Kyllästynyt akneen! :(
Kukapa ei joskus kärsis kipeistä ja rumista finneistä mut ei oo kivaa kärsiä niistä koko ajan. Näppylöitä alko tulla ehkä 15-vuotiaana mut nyt oon 18 ja tilanne on vaan pahentunu koko ajan. Ennen finnejä tuli vaan T-alueelle eikä niitä ollu niin paljon. Nyt niitä on paljon enemmän ja koko naaman alueella. Tää ongelma on vaikuttanu tosi paljon mun itsetuntoon. Oishan se kiva kun ei tarvis joka aamu olla meikillä peittelemässä ihon virheitä. Mulla on atooppinen eli tosi herkkä ja kuiva iho joten ihan mitkä tahansa kosmetiikkatuotteet ei käy. Kaikenlaista on tullu kokeiltua ja osa on todettu ihan toimiviksikin konsteiksi, mutta mikään ei ole onnistunut poistamaan koko ongelmaa. Jos siellä on kohtalotovereita niin voin jakaa niksini, voihan niistä olla apua jollekin muulle :)
1. Sinkki. Tätä kokeilin joskus sekä sisäisesti että ulkoisesti. Levitin siis iltaisin naamalle sinkkivoidetta ja söin sinkkitabletteja :) Tästä on oikeasti apua, toi voide on ihan ihmeellinen tuote. Käytän sitä edelleen kerran viikossa.
2. Suola. Sekotan noin desin vettä ja teelusikallisen suolaa ja sivelen naamalle. Tää on mun kestosuosikki. Käytän päivittäin, se ei kuivata ja ihosta tulee tosi pehmeä :) Tää auttaa myös jonkin verran finneihin.
3. Vihreä tee. Naamalle levitettynä ja miksei juotunakin, puhistaa ihoa ja toimii melko hyvin mut käytän tätä harvoin
Näitä on paljon muitakin mitä ei nyt jaksa selostaa mut kysykää ihmeessä jos kiinnostaa: Kananmuna, sitruuna, kahvi, silmätipat...jopa virtsa...
Kosmetiikkatuotteista käytän tällä hetkellä Lumene Natural Code -sarjan kasvonaamiota, kosteusvoidetta, pesugeeliä ja kasvovettä :)
Eli oisko teillä jotain hyviä vinkkejä, joko keittiön kaapeista löytyvien tuotteiden tai ihan kosmetiikkatuotteiden osalta? Mikä teillä on toiminut? Oisin kiinnostunu kokeilemaan kookosöljyä, joten onko kellään kokemuksia? Mäkin voin vuorostani vinkkailla teille jotain, sillä kokemusta löytyy ;))
Kommentit (51)
Mulla hävis finnit kun tulin ekan kerran parikymppisenä raskaaks...Nykyään jo ihmisen näkönen.
Mulla toimii hunaja! Siis illalla hunajaa suoraan finnin päälle ja aamulla pesu. Finnit paranee tosi tehokkaasti :) saattahan se sotkea tyynyn, mutta mulla ei oo kyllä sotkeutunu.
Mun kaveri sai Crohnin taudin roaccutanista.. ihan kauhee myrkky.
Lopeta maito ja juusto ja suklaa KOKONAAN!
Ainakin minun ja teinieni iho voi paljon paremmin kun emme käytä maitotuotteita.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:35"]
Spironolaktone 150mg/ vrk. Toimii !!
[/quote]
Miten nesteenpoistolääke VOI MITENKÄÄN auttaa akneen??? Älä nyt viitsi...
[/quote]
Spironolaktone vähentää mieshormonien vaikutusta elimistössä. Tosin se tehoaa vain hormonaaliseen akneen, lähinnä pco:hon liittyvään. Käytetään myös muihin pco-oireisiin kuten kaljuuntumuseen ja karvankasvuun.
Tuosta ruokavaliosta sen verran, että joillakin alkuperäiskansoilla ei ollut aknea ollenkaan, ennen kuin ruokavalio muuttui teolliseksi ja siihen tuli mm. puhdistettu vehnä ja sokeri. Tästä on olemassa ihan luotettavia tieteellisiä tutkimuksia. Eli ns. paleotyyppinen dieetti ehkäisee erittäin tehokkaasti aknea. Tietenkään ruokavalion muutos ei välttämättä vaikuta viikossa tai kahdessakaan.
Kookosöljy on ihan hyvä vaihtoehto. Pääasiassa jos iho on pintakuiva ja helposti rasvoittuva, niin huolellinen pesu ja kunnon öljy auttaa. Kookosöljyä jne. kannattaa ehkä vaihdella vähän.
Mulla ei ole niinkään akne, kuin huono iho ja nyt on auttanut, kun olen jättänyt meikit melkein kokonaan pois, pesen käsityöläisten saippuoilla (jos ei ole meikkiä) ja öljyän kasvojani huolellisesti. Aikaahan se vie, ja silleen hävettää, kun iho näytti huonolta -jonkun puoli vuotta/ vuoden. Toisaalta uskon, että saippuoiden sisältämät no, kaikki pska, huonontaa ihoa entisestään. Nyt ei ole ollut ongelmia ja olen todella tyytyväinen ihooni, joskaan se ei täydellinen ole ilman kuvankäsittelyä :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:38"]
Lopeta maito ja juusto ja suklaa KOKONAAN!
Ainakin minun ja teinieni iho voi paljon paremmin kun emme käytä maitotuotteita.
[/quote] Lisään vielä, uskon siihen väittämään, että olet sitä mitä syöt. Syömisellä todellakin on väliä vaikka lääkärit väittäisivät muuta. Maidon lisäksi hiivaleivän syöntiä kannattaa vähentää ja sokerin. Kokeile. Ainakin on tervellisempää ja halvempaa kuin mitkään roaccutan myrkyt. Ei mullekaan lääkärit lääkkeillänsä mitään apua saaneet, vasta kuin itse tajusin, että se on maito ja hiivaleipä joka mun ihoni pilaa niin alkoi tapahtua.
Ei välttämättä lääkekuurit toimi. Olen 35-vuotias aikuisiän lievästä aknesta kärsivä nainen ja takana jo kaksi pitkää Roa-kuuria, mutta ne auttoivat vain väliaikaisesti. Näpyt ovat palanneet muutaman kuukauden kuluessa kummallakin kerralla takaisin.
Länsimainen lääketiede ei edelleenkään tunne varmaa tapaa parantaa aknea, joten ihotautilääkäri ei välttämättä auta mitään. Mutta tietenkin kannattaa kokeilla.
Pillerit auttoivat parhaiten (Diane Nova), mutta niiden lopettamisen jälkeen iho meni pahimpaan kuntoon ikinä. Eli nekään eivät paranna aknea, vaan pitävät vain oireet poissa käytön aikana.
Hyviä vinkkejä taas :) Ruokavalioon oon jo tehnytkin muutoksia, tosin kokeilin jo tätä joskus enkä huomannut eroa. e-pillerit vois kyllä olla ihan hyvä vaihtoehto mut ihan ensin: tuleeko mieleen vielä jotain halpaa ja erittäin herkälle iholle soveltuvaa konstia? :)
ap