Mitä mieltä olet, jos ihminen kertoo olevansa herkistynyt sähkölle ja kemikaaleille?
Kommentit (70)
Itselläni on sähköallergia. Satoja kertoja saanut näpeilleni verkkovirrasta ja seurauksena tullut joka kerta lihasnykäyksiä ja tuskan parahduksia. Tuttukin oli sähköallerginen, häneltä paloi muuntamolla iho, puolet sormista ja korvalehdet lensivät suurjännitepaukun seurauksena huitsin nevadaan.
Julkisuudessa oli muutama vuosi sitten esillä entinen toimittaja ja mediapersoona, jolla oli invalidisoiva monikemikaaliallergia, ruoka-allergiat, allergia sitä ja allergia tätä.
Jonkinlaisen kosmisen oikeudenmukaisuuden vuoksi ei kuitenkaan saanut oireita tupakoinnista ( n. 2 000 tunnistettua kemiallista yhdistettä) eikä hiusväreistä.
Olen sitä mieltä, että ap on jotenkin vajaa.
En kommentoi mitenkään. Niin monta kertaa tullut todettua, että vasta kun omalle kohdalle osuu niin ymmärtää mistä on kyse. Sähkölle herkistyminen kuulostaa aika oudolta, mutta en sulje pois sitä vaihtoehtoa, että joku voisi oikeasti sen tuntea jotenkin. En myöskään sulje pois luulosairautta.
Kemikaalit kyllä ymmärrän mutta sähköä en.
Itsellä on astma ja keuhkot reagoi kemikaaleihin samalla tavalla kuin rasitukseen, pölyyn tai kylmään.
Meillä on töissä yksi tällainen sähköyliherkkä. Hänellä on muutenkin milloin mitäkin vaivaa. Hajusteet ärsyttää, kuiva ilma vaivaa, veto, äänet, ihmisten liike, lämpötila on aina huono, vesi maistuu oudolle, rakennus homeessa… you name it, tätä ärsyttää aivan kaikki. Minua ärsyttää hän ja toivoisin, että hän tajuaisi häipyä jonnekin autuaampaan paikkaan missä hänen olisi parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä yksi tällainen sähköyliherkkä. Hänellä on muutenkin milloin mitäkin vaivaa. Hajusteet ärsyttää, kuiva ilma vaivaa, veto, äänet, ihmisten liike, lämpötila on aina huono, vesi maistuu oudolle, rakennus homeessa… you name it, tätä ärsyttää aivan kaikki. Minua ärsyttää hän ja toivoisin, että hän tajuaisi häipyä jonnekin autuaampaan paikkaan missä hänen olisi parempi olla.
Olisikohan kyse normaaleiden ärsykkeiden puutteesta? Hoitokeinoina voisi olla puoli vuotta putkiremonttityömaalla, kuukausi sotaharjoituksessa keskikesän helteessä ja toinen kuukausi jäätävässä pakkasessa, viikko rupuisessa autokorjaamossa, toinen viikko kotihoidossa harjoittelijana, päivä kuunnellen eduskunnan täysistuntoja ja tunti kusihädässä Priden aiheuttamassa liikenneruuhkassa.
Sähköallergia on huuhaata. Korkeintaan psykosomaattisia oireita. Aina kun asiaa on yritetty tutkia, on käynyt ilmi, että ”oireita” tulee vain kun henkilö tietää tilassa olevan sähkölaitteita päällä. Jos tilassa on ollut piilotettuna laitteita niin mitään reaktiota ei ole tullut.
Sähkökenttiä on aika mahdoton vältää ilman että asuu korvessa talossa jossa ei ole sähköjä lainkaan.
Jo pelkästään seiniin vedetyillä kaapeleilla on sähkökenttä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä asui ennen äiti, joka oli just tuollainen huuhaa-tyyppi ja valitti asuinalueen reunalla olevista voimalinjoista, lentokoneiden kemikaalivanoista yms. Koin tuon todella ahdistavaksi, varsinkin kun olin muuten todella yksinäinen ja tämä äiti oli ainut joka jutteli minulle leikkipuistossa/avoimessa ja meidän lapset touhusivat kivasti keskenään. Nykyään välttelen kaikkia hörhöjä.
Voimalinjojen läheisyydessä ei oikeasti ole hyvä asua ja lentokoneet valitettavasti pahentavat kovasti ilmastomuutosta,oikeassahan hän oli,mutta toki voisi keksiä joskus positiivistäkin juteltavaa,ettei alkaisi ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä asui ennen äiti, joka oli just tuollainen huuhaa-tyyppi ja valitti asuinalueen reunalla olevista voimalinjoista, lentokoneiden kemikaalivanoista yms. Koin tuon todella ahdistavaksi, varsinkin kun olin muuten todella yksinäinen ja tämä äiti oli ainut joka jutteli minulle leikkipuistossa/avoimessa ja meidän lapset touhusivat kivasti keskenään. Nykyään välttelen kaikkia hörhöjä.
Voimalinjojen läheisyydessä ei oikeasti ole hyvä asua ja lentokoneet valitettavasti pahentavat kovasti ilmastomuutosta,oikeassahan hän oli,mutta toki voisi keksiä joskus positiivistäkin juteltavaa,ettei alkaisi ahdistaa.
Kemikaalivanoilla tarkoitettiin varmaan chemtrails salaliittoteoriaa, jossa "ne" ruiskuttaa lentokoneista myrkkyä jonka tarkoituksena on sterilisoida ihmiset, levittää mielenhallinta myrkkyjä, muuttaa homoiksi, muuttaa liberaaleiksi... jne...
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisöissä olen tavannut 4 tällaista henkilöä ja heihin liittyen kokemusten vuoksi alan ennakoida ongelmia, jotka todennäköisesti eivät liity millään tavalla kemikaaleihin tai sähköön. Yleensä ulostulo sähkö- ja kemikaliherkkyydestä on vain ensivaroitus siitä, että tästä eteenpäin tämä työyhteisö toimii vain yhden ihmisen säännöillä. Säännöt ovat täysin epäloogiset ja peliin kuuluu, että muiden täytyy ne säännöt arvata.
Samanlaisia kokemuksia on... sähköallerginen pystyy jostain syystä työskentelemään toimistorakennuksessa, jossa on jos minkälaista sähkölaitetta ympärillä mutta työtehtävät muuten helpommat kuin alkuperäisessä työyksikössään...
tuo kemikaalihomma on tietenkin monella totta, mutta vaikea näihinkin on aina suhtautua vakavasti. Esim. eräällä nykyisellä työkaverilla on kuulemma tuo ja kaikkea mahdollista muutakin herkkyyttä. Tyyppi kuitenkin itse tuoksuu niin voimakkaasti pyykinpesuaineelle että itselläkin meinaa happi loppua jos seisoo lähellä, vaikkei mulla mitään astmaa tms ole.
Ihmisellä on silloin luulotauti. Homeopatia saattaisi auttaa siihen, onhan se luulohoito.
En tiedä, mitä kemikaaliyliherkkyydellä tarkoitat, mutta mulla esim. voimakkaat hajuvedet saattavat laukaista migreenin. En tosin ole mitään keneltäkään kieltämässä.
Sähköyliherkkyyteen suhtaudun sangen epäilevästi.
En usko itse diagnosoituihin allergioihin ja "yliherkkyyksiin". Jos työpaikalle tulisi tämmöinen yksilö, en lähtisi keskustelemaan asiasta sen enempää, nyökyttelisin vain empaattisena ja neuvoisin menemään vaikka metsään kävelylle ja toivottelisin levollista viikonloppua jne.
Tätini on diagnosoinut itselleen keliakan ja ferritiinivajeen. Hän ei ole käynyt lääkärissä. Hän ei myöskään ole lopettanut vehnäpullan, makaroonin ja sämpylöiden mussuttamista. Eikä tietenkään hakenut rautatabletteja apteekista. Mutta varmasti nämä hänellä on, koska sehän selittäisi hänen ylipainonsa, joka ei lähde mihinkään, vaikka hän on lakannut laittamasta sokeria kahviinsa. Kermaa voi kyllä laittaa, mutta sokeria ei, sillä se lihottaa.
Kemikaalille on mahdollista olla allerginen ja tuoksu voi olla voimakas. Nykyään ympäristössä on sähköisyyttä enemmän, koska on paljon sähköpisteitä, kirkkaita valoja ja laitteita. Miksi pitäisi kieltää, jos joku kokee niin? Ymmärtääkin voi.
ideaPekke kirjoitti:
foliohattu ja -haalari päälle ukonilmalla. voisi ehkä vuorata metalliverkollakin vielä niin saisi faardayn häkin.
🌩️😁
Se on Faradayn häkki.
Joo meillä oli myös yksi tämmöinen töissä. Jäi vähän aikaa sitten viimein eläkkeelle ja voi että miten parani työilmapiiri kun ei ole joku koko ajan selän takana kyttäämässä ja nyrpistelemässä että taas sä teet kaiken ihan väärin ja voi että mä kärsin sen takia.