Onko 45 vuotias vielä sopiva ikä tulla äidiksi?
Kommentit (84)
Yli nelikymppiselle lapsen haaveilu on koiranvuosina. Aika kuluu nopeampaa ja asian vatkaaminen ja veivaaminen vähentää potentiaalista aikaa huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmilla vuosikymmenillä. 45 vuoden iässä jo puolen vuoden vatvominen tarkoittaa kolmea-neljää vuotta kropan fysiikassa huonompaan suuntaan.
Jos onnistuu tulemaan raskaaksi, niin mikäpä siinä.
Minä olen kohta 39 vuotias ja tarkoitus on aloittaa lapsettomuushoidot vuoden sisällä (lapsettomuushoidot koska sterilisaatio tehty jo noin 20 vuotta sitten). Elämäntilanne vain muuttui ja nyt haluamme vauvan mun uuden miehen kanssa. Olen tiedustellut muutamasta lapsettomuusklinikasta mikä on heidän yläikäraja ja kaikki ovat sanoneet että 45. Joten mulla on vielä kuusi vuotta aikaa yrittää vauvaa nykyisen mieheni kanssa. Niiden ikäraja perustuu lähinnä siihen että sen jälkeen alkaa olla vaikeaa tulla raskaaksi.
En missään nimessä allekirjoita sitä että 45 vuotias ei jaksaisi olla äiti, päin vastoin. Tähän ikään mennessä on kasvanut aikuiseksi ja tietää mitä haluaa. Ei ole hinkuja roikkua baareissa ja bilettää. Osaa olla vastuullinen ja myöskin jämäkkä kasvattaja joka ei anna lapselle periksi jokaisesta kitinästä.
Totta on se että riski saada sairas lapsi suurenee ja äidin keho ei välttämättä kestä raskausaikaa ja synnytystä niin hyvin kun nuorempi nainen, tämä vähän huolestuttaa. Paras ikä naiselle saada lapsi on 18-25 vuotiaana näin kehon kannalta.
Minulla on vielä aivan säännölliset kuukautiset, eikä vielä minkäänlaisia vaihdevuosioireita. N 46
Moi
googlaa aiheesta niin paljon kuin mahdollista: (myös ulkomaalaisilta sivuilta )
vinkit =
foolihappoa, kaikki vitamiinit , hivenaineet, alkoholi kokonaan pois (otin kyllä punaviiniä vähän ennen kp hedelmöitystä että verenkierto vilkastuu... ), ei stressiä, nukuttava paljon ennen ja jälkeen toimenpiteen
toimenpiteen jälkeen:
vaaka/nukkuma asennossa tyyny selän alla vajaa vuorokausi,
ei saunaa koeputkihedelmöityksen jälkeen kahteen viikkoon, ei mitään urheilua ennen seuraavía kuukautisia,
varmuuden vuoksi jätoin myös seksin, lepäsin todella paljon ennen kuin tulos selvisi...
googlaa ruokavaliota tähän aiheeseen + kilo vihanneksia/pv + kalaa niin paljon kuin mahdollista...
Onnea matkaan : )
t : 2 onnistunutta koeputkihedelmöítystä : )
minä onnistuin näin : )
Ei se ole mikään mittari tuleeko luomusti raskaaksi. On parikymppisiä jotka ei raskaudu luomusti ja sitten taas nelikymppisiä jotka raskautuu ongelmitta. Toisaalta olen sitä mieltä että nelikymppisen lapsettomuutta ei ehkä enää ole hääviä hoitaa.
Ennemmin katsoisin mikä sen nelikymppisen henkinen ja fyysinen jaksaminen on ja miten esim. 10v päästä tai kun lapsi on teini.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:32"]
Olin tuolloin jo isoäiti.
[/quote] Niin olin minäkin. Itse asiassa olin jo useammankin lapsen isoäiti.
Ja omista nuorimmat olivat 1 vuotias ja vauva, joka syntyi 3 kk sen jälkeen kun olin täyttänyt 45.
Terveitä lapsia ovat olleet kaikki enkä ollut kanssaan sen väsyneempi kuin olin ollut vaikka esikoisen ja toisikon kanssa 26 vuotta aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:19"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 04:40"] Hedelmällisyys vähenee iän myötä ja mummoikäisten raskaudet eivät ole hirveän yleisiä ja ihan luonnon omista syistä. Lisäksi pitää ajatella, että jaksaako sitoutua 18 vuotta lapsen kasvattamiseen ja jaksaako muuten. Että siitä vaan, mutta ei sitten kande valittaa väsymistä ym. [/quote] Ota kopio tasta kirjoituksestasi. 45vuotiaana sitten luet sen ja katsotaan miten mummoksi itsesi tunnet. Mina olisin hypannyt jarveen jos olisi sen ikaisena mummoteltu. [/quote] ja minulla pisti silmään ettei saisi väsymystä valittaa. Samoin voisit sanoa jokaiselle äidille, koska itsehän he lapsen halusivat. T. N28
[/quote]
Eihän väsymyksestä saakaan valittaa! Niin tälläkin palstalla aina toitoteen "itse halusit lapset, kärsi nyt".
Olet aika vanha kurppa jo, en suosittele. Sääli lastasi, olisit jo 65-vuotias hänen ollessa 20v!
No jos vain tärppää, niin mikä ettei. Ja mä en ainakaan haluaisi mummoksi kymmeneen vuoteen, mummoikä alkaa vasta jotain kuuskymppisenä (nyt 49).
yksi asia ei ole tullut keskusteluissa kenenkään mieleen.Nimittäin kummit.Jokaisella lapsella on se kummitäti,tai kummisetä,tai joku muu kummi.Ne jotka moisen kunnian saavat sitoutuvat lapsen kasteessa, pitämään myös huolta lapsen hyvinvoinnista,eli kyllä lapsella kuitenkin huolenpitäjiä on olemassa vaikka lapsella ei enää jostain syystä vanhempia olisikaan:
siskon lapsen kummieno
kuule OUTI, sulla on jo 4 mukulaa yhteiskunnan hyysättävinä ja yhteiskunnan maksamina. Eikö se riitä jo ?? Et osaa edes kasvattaa lapsiasi.
Olen 45-vuotias ja lapset jo isoja.En haluaisi vauvaa,vaikka olen fyysisesti mainiossa kunnossa,juoksen maratoneja ym. Outoa,että ihmiset ajattelevat nelikymppisten olevan ihan mummoja. Kuinka moni on oikeasti mummo nelikymppisenä,varsinkin kun on niin paheksuttavaa tehdä lapsia nuorella iällä? (tämän palstan normien mukaan siis)
Ihan sopiva ikä, jos elämäntilanne antaa myöten, ite sain 43v lapsen
Hyvänen aika. Luonto sen tietää, ei sitä tarvii täältä kysyä!
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyys vähenee iän myötä ja mummoikäisten raskaudet eivät ole hirveän yleisiä ja ihan luonnon omista syistä. Lisäksi pitää ajatella, että jaksaako sitoutua 18 vuotta lapsen kasvattamiseen ja jaksaako muuten. Että siitä vaan, mutta ei sitten kande valittaa väsymistä ym.
Nuoremmat äiditkin väsyvät. Kyllä sitä saa valittaa.
Riippuu ihmisestä. Minä olen 36 enkä voisi kuvitellakaan itseäni enää vauvan äitinä. Ikää enemmän taitaa olla syytä siinä, että lapsi on jo 14, ei mitään haluja aloitta enää alusta. 45-vuotiaana voin hyvin olla mummo.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:21"]
No lapsen puolesta ei oikein. En itse ainakaan ole tavannut 45 vuotiasta joka jaksaisi sellaisen kanssa leikkiä läheskään niin paljon mitä lapsi haluaisi.
itse taas olen huomannut, etteivät nämä 20+ äidit viitsi leikkiä lapsen kanssa lainkaan, räpläävät vain kännykkää hiekkalaatikon laidalla. Vastaavasti 40+ äidit ovat paljon enemmän läsnä lapsilleen.
Kivasti yleistät... -,-
Hei
onko Kaisa "Kiinteistökuningatar" pieniin päin ??
katsoin eilen hänen haastattelun svt.ltä