Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotien päivälepo vai "pakkonukutus" ?

Vierailija
10.09.2014 |

4v tyttäreni ollut aina melko vähäuninen. Nukkuu 10-11h.n yöunet ja ongelmana on se, että pk.ssa kaikki joutuvat lepäämään 1h 15min ennenkuin pääsevät nukkarista pois. No tyttäreni saattaa nukahtaa lopulta tuon ajan loppupuolella, vaikka ei niin unta tarvitsisikaan. Jos tuon ajan  hiljaa pimeässä on varmasti lopulta nukahtaa, kun ei oikein muutakaan voi. Sitten illalla on hankala saada unta kun pk,ssa nukkunut ja nukahtaminen voi  viedä klo. 22 asti ja aamulla joutuu unisen lapsen klo.7 kiskomaan ylös ja päiväkotiin. Kun lapsi ei ole nukkunut päiväunia menee klo.20-21 nukkumaan ja herää iloisena ja virkeänä aamulla. Meillä siis jo 1h.n unet päivällä usein vaikuttavat siihen, että illalla on vaikea saada unta. Onko tämä normiarkea kaikissa päiväkodeissa, että lapset joutuvat yli tunnin makaamaan nukkarissa, vaikkei nukkuisikaan? Ymmärrän , että pk.päivä on lapselle rankka ja puolen tunnin päivälepo on kaikille lapsille paikallaan, mutta miksi  se ei riitä vaan niidenkin jotka eivät unta tarvitse joutuvat yli tunnin makaamaan pimeässä. Tästä kun pk.henkilöstölle puhuu on ilmeet ja eleet sellaisia, että on haastellinen ja hankala vanhempi. Esikoisen kohdalla jopa sanottiin, kun asian otin esille, että päiväunet eivät vaikuta yöuneen lapsilla. Ymmärrän, että pk.aikuisten ainoa päivän rauhallinen hetki ja kahvitauko on lasten päiväuniaikaan ja varmaan siinä myös valmistellaan iltapäivän tekemisiä, mutta silti tuntuu kohtuuttomalta makuuttaa nukkumattomia lapsia pimeässä toista tuntia ja aiheuttaa vaikeuksia koteihin illalla, kun lapsia ei saa yöunille. Onko muilla vastaavia ongelmia ja miten olette asian ratkaisseet?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus sijaisena päiväkodissa..olivat lyhyitä sijaisuuksi joten rikosrekisteriotettakaan ei vaadittu eikä edes saanut. Sama peli joka päivä, ruokailu, pissalle, lapset lähetettiin nukkariin muutamaksi tunniksi, usein olin siellä ja luin sadun..loppuajan tuli satuja. Muut työntekijät istuskelivat ja kahvittelivat sen ajan. Kun oli leikin aika niin lapset asetettiin huoneisiin touhuamaan, kotileikkiin, piirtämään yms. hoitajat miettivät omiaan, olivat tietsikalla ym. Huvittavinta oli että muutama hoitaja ei ollut puheväleissä keskenään, paitsi vanhempien läsnäollessa. Oli niin ahdistava työpaikka että lopetin. En ole alan ammattilainen, alani on lastensuojelu. Ja toki olen kasvattanut omat lapseni hyvässä ilmapiirissä kotona, onneksi ei ole ollut tarvetta käyttää päivähoidon palveluja. Se olisikin ollut todella vaikeaan kun omat lapseni ovat lopettaneet päiväunet reilun vuoden iässä, lapsetkin ovat yksilöitä ja kotona saavatkin olla sitä ihan täysillä. Niin monenlaisia hoitopaikkoja on.

Vierailija
22/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä illat on väsykiukkua jos lapset 5-v ja 3-v ei nuku päiväunia. Nukahtavat hoitopäivän jälkeen n. klo 20.30-21 vaikka nukkuvat 1,5 tuntia hoidossa. Yöunta nukkuvat n. 10 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan sama homma. Illat veny myöhään kun oli päikkärit nukuttu. Päivähoidossa sanoivat, että hyvin nukutti, kun saivat aina herätellä viimeisten joukossa. Olivat ujoina ja rauhallisina hiljaa, kunnes uni voitti.

Muistelevat kauhulla päikyn pakkonukuttamista vieläkin. Päikkyaikaan oli nukkumaanmenoa siirrettävä kymppiin ja nukahtivat ehkä 23-24.

Kun eskari alkoi, ihana armahdus, nukkumaanmeno ysiltä, uni tuli ennen kymppiä.

Vierailija
24/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:16"]

Hoida lapsesi itse kotona jos ei päiväkodin hoito kerran kelpaa. Päiväkodissa kun lapsia ei voi jättää valvomatta hetkeksikään. Nukkariaikaan pidetään esimerkiksi palavereja, suunnitellaan ohjelmaa, pidetään lakisääteinen kahvitauko yms.Jos sun lapsesi saa leikkiä niin miten selität ryhmän muille lapsille että Pirjoliisa saa jäädä leikkimään ja te muut joudutte nukkumaan? Syntyy mellakka! Sehän on epäoikeudenmukaista että yhden ei tarvi mennä nukkumaan. Sitten lapset sanovat vanhemmilleen että pirjoliisa saa leikkiä nukkariaikaan ja vanhemmat sanovat ettei Timon, Jaakon, Suvin, Petran, Antin, Kaisan, Helmin eikä Juhankaan tarvi nukkua että heidänkin pitää saada leikkiä kun pirjoliisakin saa. Mistä henkilökuntaa vahtimaan heitä kaikkia? Palkkaatko sinä päiväkotiin ylimääräisen lastenhoitajan vahtimaan niitä lapsia jotka ei saa mennä nukkariin?

[/quote]

Ensinnäkin sellaista kuin lakisääteinen kahvitauko ei ole päiväkodissa olemassakaan!

Toiseksi ihan saman verran aikuisia tarvitaan vahtimaan leikkiviä lapsia kuin nukkuviakin, ei ne tädit sieltä päiväkodista voi kesken päivän kadota minnekään vedoten siihen, että lapset nukkuu ja yksi niitä vahtii.

Nukkariaikaan ei tvalvojista synny mitään ongelmia. Yhdistämällä kaksi lapsiryhmää saadaan 1 hoitaja nukkariin, 1 hoitaja lasten kanssa leikkimään ja vielä jää 4 hoitajaa tehottomasti suunnittelemaan. Mutta kun ne on naisia, niin ne ei kykene!

Vierailija
25/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo pakkonukuttaminen on mielestäni jonkinlainen ihmisoikeusrikkomus. Muistan itse katkerana kun itseäni pakotettiin makaamaan sinne sänkyyn kahdeksi tunniksi. Kun en ole ikinä osannut nukkua päivällä, en aikuisenakaan, niin siellä sitten lapsena maattiin paikallaan ja yritettiin olla hiljaa. Ja se ei ollut helppoa penskana, useamman kerran tarhan tädit kiskoivat käsistä käytävään ja huusivat, muistan tämän hyvin vielä näin parin vuosikymmenen jälkeenkin.

Kaikki eivät saa unta päivällä, lapsiakin on erilaisia kuten meitä aikuisiakin.

Vierailija
26/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:16"]

Hoida lapsesi itse kotona jos ei päiväkodin hoito kerran kelpaa. Päiväkodissa kun lapsia ei voi jättää valvomatta hetkeksikään. Nukkariaikaan pidetään esimerkiksi palavereja, suunnitellaan ohjelmaa, pidetään lakisääteinen kahvitauko yms.Jos sun lapsesi saa leikkiä niin miten selität ryhmän muille lapsille että Pirjoliisa saa jäädä leikkimään ja te muut joudutte nukkumaan? Syntyy mellakka! Sehän on epäoikeudenmukaista että yhden ei tarvi mennä nukkumaan. Sitten lapset sanovat vanhemmilleen että pirjoliisa saa leikkiä nukkariaikaan ja vanhemmat sanovat ettei Timon, Jaakon, Suvin, Petran, Antin, Kaisan, Helmin eikä Juhankaan tarvi nukkua että heidänkin pitää saada leikkiä kun pirjoliisakin saa. Mistä henkilökuntaa vahtimaan heitä kaikkia? Palkkaatko sinä päiväkotiin ylimääräisen lastenhoitajan vahtimaan niitä lapsia jotka ei saa mennä nukkariin?

[/quote]

Pakkonukuttaminen on Norjassa aivan käsittämätön asia. Sama määrä hoitajia ja silti laadukasta hoitoa ilman mitään pakkojuttuja.

Vierailija
27/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän lastentarhanopettajana suhtautua perheiden toiveisiin aina mahdollisimman ymmärtäväisesti ja ottaa lasten yksilölliset tarpeet huomioon parhaalla mahdollisella tavalla. Todellisuus on kuitenkin se, että jokaisen lapsen rytmi on hyvin erilainen ja ryhmäkasvatuksessa on mahdotonta toimia jokaisen lapsen yksilöllisen rytmin mukaan. Varhaiskasvatukseen tarvitaan melko iso rakennemuutos, jos esim. päuväunikäytäntöihin halutaan merkittävästi vaikuttaa.

Tämän viikon aikana olen kahdesti juonut kahvia tietokoneella hommia tehdessäni, yhtenä päivänä en ehtinyt juoda ollenkaan. Kommentit päiväkodin työntekijöiden tunnin kahvitauoista tuntuu toisinaan iskuilta vasten kasvoja. Todellisuus kun usein on sitä, että se ainoa kahvitaukokin pidetään muiden hommien ohessa. Mitä tuskin kukaan voi edes ajatella varsinaisena taukona. Meidän alan taukoihin harva suostuisi.

95% päiväkodin tuöntekijöistä tekee oman kokemukseni mukaan tätä työtä 110%:sesti. Tietämättä, mitä meidän päiviimme kuuluu lasten kasvatuksen ohella, on varmaan helppo arvostella. Uskoisin, että varsinkin näin alkusyksystä suurimmassa osassa päiväkoteja ollaan hukkumassa niihin muihin hommiin.

Vierailija
28/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:16"]

[/quote]

Ensinnäkin sellaista kuin lakisääteinen kahvitauko ei ole päiväkodissa olemassakaan!

Toiseksi ihan saman verran aikuisia tarvitaan vahtimaan leikkiviä lapsia kuin nukkuviakin, ei ne tädit sieltä päiväkodista voi kesken päivän kadota minnekään vedoten siihen, että lapset nukkuu ja yksi niitä vahtii.

Nukkariaikaan ei tvalvojista synny mitään ongelmia. Yhdistämällä kaksi lapsiryhmää saadaan 1 hoitaja nukkariin, 1 hoitaja lasten kanssa leikkimään ja vielä jää 4 hoitajaa tehottomasti suunnittelemaan. Mutta kun ne on naisia, niin ne ei kykene!
[/quote]

Ja se 1 hoitaja huolehtii pienistä, aggressiivisista, ylivilkkaista, levottomista lapsista, joita on kahden ryhmän verran samassa nukkarissa?

Vierailija
29/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähän mennessä vastanneille. Lisääkin kokemuksia mielellään kuulen .:) ap

Vierailija
30/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pakkopäikkärit ajoi ainakin meidän perheen väsymyksen partaalle koska sitä iltarauhaa ei tullut kotona kuin joskus klo 23. Hoida siinä parisuhdetta ja käy töissä kun illat oli ihan hirveitä. Päiväkodissa kyllä tekivät kaikkensa että lapset nukkuivat kaikki vaikka tiesivät ongelman. Huh, onneksi on ohi nuo ajat.

Vierailija
31/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että ne saa pirteän lapsen nukkumaan pk:ssa, mutta sä et saa sitä pirteää lasta nukkumaan kotona.

Vierailija
32/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullinen nukutus/lepoaika on mielestäni 20-30 min. Sen kauempaa ei ole reilua toista pitää sängyssä jos uni ei tule. Ongelma on myös se että jos lapsi sitten nukahtaa yli tunnin "nukutuksen" jälkeen joutuu hän jo kohta heräämään, uni ei kerkeä syväksi ja silti iltaunet saattavat kotona pitkittyä, näin lapsi saa syvää unta vähemmän vuorokaudessa. Pph

Vierailija
33/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi ole pk:saa pirteä vaan liian väsynyt kun ei saa yöllä tarpeeksi unta. Liian myöhään nukutut päikkärit sotkee taas illan. Kannattaa testata vaikka itse ja sotkea oma unirytmi jos ei muuten usko.

Vierailija
34/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän päiväkodissa (olen siis lastenhoitaja) noudatetaan vanhempien toiveita ja herätetään lapsi aikaisemmin jos näin on toivottu. Meillä on nukkuvien ja ei nukkuvien lasten nukkarit erikseen ja ei nukkuvien lasten nukkarissa kuunnellaan pidempään satua ja noustaankin aikaisemmin. Satua kuunnellaan reilu puolisen tuntia ja sen jälkeen hiljaista musiikkia. Yhteensä lepoaika tunnin luokkaa. Jos joku vanhempi on ehdottomasti sitä mieltä että tuo tunti on liikaa niin sitten lapsi päästetään aiemmin pois hiljaisiin leikkeihin.

Vierailija
35/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta avausta tehnnyt samasta asiasta.

Olen nyt kaksi vuotta taistellut tästä asiasta meidän päiväkodin kanssa. Minulle löytiin tutkimustietoa kuinka tärkeä päiväuni on lapselle, heitin takaisin tutkimuksia ruotsista jossa kerrottiin kuinka pakkomakuuttaminen on haitallista. Meidän lapsi sai häirikön leiman otsaan ja minä olen todella hankala tyyppi. Sitten kun oltiin juostu kolmessa ADHD tutkimuksissa ja lääkärit kyllästyi, niin saatiin semmoinen lausunto jonka vein päiväkotiin. Siinä lausunnossa luki, että terveyshenkilökunta on jo monta vuotta yrittänyt päiväkotejä informoida kuinka haitallista on pakottaa lasta nukkumaan, ja että päiväunen tarve on yksillölistä ja sitä tulisi huomioda varhaiskasvatuksessa. Ja siis lapsi sai kaikissa kolmessa tutkimuskerralla "terveen" paperit.

No, nyt meidän päiväkodissa ei nukuta päiväunia. Eli ne lapset joka ei nuku kuuntelee sadun säkkituoleissa ja sitten siirtyvät hiljaisiin leikkeihin. Ne jotka haluaa nukku nukahtavat ja he saa nukkua.

Meille taistelu kannatti loppujen lopuksi, mutta lapseni on saanut semmoiset paperit jotka seuraa häntä nyt seuraavaksi kouluun jne. Nyt lapsi menee innoisaan eskariin ja käyttäytyy asiallisesti esikoulussa ja hoidossa.

Se oli vaikea tie ja kyllä se sanonta pitää paikkaansa, saavutettuja etuja ei luovuteta. Eli kahden tunnin kahvitauko halutaan pitää. Tosin sitä yriitetään naamioida paperin täyttämiseen jne...

Onnea sinun taistelulle, ja varsinkin tsemppiä. Mitä enemmän vanhemmat tästä puhuvat sitä enemmän he joutuvat muuttaa käytäntöjä.

Ruotsissa ei ole päiväunipakko ollut 10 vuoteen, mutta suomessa pakotetaan vieläkin.

Vierailija
36/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 5 v. Ryhmässä töissä. Meillä lapset lepäilevät n. 40-45 min ja jos ei ole nukahtanut pääsee nukkarista leikkimään.

Vierailija
37/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitti lapsi 3,5 vee päiväkodin ekaa kertaa nyt syksyllä. Oli lopettanut kotona päiväunien nukkumisen noin 2-vuotiaana. Kotona meni nukkumaan noin klo 20 ja heräsi noin klo 8 aamulla. Päivän ilman päiväunia jaksoi hyvin, ei väsymyskiukkuja tms. 

PÄiväkodissa nukkuu nyt 12-14, kun kaikki muutkin :) Toki se on uudelle tulokkaalle ja noin pienelle rankkaa olla isossa ryhmässä ja toki suon hänelle päivälevon. Nyt sitten kuitenkin kotona nukahtaa aikaisintaan 21.30, yleensä 22 maissa tai jälkeen ja aamulla pitää aika herättää 7 maissa. 

Puhuin tästä päiväkodissa. Sovittiin, että katsotaan noin 2 kk miten rytmi alkaa muodostua ja muotoutua. Jos iltauni odottaa liian myöhelle itseään, niin sitten aion ehdottaa, että antavat lapsen nukkua päiväkodissa esim. vaikka vain tunnin. Mutta katsotaan nyt vielä rauhassa mihin tämä tästä kehittyy :) Itse toki soisin lapsen nukahtavat nykyään kotona hieman aiemmin... 

t. viiden äiti 

Vierailija
38/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:30"]

Mä oon 5 v. Ryhmässä töissä. Meillä lapset lepäilevät n. 40-45 min ja jos ei ole nukahtanut pääsee nukkarista leikkimään.

[/quote]

40 minuuttia 5 vuotiaana on pitkä aika. Eli nyt sä tulet kertomaan että luette satuja koko ajan, ei pidä paikkaansa. Eli satuhetiki on maksimissaan 20 minuuttia. Sitten sen jälkeen lapsi joutuu makamaan hiljaa 25 minuuttia hämärässa huoneessa tekemättä yhtään mitään. Se on muuten aika tylsää makaa niin pitkään kun olet lapsi. Tuo on vielä aika lyhyt aika, mutta meidän lapset joutuivat makamaan yhteensä 1 tunti 15 minuuttia. En hyväksy ollenkaan tuota pakkomakuuttamista, siinä ei ole järkeä. Sen ymmärrän, että pieni satuhetki (maks 30 min), mutta että vielä sen jälkeen lapsi pidetään sängyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme