Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä moottoritiellä ajava!

Vierailija
10.09.2014 |

Tänään sai taas todistaa viisi kertaa työmatkan aikana moottoritiellä, kun ohituskaistaa vedetään pitkää pätkää 100km/h henkilöautolla. Voi kyllä, tilaa olisi ollut yllin kyllin oikealla kaistalla, mutta ei... vähä-älyiset (yleensä naiset) keksivät, että mukavampi ajaa tätä vasenta kaistaa - joka on muuten OHITUSKAISTA - ja vetää kivaa letkaa perässä. Oikeasti?

Tiesitkö, että sinä, joka tukkeutat liikennettä ohituskaistalla turhaan, saat sakot ja minä, joka joudun ohittamaan sinut oikealta, en saa?

Joka päivä näitä älykääpiöitä näkee. Muutenkin ruuhka-aika ja kun yksi tampio keksii ajaa alinopeutta ohituskaistalla, tulee jonoja.

Joka päivä myöskin näkee niitä, jotka ajavat alle 90 km/h moottoritiellä ja kyseessä on taas kerran henkilöauto. Vieressä menee valtatie, jonka nopeusrajoitus on vaihtelevasti 60-80km/h. Sielläkin voi ajaa ja pysyä poissa moottoritieltä muiden tieltä, jotka haluaisivat ajaa sään salliessa ihan rajoitusten mukaan. Tiesitkö, että sinäkin olet vaaratekijä liikenteessä tässä tapauksessa ja voit saada huomautuksen/sakot liian hitaasta ajonopeudesta?

Ottakaa nyt se järki käteen!

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ajaa ohituskaistalla alinopeutta eikä ohitettavia ole, niin miksi sinä ajat ohituskaistalla jos niitä ohitettavia ei ole?

Vierailija
22/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin, kun ajan päivittäin motarilla pari kertaa ja ajattelin, että tässä keskustelussa on jotain järkevää. Ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:08"]Jos joku ajaa ohituskaistalla alinopeutta eikä ohitettavia ole, niin miksi sinä ajat ohituskaistalla jos niitä ohitettavia ei ole?
[/quote] Olen tätä miettinyt monesti että mikä ajaa ihmisen siihen vasemmalle.

Vierailija
25/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:55"]

No koita nyt kestää ap. Mua ei ainakaan haittaa pätkääkään, koska en aja 120km/h. Älä sinäkään aja niin et stressaannu!

[/quote]

Koska sinä et aja 120km/h, niin minunkaan ei tarvitse. Eikö silloin voitaisiin tehdä kompromissiratkaisu: sinä ajat siellä viereillä valtatiellä stressaantumatta ja minä ajan moottoritiellä 120km/h stressaantumatta? Silloin molemmat voittavat.

-ap

[/quote]

No en mä nyt sentään 80km tunnissa halua ajaa ja lisäksi haluan ohittaa turvallisesti. Mä en mene kenenkään eteen enkä jurnuta kauemmin ohituskaistalla kuin ohitus kestää, mutta olin huolissani sun stressaantumisestani, kun jotkut tekee niin. Katsos kun se ei auta mitään hermostua siitä. Tai neuvoa av:llä asiasta. Vaikka täällä joku oppisikin ajattelemaan asiaa, niin uskotko, että sun edelläsi ajaa keskimäärin kuinkakin usein tämän ketjun lukenut henkilö?

[/quote]

No aina sitä kannattaa yrittää ;)

- ap

Vierailija
26/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:59"]

Olen kyllä muuten samaa mieltä, mutta mistäs asti moottoriteillä on ollut ohituskaistoja? Ohituskaistalla alinopeus onkin älytöntä kun niiden kohdalla ohi ei pääse yleensä oikealtakaan eikä se oikein ole sallittuakaan. Voit kuitenkin myös ihan sääntöjen mukaan ohittaa oikealta: jos et jo ole niin siirryt ensin oikealle kaistalle aivan kuten ajoneuvoa muutenkin kuuluu kuljettaa oikeanpuoleisella kaistalla jos siellä on tilaa, sitten hidastat vauhtiasti sen verran, että joku alkaa tulla perään niin että muodostuu jono, jolloin tilanne on se, että molemmilla kaistoilla on jonoa. Oikealta saa painaa ohi, kunhan vain on jonoa.

Toisaalta - jos paikalla sattuisi olemaan poliisi niin kyllä se ensin huomauttaa sitä vasemmalla alinopeutta roikkuvaa ennen kuin lähtee jahtaamaan rajoituksen puitteissa oikealta ohittavaa.

[/quote]

Moottoritiellä se vasen kaista on ohituskaista.

Oikealta saa "ohittaa", vaikka oikealla kaistalla ei jonoa olisikaan muodostunut.

[/quote]

Ei saa. Vain silloin jos on jonoa. 

http://www.iltalehti.fi/autot/2013100717577609_ae.shtml

"Käytännössä ongelmatilanteita syntyy, kun joku ajelee ohituskaistalla selvästi alle tienopeuden ja muita ajoneuvoja ei ole läheisyydessä. Tietysti vasemmalla kaistalla ajeleva ajaa väärin, koska ajoneuvoa on kuljetettava eniten oikealla olevalla kaistalla, mutta ihan sääntöjen mukaan oikealta ohittamisen säännöt eivät toteudu. Jos poliisi sattuu paikalle, vasemmalla ajeleva joutuu puhutteluun."

Vierailija
27/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:08"]

Jos joku ajaa ohituskaistalla alinopeutta eikä ohitettavia ole, niin miksi sinä ajat ohituskaistalla jos niitä ohitettavia ei ole?

[/quote]

No ehkä tällainen autoilija ajaa siinä siksi, että oikealta ei saa ohittaa. Pitäisi mennä sen auton ohi sitten kun se on siirtynyt ensin oikealle kaistalle.

Vierailija
28/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän raivostuttaa ne, jotka ei osaa käyttää kiihdytys- tai erkanemiskaistaa. Ohituskaistalla kikkailevat urpot on yleensä helppo ohittaa oikealta, mutta jos joku tulee kiihdytyskaistalta 60 km/h eteen, niin ei jumalauta.

Tai jos tulee jotain 85 km/h eteen, kun haluaa ohittaa rekan just sillon, kun mun keula on melkein urpon perän kohdalla.

Vierailija
29/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:08"]Jos joku ajaa ohituskaistalla alinopeutta eikä ohitettavia ole, niin miksi sinä ajat ohituskaistalla jos niitä ohitettavia ei ole? [/quote] Olen tätä miettinyt monesti että mikä ajaa ihmisen siihen vasemmalle.

[/quote]

No vaikka siksi, että kun se tiesulku siinä ohituskaistalla köröttelee, annan hänelle mahdollisuuden toimia fiksusti ja siirtyä oikealle kaistalle. Mutta niin ei käy. Tiesulku peruuttelee päin näköä, eikä aikomustakaan vaihtaa kaistaa. Joko nyhjään siinä takana tai sitten vaihdan oikealle kaistalle, ohitan ja jatkan matkaani oikealla kaistalla vaihtamatta kaistaa vasemmalle, kunnes tulee ohitustilanne.

Tai sitten jos yhdessä ohitetaan sitä rekkaa 92km/h ja edelleen, kun se rekka jää sinne parin kilometrin taakse ohitustilanteen jälkeen, niin onhan siinä se tilanne, että yhdessä körötellään tiesulkuna - ellen minä ole fiksu jo ohitustilanteen jälkeen, eli vaihdan kaistaa oikealle ja ajelen sitten sen väärällä kaistalla ajavan ohi.

Vierailija
30/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei liikenteessä ole ärsyttävää, kuin ne kahjot, jotka luulevat, että kaikkien pitää ajaa just niinkuin he, ja heille pitää antaa tietä ja kumartaa ja pokata. Ja jos ei aja, niin näytetään keskisormea ja irvihampaita, ja pahimmasaa tapauksesaa huomaatkin sinua seurattavan ja tehtävän jäynää esim eteen ajamalla ja jarruttamalla! Näitä k-päitä on liikenteessä ihan liikaa ja ne ovat rattiraivoisia MIEHIÄ!

Minä ajan siten kuin hyvältä tuntuu, tilannenopeuden huomioiden, muut liikenteessä olevat huomioiden, ajoipa joku sitten alinopeutta, ylinopeutta, tökerösti jonkun kohdan, rekan perästä eteen tai ihan miten vaan. Pidän koko ajan peileistä silmällä takana olevaa liikennettä ja sumpuloin sen mukaan, miten parhaimmaksi näen, etten aiheuta itse toisille vaaraa, eikä toiset minulle. Ajokilometrejä on naiseksi todella paljon, joten en ole ihan ensimmäinen, joka jää liikenteessä tumpuloimaan, joskin joissakin tilanteissa olen ylivarovainen, muidenkin takia. Jos motarilla rauhallista ja hyvä sää ajaa, niin kyllähän sitä tulee cruisattua vähän sakkorajoillakin. Ylinopeussakkoja en ole koskaan 40 vuoden aikana saanut, jonkun huomautuksen kyllä. Ja pään silityksiä.

Vierailija
31/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:08"]

[/quote]

No ehkä tällainen autoilija ajaa siinä siksi, että oikealta ei saa ohittaa. Pitäisi mennä sen auton ohi sitten kun se on siirtynyt ensin oikealle kaistalle.

[/quote]

Kyllä tuollaisessa tilanteessa voi ajaa ohi. Jos ajan kokoajan oikeaa kaistaa ja edessäpäin vasemmalla ajaa joku hitaammin, niin pitääkö minun jarruttaa ja hidastaa vauhti etten vaan aja hänen ohitseen? Silloinhan ne ruuhkat vasta syntyykin jos molemmilla kaistoilla ajetaan hitaasti.

Vierailija
32/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:16"]

Mikään muu ei liikenteessä ole ärsyttävää, kuin ne kahjot, jotka luulevat, että kaikkien pitää ajaa just niinkuin he, ja heille pitää antaa tietä ja kumartaa ja pokata. Ja jos ei aja, niin näytetään keskisormea ja irvihampaita, ja pahimmasaa tapauksesaa huomaatkin sinua seurattavan ja tehtävän jäynää esim eteen ajamalla ja jarruttamalla! Näitä k-päitä on liikenteessä ihan liikaa ja ne ovat rattiraivoisia MIEHIÄ!

Minä ajan siten kuin hyvältä tuntuu, tilannenopeuden huomioiden, muut liikenteessä olevat huomioiden, ajoipa joku sitten alinopeutta, ylinopeutta, tökerösti jonkun kohdan, rekan perästä eteen tai ihan miten vaan. Pidän koko ajan peileistä silmällä takana olevaa liikennettä ja sumpuloin sen mukaan, miten parhaimmaksi näen, etten aiheuta itse toisille vaaraa, eikä toiset minulle. Ajokilometrejä on naiseksi todella paljon, joten en ole ihan ensimmäinen, joka jää liikenteessä tumpuloimaan, joskin joissakin tilanteissa olen ylivarovainen, muidenkin takia. Jos motarilla rauhallista ja hyvä sää ajaa, niin kyllähän sitä tulee cruisattua vähän sakkorajoillakin. Ylinopeussakkoja en ole koskaan 40 vuoden aikana saanut, jonkun huomautuksen kyllä. Ja pään silityksiä.

[/quote]

Eli jos sinusta tuntuu hyvältä ajaa tientukkeena 80km/h moottoritiellä ohituskaistalla, niin annat mennä vaan?

Vierailija
33/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ohittanut oikealta tai jopa vasemmalta pientareen kautta jos vasemmalla kaistalla ajava nysväri yrittää "opettaa" tms...

Ihan leppoisasti kaasu pohjassa mutta hermostumatta. :)

Vierailija
34/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten moottoritien ruuhkassa kaikki ajaa vasenta kaistaa? Oikealla kaistalla on ehkä yksi auto per 20 vasemman kaistan autoa :D sitten kun yksi ohittaa oikealta niin muutkin tajuaa että katos tässähän on kaksi kaistaa käytössä

Vierailija
35/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:59"]

Olen kyllä muuten samaa mieltä, mutta mistäs asti moottoriteillä on ollut ohituskaistoja? Ohituskaistalla alinopeus onkin älytöntä kun niiden kohdalla ohi ei pääse yleensä oikealtakaan eikä se oikein ole sallittuakaan. Voit kuitenkin myös ihan sääntöjen mukaan ohittaa oikealta: jos et jo ole niin siirryt ensin oikealle kaistalle aivan kuten ajoneuvoa muutenkin kuuluu kuljettaa oikeanpuoleisella kaistalla jos siellä on tilaa, sitten hidastat vauhtiasti sen verran, että joku alkaa tulla perään niin että muodostuu jono, jolloin tilanne on se, että molemmilla kaistoilla on jonoa. Oikealta saa painaa ohi, kunhan vain on jonoa.

Toisaalta - jos paikalla sattuisi olemaan poliisi niin kyllä se ensin huomauttaa sitä vasemmalla alinopeutta roikkuvaa ennen kuin lähtee jahtaamaan rajoituksen puitteissa oikealta ohittavaa.

[/quote]

Moottoritiellä se vasen kaista on ohituskaista.

[/quote]

Tjaa. Laki ei tosin tunne koko termiä ohituskaista ja kuvittelin kaikken ymmärtävän ohituskaistaksi sen mikä alkaa liikennemerkillä 622 ja päättyy liikennemerkillä 623. Ja mistä joillakin tieosuuksilla on myös opasteita kuten "Seuraavan ohituskaistan alkuun 8 km", "Ohituskaistan päättymiseen 400 m" jne. Onko termiä käytetty tienpitäjänkään toimesta missään muualla kuin näissä opasteissa?

Älkäämme siis puhuko ohituskaistoista lainkaan, kun ohituskaistoja koskevia lakeja tai asetuksia ei ole ylipäätään olemassa ja ymmärrämme käsitteen eri tavalla.

Vierailija
36/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhäkään ei ole olemassa sellaista käsitettä kuin alinopeus enkä usko että ohituskaistalla 100 ajamisesta sinänsä sakotettaisiin. Mutta jos ohituskaistalla ajelee muuten vaan tukkien tien, siitä voi sakottaa. En tosin edes ymmärrä miksi kukaan haluaisi jäädä ohituskaistalle.

Vierailija
37/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekseni osaan ajaa liikenteessä pääsääntöisesti hermostumatta, kolareita näet aiheuttavat nämä hermostujat, kun pitää kikkailla ja "opettaa" muita. Mutta heillä on aina kiire ja tietty hyvä auto, ei silloin voi olla stressaantumatta.

Vierailija
38/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsek

Vierailija
39/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä niitä jotka ohittaa ja kiilaa suoraan eteen vaikka tilaa olisi eteenpänä? Eikä kyse siitä ettenkö ajaisi rajotusten mukaan, mutta jonkun idiootin pakko vaan ajaa ohi ja suoraa eteen! On siinä kiva sitten saada loskat ja kivet tuulilasille...

Vierailija
40/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:55"]

No koita nyt kestää ap. Mua ei ainakaan haittaa pätkääkään, koska en aja 120km/h. Älä sinäkään aja niin et stressaannu!

[/quote]

Koska sinä et aja 120km/h, niin minunkaan ei tarvitse. Eikö silloin voitaisiin tehdä kompromissiratkaisu: sinä ajat siellä viereillä valtatiellä stressaantumatta ja minä ajan moottoritiellä 120km/h stressaantumatta? Silloin molemmat voittavat.

-ap

[/quote]

Siinä vaiheessa, kun olet laillisesti  ostanut oman tien Suomesta, voit alkaa määräillä toisia tien käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi