on teille nuoremmille (30+->) niin kauheeta jos teititellään?? Sehän on ihan teidän oma ongelma jos tunnette esim itsenne vanhaksi jos teititellään ja olette 'vain' 30v?!? Ja sitä paitsi kuten joku tässä sano niin teitittely ei ole iästä kiinni vaan siitä ettei tunne toista! (Tästä syystä esim Saksassa teititellään, koska ei olla tehty sinun-kauppoja). 

Vierailija
34/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seuraan monesti että kuinka mua tervehditään kassalla. Jos oon jonossa ja mun edellä on nuoria miehiä niin kassa sanoo niille moro. Mä tulen kohdalle niin mulle sastetaan sanoa päivää kun jollekkin vanhukselle. Vastaan moro. Miks kassan pitää arvioida asiakkaan olemusta ja tervehtiä sen mukaan, sanois vaikka kaikille neutraalin Hei.

Vierailija
35/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös 34, mutta ei minua kyllä teititellä. 

Vierailija
36/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:14"]

Itsekin inhoan jos minua (34v) teititellään. En tosiaan koe olevani niin vanha :O. Asiakaspalvelutyössä olen teititellyt n. 70+ ikäisiä, vähän tilanteen ja henkilön mukaan tietysti. Outoa on minusta, että juurikin kaupoissa teititellään kaikkia yli 25v, kun taas sairaalassa ei tunnu hoitajat teitittelevän ketään! +/- 80v läheisiäni on aina hoitsujen puolesta sinuteltu, samoin olen kuullut nuorien hoitsujen sinuttelevan yli 90v potilaita. Tätä minä ihmettelen! Jos jo muuten potilaana joutuu makaamaan vähemmän arvokkaana mahdollisesti vaipoissa ja sairaana sairaalavuoteella, niin eikö silloin hoitaja voisi kunnioittaa sen verran että teitittelee sen ikäisiä potilaita, jotka ovat teitittelyyn tottuneet :(.

[/quote]

Monissa Euroopan maissa teititellään kaikkia, jotka ovat sinua vanhempia. Ihan vain siksi, että se on kohteliasta. Jännä, että Suomessa ihmiset kokevat tämän näin oudoksi asiaksi.

Vierailija
37/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on kunnioittava, arvostava ja kohtlias puhutelumuoto. Minulle on aivan sama, sinuteleeko vai teititteleekö kassa minua, kunhan hän tekee sen johdonmukaisesti. Harva nuori osaa edes teititellä. Joka toisessa lauseessa sinutellaan (Tuleeks sulle muuta?), joka toisessa teititellään (Olkaa hyvä, kolme euroa takaisin.) ja siten taas sinuttelu (Haluutsä kuitin?).

Vierailija
38/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koko ikäni ollu kaupan alalla töissä ja se teitittely on kyllä niin selkäytimeen juurtunut, että ihan automaattisesti teitittelen ihan kaikkia, ellei nyt ihan lapsi ole asiakkaana. Teitittely ei siis mitenkään ole ikään sidottu juttu vaan itse kolmekymppisenä teitittelen itseäni nuoremmat ja vanhemmat tasapuolisesti. Se on vain se asiakaspalvelijan rooli, johon kuuluu kohteliaisuus ja hyvät käytöstavat.

Ja kyllä odotan teitittelyä itse asioidessani kaupoissa. 

Vierailija
39/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:49"]Minusta on mukavaa kun teititellään (40v) ja pidän sitä kohteliaisuutena! Ja olen 70-lukulainen ja todellakin kasvaneet teitettelyyn! Ja miten niin aikansa elänyttä? Olemme päästäneet suomalaisen kulttuurin retuperälle - kaikki on yhtä Moi moita, v-alkavia lasten suista, vanhempia ei kunnioiteta yms yms. Että hienoa että kaupan kassat sentään teitittelevät!! 
[/quote]

Kyl vanhempien kunnioitus ja siisti kielenkäyttö on ihan muuta kuin pakkoteitittelyä. T yks 40v. Joka inhoaa sitä kun kaupan kassa teitittelee ilman et osaa tehdä sen oikein!

Vierailija
40/84 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi olen arvokkaan, nokkavan tai riittävän iäkkään oloinen vain nuorten naisten mielestä? Ja jos kyseessä olisi yleinen ohjeistus niin eikö kaikki myyjät teitittelisi?

Ja joo, ihan samahan se lopulta on, kiitos kommenteista!