Kyllästynyt akneen! :(
Kukapa ei joskus kärsis kipeistä ja rumista finneistä mut ei oo kivaa kärsiä niistä koko ajan. Näppylöitä alko tulla ehkä 15-vuotiaana mut nyt oon 18 ja tilanne on vaan pahentunu koko ajan. Ennen finnejä tuli vaan T-alueelle eikä niitä ollu niin paljon. Nyt niitä on paljon enemmän ja koko naaman alueella. Tää ongelma on vaikuttanu tosi paljon mun itsetuntoon. Oishan se kiva kun ei tarvis joka aamu olla meikillä peittelemässä ihon virheitä. Mulla on atooppinen eli tosi herkkä ja kuiva iho joten ihan mitkä tahansa kosmetiikkatuotteet ei käy. Kaikenlaista on tullu kokeiltua ja osa on todettu ihan toimiviksikin konsteiksi, mutta mikään ei ole onnistunut poistamaan koko ongelmaa. Jos siellä on kohtalotovereita niin voin jakaa niksini, voihan niistä olla apua jollekin muulle :)
1. Sinkki. Tätä kokeilin joskus sekä sisäisesti että ulkoisesti. Levitin siis iltaisin naamalle sinkkivoidetta ja söin sinkkitabletteja :) Tästä on oikeasti apua, toi voide on ihan ihmeellinen tuote. Käytän sitä edelleen kerran viikossa.
2. Suola. Sekotan noin desin vettä ja teelusikallisen suolaa ja sivelen naamalle. Tää on mun kestosuosikki. Käytän päivittäin, se ei kuivata ja ihosta tulee tosi pehmeä :) Tää auttaa myös jonkin verran finneihin.
3. Vihreä tee. Naamalle levitettynä ja miksei juotunakin, puhistaa ihoa ja toimii melko hyvin mut käytän tätä harvoin
Näitä on paljon muitakin mitä ei nyt jaksa selostaa mut kysykää ihmeessä jos kiinnostaa: Kananmuna, sitruuna, kahvi, silmätipat...jopa virtsa...
Kosmetiikkatuotteista käytän tällä hetkellä Lumene Natural Code -sarjan kasvonaamiota, kosteusvoidetta, pesugeeliä ja kasvovettä :)
Eli oisko teillä jotain hyviä vinkkejä, joko keittiön kaapeista löytyvien tuotteiden tai ihan kosmetiikkatuotteiden osalta? Mikä teillä on toiminut? Oisin kiinnostunu kokeilemaan kookosöljyä, joten onko kellään kokemuksia? Mäkin voin vuorostani vinkkailla teille jotain, sillä kokemusta löytyy ;))
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:23"]
Miksi et mene lääkäriin ja hanki kunnon hoitoa? Tsemppiä!
[/quote]
Kiitos rohkaisusta :) Jos mikään muu ei auta niin kai se on kehdattava käydä lääkärissä ;D
ap
[/quote]
Mitä kehtaamista siinä on? Luuletko etteivät ihotautilääkärit ole ennen finnejä nähneet?
Gluteeniton ruokavalio auttaa hyvin todennäköisesti!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:35"]
Spironolaktone 150mg/ vrk. Toimii !!
[/quote]
Miten nesteenpoistolääke VOI MITENKÄÄN auttaa akneen??? Älä nyt viitsi...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:27"]Luin juuri että monet on selättänyt aknen astaksantiini tuotteella. Lue aiheesta jospa löytäisit avun itsellesikin. Monet palstoilla kirjoittaneet kertovat että ovat elämässään syöneet vaikka mitä lääkekuureja akneen mutta akne palaa aina ja sitten ovat löytäneet nämä tabut, ensin iho on märkinyt enemmän ja sitten finnit ja paukamat ovat kadonneet. Itsellä ei ole vielä omakohtaista kokemusta, mutta laitoin tilaukseen kyseisen tuotteen, kaikkea voi kokeilla ja nämä tabletit ovat muutoinkin todella vitamiinipitoisia ja terveyttäedistäviä, auttaa moneen vaivaan kuulemma.
Minä käytän meikkinä suomalaista flow mineraalimeikkipuuteria ja pesen mustallasaippualla kasvoni, silmien ympärille levitän karitevoita, muuhun kasvoon en laita mitään voidetta tai rasvaa.
Nettikaupoista saa ostettua vaikka mitä. Tuota suolaa käytän minäkin, mutta sekoitan sen hunajaan ja annan vaikuttaa, pehmeä kostea iho. Suolahan on antibakteerista joten auttaa tulehduksiin ja parantaa esim. Hiivaa. Kylpyveteen voi lisätä.
[/quote]
On erittäin tärkeää kosteuttaa ihoa. Öljyä puskee entistä enemmän mitä kuivempi iho on. Itse käytän kylmäpuristettua 100 % arganöljyä ja kasvojen rasvantuotanto on tasaantunut huimasti! Ja arganöljyä (hullua ajatella kun öljy kuseessä) ei lisää finnejä, päinvastoin. Mun naamani on tosi hyvässä kunnossa nyt. Tätä tuotetta en vaihda!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:23"]
Miksi et mene lääkäriin ja hanki kunnon hoitoa? Tsemppiä!
[/quote]
Kiitos rohkaisusta :) Jos mikään muu ei auta niin kai se on kehdattava käydä lääkärissä ;D
ap
[/quote]
Mitä kehtaamista siinä on? Luuletko etteivät ihotautilääkärit ole ennen finnejä nähneet?
[/quote]
Lääkärit ovat humpuukimaakareita ja hampuuseja. Siellä myydään vain tuottavaa kamaa, kannattaa itse kokeilla kaikenlaista. Se mikä on halpaa ja oikeasti toimii, ei taatusti löydy lääkärien valikoimista, koska se ei olisi tuottavaa bisnestä.
Mulla parani kystinen akne kun lopetin vehnänsyönnin, olin aika yllättynyt, koska lopetin sen syönnin ihan muista syistä, ja se oli sit tosi kiva kaupanpäällinen yllätys :D
Mulla siis oli tosi hyvä iho 19 vuotta, ei edes teininä ollut finnejä, joten itketti vähän kun yhtäkkiä aikuisena sain tuon "teini-taudin", eikä mikään tuntunut auttavan siihen. Nyt oon 30v., eikä kystiä ole tullut enää muutamaan vuoteen (eli niin kauaan kun olen ollut vehnätön, joten olen melko varma, että juuri siitä se johtuu.)
Suoliston kunto tosiaan näkyy naamasta, jos haluatte hyvä ihon, hoitakaa suolistonne bakteerikanta kuntoon ruokavaliomuutoksilla, ja maitohappobakteereilla. Kuulemma usein menee kuukausia että tuloksia näkyy, itsellä kuitenkin naama alkoi selkeäsi parantua noin 4 viikon kuluttua siitä kun pistin ruokavalioni remppaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:56"]
Siis aknehan on ihosairaus! Eikä siihen ole yhtä toimivaa konstia. Mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella. Itse kans kokeilin vaikka mitä ja käytin apteekin ilman rec saatavia aineita, mutta onneks parin vuoden tuskailun jälkeen ymmärsin mennä lääkäriin ja siihen loppu akne. Ja tunsin itseni niin tyhmäks kun en ollu aiemmin tajunnu hakeutua ammattilaisen puheille.
Miten et kehtaa mennä lääkäriin? Sehän se nimenomaan on oikea paikka..
[/quote]
Totta. Siksi yritinkin etsiä juuri sitä keinoa, mistä olisi mulle apua. Epätoivoisen syksyn jälkeen se sitten löytyi: selibaatti. Sen jälkeen, kun aloitin seksittömän elämän, pääsin eroon suurimmasta osasta finnejä. Nykyisin on jäljellä enää vain muutamia pieniä näppyjä eikä isoja/syviä/kipeitä enää ollenkaan! :D Elämä on huomattavasti helpottunut, kun olen saanut taas lisää itsevarmuutta eikä tarvi kaiken aikaa läträtä meikkien kanssa. Ajattelin vain tulla kertomaan tämän siltä varalta, että tästä on jollekin aknesta kärsivälle apua :)
ap
Minullakin e-pillerit auttoivat. Vaihdoin muiden sivuvaikutusten takia minipilleriin ja naama kukkii taas kuin ennen vanhaa...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:35"]
Spironolaktone 150mg/ vrk. Toimii !!
[/quote]
Miten nesteenpoistolääke VOI MITENKÄÄN auttaa akneen??? Älä nyt viitsi...
[/quote]
Tätä käytetään myös naisten hormonaalisen hiustenlähdön hoitoon!! Eli vaikuttaa niihin hormoneihin! Itse syönyt juurikin hiustenlähtöön ja auttoi. Ihotautilääkäri määräsi.
Itse kanssa neuvoisin hankkimaan heti jonkin tehokkaan hoidon. Itsellä on ollut lievää aknea >10vuotta, ja vaikka se on koko ajan pysynyt lievänä (ts naama ei ole koskaan ollut täynnä finnejä, mutta jatkuvasti yksittäisiä finnejä ja ne on olleet suht pahojakin), on iho vuosien myötä arpeutunut ihan kivasti ja aknen jäljet kyllä näkyvät. Arpien perusteella näyttää siis jo siltä kuin ois ollut tosi tosi paha akne (ainakin omaan silmään). :/ Jos oisin tiennyt, en olisi vaan katsellut tilannetta ja antanut arpien hiljalleen lisääntyä, vaan oikeasti tehnyt jotain parantaakseni sen aknen täysin.
Olen kokeillut monta ei-niin-tehokasta hoitoa. Itse neuvoisin jättämään suun kautta otettavat antibiootit. Ne taitaa olla käypähoidon eka lääke akneen jostakin syystä, vaikka ne tehoaa tasan niin kauan kuin niitä syö, eli ei oikeasti auta, ja lisäksi on tosi laajakirjoisia ja pitkäkestoisena kuurina romuttaa suoliston bakteeritasapainon tosi tehokkaasti. Eli vaikka lääkäri määräisi tetrasykliinejä tms, niin kannattaa miettiä, haluaako niitä oikeasti kokeilla. Kyllähän ne hetken tietysti tehoaa jos on epätoivoinen, mutta siinä on tosiaan haittansa (suoliston bakteerikanta!).
Samaten ruokavaliomuutoksista ei ole mulla ollut apua (gluteeniton, maidoton jne kokeiltu). Stressi pahentaa ihoa, mutta stressittömyys ei paranna.
Oman kokemuksen perusteella itse suosittelisin seuraavia:
1) e-pillereitä (tai vaihtoehtoisesti raskaus-imetys-kierrettä).
Itsellä e-pillerit paransi ihon täysin ja pysyi lopettamisen jälkeenkin pari vuotta siedettävänä. Sama juttu raskauden kanssa. Oma mokani oli, että pillereiden lopetuksen jälkeen odotin hormonien tasoittumista vuosia ja vuosia kunnes tulin raskaaksi (jolloin iho sitten LOPULTA parani), enkä tajunnut että kuukautiset ylläpitää/pahentaa sitä hormonaalista epätasapainoa ja hormonaalista aknea. Luonnossa naisten ei ole tarkoitettu saamaan kuukautisia vuosikausia peräkkäin, vaan olemaan raskaana ja imettämään tms niin että kierto on tauolla pitkiä aikoja ja kuukautiskiertoa on vain vähän aikaa kerrallaan. Eli siinä mielessä pillerit on mun mielestä aika luonnollinenkin valinta, ja nyt kyllä menisin itse niillä. Pitkään jatkuvat kuukautiset varmaan aiheuttaa monella aknea pidemmän päälle.
Sitten yli kolmikymppisenä kun se laskimotukosriski on oikeasti varteenotettava tekijä, voi miettiä spironolaktonia, jolla ei ole tukosriskiä, mutta samansuuntainen hormonaalinen vaikutus (tai no, blokkaa mieshormonin reseptoria). Se on kylläkin diureetti ja siinä on hyperkalemian riski, joten en usko, että lääkärit kovin helposti määrää sitä akneen. Ehkä joku tietty ihotautilääkäri saattaa määrätä, mutta voi olla vaikea saada siihin reseptiä.
2) bentsoyyliperoksidivoide (esim Basiron 5% geeli) ja Dalacin-liuos (reseptillä).
Jos ei halua suun kautta otettavia "tujumpia" lääkkeitä, nää on tosi tehokkaita paikallishoitoja. Toimii vaan niin kauan kuin käyttää, mutta ei ole esim. suun kautta otettavien antibioottien haittavaikutuksia. Ei varsinaisesti paranna aknea, mutta ehkäisee tulehtuneita finnejä tosi tehokkaasti ja siten esim. arpia. Olen käyttänyt näitä mm. imetysaikana ja iho pysyy finnittömänä, vaikka rasvoittuu ja on tukkeumia.
3) Roaccutan. Ei kyllä omakohtaista kokemusta, mutta lähipiirissä useampi on saanut tästä avun. Itse mietin, että kun omalle pojalleni aikanaan varmaan tulee akne, niin jos se on samantyylinen kuin itsellä (eli todellä sitkeä ja ärhäkkäkin), suosittelen heti roaa.
Itsellä nyt se tilanne, että vielä imetän ja pillerit ei siksi sovi, joten menen bentsoyyliperoksidilla (koko kasvoille) ja Dalacinilla (täsmähoitona silloin harvoin kun tulee finnejä). Meinaan aloittaa pillerit, kunhan kuukautiskierto käynnistyy, ja syödä niitä seuraavaan mahdolliseen raskauteen asti tai kunnes olen liian vanha (>30) syömään pillereitä. Sitten voi ehkä miettiä spironolaktonia tai Roaa, jos on vieläkin ongelmaa. Mutta en kyllä aknea enää katsele.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:07"]No ehkäisypillerit voivat auttaa sen ajan kuin niitä käytätte, mutta varautukaa todellisiin ongelmiin, kun jostain syystä päätätte lopettaa pillerit. Silloin elimistön hormoonitasapaino on vinksvonks ja akne saa lähes s*tanalliset mittasuhteet.
[/quote]
Jep. Olen 24v ja kohta ollut vuoden ilman pillereitä. Helpotusta naaman kanssa ei oikeastaan ole, se kun räjähti pillereiden lopetuksesta. Akne levinnyt jo rintakehään.
Suosittelen kaikkia tsekkaamaan puuterivipan ja meikkisienen puhtauden.. Mulla ainakin akne pahenee entisestään jos en puhdista sientä tarpeeksi usein.
ARoacutan kuuri pelasti minut aknelta,suosittelen siis ihotautilääkärin kautta hakemaan.On hintava. Mutta ainoa mikä toimi.Myös herkänihon palasaippua kasvoilleei tee ainakaan finnejä lisää. Voimia!
Mene ajoissa lääkäriin! Eli heti! Itse jotenkin vetkuttelin kun ei muka kehdannut ja kyllä se menee iän myötä ohi ja tekosyitä, tekosyitä. Nyt kohta kolmekymppisenä on pahasti arpeutunut iho ja kaduttaa kun ei aikanaan tullut ajoissa mentyä lääkäriin :/ Tosi kurjaa katsoa vaikka kuvia missä 10 vuotta väliä, iho mennyt hurjan näköiseksi.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:07"]
No ehkäisypillerit voivat auttaa sen ajan kuin niitä käytätte, mutta varautukaa todellisiin ongelmiin, kun jostain syystä päätätte lopettaa pillerit. Silloin elimistön hormoonitasapaino on vinksvonks ja akne saa lähes s*tanalliset mittasuhteet.
[/quote]
En uskaltanut ottaa Roaccutania kun kuulin siitä kauhukertomuksia hiustenlähdöstä ja masennuksesta. Mitkään aknelääkkeet eivät auttaneet pidemmän päälle. Antibiotit ovat sisäisesti käytettynä täysin turhia koska ei niitä voi ikuisesti syödä, ja iholle levitettävät auttavat pari kk kunnes akne ei enää niilläkään taltu. Otin lopulta pillerit, eikä ole tarvinnut käyttää mitään aineita enää sen lisäksi. On todella vapauttavaa kun ei tarvitse joka päivä hinkata naamaa erilaisilla aineilla ja valita tyynyliinoja silloisen voiteen mukaan, ja odotella yhden aineen kuivumista ennen toisen laittoa... Se jokapäiväinen säätö on vihdoin jäänyt.
Aloitin pillerit, ja akne lähti. Olen muistaakseni kerran lopettanutkin n.vuoden ajaksi eikä akne ollut yhtään sen pahempi kuin aiemmin, joten on typerää yleistää. Ja erinäisistä syistä vierastin pillereitä monta vuotta, ja nyt kaduttaa kun en heti 16-v niitä hankkinut. Silloin minulla ei olisi kaikkia näitä aknearpia ylävartalossa ja kasvoissa. En tiedä miten käy kun lopetan seuraavan kerran, se on sen ajan murhe ja nautin nyt tästä. Ei mikään lääke ole täydellinen, mutta hyödyt ja haitat pitää jokaisen punnita itse.
Ap:n kannattaisi mennä nyt vaan sinne ihotautilääkärille, sillä kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet huomata, akneongelmia on erilaisia jonka takia hoitokin on erilaista. Jos ap:lla on herkkä iho, finnit saattavat johtua liian kovista hoitoaineista ja liian vähäisestä kosteutuksesta. Jos taas ongelma on hormonaalinen, ongelma ratkeaa todennäköisesti e-pillereillä. Roaccutan taas yleensä määrätään silloin kun on syviä, ihon alaisia "kraatereita" jotka jättävät nimenomaan niitä syviä arpia. Pinnallisiin finneihinhän sitä ei yleensä määrätä, korkeintaan kokeillaan antibioottikuuria (syystäkin, roaccutan on kuitenkin kova kuuri).
Itse olen syönyt useita antibioottikuureja, joista olen saanut vain hetkellisen helpotuksen. Roaccutanin olen syönyt kerran (reilun puoli vuotta) ja vaikutus oli kyllä mahtava! Tosin, oma ihoni ei silloin ollut herkkä millään lailla, mutta luomet olivat koko kuurin ajan vereslihalla kuivumisen takia, kämmeniin tuli hirveä ihottuma jne sivuoireita.. Enää en söisi (ikää enemmän ja raskaus mahdollinen), vaikka tarvetta ehkä olisi. Iho on tosin muuttunut siten että nykyään kosteutuksella on suora yhteys ainakin pinnallisiin finnieihin, eli kosteusvoiteen pitää ollan tarpeeksi kosteuttava.
Aknevoiteita en ole ikinä voinut oikein käyttää, iho menee liian kuivaksi (kiristävä, tulipunainen, todella kipeä) sekä apteekin käsitavarakamoista ttä reseptivoiteista. Ja juu, olen kokeillut aika lähelle niitä kaikkia :D Itse koin saavani enemmän apua kun siirryin käyttämään herkän ihon tuotteita, vaikka en olekaan ikinä mieltänyt omaavani "herkkää" ihoa, eikä sitä millään lääkärillä ole sellaiseksi todettu, aina on vaan aknesta puhuttu.
Gluteeniton ruokavalio, sokeri ja maitotuotteet minimiin. Auttoi mulla (n. 3-6 kk meni), nykyään enää vaan arpia. Oon kokeillut syödä ton jälkeen vehnämässyä, sokeria ja maitoa jonkun aikaa -> näppyjä ilmestyy.. kyllä se ruokavalio vaikuttaa. Luin jostain että suoliston kunto näkyy naamasta..
Ihotautilääkärin sanoin, että mikäli haluaa aknen hoitaa pois päiväjärjestyksestä, niin siihen tehoaa vain roaccutan ja sen rinnakkaislääkkeet.
Ite söin roaa 3kk, kun minulla oli lievä akne ja kuurista on aikaa 3v, eikä ginnin finniä ole tullut sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:07"]No ehkäisypillerit voivat auttaa sen ajan kuin niitä käytätte, mutta varautukaa todellisiin ongelmiin, kun jostain syystä päätätte lopettaa pillerit. Silloin elimistön hormoonitasapaino on vinksvonks ja akne saa lähes s*tanalliset mittasuhteet.
[/quote]
Jep. Tästä on kokemusta. Roaccutan paransi ihon teininä, mutta parikymppisenä jouduin ottamaan uuden kuurin, kun lopetin pillerit. Turha sitä Roaccutania on pelätä. Ainoa asia siinä on se, että ehkäisyn pitää olla kunnossa kuurin ajan ja muutama kuukausi sen jälkeen. Voithan kokeilla vaikla mitä kikkakolmosia, mutta kunnon akne on sairaus, joka vaatii lääkehoidon ja ainoa oikeasti tehoava ja jokseenkin pysyvä ratkaisu on tuo Roaccutan. Usko huviksesi. Jos olisin saanut sitä aikaisemmin, olisivat kasvoni nyt vähemmän arpiset.