Miten jotkut lapset ovat jo pienenä niin ilkeitä?
Olen nyt ihmetellyt jonkin aikaa muutamaa lasta, jotka ovat jo leikki-iässä tolkuttoman ilkeitä. Lyövät, komentelevat ja pompottelevat toisia lapsia, eivätkä mitkään kiellot tunnu tehoavan heihin. Heillä on todella ylimielinen asenne aikuisiakin kohtaan, ja kaikki kiellot ja torut kuitataan naurulla tai olankohautuksella.
Olisi mielenkiintoista tietää, millaiset vanhemmat tällaisia lapsia saavat aikaan? Jostainhan se malli on otettu.
Kommentit (84)
Hyvät tavat opitaan. Ilkeyttä ei ole se, että ei ole opetettu vaan se, että tahallaan tekee opittua asiaa vastaan.
minä aina sanon miehelleni, että lapset ovat meidän käyntikortteja. Heistä paistaa täysin se arvomaailma ja käytös, joka meiltä on opittu. Eli kannattaa miettiä mitä tekee kun lapsi tekee sen kuitenkin perässä. Voi olla kovin hauskaa pieraista koti sohvalla ja löyhytellä sitä muiden päälle mutta sitten kun ollaan miehen työpaikalla niin onko kiva kun tyttö pieraisee muiden edessä ja löyhyttää kädellä hajuja vieressä istuvan sihteerin ylle.
Vanhempiinsa tulleet. Kuulevat kotona jatkuvaa narinaa, valitusta ja ihmisten haukkumista. Se vaan tarttuu / periytyy. Esimerkin voima on hurja!
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:12"]
Nämä lapset, joihin olen törmännyt, ovat vielä niin sanotusti niistä paremmista perheistä. Eli ei ainakaan pitäisi tiedon puutteesta olla kyse, kun on koulutetut vanhemmat...
[/quote]
Tottakai. Köyhissä perheissä kasvaa ainoastaan rakastavia, empaattisia ja ihania lapsia!
Ihan pienillä ei ole vielä itsehillintää, joten ristiriitatilanteissa saattaa joillakin nyrkki viuhua. Näissä tilanteissa on aikuisen tärkeää puuttua ja ohjata käsittelemään tilanteet oikealla tavalla.
Vierestä olen seurannut yhtä tapausta nyt kahdeksan vuoden ajan: vapaakasvatuksen tuotosta
Toivotetaan vanhemmille jaksamista ja johdonmukaisuutta kasvattamiseen. Huonosta käytöksestä johdonmukaiset seuraukset, joiden takana molemmat vanhemmat seisovat. Lisäksi kannustusta omalla positiivisella esimerkillä. Kyllä se työstä käy, mutta ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Vähän enemmän rakentavaa keskustelua asiasta toivoisi jokaisen uuden isin & äidin kesken vaikka neuvola-aloitteisesti.
Kaikenlainen vapaus ei tuokaan onnea. Jos lapselle ei saa kertoa kristinuskosta missään mitään, että hän "saa sitten aikuisena itse valita", niin vaikea kai se on mitään moraalisääntöjäkään "tuputtaa", kun niistäkin on niin monta mielipidettä olemassa. Sitten ollaan vain ja hengaillaan ja junaa odotetaan.
Jotkut ovat syntymäpahoja. Samassa perheessä muut normaaleja, yksi syntymäpaha.
Mun molemmat tytöt on kovin temperamenttisia ja saan usein selvitellä nyrkkirysyjä. Leikkivät paljon myös sovussa, mutta melkein joka riita muuttuu nopeasti fyysiseksi. En kyllä pidä heitä mitenkään ilkeinä, vaan tarvitsevat vaan paljon tukea itsehillinnän opettelussa. Mun lähipiirissä ei ole varmaan ketään pientä lasta, kuka ei olisi koskaan töninyt, lyönyt tms. Joko sisarustaan tai leikkikaveria. Jotkut vanhemmat tuntuu huomaavan vain ne muiden lasten lyönnit tai tönäisyt. Omat ne vaan leikillään vähän tölväsee..
ai että miksikö? lue vaikka ketju 'lamppu sammuu blogisti Elsa halusi lyödä kehitysvammaista'. siellä ne äidit kirjoittelee. että mistäköhän ne lapset ottaa mallin...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:00"]
Kaikenlainen vapaus ei tuokaan onnea. Jos lapselle ei saa kertoa kristinuskosta missään mitään, että hän "saa sitten aikuisena itse valita", niin vaikea kai se on mitään moraalisääntöjäkään "tuputtaa", kun niistäkin on niin monta mielipidettä olemassa. Sitten ollaan vain ja hengaillaan ja junaa odotetaan.
[/quote]
Arvasin, että joku rupeaa jeesustaan ja mielikuvitusolentojaan tyrkyttämään...
Uskon, että monella psykopaatin ilkeä öuonne on havaittavissa jo lapsena.
Seurasin kerran koulessa, kun tokaluokkalainen kävi kysymässä ekaluokkalaisilta salaisuuksia ja varmasti vakuutti, että kenellekään ei kerro. Mm ihastumisia ja muita henkilökohtaisuuksia kyseli. Sitten, kun tiesi paljon salaisuuksia, paljasti ne äänekkäästi kaikille.
Osa on tosiaan syntymäpahoja, mutta tämä.on tabu aihe ja yritetään väityää muuta.
Syntymästä asti ollut joku poikkeama, luulen. Empatikyvyn puute.
kukaan ei ole syntyessään paha. kotoota se malli otetaan!
Jos lukee näitä vauvapalstan keskusteluita, niin enpä ihmettele yhtään. Jos nämä kommentoijat ovat siis vanhempia, äitejä ja isiä, niin siinä ihan yksinkertainen syy lasten käytökseen; mitä isot edellä, sitä lapset perässä... miten lapsilta voi edes odottaa muuta, jos vanhempien käytöksen taso on tätä mitä täällä joutuu lukemaan? ! Kielenkäyttö ala-arvoista, toisten ihmisten pilkkaamista jne..
Luin esim. Yhtä ketjua, jossa haukutaan erästä bloggaajaa, ja ihan sairasta luettavaa, kiusaamista, ilkeilyä ym.
MIKSI tällä palstalla saa mollata toisia anonyymisti jatkuvasti?!?!?
Ei kyllä Vauva-lehti ole kovin laadukas kun sen palstoilla saa haukkua toisia ihan jatkuvasti. Enpä tilaa enää itse, enkä todellakaan suosittele kenellekään. Täysin ala-arvoista käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:44"]
En usko, että vain kasvatuksella ja kurilla on vaikutusta asiaan. Saman perheen eri lapsillakin on erilaisia tapoja toimia ryhmässä. Ei toki tee huonosta käytöksestä yhtään sallitumpaa, mutta vanhempien olisi helpompi muokata lapsiaan haluttuun käytökseen, kun avaisivat silmät lapsen temperamenttieroille. Itse olen törmännyt manipuloiviin lapsiin, molemmat ainoita. Toisen lapsen vanhemmat on todella mukavia ihmisiä, isä jopa ujohko ja äiti hyvin sovitteleva ja empaattinen. En jaksa uskoa että heidän kohdalla kasvatus olisi pielessä. Toisen perheen vanhemmat on kyllä ihan pihalla, isä juntti ja äiti hissukka uskovainen, ja sen perheen kasvatustaidot on kyllä ihan... no niitä ei ole.
[/quote]
Mikä olisi helpompaa jallitettavaa kuin ujohko isä ja hyvin sovitteleva äiti? Meillä isä on tuota sorttia, ja poika sitten aina tunnustaa minulle, että on taas tullut härnättyä isää tahallaan. Manipulointi-sanaa käyttäisi muttei vielä tunne sitä. Asia siis jää sentään poikaa vaivaamaan. Kun minä en manipulointiin yleensä lankea, poika toivottavasti kasvaa yli tästä viihteestään. Tai sitten siitä tulee vieläkin taitavampi ja harrastuneempi, aika näyttää. Toisten lasten kanssa ei onneksi vielä sitä nelivuotiaana tee.
Mielestäni on kovasti mahdollista olla liian mukava. Siinä on yleensä taustalla jotain tunteiden epätasapainoa, ja lapset iskevät siihen kiinni kuin täi päähän. He kun kaipaisivat aitoutta vanhemmiltaan. Minulla oli tällainen teeskentelyhaukka koulukaverina, ja vaikka en pitäisi sitä suoranaisena koulukiusaamisena, mietin josko osa ilmiöstä selittyisi tällä. Että ensin on kiusattu kotona sitä nöyristelevää vanhempaa, ja sama meno jatkuu sitten päiväkodissa ja koulussa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:45"]
Hyvät tavat opitaan. Ilkeyttä ei ole se, että ei ole opetettu vaan se, että tahallaan tekee opittua asiaa vastaan.
minä aina sanon miehelleni, että lapset ovat meidän käyntikortteja. Heistä paistaa täysin se arvomaailma ja käytös, joka meiltä on opittu. Eli kannattaa miettiä mitä tekee kun lapsi tekee sen kuitenkin perässä. Voi olla kovin hauskaa pieraista koti sohvalla ja löyhytellä sitä muiden päälle mutta sitten kun ollaan miehen työpaikalla niin onko kiva kun tyttö pieraisee muiden edessä ja löyhyttää kädellä hajuja vieressä istuvan sihteerin ylle.
[/quote]
Tätä mieltä minäkin. Jos on kerrottu, miten ollaan, ja silti tahallisesti tehdään pahaa, niin se on eri asia kuin että joku lapsi on ensimmäistä kertaa kaverin luona ja ei osaa olla siellä, kuten siellä ollaan, vaan on vahingossa kuten kotonaan.
En usko, että vain kasvatuksella ja kurilla on vaikutusta asiaan. Saman perheen eri lapsillakin on erilaisia tapoja toimia ryhmässä.
Ei toki tee huonosta käytöksestä yhtään sallitumpaa, mutta vanhempien olisi helpompi muokata lapsiaan haluttuun käytökseen, kun avaisivat silmät lapsen temperamenttieroille.
Itse olen törmännyt manipuloiviin lapsiin, molemmat ainoita. Toisen lapsen vanhemmat on todella mukavia ihmisiä, isä jopa ujohko ja äiti hyvin sovitteleva ja empaattinen. En jaksa uskoa että heidän kohdalla kasvatus olisi pielessä. Toisen perheen vanhemmat on kyllä ihan pihalla, isä juntti ja äiti hissukka uskovainen, ja sen perheen kasvatustaidot on kyllä ihan... no niitä ei ole.