Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tilanteessani, jos työnantaja toimii laittomasti

Vierailija
18.08.2021 |

Olen reilu kuukausi sitten aloittanut työt uudessa paikassa ja nyt jo tullut esiin ongelmia. Meillä on palkanmaksu aina kuukaudessa 13. Pv. Ja nyt elokuussa kun palkka tuli niin yhdellä työntekijälle ei oltu maksettu palkkoja oikein, melkeen puolet puuttui. Minulle oli tullut oikein mutta silti, ei tämä luottamusta kasvata. Ilmaisin tämän työnantajalle ja vaikka epäluottamusta on niin sovittiin, että ennen koeajan purkua katsotaan päivä kerrallaan. Mitä tekisitte tilanteessani? Palkan kanssa on talossa ollut ongelmia jo 12/2020. Soitin tänään palkkikseen, että mistä nämä ongelmat johtuu ja siellä sanottiin, että palkkis ja työnantaja on sopinu keskenään, että puuttuva osa palkasta maksetaan VASTA seuraavan kuun palkassa eli 13.9. Tämä on laitonta. Työnantaja vahvisti, että näin on sovittu. Kysyin työnantaajalt, että kuka maksaa sitten laskut jos tulee ongelmia niin ongelmia ei kuulemma tule jos palkat tulee väärin, eli suhtautui ylimielisesti. Olen aika varma, että pyydän työnantajaa tekemään koeaika purun kun luottamusta ei ole enään tai sitten lähden itse, ei haittaa karenssi kun talous kunnossa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkaa voi maksaa vasta kuukauden päästä vaan viipymättä jossa on korkolain mukainen korko. En jäisi. Pyydä työnantajaa tekemään koeajan purku, ja vielä jos työnantaja on naureskellut vain, että ei ole hänen asia jos vaikka jää laskut ja asuntolainat maksamatta sen takia kun palkka tulee myöhässä. Onpa ylimielinen asenne työnanatjalla.

Miksi työnantajan pitäisi tehdä koeaikapurku, siitä kun pahimmillaan päätyy oikeuteen eli ap selittää pokkana, että purkuperuste oli laiton. Vaikka itse sitä halusi.

Vierailija
22/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis anteeks, palkoista sovitaan tesseissä ei palkkis ja työnantaja voi tällaisia laittomia sopimuksia tehdä.

Mikä on tämä palkkis? Ainakin meillä palkanlaskija on töissä tässä samassa yrityksessä, hänen kanssaan ei tehdä mitään erillisiä sopimuksia, vaan hän noudattaa työnantajan ohjeita.

En tiedä yhtäkään firmaa, joka on ulkoistanut palkanmaksun tuolla tavalla sopimuksin.

Monikin on. Tilitoimistot laskevat paljon palkkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkaa voi maksaa vasta kuukauden päästä vaan viipymättä jossa on korkolain mukainen korko. En jäisi. Pyydä työnantajaa tekemään koeajan purku, ja vielä jos työnantaja on naureskellut vain, että ei ole hänen asia jos vaikka jää laskut ja asuntolainat maksamatta sen takia kun palkka tulee myöhässä. Onpa ylimielinen asenne työnanatjalla.

Ja jos 1000 euron palkka on myöhässä 14 vrk, niin korkoa maksetaan ruhtinaalliset 2,7 e. Eli kannattaa ehdottomasti nostaa kunnon rähäkkä.

Vierailija
24/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis anteeks, palkoista sovitaan tesseissä ei palkkis ja työnantaja voi tällaisia laittomia sopimuksia tehdä.

Mikä on tämä palkkis? Ainakin meillä palkanlaskija on töissä tässä samassa yrityksessä, hänen kanssaan ei tehdä mitään erillisiä sopimuksia, vaan hän noudattaa työnantajan ohjeita.

En tiedä yhtäkään firmaa, joka on ulkoistanut palkanmaksun tuolla tavalla sopimuksin.

Palkanlaskenta on eri asia kuin palkanmaksu, työnantaja päättää, koska tililtään rahaa lähtee.

Vierailija
25/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on työkaverin palkka, niin eihän sinulla ole mitään tietoa miksi virhe on tullut.. aika usein syy on kyllä ihan työntekijän.

Vierailija
26/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä laittomia sopimuksia? Väärin maksettu palkka korjataan seuraavassa palkassa.

Vierailija
27/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajan pitäisi tehdä koeaikapurku, siitä kun pahimmillaan päätyy oikeuteen eli ap selittää pokkana, että purkuperuste oli laiton. Vaikka itse sitä halusi.

Varsinkin kun kyse ei ole apsta vaan työkaverista 😀

Vierailija
28/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laittomia sopimuksia? Väärin maksettu palkka korjataan seuraavassa palkassa.

Näin tehdään, se on se yleisohjekin. Se on se viipymättä.

Vierailija
29/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskenta on eri asia kuin palkanmaksu, työnantaja päättää, koska tililtään rahaa lähtee.

Niin varmasti perheyrityksessä joo.

Vierailija
30/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän naureskelun sä nyt keksit omasta päästäsi. Apn työkaverin palkanmaksussa on tapahtunut virhe ja se korjataan seuraavassa palkassa. Ap on tehnyt johtopäätöksen siitä, että hänelle on tämä kerrottu. Ei ole mitään laitonta sopimusta, haloo.

Vierailija
31/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut joskus samassa tilanteessa mutta kärsijänä. Olin heti liittoon yhteydessä ja siellä kyllä sanottiin, että palkka tulee maksaa viipymättä joka tarkoittaa 2-3 päivää ei kuukautta kuten tässä. Nää tulee laista.

Vierailija
32/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita laskut, lainan lyhennykset työnantajan maksettavaksi niin oppii. Mikä paikka?

Vierailija
33/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on vain sanonut että ei sillä ole väliä jos palkat maksetaan päin seiniä kunhan ei itselle satu näin. Silläkö se on pois pyyhitty jos palkat maksetaan mielivaltaisesti. Kumma kyllä jotkut hyväksyy tällaisen mutta minä en. -ap

Etkö sinä tee koskaan työssäsi virheitä?

Voihan olla, palkanlaskijalle on sattunut virhe, esimies tuonut puutteellisen tuntilistan, ehkä palkanlaskija on ollut joku sijainen jne.

Se miten palkka maksetaan, sen voi vapaasti sopia työnantaja ja työntekijä keskenään.

Ja pakko kysyä, miten tämä asia kuuluu sinulle?

Vierailija
34/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut joskus samassa tilanteessa mutta kärsijänä. Olin heti liittoon yhteydessä ja siellä kyllä sanottiin, että palkka tulee maksaa viipymättä joka tarkoittaa 2-3 päivää ei kuukautta kuten tässä. Nää tulee laista.

Laita se laki tähän kiitos.

Vierailija
35/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tahansa yrityksessä! Ei palkanlaskija päätä, että nyt maksan, kyllä jopa valtiolla on erikseen ne henkilöt, jotka laskevat palkat ja ne, jotka allekirjoituksellaan vahvistavat, että palkat saa maksaa.

Vierailija
36/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että isossa yrityksessä annetaan ulkopuoliselle tilitoimistolle pääsy firman tileihin tuosta vain? Aika harvassa taitaa olla ne firmat, joissa palkanlaskenta saa myös kuitata palkat maksettaviksi.

Vierailija
37/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa tutulta, ettei olisi sama paikka missä minä olen :D Olen itse vakuutusalalla, eikä mikään ole toiminut siitä alkaen kun tuli ketterä :D Ketterä, pikku vinkki. Palkat koko aika persiillään ja kerran jopa yksintyöntekijä teki töitä ilman työsopimusta kun siirtyi määräaikaisesta vakkariksi. Hr ja työnantaja suhtautuu piittaamattomasti.

Vierailija
38/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa jaa, tästä vai? https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/palkka/palkkasaatavat

Liittosi on joko pers**stä tai keksit omiasi.

Vierailija
39/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että isossa yrityksessä annetaan ulkopuoliselle tilitoimistolle pääsy firman tileihin tuosta vain? Aika harvassa taitaa olla ne firmat, joissa palkanlaskenta saa myös kuitata palkat maksettaviksi.

Puhut eri asiasta. Työnantaja kuittaa palkat tietenkin, mutta ei hän päätä koska tililtä rahat lähtee. Palkanmaksupäivät mätsätään aina palkanlaskennan kanssa, koska plkanlaskennalla on useita firmoja ”alaisenaan”, ei tää yksi vain. On hyvin yleistä, että vieheet korjataan seuraavassa palkassa eikä kesken kaiken.

Vierailija
40/56 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette laista ymmärrä niin ottakaa lakikirja käteen ja opiskelkaa, pönttöpäät! Aika erikoista kun palkat ollu perheellään jo 12/2020. Ei ole kyse enään pikku virheestä tai vahingosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän