Riisipuuro ei onnistu vaikka se on herkkuani. Aina palaa pohjaan
Se olisi niin hyvää lempiruokaani ja sekoittelen koko ajan silti palaa ruskeita klönttejä puuroni täynnä
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse keitän riisin vedessä kypsäksi. Riisin kypsettyä laitan siihen kermaa, kiehautan nopeasti koko ajan hämmentäen. Ei ole koskaan palanut pohjaan. En siis käytä maitoa ollenkaan. Kerman määrän oppii annostelemaan kokemuksen kautta. Määrä riippuu tietysti myöskin kerman rasvaprosentista.
Kerman rasvaprosennti on aina 35.
Ei ole kevytkerma.. Esim.
Että ottaa päähän nämä "tiedän kaikesta kaiken ja mitään en tuo lisää keskusteluun tai neuvo, kunhan päden"
Se ei ole kermaa.
Ei tietenkään ole kermaa, koska "niin se vain on". Juuri näillä nämä oman elämänsä Martat todistavat väitteeni oikeaksi.
Siinä nimessä on kuitenkin kerma.
Ei suinkaan, koska "niin se vain on" Kevytkerma on kerman ja maitojauhevalmisteen sekoitus. Se ei ole kermaa, nimessäkin lukee "kevytkerma" ei suinkaan kerma.
hanki haudutuskattila
itse teen riisipuuron pääsääntöisesti rasvattomaan maitoon eikä se pala. Liesi miedolle lämmölle ja hämmennystä. Uunipuuroista pidän eniten niiden helppouden vuoksi. Ainekset vuokaan ja vuoka uuniin. Aikaa menee enemmän, mutta valmistuu itsestään.
Sama juttu, en osaa tehdä riisipuuroa joten olen ostanut sen valmiina jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, en osaa tehdä riisipuuroa joten olen ostanut sen valmiina jo vuosia.
Miksi ihmeessä et osaisi... kyse on viitsimisestä. Onhan se nyt tyhmää ostaa pieniä muovipakkauksia.
Mä teen aina riisipuuron uunissa, voi rauhassa jättää muhimaan ilman vahtimista.
Laita isompaan kattilaan vesi ja pienempään kattilaan mikä mahtuu ison kattilan sisään riisit ja maito.
Hyvä keino jos ei ole haudutuskattilaa, pinempi kattila on vetessä eikä kosketa hellan levyyn.
Paksupohjainen kattila on avainsana.
Itse laitan pohjalle vettä, kun kiehuu niin kaadan riisit ja sekoittelen hetken. Kaadan maidon osissa, käytännössä kiehuu melkein heti. Liesi pienemmälle lämmölle ja sekoitus muutaman minuutin välein.
Toki punaiseen maitoon tehtynä.
Lopuksi haudutus.
Aina hyvää, onnistunutta ja helppo tehdä, ei tosiaan tarvitse olla hämmentämässä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Haudekattila poistaa tuonkin ongelman.
Tuo on paras. Siis sellainen jossa on vesivaippa välissä. Niitä myyvät jotkut kirppareilla pieneen hintaan jos ei raski ostaa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vedessä keitetään ensin. Maito lisätään vasta lähes kypsään riisiin.
Ja näinpä saadaan valju puuron irvikuva.
Ei saada. Kannattaa kokeila. Kermalisällä puurosta tulee täyteläisempää kuin edes täysmaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haudekattila poistaa tuonkin ongelman.
Tuo on paras. Siis sellainen jossa on vesivaippa välissä. Niitä myyvät jotkut kirppareilla pieneen hintaan jos ei raski ostaa uutta.
Kannattaa kuitenkin ensin keittää eri kattilassa riisit vedessä ja lisätä maito ja antaa kuumentua liki kiehuvaksi. Tämän jälkeen kaadetaan keitos kuumennettuun haudutuskattilaan. Mikäli kylmät ainekset lisätään haudutuskattilaan, valmistusaika venyy todella pitkäksi.
Vesihaudekattila tai teflonkattila ja induktioliesi auttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse keitän riisin vedessä kypsäksi. Riisin kypsettyä laitan siihen kermaa, kiehautan nopeasti koko ajan hämmentäen. Ei ole koskaan palanut pohjaan. En siis käytä maitoa ollenkaan. Kerman määrän oppii annostelemaan kokemuksen kautta. Määrä riippuu tietysti myöskin kerman rasvaprosentista.
Ja se vesi-kermaseos tekee puurosta täyteläisemmän ja pehmeämmän makuista. Kannattaa kokeilla.
Nimenomaan ei tee. Puurosta ei tule lainkaan niin herkullinen kuin maitoon tehtynä. Olen kyllä saanut maistaa tällaista... Riisipuuro on yksinkertainen ruoka, joten olennaista on, että ne vähän raaka-aineet ovat juuri oikeita ja hyviä.
Kermahan onkin parempaa kuin maito. Täyteläisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et osaisi... kyse on viitsimisestä. Onhan se nyt tyhmää ostaa pieniä muovipakkauksia.
No ei ole tarvetta mättää puuroa kattilallista, minulle riittää silloin tällöin se pieni pakkaus vallan mainiosti. Ja säästyy tekemisen vaivalta.
Ei tarvita erikoismaitoja, ei kerros- tai haudutuskattiloita. Keitä riisiä hetken aikaa pienessä määrässä vettä johon on lisätty nokare voita. Tavallinen punainen maito perään kun vesi kiehunut pois. Sekoitella täytyy tietenkin. Mieluiten pohjasta asti. Ei mitään kermoja, tulee ällöttävän makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada. Kannattaa kokeila. Kermalisällä puurosta tulee täyteläisempää kuin edes täysmaidosta.
Olen kokeillut tai siis syönyt muun henkilön tekemää tällaista puuroa, ja se oli valju riisipuuron irvikuva. Lisäksi desissä kermaa on rasvaa sen verran kuin litrassa täysmaitoa. Jos laittaa 2 dl kermaa, se vastaa 2 litraa kulutusmaitoa rasvamäärältään. Täysmaito on ravintoarvojensa puolesta terveellisempi vaihtoehto, taikka kevytmaito.
Mä teen riisipuuron iKaffe -kauramaitoon tavallisen maidon sijaan. Ensin tämä oli pakon sanelema juttu, mutta nykyään tykkään tästä kauramaitoversiosta enemmän.
Keitän ensin ohjeen mukaan puuroriisit 2dl vesimäärässä. Lisään vähitellen 1l kauramaitoa ja kiehautan kerran. Sitten levyn lämmöt ihan ykköselle ja puuro valmistuu itsekseen 45min - 1h. Pari kertaa sekoittaa ja ei tartte vahtia. Suolaa ja nokare rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut tai siis syönyt muun henkilön tekemää tällaista puuroa, ja se oli valju riisipuuron irvikuva. Lisäksi desissä kermaa on rasvaa sen verran kuin litrassa täysmaitoa. Jos laittaa 2 dl kermaa, se vastaa 2 litraa kulutusmaitoa rasvamäärältään. Täysmaito on ravintoarvojensa puolesta terveellisempi vaihtoehto, taikka kevytmaito.
No juurikin rasvojen ansiosta se kerma on kuitenkin terveellisempää.
Laitan vähän voita ihan aluksi joukkoon. Käytän punaista maitoa. Annan hautua puuron kakkosella, käyn pyöräyttämässä pohjia myöten välillä. Näillä onnistuu.
Ehdottomasti haudekattila, muutenhan siinä hellan edessä saa istua koko puuron ajan. Mies 36v