Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä moottoritiellä ajava!

Vierailija
10.09.2014 |

Tänään sai taas todistaa viisi kertaa työmatkan aikana moottoritiellä, kun ohituskaistaa vedetään pitkää pätkää 100km/h henkilöautolla. Voi kyllä, tilaa olisi ollut yllin kyllin oikealla kaistalla, mutta ei... vähä-älyiset (yleensä naiset) keksivät, että mukavampi ajaa tätä vasenta kaistaa - joka on muuten OHITUSKAISTA - ja vetää kivaa letkaa perässä. Oikeasti?

Tiesitkö, että sinä, joka tukkeutat liikennettä ohituskaistalla turhaan, saat sakot ja minä, joka joudun ohittamaan sinut oikealta, en saa?

Joka päivä näitä älykääpiöitä näkee. Muutenkin ruuhka-aika ja kun yksi tampio keksii ajaa alinopeutta ohituskaistalla, tulee jonoja.

Joka päivä myöskin näkee niitä, jotka ajavat alle 90 km/h moottoritiellä ja kyseessä on taas kerran henkilöauto. Vieressä menee valtatie, jonka nopeusrajoitus on vaihtelevasti 60-80km/h. Sielläkin voi ajaa ja pysyä poissa moottoritieltä muiden tieltä, jotka haluaisivat ajaa sään salliessa ihan rajoitusten mukaan. Tiesitkö, että sinäkin olet vaaratekijä liikenteessä tässä tapauksessa ja voit saada huomautuksen/sakot liian hitaasta ajonopeudesta?

Ottakaa nyt se järki käteen!

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsek

Vierailija
42/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei vituta niin paljon ku miehet jotka kuvittelee olevansa muita parempia ajamaan autoa.... voin kertoa että on parempaa kuin seksi, kun näkee teitä helvetin Vatasia sitte tien varressa omien törppöilyjen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:08"]Jos joku ajaa ohituskaistalla alinopeutta eikä ohitettavia ole, niin miksi sinä ajat ohituskaistalla jos niitä ohitettavia ei ole? [/quote] Olen tätä miettinyt monesti että mikä ajaa ihmisen siihen vasemmalle.

[/quote]

No vaikka siksi, että kun se tiesulku siinä ohituskaistalla köröttelee, annan hänelle mahdollisuuden toimia fiksusti ja siirtyä oikealle kaistalle. Mutta niin ei käy. Tiesulku peruuttelee päin näköä, eikä aikomustakaan vaihtaa kaistaa. Joko nyhjään siinä takana tai sitten vaihdan oikealle kaistalle, ohitan ja jatkan matkaani oikealla kaistalla vaihtamatta kaistaa vasemmalle, kunnes tulee ohitustilanne.

Tai sitten jos yhdessä ohitetaan sitä rekkaa 92km/h ja edelleen, kun se rekka jää sinne parin kilometrin taakse ohitustilanteen jälkeen, niin onhan siinä se tilanne, että yhdessä körötellään tiesulkuna - ellen minä ole fiksu jo ohitustilanteen jälkeen, eli vaihdan kaistaa oikealle ja ajelen sitten sen väärällä kaistalla ajavan ohi.
[/quote] En ihan ymmärtänyt sun vastauksen sopivuutta omaan pohdintaan, mutta eipä kai tuo tahtia haittaa.

Vierailija
44/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
45/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsek

Vierailija
46/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on harrasteauto jolla ei voi ajaa kuin 100km/h. Mitenkäs ap:n logiikalla selvitään tilanteesta, jossa juutun 80km/h peräkärryn kanssa ajavan perään, saanko ohittaa? Usein käy niin, että kun olen ohittamassa esim. juuri peräkärryä, niin jo on joku kimiräikkönen puskurissa roikkumassa ja pitkiä vilkuttelemassa.

Vierailija
47/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No terve terve,täällähän minä!

Vierailija
48/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:45"]

Ohituskaistallakaan ei saa ajaa ylinopeutta, vaan ohitus tulee suorittaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Tiedoksi AP:lle, joka tuntuu kuvittelevan että ohituskaistalla saa vetää millä vauhdilla vaan.

Nopeusrajoitus muuten kertoo maksiminopeuden, ei oikeaa tilannenopeutta. Ohituskaistallakin pitää ajaa oikeaa tilannenopeutta, mikä ei aina ole maksiminopeus.

[/quote]

Just meinasin kirjoittaa ap:lle, että kyllä av-mamma aina syyt ja perustelut löytää sille, että tukkii liikenteen. Tavalla tai toisella.

Vierailija
49/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ohituskaistaköröttelijät niitä samoja urpoja, jotka moottoritieltä poistuessaan alkavat jarrutella hyvissä ajoin ennen ramppia? Ja vilkkua ei tietenkään voi käyttää, että takana ajava saa vain arvailla, miksi urpo jarruttaa keskellä tietä.

Vierailija
50/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:24"]

Onko ohituskaistaköröttelijät niitä samoja urpoja, jotka moottoritieltä poistuessaan alkavat jarrutella hyvissä ajoin ennen ramppia? Ja vilkkua ei tietenkään voi käyttää, että takana ajava saa vain arvailla, miksi urpo jarruttaa keskellä tietä.

[/quote]

Ovat. Juuri niitä. Ja niitä, jotka maantiellä ajavat alinopeutta ja sen lisäksi hidastavat omaa vauhtiaan aina, kun tulee toinen auto vastaan. Ja niitä, jotka kiihdytyskaistalla hidastavat vauhtinsa kuuteenkymppiin vaikka pitäisi kiihdyttää ainakin sataseen. Jne. Moni niistä muuten kyyristyy ajaessaan tunneliin, ja nojautuu eteenpäin ohittaessaan (jos nyt joku niistä joskus uskaltaa ohittaa esim. kävelyvauhtia kulkevan puimurin tai traktorin).

Täällä ne sitten perustelevat oikeuksiaan tukkia liikenne ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Vierailija
51/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole autoa, taikka ajokorttia. Olen silti huomannut tämän saman ilmiön ollessani auton kyydissä moottoritiellä. Porukka ajaa vasemmalla jotain sunnuntairetkiä, vaikka oikealla olisi tilaa muille jakaa. Kivaa sitten körötellä sitä 90-100km/tunnissa, kun kelit antaisivat myöten sille 120km/tunnissa.

Ja tämä on ihan parin vuoden aikana tullut ilmi, ei ihmiset ennen noin tyhmiä ollut. Kaikki tajusivat, että vasemmalla ohitetaan ja oikealla ajetaan pääsääntöisesti muuten.

Vierailija
52/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kun puhutaan motarista, niin kerronpa kanssa yhden omituisen ilmiön. Tämä on tapahtunut jo useamman kerran. Eli olen ajellut pitkän matkan vakionopeudensäädin päällä 130 mittarisa, eli käytännössä about 125 km/h. No sitten rampilta paukkaa perään auto. Hetken puskurissa roikuttuaan tulee ohi ja sitten jostain kumman syystä hidastaa niin, että minä joko hidastan tai menen ohi. Ja joka kerta ratissa on ollut nainen. Voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu? Jos menee ohi niin menköön, mutta miksi pitää mennä ohi ja sitten himmata siihen eteen? En tajua...

Vierailija
53/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:50"]

Terkkuja myös niille, jotka ajavat oikealla kaistalla rekan perässä ties kuinka kauan, ja kun minä tulen takaa 120km/h ja vaihdan ohituskaistalle ohittaakseni rekan ja perässäajajan, ONKO VITTU PAKKO JUURI SILLÄ SEKUNNILLA PÄÄTTÄÄKIN LÄHTEÄ OHITTAMAAN REKKAA?? Mä sitten vetäsen lossit pohjaan etten aja perään...

Mitähän varten autossa on peilit?

[/quote]

TÄMÄ!

Ajan joka päivä töihin motaria pitkin ja näitä mahtuu monta joka päivään. Ja ei, ajamani tie ei ole tuohon aikaan tippaakaan ruuhkainen. Satoja metrejä suoraa ja ihanteellinen näkyvyys, parin kilometrin alueella vain minä ajaen 120km/h, rekka painaen 85km/h ja rekan perässä jurnuttava henkilöauto, joka ajaa 90-100km/h. V*tuttaa sellainen nykyttäminen 80km/h-120km/h-80km/h-120km/h näiden urpojen vuoksi. Pahimmat ajavat ihan kiinni sen rekan perään, jarruttelevat ja jäävät siihen roikkumaan useiksi sekunneiksi ja sitten kun olen jo melkein rinnalla kurvaavat äkkiliikkeellä ilman vilkkua aivan eteeni niin, että joudun polkaiseman jarruja ihan reippaasti etten aja urpon perään. En voi käsittää. Miksei voi vaan 1) ohittaa sitä rekkaa normaalisti lähes tyhjällä motarilla ja palata sitten oik. kaistalle, miksi pitää ajaa kiinni siihen rekan perään ja jarrutella hyvän aikaa ja 2) jos kerran jää jurnuttamaan siihen rekan taakse niin mikä helkkarin itsetuhoinen älynväläys se viime hetkellä eteen kiilaaminen valtavalla alinopeudella oikein on??

Vierailija
54/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissaan täällä on idiootteja, joiden mielestä oikealta ohittaminen on sallittua ja hyvä tapa ohittaa? Näihin törmää ainoastaan helsingissä ja aiheuttavat kyllä sellaisia vaaratilanteita ettei mitään rajaa. Vaihtakaa julkisiin jos muiden turvallisuus ei kiinnosta.

Vierailija
55/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoritiellä ei ole ohituskaistoja

Vierailija
56/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:25"]Ihanko tosissaan täällä on idiootteja, joiden mielestä oikealta ohittaminen on sallittua ja hyvä tapa ohittaa? Näihin törmää ainoastaan helsingissä ja aiheuttavat kyllä sellaisia vaaratilanteita ettei mitään rajaa. Vaihtakaa julkisiin jos muiden turvallisuus ei kiinnosta.
[/quote] Ei ehkä hyvä tapa mutta sallittua jos idiootti tukkii liikenteen.

Vierailija
57/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:27"]Moottoritiellä ei ole ohituskaistoja
[/quote] On toki.

Vierailija
58/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:52"]

No nyt kun puhutaan motarista, niin kerronpa kanssa yhden omituisen ilmiön. Tämä on tapahtunut jo useamman kerran. Eli olen ajellut pitkän matkan vakionopeudensäädin päällä 130 mittarisa, eli käytännössä about 125 km/h. No sitten rampilta paukkaa perään auto. Hetken puskurissa roikuttuaan tulee ohi ja sitten jostain kumman syystä hidastaa niin, että minä joko hidastan tai menen ohi. Ja joka kerta ratissa on ollut nainen. Voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu? Jos menee ohi niin menköön, mutta miksi pitää mennä ohi ja sitten himmata siihen eteen? En tajua...

[/quote]

Tämmöiselle Skoda-naiselle naurettiin kerran kun pyyhälsi kolme kertaa ohi (oma nopeus 140 km/h) ja sitten jarrutti siihen eteen. Vain kännykkä ja huulipuna puuttui, muuten oli aika urpoa touhua.

Vierailija
59/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti! Pakko sanoa, että yleensä se paska kuski on nainen tai pystyyn kuollut ukko. Usein jengi ajattelee, että ajan nopeusrajoitusten mukaisesti eli saan ajaa tätä vasenta kaistaa!?!?!? Ei siis järki sano, että jos joku haluaa mennä kovempaa, voisi väistää tai siis ajaa sitä oikeaa kaistaa!! Mutta onneksi on töötti ja pitkä. Kyllä ne sillä lähtee..

Vierailija
60/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla ylempänä puhui siitä, että olisin tarkoittanut sitä, että jos oma auto ei kulje kuin satasta ja edellä ajavalla vauhtia 80km/h, niin eikö saisi mennä ohi...... Menikö aloitukseni pointti ohitse? Kysymys oli nimenomaan siitä, että nämä tontut ajavat vasenta kaistaa (jota en halua kutsua nyt sitten ohituskaistaksi, ettei pilkku tuota eräille enempää orgasmeja), vaikka eivät ohittaisikaan yhtään ketään.

Tietysti en itsekään tykkää siitä, että oikealta menen ohi siinä tilanteessa, mutta onko ihan oikeasti oikea ajattelutapa se, että "minä ajattelen kyllä muita autoilijoita ajellessani satasta tässä vasemmalla kaistalla ilman mitään ohitustilannetta, mitä siitä vaikka jonoa muodostuukin? Kyllä muiden autoilijoiden pitäisi ajatella muitakin, kuin itseään, koska minäkin osaan ajatella." NOT!!!!

Yksi, mikä oikeasti aiheuttaa vaaratilanteita, on se, että tosiaan ajelee motarilla sen 70km/h (vaikkakin sitä oikeanpuoleista kaistaa), vaikka vieressä menee maantie melko samalla rajoituksella. Yleensä kuulee syitä, että kun siellä on niitä risteysalueita ja välillä nopeus vaihtuu kuuteenkymppiin, että OMAN matkani vuoksi ajelen mieluummin siellä motarilla pelko perseessä. Kuka ajattelee taas ja ketä?
Näiden hidastelijoiden takia syntyy ruuhka-aikana aivan mielettömiä jonoja ja kun kaikki eivät ihan oikeasti omaa niitä lehmän hermoja.

Kolmas ihan oikeasti vaaratilanne syntyy siinä vaiheessa, kun motarille pitäisi liittyä. Kaikki autot (esim mun Opel) ei kiihdy siinä rampissa ylämäkeen siihen toivottuun nopeuteen, mutta kyllä surrutan sillä menemään niin nopeasti kuin pystyn ihan vain ajatellakseni muita autoilijoita ja omaa turvallisuuttani. Se vauhti on sovitettava suht samalla nopeudelle, kuin mitä se liikenne on siihen liitytettäessä. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? Helpompaahan se on antaa väliä sellaiselle, jonka vauhti on likimain sama kuin omani, kuin siinä tilanteessa, kun oma vauhti on vaikka satasen ja toinen yrittää liittyä kuuden-seitsemän kympin vauhdissa. Jos toinen ajaa 90km/h, ei ole minulta pois laskea nopeutta siinä tilanteessa sen 10km/h, mutta takana olijoiden turvallisuutta ajatellen, on se melko nopea 30-40km tuntivauhdin tiputus jo niissä vauhtilukemissa suht vaarallinen.

Ja ulosmenoramppiin ei tarvitse hidastaa, jos sille ei ole mitään kunnollista syytä.

En ole missään vaiheessa sanonut, että heinytpitääajaaniinkumäsanon, mutta myös te hissukseen ajelijat voisitte ottaa muutkin huomioon.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan