Onko 45 vuotias vielä sopiva ikä tulla äidiksi?
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:10"]
Epäreilua lapselle. Vaikka jaksaisitkin vielä hyvin niin aikaisin joutuu lapsi äidittömäksi. Ja lisäksi ne terveysongelmat mitä lapsille saattaa aiheuttaa sillä että pakolla pitää se lapsi maailmaan tuoda. Se että on vauvakuume ei tarkoita että se lapsi pitäisi hankkia
[/quote]Nuoret vanhemmat ei välttämättä ole tae siitä, että lapset saa pitää vanhempansa pitkään. Itse olen vanhojen vanhempien lapsi ja olen yli viisikymppinen. Isäni on elossa edelleen ja äitikin kuoli vasta muutana vuosi sitten.Tiedän monia perheitä joissa on ollut nuoret vanhemmat, mutta molemmat kuolleet jo nuorina ja lapset jääneet pieniksi.Isäni on hyvä kuntoinen ja voi elää vielä kauan, vaikka onkin 93vuotias.
[/quote]
Silti mahdollisuus vanhemman kuolemiseen vanhuuteen aikaisemmin on suurempi
On ja ulkomailla saa hedelmöityshoidolla vielä paljon yli 60-vuotiaat.
Olihan se yksikin rouva 56-vuotias saadessaan lapsukaisen...
Olen saanut ottolapsen tuon ikäisenä. Olen jaksanut hyvin. Sitä en tiedä miten raskaus olisi sujunut. En tullut raskaaksi enää , kun nelikymppisenä yritys aloitettiin.
Eräs sukulainen sai lapsen lähes 50-vuotiaana, nyt koulun aloittanut lapsi harmittelee, kun ei ole pikkusisaruksia.
Olin 43 ja kalkkiviivoilla oltiin - mielestäni.
Riippuu äidistä. Olen nuorekas ja itsekin omiltatähti.
Anoppi on 51, vanhin lapsi 32 ja nuorin 5, 6 lasta kaikkiaan. Siitä vaan jos ei ole vielä biologista ongelmaa. Oma äiti on 57 eikä vieläkään vaihdevuosia. Aina oon toivonu sisarusta, ainut lapsi kun olen, mutta tuskinpa enää tulee, porukat oo harrastanu seksiä 20 vuoteen
Täällä samansuuntaista. Uuden miehen myötä on virinnyt ajatus vielä yhdestä vauvasta. Olen 42, enkä pidä itseäni minään "vanhana kurppana", saati mummona. Lapseni ovat alakouluikäisiä, ja olen eronnut heidän isästään nelisen vuotta sitten.
Olen puolisen vuotta puntaroinut, uuden rakkaani saatua ujutetua ajatuksen siemenen mieleeni, poistattaisinko kierukan. Etupäässä siitä aiheutuneiden vaivojen takia, mutta myös jotta voisimme antaa mahdollisuuden uudelle elämälle. Sen kummemmin yrittämättä: otamme mielihyvin rakkauslapsen vastaan jos hän haluaa tulla meille.
Haluaisin sanoa muutamille viisastelijoille: lapsen hankintaa eivät kaikki ehdoin tahdoin "siirrä". Eikä lapsen saaminen ole analysoitavissa järkisyillä, tai olettamuksilla ja spekulaatioilla kuten tuleeko vammainen, onko vanhat vanhemmat, onko talous kunnossa, jne. Lapsen haluaminen on perustavaa laatua oleva biologinen tarve ja herää varsinkin rakkaudellisessa ilmapiirissä, kuten uudessa liitossa.
Mies 50v on puhunut nyt kuukausia että hän haluaa vauvan. Meillä lapset 23 ja 18v. Itse 45 v. Aluksi naureskelin ja sanoin että hanki nuorikko. Nyt ei enää naurata
Jos lapsen haluat, niin yritä ihmeessä!:)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 03:18"]Mulla on nimittäin kova vauvakuume.
[/quote]
Ei ole "sopiva/toivottu" ikä, mutta mahdollista ja laillista.
Tosin mahdollisuus riskiraskauteen ja synnytykseen todella suuri.
Moi
äidiksi mummuiällä : )
tottakai äitiys on erilaista kun sain 25 vuotta sitten esikoiseni,
mutta eihän perheet muutenkaan ole samanlaisia , pikkuisistai kasvaa siis tämän "ikäni" tulos : )
minulla on 2 alle 4 vuotiasta lasta ja olen 47 ,
en edes ajattele aikaa ilman pieniä, kyllä niistä niin paljon iloa vaan on
ja ei ole todellakaan enää paino ongelmia : )
vanhuus ja viisaus on se " juttu " miten selviää lastenhoidosta : )
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 04:40"]
Että siitä vaan, mutta ei sitten kande valittaa väsymistä ym.
[/quote]
Näin minäkin aina sanonon, mutta silti viestejäni alapeukutetaan. Tälle oli kuitenkin osoitettu suosiota. Outoa.
t. vapaaehtoisesti lapseton
Isäksi voi kyllä tulla 45-vuotiaana, mutta nainen ei? Näin on ollut yleesä tosielämässä, kun mies on hankkinut itselleen esim. Eron jälkeen uuden nuoren vaimon. 45-vuotias äiti voi olla monessakin asiassa parempi äiti kuin nuori äiti, kun taas nuorella äidillä on staminaa ja muita nuoruuden tuomia etuja. Siis, mikäs siinä, jos haluat lapsen! Toivottavasti onnistaa ja onnea matkaan!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:21"]
No lapsen puolesta ei oikein. En itse ainakaan ole tavannut 45 vuotiasta joka jaksaisi sellaisen kanssa leikkiä läheskään niin paljon mitä lapsi haluaisi.
[/quote]
itse taas olen huomannut, etteivät nämä 20+ äidit viitsi leikkiä lapsen kanssa lainkaan, räpläävät vain kännykkää hiekkalaatikon laidalla. Vastaavasti 40+ äidit ovat paljon enemmän läsnä lapsilleen.
Meillä kahdessa sukupolvessa äiti +-40 ja niinhän kävi että isovanhemmat on jo kuolleet kun lapseni on vielä alle kouluikäinen. Mullan alta ei hoitoapua heru ja kaksi sukupolvea on vain elossa samaan aikaan. Töissä kysytään minulta nuorekkaalta äidiltä onko ïsovanhemmat työelämässä ja järkytän sitten sanomalla että ei kun vainajia. Varaudu tähän.
No, itse en voisi kuvitellakaan sellaista tilannetta kun olen 45v. kaksi vanhempaa lasta ovat tuolloin jo täysi-ikäisiä ja kuopus 15v. Nyt minulla ikää 39v.