kassaneidit ja kolmekymppisten naisten teitittely
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota miten parikymppiset kassatytöt teitittelevät ylikorostuneesti noin 10 vuotta vanhempia naisia? Olen 34-vuotias ja varmasti näytänkin raskaiden pikkulapsivuosien jälkeen vähintäänkin ikäiseltäni. Silti on minusta outoa että minua on alettu teitittelemään nimenomaan nuorempien naisten toimesta. Miehet ja omanikäiset tai vanhemmat naiset eivät sitä tee. Kun itse olin asiakaspalvelutyössä teitittelin selkeästi itseäni vanhempia, noin viisikymppisiä ja siitä ylöspäin.
Eilen taas Alkossa asioidessani kassatyttö maireasti teititteli ja mikä huvittavinta, sinutteli minun jälkeeni tullutta oikeasti iäkästä selvästi yli kuusikymppistä naista. Kyse ei siis voi olla siitä että kaikkia itseä vanhempia teititellään.
Ja en myöskään usko oikeasti näyttäväni aivan ikälopulta koska kesällä eräs arviolta itseni ikäinen myyjä pyysi paperit kuoharia ostaessani.
Mikä ihmeen juttu tämä on?
Kommentit (84)
Viiskymppisenä voin sanoa, että 70-luvulla todellakin kohtelias tapa alkoi olla sinuttelu. Itse olin nuorena tyttösenä kassalla töissä ja sinuttelu oli normaali tapa kohdella aikuisia ja sitä nuorempia asiakkaita, itse teitittelin vain isoäiti-ikäisiä, koska ymmärsin heidän kasvaneen Suomessa, jossa teitittely ja rouvittelu oli se kohtelias tapa.
Nykyinen teitittely ja rouvittelu kaupoissa on uusi ilmiö mielestäni ja tullut amerikkalaistyylisen koulutuksen mukana. Ei kuulu Suomeen enää. Itse koen teitittelyn naurettavana, rouvittelun taas erittäin loukkaavana ja vanhakantaisena, ja kummankin tavan poikkeavana siihen mihin olen kasvanut.
Kassalla työskentelevä ei ole mitenkään asiakasta alempi tai huonompi henkilö vaan tasa-arvoinen työtätekevä ihminen, joten hierarkkiseen yhteiskuntaan kuuluva teitittely ei kuuluu tasa-arvoiseen Suomeen. Emmehän missään muuallakaan yhteiskunnassa teitittele muita!
Sen sijaan kulttuurissa, jossa yleisesti teitittellään muita ja käytetään titteleitä herra ja rouva, teitittely kaupassa kuuluu tapaan.
Oikea tapa Suomessa on sinutella tai välttää suora puhuttelua ja käyttää passiivia. Verratkaa vaikka perinteistä "tuliko muuta?" kyselyä joku vuosi sitten aloitettuun totaalisen naurettavaan "Haluaisitteko pakasteet pieneen pussiin?" jankutukseen.
Päälleliimattu pakko-teitittely on usein jopa firman imagolle negatiivista. Mainoksissa halutaan antaa liikkeistä ystävällinen ja tuttavallinen käsitys, mutta todellisuudessa kun asiakas sinne menee, on palvelu kaikkea muuta. Sitten kun ikävän ostoskokemuksen jälkeen siirryt kassalle, kokemuksen naurettavuuden vaan kruunaa se, että kassalla sitten rouvitellaan päälle.
Eli kassat, käytän muuten englanninkielessäkin feministinä Ms. etuliitettä, en Miss tai Mrs., joten pliis lopettakaa se rouvittelu. Olen ollut virkamiehenä eräässä ministeriössä ja sinuttelimme hallituksen ministeriäkin, joten en ymmärrä miksi kassatyöntekijän tai myyjän tarvitsisi teititellä minua - olen ihan tavallinen suomalainen. Ja koska joka kassalla on rulla "pieniä pusseja", johon osamme itse pakasteemme laittaa, joten voitte unohtaa myös sen pussijankutuksen. Kiitos.
Teitittelen jokaista asiakasta, joka vaikuttaa vanhemmalta kuin olen itse. En tee sitä vittuillakseni vaan kunnioituksesta. Jos pahastut niin ehdota sinunkauppoja, erään vanhemman rouvan kanssa teimme sinunkaupat, kun hän sitä toivoi. :)
En sitten tiedä, mistä on teitittely päähän pinttynyt, mutta kyllä se vaan särähtää korvaan kun nuori parikymppinen kaupan kassalla sinuttelee 70+ asiakkaita. Viimeksi mummoni kanssa kaupassa käydessä olin ihan hoomoilasena ja jälkikäteen mummolle ihmettelin, että "se kassahan sinutteli sua :OOO" kuulemma ihan tavallista. Itse olen asiakaspalvelutyössä ollessani pyrkinyt vanhempia ihmisiä teitittelemään ja keski-ikäisten ja siitä nuorempien kohdalla käytän passiivia ellei ole selkeästi oman ikäinen, tuttu tai lapsi kyseessä.
T: 22v
Minulle on opetettu jo lapsena, että vanhempia henkilöitä teititellään. T. Opiskelija/kassaneiti
Olen 37 ja silloin tällöin kuulen kassalla teitittelyä. Se särähtää vähän korvaan, koska en pidä siitä, mutta se on vain minun ongelmani, kassa tekee työtään ja on kohtelias kuten kuuluukin.
Olen 20v ja minua teititellään usein stockmannilla. Minusta se on vain kohteliasta.
Olen 27-vuotias ja kuulen jatkuvasti näyttäväni ikäistäni nuoremmalta, keskiarvo viimeaikaisista arvioista n. 22v. Minua yleensä teititellään ihan jopa H&M:n kassallakin ja pidän sitä mukavana ja kohteliaana - näytän ilmeisesti nuoresta lookistani huolimatta arvokkaalta. Ei siis särähdä ollenkaan korvaan teitittely, mutta mikä särähtää, on välillä jonkun asiakaspalvelian suusta kuultu tervehdys "Moi". Mielestäni tilanteeseen, missä asiakas ei ole ennestään tuttu eikä lapsi, sopivin muoto on joko "Hei", tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi "Huomenta". Jos asiakas siihen vastaa moilla, on helppo jatkaa tuttavallisemmalla linjalla tarvittaessa.
Sitten kun et kerran teitittele niin siitäkin nousee hirveä haloo.
Ohjeistus oli, että itseään vanhempia teititellään. Välillä tuntui itsestäkin typerältä teititellä kolmekymppisiä. Joskus väsyneenä tuli teititeltyä itseään nuorempiakin, kun levy jäi vaan päälle. Huvitti hiukan, kun näki teinin hölmistyneen ilmeen. Ei ollut kyseessä marketin kassa.
Teitittely on kohteliasta eikä siinä ole mitään vittuilua! Kyllä minun mielestäni asiakaspalvelijan kuuluu puhua asiakkaalle te-muodossa kunnes asiakas itse sanoo, että saa sinutella. Lapsille voi puhua kuten he itsekin puhuvat jotta ollaan samalla aaltopituudella
Minusta teitittely on hienoa ja toivoisin, että asiakaspalvelijat teitittelisivät minua, jos osaavat. Olen 39-vuotias nainen.
Kävin viime viikolla taidenäyttelyssä ja jututin siellä ihailemaani Suomen eturivin taiteilijaa. Aloitin keskustelun sinuttelulla, kun olin niin innokas bongatessani paikan päältä itse taiteilijan. Hän teititteli minua takaisin. Olisin voinut olla tahdikkaampi.
Luulen, että monesti 20 - 30 - vuotiaita teititelleet kassaneidit sanovat sen vahingossa. kun vanhoja ihmisiä käy niin paljon kaupassa varsinkin aamupäivisin, teitittely saattaa jäädä päälle, kassatyö kun on aika mekaanista "Hei, kuustoista viiskymmentä kiitos, ja vielä kuitti ole/olkaa hyvä" -hokemista. Itse kassalla teitittelen keski-ikäisistä ylöspäin , tai käytän kiertoilmaisuja. T. Opiskelija/kassa
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:33"]Jaaha, taas on yhdestä perinteisestä kohteliaisuuden muodosta tehty vittuilua. Mitä seuraavaksi? [/quote]Teitittely on kyllä niin perinteistä että se on aikansa elänyttä. Mutta av:han rakastaa kaikkea millä voi korostaa omaa hyvää kotikasvatustaan... Omaan kotilasvatukseeni se ei kuulunut vaikka se muuten kovin perinteinen olikin, ja leukani loksahti kyllä ensimmäiset 10 v joka kerta, kun asialaspalvelijat alkoivat sitä kohdallani käyttää. Vielä hassumpi on ilmaus rouva: täällä on yksi rouva joka kysyy....
[/quote]
Aikuinen naisasiakas on aina rouva ikään ja siviilisäätyyn katsomatta.
Olen 15v ja minua teititellään kaupoissa. Kuulemma näytän vanhalta.. :(
Minä taas arvostan liikettä, jossa asiakkaita teititellään. Ja ilahdun merkittävästi, jos minua teititellään.
Minusta teitittely on hieno tapa, ja pyrin itse asiakaspalvelussa teitittelemään luontevasti, ellei toisin kehoteta. Se ei tarkoita sitä että pitäisin asiakasta vanhana harppuna tai itseäni jotenkin parempiarvoisena. Minusta teitittely on vain yksinkertaisesti hyvä tapa osoittaa, että arvostaa teititeltävää henkilöä. Ja mitä luontevammin teitittelee, sen paremmin se uppoaa muuhun puheeseen eikä siihen kiinnitä tarpeettomasti huomiota.
Teitittely kunniaan!
En ymmärrä ihmisiä jotka vetävät tälläisestä herneet nenäänsä. Mulle ainakin on se ja sama teititelläänkö, täditelläänkö vai sinutellaanko mua. Kaikkia kuulee vuoronperään. Niin kauan kun ei huorittelua kuulu niin aivan sama.
t. 21v
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:27"]
En ymmärrä ihmisiä jotka vetävät tälläisestä herneet nenäänsä. Mulle ainakin on se ja sama teititelläänkö, täditelläänkö vai sinutellaanko mua. Kaikkia kuulee vuoronperään. Niin kauan kun ei huorittelua kuulu niin aivan sama.
t. 21v
[/quote]
Kiitos mielikuvista. :) Nyt mietin oikeasti, miten reagoisin jos aspa huikkaisi iloisna liikkeeseen astuttua: "No mitä horo!?" :D
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:17"]
Ja koska joka kassalla on rulla "pieniä pusseja", johon osamme itse pakasteemme laittaa, joten voitte unohtaa myös sen pussijankutuksen. Kiitos.
[/quote]
Juu, tällaisista kannattaakin kassoille narista, ne kun saa satikutia työpaikalla, jos eivät muista jokaista konsernin kehittämää fraasia ladella. Pistä postia suoraan kauppoihin, kassat ei voi vaikuttaa näihin asioihin pätkääkään.
Ei ne halua kysyä jokaiselta pusseista, niiden palkanmaksaja on sanonut, että se kuuluu työhön. Siinä ne sitten istuu ja kyselee, vaikka kiviäkin kiinnostaa, kun laskutkin on maksettava.
Jos porukkaa ei teititeltäisi, niin sitten täällä vinguttaisiin että miten se kaupan ämmä kehtaa sinutella..