Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ozempic ja painonpudotus

Vierailija
18.08.2021 |

Te, jotka olette käyttäneet Ozempicia painonhallinnassa; minkälaisia tuloksia ja missä ajassa?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiitos tämän villityksen lääkettä oikeasti tarvitsevat, jotka sairastavat diapetes 2,  saavat kielteisen kela-päätöksen korvattavuudesta. Kiitos v..ti.

Ei se ihan niin mene. Ensinnäkin tosi harva diabeetikko ylipäätään käyttää ozempicia. Diabetes lääkkeet on aika laaja kirjo ja vaihtoehtoja paljon. Syy ei ole missään muussa, kun lääkkeen valmistajassa. Sama firma on saanut sakkoja siitä ettei ole ilmoitettu etukäteen useiden lääkkeiden saaatavuuskatkoksista. Ozempic on yksi kymmenistä, joissa ongelmia saada nyt. Tosin Ozempicia saa taas aika hyvin missä vaan. 

Kyseinen lääke on tehty nimenomaan diabetes 2 sairastaville. Markkinoilla on muitakin lääkkeitä, joissa sama vaikuttava ainesosa kuin Ozempicissa, kuten Rybelsus jota äitini käyttää omaan piikkiin täysin.

Ozempic is the brand name for the prescription medication semaglutide. It is primarily used to treat type 2 diabetes. Semaglutide is a glucagon-like peptide-1 (GLP-1) receptor agonist. This medication works by increasing the release of insulin, reducing glucagon secretion, slowing down the emptying of the stomach, and helping to regulate blood sugar levels in people with type 2 diabetes.

Vierailija
62/78 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustaa:

Olen diabeetikko (D2 yli 10 vuotta) ja tarvitsen lääkkeellistä tukea painonpudotukseen ja kenties myöhemmin myös painon hallintaan.

Ensimmäiset vuodet D2 hoidettiin tableteilla, jotka aiheuttivat lähes jatkuvan ripulin. Sitten siirryttiin insuliinihoitoon. Jo D2 alkaessa olin pyöreä/lievästi lihava ja viimeisimmät 20 vuoden aikana olen lihonnut sairaalloisen lihavaksi; ainainen makean- ja ruoanhimo riesanani. OZEMPICia pistin kolmisen vuotta, mutta se ei painoani pudottanut, ehkä hieman hillitsi lihoamistani.

Nyt: 

Löysin keväällä -23 syyn jatkuviin mahaongelmiin (turvotus ja pahat hajut ja ripuli) ja aloitin fodmap-ruokavalion. Lääkäri tarkisti lääkitykseni: insuliinin lisäksi aloitettiin uudelleen tablettihoito (nyt maha kestää sen) tavoitteena  vähentää suurta insuliinin määrää, ja lisäksi Forxiga avustamaan sokerin poistumista kehosta. Aloitin RYBELSUS-tablettien (vaikuttava aine sama kuin OZEMPICissa) käytön toukokuussa. Olen nyt laihtunut 20 kg 20 viikon aikana. Tavoitteenani on noin 60 kilon keventyminen. Jatkuva makean- ja ruoanhimo on kadonnut ja olo on kohentunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on Suomen markkinoille tullut myös Wegovy, jolla annokset nostetaan paljon isommaksi kuin Ozempicilla, vaikuttava aine sama.

Vierailija
64/78 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo auttaa tunne-syömiseen?

Siten ettei maistu koko ajan

Vierailija
65/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voi johtua että Ozembicilla on PÄINVASTAINEN vaikutus, eli paino nousee. Olen käyttänyt kuukauden lääkettä minimiannostuksella ja paino noussut viisi kiloa! Ruokahalu on hieman vähentynyt, olen syönyt tavallista ruokaa ja en ainakaan missään nimessä liikaa. Työkin on jalkojen päällä seisomista ja paljon kävelyä, lisäksi käyn kuntosalilla.

Tunnen oloni aivan friikiksi kun kaikki ovat saaneet avun Ozembicista ja mun 30 kilon ylipaino sen kun lisääntyy. Olen tosin vaihdevuosi-ikäinen ja sen vuoksi lääkkeen hankin kun mitkään ketot ja pätkäpaastot ei auta.

Vierailija
66/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä sai 20 kg pois Ocempic avulla vuodessa. Nyt näyttää, että paino on alkanut pikkuhiljaa nousta, vaikka käyttää lääkettä edelleen. Lääkäri oli sanonut, että lääkettä on käytettävä koko loppuelämä, jos haluaa, ettei paino nouse takaisin. Kalliiksi tulee, jos loppuelämä pitää lääkettä käyttää.

Sisko ehti saada 10 kg pois, mutta sitten verikokeissa sellaisia tuloksia, että lääkkeen käyttö oli lopetettava. Nyt pois saadut kilot tulleet takaisin. Siskolla on nivelrikko ja muita perussairaksia, jotka haittaavat liikkumista.

Vierailija
67/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-9kg / 6kk.

Nyt en kesälomalla ole käynyt vielä puntarissa. Voi olla ettei paino ole pudonnut ihan tuohon tahtiin. Mutta pääasia on ettei se ole kovasti noussutkaan.

Helposti on mennyt, mutta olen yrittänyt muuttaa ruokailutottumuksiani. Lautaselle puolet kasviksia ja pienemmät annokset jne. Syön edelleen ison aamupalan.

Vierailija
68/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi johtua että Ozembicilla on PÄINVASTAINEN vaikutus, eli paino nousee. Olen käyttänyt kuukauden lääkettä minimiannostuksella ja paino noussut viisi kiloa! Ruokahalu on hieman vähentynyt, olen syönyt tavallista ruokaa ja en ainakaan missään nimessä liikaa. Työkin on jalkojen päällä seisomista ja paljon kävelyä, lisäksi käyn kuntosalilla.

Tunnen oloni aivan friikiksi kun kaikki ovat saaneet avun Ozembicista ja mun 30 kilon ylipaino sen kun lisääntyy. Olen tosin vaihdevuosi-ikäinen ja sen vuoksi lääkkeen hankin kun mitkään ketot ja pätkäpaastot ei auta.

Mikä tuo sun minimiannostus on ? JA voiko olla että lihasmassasi on kasvanut. Itse olen yrittänyt huolehtia siitä että saan riittävästi vitamiineja ja rautaa. kun nyt Ozempicin ansiosta olen syönyt vähemmän.

Vierailija
69/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii hyvin, mutta en ymmärrä miksi sitä määrätään ihmisille jotka voisivat laihduttaa ihan vaan kaloreita laskemalla. Sen pitäisi olla viimeinen oljenkorsi, kuten laihdutusleikkauskin on. Mulle ei se nykyinen maksimiannos (1G) sopinut, tuli viikoksi vesiripuli ja ei kyennyt syömään mitään. 0.5g on ollut ok ja siihen tottuu. Paino laskee hitaasti mutta varmasti. Toki jos haluaa niitä huipputuloksia nähdä niin silloin on myös katsottava mitä syö, eikä vaan että syö vähän. Kyllä ne 3 tuhatta kaloria tulee nopeesti täyteen ihan valmisruokiakin syömällä. 

Ja mistä sitten sinä ulkopuolisen osaat sanoa ketkä voisivat laihduttaa vaan ihan kaloreita laskemalla ? Ihmisten aineevaihdunta on erilainen ja hormonitoiminnan muutos tekee laihduttamisen vanhemmiten yhä vaikeammaksi.

Kyllä minäkin nuorena sain 8 kg pois kaloreita laskemalla ja urheilemalla ja vielä vanhempanakin 6 kg lähti pätkäpaastolla, mutta kun tuli työstressiä ja muita huolia paino nousi todella nopeasti taas entiselleen eikä kilot sitten enää lähteneet millään.

Vierailija
70/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikutus alkoi heti ensimmäisestä annoksesta. Nälkä lähti, ruoka ei pyörinyt ajatuksissa eikä herkkujakaan tehnyt mieli. Nyt otin vasta toisen piikin .25-annoksella ja vaikutus senkun vahvistuu. Olen 10 päivässä nyt laihtunut 2-3 kiloa. Haittoja minulle ei oikeastaan vielä ole tullut, lievää pahoinvointia pistämisen jälkeisenä aamuna ja pientä huimausta jotka menevät vuorokaudessa ohi. Taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta ja pcos, joiden vuoksi painonhallinta on ollut haastavaa. 

Vierailija
71/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo sun minimiannostus on ? JA voiko olla että lihasmassasi on kasvanut. Itse olen yrittänyt huolehtia siitä että saan riittävästi vitamiineja ja rautaa. kun nyt Ozempicin ansiosta olen syönyt vähemmän.

Tuota, näin nätisti sanottuna: vaihdevuosi-ikäinen nainen ei kasvata lihasta viittä kiloa kuukaudessa. Edes nuorempi nainen ei siihen biologian vuoksi pysty ilman apuaineita. Enemmän ehkä kyse on nesteturvotuksesta jos riittävään kalorivajeeseen on kiinnitetty huomiota. 

Vierailija
72/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin vaihdevuosi-ikäinen ja laihdutin 10kg ihan vaan järkevällä syömisellä ja liikunnalla. Ei ainoa tapa laihduttaa ole keto tai pätkäpaasto vaan ihan vaan vanha kunnon kalorivaje.

Vierailija
73/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa kuukaudessa lähti 8 kg, mutta siihen jäi. Sokerit tippuu tosin edelleen.

Vierailija
74/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöpaino 76. Kolmessa kuukaudessa -6 kg. 4vko 0.25 ja sen jälkeen vain 0.5. En halua, että ruokahalu häviää kokonaan, joten en nostanut annosta enää yhteen. Lääkärin mielestä ihan ok.

Yritän opetella uusia ruokailutapoja. Koville ottaa. Välillä tuttu herkkuhimo iskee, mutta ei onneksi pysty ihan mahdottomia syömään.

Ajattelin, että käytän vielä puoli vuotta. Kauhistuttaa, opinko uusia tapoja vai tulevatko vanhat syömishalut korkojen kera takaisin.

Onko linjoilla ihmisiä, jotka ovat saaneet painon pidettyä lopetettuaan lääkkeen käytön?

Vierailija
75/78 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et syö tavallista ruokaa.

Vierailija
76/78 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8-9kg / 6kk.

Nyt en kesälomalla ole käynyt vielä puntarissa. Voi olla ettei paino ole pudonnut ihan tuohon tahtiin. Mutta pääasia on ettei se ole kovasti noussutkaan.

Helposti on mennyt, mutta olen yrittänyt muuttaa ruokailutottumuksiani. Lautaselle puolet kasviksia ja pienemmät annokset jne. Syön edelleen ison aamupalan.

Sama tahti suurinpiirtein mullakin. Ajattelen, että se on juuri hyvä tahti. 

Vierailija
77/78 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtöpaino 76. Kolmessa kuukaudessa -6 kg. 4vko 0.25 ja sen jälkeen vain 0.5. En halua, että ruokahalu häviää kokonaan, joten en nostanut annosta enää yhteen. Lääkärin mielestä ihan ok.

Yritän opetella uusia ruokailutapoja. Koville ottaa. Välillä tuttu herkkuhimo iskee, mutta ei onneksi pysty ihan mahdottomia syömään.

Ajattelin, että käytän vielä puoli vuotta. Kauhistuttaa, opinko uusia tapoja vai tulevatko vanhat syömishalut korkojen kera takaisin.

Onko linjoilla ihmisiä, jotka ovat saaneet painon pidettyä lopetettuaan lääkkeen käytön?

Mulla oli lähtöpaino 78kg, kolmessa viikossa tippui n.4kg. Nyt pari viikkoa junnannut paikallaan. Olen ottanut käyttöön proteiinilisän jotta turvaan tiittävän proteiinin saannin. Voisikohan tässä olla syy turhauttaa. Huomenna toka pistos 0,5mg.

Vierailija
78/78 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo auttaa tunne-syömiseen?

Hyvin. Ei tee mieli syödä. Keksii uusia tapoja rauhoittaa tunteitaan. 
Ozempic on myös alkoholisteille juomista hillitsevä lääke. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi