Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kela ei kunnioita lääkäritodistusta?

Vierailija
19.08.2021 |

Olen ollut pitkään sairaslomalla. Aluksi työnantaja maksoi sairasloman palkan kuten kuuluu ja sitten se siirtyi Kelan maksettavaksi. Aluksi Kela maksoi kuten piti mutta kun lähetin jatkoa sairaslomaan niin eivät enää maksaneet. Työpaikkalääkärin sairaslomatodistus jota eivät noteeraa mitenkään kun heidän lääkärinsä jotka eivät edes ole nähneet minua tietää muka paremmin. Olen lähettänyt sinne valituksia jotka ei auta mitään ja en tiedä mitä pitäisi tehdä? Töihin en kykene joten en työkkäriinkään voi mennä ja olen ollut nyt rahatta jo useamman kuukauden. Velkarahalla yritän mennä eteenpäin mutta katastrofihan tästä tulee jos Kela jatkaa samaa linjaa. Miten Kela ei voi hyväksyä lääkäritodistusta? Miten ihminen voidaan Suomessa jättää ihan rahatta, en ymmärrä? Kohta menee luottotiedot ja mitä sitten?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa heittäytyä " hulluksi" niin onnistuu. Kun media toitottaa, että mielenterveyden ongelmien takia yhä enemmän on eläkkeellä ja nuoria. Paniikkikohtauksia työssä, kesken päivää kotiin lähtemistä ym.. Näyttöä ettei voi olla työssä.

Ei pääse. Ehkä ennen muttei nykyään. 

Jos on diagnooseja jotka liittyvät mielenterveyteen, niihin suositellaan pitkää psykoterapiaa ja melkein aina myös lääkitystä. Voi olla myös muita kuntoutustoimenpiteitä. Eli ei voi tuosta noin vain heittäytyä hulluksi ja alkaa saada eläkettä. 

Aikaisemmin jopa 20 vuotiaat päästettiin eläkkeelle masennuksen vuoksi mikä tuntuu älyttömältä. Sen ymmärrän jos on vaikea skitsofrenia tai kehitysvamma niin työnteko ei onnistu.

Vierailija
62/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei muka ole neuvonut sinua ilmoittautumaan työkkärin asiakkaaksi? Niin se menee eli vaikka työsuhde olisi voimassa, mutta sairausloma jatkuu eikä Kela maksa, niin työkkärin kautta saat rahaa.

Ei työkkäri maksa, jos voimassa oleva työsuhde. Sitä ennen on työntekijän työsuhde on irtisanottava, jos se täyttää lainkohdat ja maksettava irtisanomispalkka.

Eikä myöskään työnantaja voi palkata uutta työntekijää 9kk.

Työkkäri maksaa päivärahaa, jos on työtön on työnhakija.

Faktaa on alapeukutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinhän ne on jo vuosia tehneet, ihmisiä ei haluta päästää eläkkeelle kirvelläkään.  paitsi jos lyöt sen omaan jalkaan.  hae toimeentulotukea.

Ei tule mieleen ettei kaikki saa tt-tukea? Jos on vaikka mökki tai asunto.

kyllä omistusasunnon omistava ja siinä asuva voi saada toim.tulotukea.  meneehän siitä vastike.  se katsotaan menoksi.  en tiedä miten on mökin kanssa, onko se pakko myydä.  mutta pitääkö siitä mennä ilmoittamaan, älä tee sitä. tai siirrä jonkun toisen nimiin.

Ei omakotitalossa ole mitään vastiketta.

T. Omassa talossa asuva työtön joka ei saa toimeentulotukea tai asumistukea.

Vierailija
64/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda osaavasi suomea niin valtiolla on sinulle piikki auki.

Kyllä suurin osa asiakkaista on ihan supisuomalaisia.

T: sossu

Vierailija
65/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei muka ole neuvonut sinua ilmoittautumaan työkkärin asiakkaaksi? Niin se menee eli vaikka työsuhde olisi voimassa, mutta sairausloma jatkuu eikä Kela maksa, niin työkkärin kautta saat rahaa.

Ei työkkäri maksa, jos voimassa oleva työsuhde. Sitä ennen on työntekijän työsuhde on irtisanottava, jos se täyttää lainkohdat ja maksettava irtisanomispalkka.

Eikä myöskään työnantaja voi palkata uutta työntekijää 9kk.

Työkkäri maksaa päivärahaa, jos on työtön on työnhakija.

Faktaa on alapeukutettu.

Ei ole faktaa. Tämähän on jo moneen otteeseen täällä kerrottu. Voit itse lukea vaikka tästä, 5. kappale:

https://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki

Vierailija
66/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 11. vuotta työkyvytön, 10. vuotta kuntoutustuella. Mulla ei ole mitään koulutusta, olen 37v. Pitkäaikainen lääkärini vaihtui, hän osasi kirjoittaa lausuntoja jotka menivät aina läpi eläkevakuutusyhtiössä ja sitten Kelalla sen jälkeen. En edes tiedä voiko Kela hylätä jos Ilmarinen on hyväksynyt päätöksen? Mun työkyky, opiskelukyky ja kyky mennä edes kuntoutusselvitykseen ovat menneitä. Minua ei kuntouteta eikä auteta mitenkään. En tiedä koska pääsen pysyvälle eläkkeelle, nyt on eka kerta että sain kahden vuoden päätöksen yhden sijasta. On todella stressaavaa hakea lausuntoja ja odottaa päätöksiä ja elää epätietoisuudessa. Voimia kaikille joilla tällaista on.

Vierailija
67/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B/B2-laususunnossa työkyvyttömyyseläke/kuntoutustuki on saman rastin alla. Aina ei ole määritetty lausunnossa, kumpaa haetaan.

B-lausunnon viimeisen sivun lopussa on kohta, jossa lääkäri esittää eläkettä joko määräajaksi, jolloin se on kuntoutustuki, tai sitten toistaiseksi, jolloin on kyse työkyttömyyseläkkeestä.

No mikähän sitten on, kun mulle haettiin juuri ilman päiväystä (määräaikaa) työkyvyttömyyseläkettä, niin hylky tuli ja KUNTOUTUSTUKIhakemus on hylätty. Miksi päättävä taho hylkäsi kuntoutustuen, jos sitä ei edes oltu haettu?? Asiaa ei edes käsitelty työkyvyttömyyseläkehakemuksena.

Vierailija
68/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit kirjoittelee potilaan pyynnöstä niitä todistuksia ja lappuja, vaikka itsekin tietävöt, ettei tule menemään läpi nykykriteerein. Potilaalle pitää kirjoittaa todistus mutta se ei tarkoita, että asia on selvä. Vakuutuslääkärit tietävät pykälät ja momentit ja erilaiset kiertoreitit, joita pitkin tulee edetä ja heidän päätöksensä ratkaisee, ei siis potilaan käsitys tai toive tai hoitavan lääkärin arvio Nykyäänhän ei juuri työkyvyttömyyseläkkeelle pääse, koska vaikka olisit pysyvästi työkyvytön omaan työhösi, työnkuvaa voidaan rukata uusiksi tai sinut voidaan kouluttaa uuteen ammattiin.

Eli tarkoitat, että lausuntoja kirjoittavat lääkärit rahastavat huvikseen potilaita? Nämähän eivät suinkaan ole mitään halpoja lausuntoja. 

Vierailija
69/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda osaavasi suomea niin valtiolla on sinulle piikki auki.

Kyllä suurin osa asiakkaista on ihan supisuomalaisia.

T: sossu

Toki. Mutta saavatko he yhtä hövelisti etuuksia kuin "muut".

Vierailija
70/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on käsitellyt hakemustani jo monta päivää, ennen sitä oli n. 30 päivää kulunut siitä kun lähetin hakemuksen. Ovat ne hitaita...

Vierailija
71/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai näin. Vaikka kriteerejä olisi tiukennettu miten tahansa, niin miksi silti lähes automaationa hakemukset hylätään. Ei jokainen (kukaan) hakemuksen kirjoittanut lääkäri ole huijari, tämä ajattelutapahan on suoranaista lääkärikunnan halveksimista. Eikä jokainen (monikohan edes) sairaspäivärahaa/työkyvyttömyyseläkettä hakeva sairas ole huijari.

Hoitavat lääkärit eivät ole vakuutuslääketieteen asiantuntijoita. Mielestäni olisi parasta, jos he eivät edes ottaisi kantaa siihen, tuleeko jokin etuus myöntää. Heidän tehtävänsä on tutkia potilas ja kirjata löydökset, jotta todellinen asiantuntija voi päättää, johtaako potilaan tila joidenkin etuuksien myöntämiseen.

Itse ole saanut kuntoutustuen lähes 10 kertaa ongelmitta. Sitten työkyvyttömyyseläkkeen, niin ikään ongelmitta.

Jos hoitava lääkärin katsotaan olevan vaan "tutkiva lääkäri", ja Kelan lääkäri sitten se päättävä taho, tällöin niiden rivilääkärien käytössä tulisi olla jotkut selkeät, yksinkertaiset, jopa tyyliin rasti ruutuun lomakkeet, joihin se rivilääkäri täyttää selkeästi huomionsa. Sitten se "asiantuntija" pisteyttää tuon lomakkeen, onko potilas oikeutettu etuuteen vai ei.

Nythän sen etuuden saaminen on kiinni osittain myös siitä, kuinka hyvin ja tarkasti hoitava lääkäri tekee kirjaukset potilasasiakirjoihin ja lausuntoihin. Olen itsekin ollut AP.n kaltaisessa tilanteessa ihan vaan siksi, että sairasloman pitkittyessä kela tahtoi potilasasiakirjat sairauteni ajalta luettavaksi, ja koska minua hoitanut lääkäri oli jättänyt paljon kirjaamatta/kirjannut väärin, sainkin yllättäen päätöksen, ettei sairauspäivärahaa enää parilta viimeiseltä kuukaudelta maksettu. Jos olisin ollut sellaisen lääkärin hoidettavana, joka olisi kuvaillut tilanteeni asiakirjoihin tarkkaan ja monipuolisesti, olisin etuuden kyllä edelleen saanut.

Nykysysteemi on käsittämättömän eriarvoistava, ja ajaa osan ihmisistä entistä pahempaan ahdinkoon. Kyllä näinkin tärkeässä asiassa tulisi olla tarkat kriteerit, jotka olisivat samanlaiset kaikille. Eikä niinkuin nyt; jos satut päätymään työhönsä kyllästyneelle lääkärille, joka hoitaa työnsä vasemmalla kädellä, et saa sinulle kuuluvaa etuutta ja pahimmillaan syrjäydyt pysyvästi. Sitten taas jos päädyt asiallisesti hommansa hoitavan lääkärin hoitoon, saat asianmukaisesti sinulle sairausajalta kuuluvat tuet ja etuudet. Eihän se näin saisi olla.

Vierailija
72/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen täällä elää harhainen käsitys siitä, että Kelan lääkärin todistaminen työkyvystä ja työterveys-/muun lääkärin todistus työkyvyttömyydestä olisi saman asian kaksi eri versiota. Kela arvio, oletko kykenevät _mihin tahansa_ työhön, kun taas oma lääkärisi arvioi vaivaasi ja oletko kykenevä nykyiseen työhösi.

Vaikka työntekijältä jäisi jalka jätepuristimeen, niin ei se tee hänestä työkyvytöntä toimistohommiin. Käytännössä uudelleen kouluttautuminen on hankalaa, välttämättä henkilöllä ei tosiasiassa ole valmiuksia uuteen työhön, mutta nämä todetaan sitten erikseen, ei ensimmäisessä hakemuksessa kun valitetaan vähän selkäkipua.

Vierailija
73/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai näin. Vaikka kriteerejä olisi tiukennettu miten tahansa, niin miksi silti lähes automaationa hakemukset hylätään. Ei jokainen (kukaan) hakemuksen kirjoittanut lääkäri ole huijari, tämä ajattelutapahan on suoranaista lääkärikunnan halveksimista. Eikä jokainen (monikohan edes) sairaspäivärahaa/työkyvyttömyyseläkettä hakeva sairas ole huijari.

Hoitavat lääkärit eivät ole vakuutuslääketieteen asiantuntijoita. Mielestäni olisi parasta, jos he eivät edes ottaisi kantaa siihen, tuleeko jokin etuus myöntää. Heidän tehtävänsä on tutkia potilas ja kirjata löydökset, jotta todellinen asiantuntija voi päättää, johtaako potilaan tila joidenkin etuuksien myöntämiseen.

Itse ole saanut kuntoutustuen lähes 10 kertaa ongelmitta. Sitten työkyvyttömyyseläkkeen, niin ikään ongelmitta.

Jos hoitava lääkärin katsotaan olevan vaan "tutkiva lääkäri", ja Kelan lääkäri sitten se päättävä taho, tällöin niiden rivilääkärien käytössä tulisi olla jotkut selkeät, yksinkertaiset, jopa tyyliin rasti ruutuun lomakkeet, joihin se rivilääkäri täyttää selkeästi huomionsa. Sitten se "asiantuntija" pisteyttää tuon lomakkeen, onko potilas oikeutettu etuuteen vai ei.

Nythän sen etuuden saaminen on kiinni osittain myös siitä, kuinka hyvin ja tarkasti hoitava lääkäri tekee kirjaukset potilasasiakirjoihin ja lausuntoihin. Olen itsekin ollut AP.n kaltaisessa tilanteessa ihan vaan siksi, että sairasloman pitkittyessä kela tahtoi potilasasiakirjat sairauteni ajalta luettavaksi, ja koska minua hoitanut lääkäri oli jättänyt paljon kirjaamatta/kirjannut väärin, sainkin yllättäen päätöksen, ettei sairauspäivärahaa enää parilta viimeiseltä kuukaudelta maksettu. Jos olisin ollut sellaisen lääkärin hoidettavana, joka olisi kuvaillut tilanteeni asiakirjoihin tarkkaan ja monipuolisesti, olisin etuuden kyllä edelleen saanut.

Nykysysteemi on käsittämättömän eriarvoistava, ja ajaa osan ihmisistä entistä pahempaan ahdinkoon. Kyllä näinkin tärkeässä asiassa tulisi olla tarkat kriteerit, jotka olisivat samanlaiset kaikille. Eikä niinkuin nyt; jos satut päätymään työhönsä kyllästyneelle lääkärille, joka hoitaa työnsä vasemmalla kädellä, et saa sinulle kuuluvaa etuutta ja pahimmillaan syrjäydyt pysyvästi. Sitten taas jos päädyt asiallisesti hommansa hoitavan lääkärin hoitoon, saat asianmukaisesti sinulle sairausajalta kuuluvat tuet ja etuudet. Eihän se näin saisi olla.

Olet oikeassa. Kai teit valituksen tuosta huonosti kirjaavasta lääkäristä?

Vierailija
74/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tai mikä taho tämä todellinen asiantuntija on?

Todellinen asiantuntija on vakuutuslääketieteeseen erikoistunut lääkäri.

Vierailija
75/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinhän ne on jo vuosia tehneet, ihmisiä ei haluta päästää eläkkeelle kirvelläkään.  paitsi jos lyöt sen omaan jalkaan.  hae toimeentulotukea.

kyllä omistusasunnon omistava ja siinä asuva voi saada toim.tulotukea.  meneehän siitä vastike.  se katsotaan menoksi.  en tiedä miten on mökin kanssa, onko se pakko myydä.  mutta pitääkö siitä mennä ilmoittamaan, älä tee sitä. tai siirrä jonkun toisen nimiin.

no sinä saat peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. tai liitonrahoja. ei silloin toim. tulotukea tarvi. mikäli et edellä mainittuja rahoja saa niin siinä tapauksessa saat toim. tulot. niin kauan että saat jotain näitä työkkärin rahoja. ei tarvi taloa myydä!

Vierailija
76/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kiinnosta.

Vierailija
77/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sinä saat peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. tai liitonrahoja. ei silloin toim. tulotukea tarvi. mikäli et edellä mainittuja rahoja saa niin siinä tapauksessa saat toim. tulot. niin kauan että saat jotain näitä työkkärin rahoja. ei tarvi taloa myydä!

Ai en tarvi? No kyllä se 600e on aika pieni summa elämiseen.

Vierailija
78/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 11. vuotta työkyvytön, 10. vuotta kuntoutustuella. Mulla ei ole mitään koulutusta, olen 37v. Pitkäaikainen lääkärini vaihtui, hän osasi kirjoittaa lausuntoja jotka menivät aina läpi eläkevakuutusyhtiössä ja sitten Kelalla sen jälkeen. En edes tiedä voiko Kela hylätä jos Ilmarinen on hyväksynyt päätöksen? Mun työkyky, opiskelukyky ja kyky mennä edes kuntoutusselvitykseen ovat menneitä. Minua ei kuntouteta eikä auteta mitenkään. En tiedä koska pääsen pysyvälle eläkkeelle, nyt on eka kerta että sain kahden vuoden päätöksen yhden sijasta. On todella stressaavaa hakea lausuntoja ja odottaa päätöksiä ja elää epätietoisuudessa. Voimia kaikille joilla tällaista on.

Se,että sait päätöksen kahdeksi vuodeksi viittaa siihen, että kuntoutumistasi ei enää pidetä kovin todennäköisenä, mutta sille annetaan vielä mahdollisuus. Mikäli tilanne on kahden vuoden päästä ennallaan, eläkehakemus todennäköisesti menee läpi.

Vierailija
79/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai en tarvi? No kyllä se 600e on aika pieni summa elämiseen.

toim. tulotuki on yksin asuvalle n. 500 kk.

Vierailija
80/101 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se,että sait päätöksen kahdeksi vuodeksi viittaa siihen, että kuntoutumistasi ei enää pidetä kovin todennäköisenä, mutta sille annetaan vielä mahdollisuus. Mikäli tilanne on kahden vuoden päästä ennallaan, eläkehakemus todennäköisesti menee läpi.

Mistä tiedät??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi