Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riisipuuro ei onnistu vaikka se on herkkuani. Aina palaa pohjaan

Vierailija
19.08.2021 |

Se olisi niin hyvää lempiruokaani ja sekoittelen koko ajan silti palaa ruskeita klönttejä puuroni täynnä

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuron voi myös keittää myös veteen. Lopuksi lisätään kermaa ja kuumennetaan.

Vierailija
22/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keitän riisin vedessä kypsäksi. Riisin kypsettyä laitan siihen kermaa, kiehautan nopeasti koko ajan hämmentäen. Ei ole koskaan palanut pohjaan. En siis käytä maitoa ollenkaan. Kerman määrän oppii annostelemaan kokemuksen kautta. Määrä riippuu tietysti myöskin kerman rasvaprosentista.

Kerman rasvaprosennti on aina 35.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäätkö uuni-riisipuurosta? Aloin itse tekemään sitä, koska mulla paloi hellalla aina riisipuuro pohjaan.

Uuniriisupuurosta tulee täysin samanlaista kuin keitetystä, kun lisää siihen kypsymisen jälkeen maitoa tai vettä. Itse käytän maitoa. En pidä uunipuurojen koostumuksesta, mutta valmistuksen helppoudesta pidän. Kun uunipuuron löysyttää nesteellä (voi mennä litra tai joskus ylikin), on se samaa kamaa kuin kattilassa keitetty.

Vierailija
24/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito pitää olla täysmaitoa ja riisiä voi hetken keittää vedessä, ennen maidon lisäämistä. Ja onko hellasi liian kuumalla ja kattila pitää olla paksupohjainen. Soijamaidosta muuten tulee hyvä riisipuuro, mutta hämmentää sitäkin pitää.

Alussa hetken vedessä keittämisen jälkeen sekaan nokare rasvaa sulamaan ennen maitolisäystä. Tätä konstia käyttivät jo viime vuosisadan alkupuolella suurperheiden emännät. Itse käytän Oivariinia, margariinia en käyttäisi sen pahan maun takia.

Vierailija
25/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keität vain riisin melkein kypsäksi, vaikkapa 5 min. Sitten lisäät joukkoon täysmaitoa, ja kuumennat 5 min; älä keitä. Jos haluat, voit laittaa seoksen vielä uuniin. Vuoka täytetään puoleenväliin.

Vierailija
26/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse keitän riisin vedessä kypsäksi. Riisin kypsettyä laitan siihen kermaa, kiehautan nopeasti koko ajan hämmentäen. Ei ole koskaan palanut pohjaan. En siis käytä maitoa ollenkaan. Kerman määrän oppii annostelemaan kokemuksen kautta. Määrä riippuu tietysti myöskin kerman rasvaprosentista.

Ei ole kevytkerma.. Esim.

Että ottaa päähän nämä "tiedän kaikesta kaiken ja mitään en tuo lisää keskusteluun tai neuvo, kunhan päden"

Vierailija
27/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vedessä keitetään ensin. Maito lisätään vasta lähes kypsään riisiin.

Vierailija
28/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisen valmisriisipuuro 2 minuutiksi mikroon ja joka kertaa onnistuu täydellisesti!

Vierailija
29/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ottaa päähän nämä "tiedän kaikesta kaiken ja mitään en tuo lisää keskusteluun tai neuvo, kunhan päden"

Kevytkerma ei ole kermaa.

Vierailija
30/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole kermaa.

Vierailija
31/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä KIEHU maitoa. Ensin keitän riisiä jonkin aikaa vedessä , sitten lisään hiukan öljyä ja tämän KIEHU maidon. Tulee puhdasta puuroa. Toki pohjia myöten hämmennän.

Vierailija
32/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti liian kova lämpö, itsellä ei pala pohjaan vaikka käytän tavallista kattilaa enkä edes hämmennä koko ajan. Lopussa tietysti pitää tarkemmin vahtia, kun neste alkaa vähentyä. Toimii samalla lailla sekä täysmaidolla että riisimaidolla, muita en ole tainnut kokeilla.

Vierailija
33/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroskattila, riisit esikeitän vesitilkassa, maito joukkoon ja riittää, että sekoittaa silloin tällöin. Hämmentää? Puurokattilaa?

Vierailija
34/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevytkerma on kerman ja maitojauhevalmisteen sekoitus. Siis kaukana kermasta.

Vierailija
35/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole kermaa.

Ei tietenkään ole kermaa, koska "niin se vain on". Juuri näillä nämä oman elämänsä Martat todistavat väitteeni oikeaksi.

Siinä nimessä on kuitenkin kerma.

Vierailija
36/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän haudutuspataa riisipuuron valmistukseen. Kestää n. 2 tuntia. Ei tarvii sekoitella välillä. Ihan loistava, kun jouluna teen riisipuuroa. Siinä meillä tehdään myös hernekeitto.

Vierailija
37/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se vesi-kermaseos tekee puurosta täyteläisemmän ja pehmeämmän makuista. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
38/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Voimariinikaan ollut voita ja siksi sen nimi muutettiin.

Vierailija
39/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kaikkein helpoimmalla pääsee, kun sen tekee mikrossa. Nopeammin ei tule, mutta ei ole pohjaanpalamisen vaaraa. Maku on täysin sama, kun kyse on haudutettavasta ruuasta. Ei tarvitse sitten laittaa niin paljon rasvaista maitoakaan pohjaanpalamisen pelossa, jollei halua.

Vierailija
40/76 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se vesi-kermaseos tekee puurosta täyteläisemmän ja pehmeämmän makuista. Kannattaa kokeilla.

Nimenomaan ei tee. Puurosta ei tule lainkaan niin herkullinen kuin maitoon tehtynä. Olen kyllä saanut maistaa tällaista... Riisipuuro on yksinkertainen ruoka, joten olennaista on, että ne vähän raaka-aineet ovat juuri oikeita ja hyviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän