Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kodin siisteys ei muita perheenjäseniä kiinnosta…

Vierailija
17.08.2021 |

Mikä neuvoksi? Meillä on kaksi teiniä ja vanhemmat ja minua lukuunottamatta muut perheenjäsenet voisivat asua vaikka sikolätissä. Siivooja käy kahden viikon välein, ja sen päivän on just ja just siistiä. Muun ajan roskat, tiskit ja vaatteet jäävät niille seisoville sijoilleen missä niitä on käytetty. Lapsilla on omat, sovitut kotityönsä, jotka kyllä hoitavat - muistutusten jälkeen ja viiveellä. Meillä on aina ihan hirveä sotku, hirvittää ajatuskin yllättäen saapuvista vieraista. Koska minä olen ainoa, jota tilanne ahdistaa, onko ratkaisuna se, että kuljen muiden perässä ja korjaan jäljet - vai mikä auttaisi?

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä näitä, jotka ”sipaisevat” pölyt sieltä sun täältä noin ohimennen ja kertovat täällä opettavaisesti, miten helppoa siistin kodin pito onkaan. Se on kuulkaa teidän harrastuksenne se siivoilu, kaikki eivät halua sipaista joka ilta kun heillä on muuta sisältöä elämässä.

Ei se ole mikään harrastus vaan nimenomaan helppo keino välttää se, että siivoaminen hallitsee koko elämää - jota eletään läävässä.

Vierailija
122/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä liikaa tavaraa? Konmarittakaa kaikki turhat. Pidätte viikonlopun kun jokainen käy läpi omat turhat tavarat. Siivoaminen on helpompaa kun kaapit ei pursua ja kaikelle oma paikka. Varmaan silti tulee sotkua mutta ehkä silloin riittää ne siivoojakäynnit. Ei muiden asennetta pysty oikein muuttamaan kokemusta on

Tavaraa on varsin maltillisesti ja kaikelle on paikkansa. Mutta kun ne ei ole siellä. Kävin just toteamassa että miehen vaatteita on vähemmän kaapissa kuin makkarin lattialla/ olohuoneen ja keittiön tuoleilla ja ties missä. ”Tuulettumassa”, kuulemma… AP

Tuulettumassa aaapuaaa. Auttaisiko tuohon yksi nimetty tuoli johonkin nurkkaan, jossa tuolissa vain saisi pitää vaatteita ja tuulettaa niitä, eli ei joka paikassa pitkin kotia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään pikasiivouksia koko sakilla. Ilmoitan, että kohta siivotaan. Laitetaan aikaa vaikka 15 min. Siinä ajassa tulee jo tosi siistiä, kun tekijöitä on monta. Yksi imuroi. Tämä tehdään melkein joka päivä, esim. päivällisen jälkeen. Tai aina, kun kaaos alkaa ahdistaa.

Tämä toimii mainiosti kun on vieraita tulossa tai kun tavarat pitää järjestellä ennen siivoojan tuloa. Jos ehdotan muina aikoina, saan vastaukseksi kysymyksen ”miksi”. Kun ei sotku ketään muuta kuin minua häiritse… AP

Ihmisten kodeissa on vakiomäärä epäjärjestystä. Joillakin se epäjärjestys on hujan hajan olevina tavaroina, toisilla taas korvien välissä. Luovat ihmiset kuuluvat ensin mainittuihin.

Höpö höpö.

Sotkuinen laiskimus ei ole sen luovempi kuin siisti ihminenkään.

Kyllä niissä ylisiisteissä on paljon sitä ylidogmaattista sihteeriluonnetta ja ”mitä ihmiset ajattelee” -asennetta, mikä on kyllä luovuuden vastakohta.

Vierailija
124/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään pikasiivouksia koko sakilla. Ilmoitan, että kohta siivotaan. Laitetaan aikaa vaikka 15 min. Siinä ajassa tulee jo tosi siistiä, kun tekijöitä on monta. Yksi imuroi. Tämä tehdään melkein joka päivä, esim. päivällisen jälkeen. Tai aina, kun kaaos alkaa ahdistaa.

Tämä toimii mainiosti kun on vieraita tulossa tai kun tavarat pitää järjestellä ennen siivoojan tuloa. Jos ehdotan muina aikoina, saan vastaukseksi kysymyksen ”miksi”. Kun ei sotku ketään muuta kuin minua häiritse… AP

Ihmisten kodeissa on vakiomäärä epäjärjestystä. Joillakin se epäjärjestys on hujan hajan olevina tavaroina, toisilla taas korvien välissä. Luovat ihmiset kuuluvat ensin mainittuihin.

Höpö höpö.

Kyllä niissä ylisiisteissä on paljon sitä ylidogmaattista sihteeriluonnetta ja ”mitä ihmiset ajattelee” -asennetta, mikä on kyllä luovuuden vastakohta.

Mistä sinä koko ajan tämän YLIsiistin tähän vedät? Täällä puhutaan ihmisasumuksien normaalista siisteystasosta.

Ainoa jonka minä tiedän suorivan maton hapsuja on kyllä oopperalaulaja. Se on luova ammatti.

Vierailija
125/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja käy kahden viikon välein? Mitä hän silloin siivoaa? Meillä ainakin lattia on imuroitavaa joka päivä tai muuten on niin likainen että jalkojen alla ihan tuntee sen hiekan ja roskien määrän, mopattava ainakin kerran viikossa, useimmiten kahdesti ja aina on likainen vesi.

Ihan kummallista, en ymmärrä. Eikö teillä oteta eteisessä kenkiä pois, vaan kannetaan ne hiekat koko taloon-uskomatonat? Kuinka suuri perhe on ja mitä roskia te tiputtelette sinne lattioille- sitä varten on roskis? Kun syötte, eikö ne ruuat laiteta suuhun, vaan tiputatte pöydän alle.

Ei meillä ole lattialla juuri muuta ,kun pölyä ja villakoiria ,kun imuroidaan 1,5 viikon välein ja pestään lattiat kerran kuukaudessa. Ruokapöydät, keittiötasot ja saareke on joka ilta aivan puhdas ja tyhjä kaikesta sälästä ym:sta . Siellä on ainoastaan kahvinkeitin, leivänpaahdin , oliiviöly ja muutamat tyylikkäät mausteikot.

Pinnat sipaisen kostealla ja kuivalla liinalla viimeksi. Kun joku käy hakemassa jotain ruokailujen välissä , laittaa takisin kaapeihin ja pyyhkäsee murut roskikseen. Meitä on vanhemmat ja 2 teiniä( poika ja tyttö)

Ei meillä ole piikaa eikä renkiä näitä toimia varten , paitsi se siivooja käy kerran kuukaudessa.

Veikkaan vanhaa kerrostaloasuntoa ns arvoalueella vaikkapa Helsingin kantakaupungissa. Niissä on yleisesti yksi makuuhuone/työhuone eteisen toisella puolella niin, että sen asukas/käyttäjä joutuu kulkemaan eteisen läpi muuhun asuntoon. Se levittää hiekan.

Toinen vaihtoehto on koira, joka levittää hiekan. Kolmas vaihtoehto on eteisen yhteydessä oleva vessa, jonka käyttäminen levittää hiekan.

Kyllä näihin on yleensä joku ihan asiallinen syy.

Vierailija
126/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kolmasluokkalainen lapsi tulee sisälle, tiputtaa märät vaatteet myttyyn eteiseen ja poistuu paikalta. Tai menee ulkovaatteissa sänkyyn makaamaan. Miestä ei niin haittaa, joten annan olla ja opetan nuoremmat toimimaan. Mies ja lapsensa voivat sitten ratkoa ongelmat yhdessä myöhemmin, kun lapsi ei ehkä pärjää elämässä tekemällä mitä huvittaa muiden siivotessa jäljet. Mutta ihmettelen joskus, oma lapsi kun sotkee niin en kestä olla puuttumatta.

Vierailija
127/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Mistä sinä koko ajan tämän YLIsiistin tähän vedät? Täällä puhutaan ihmisasumuksien normaalista siisteystasosta.

Ainoa jonka minä tiedän suorivan maton hapsuja on kyllä oopperalaulaja. Se on luova ammatti.

Eikun täällä on nimenomaan eriäviä käsityksiä siitä ”normaalista siisteystasosta”. On muuten kuvaavaa, että osa ei näe asiaa näin, vaan pitää omaa käsitystään ainoana oikeana.

Vierailija
128/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Eikun täällä on nimenomaan eriäviä käsityksiä siitä ”normaalista siisteystasosta”. On muuten kuvaavaa, että osa ei näe asiaa näin, vaan pitää omaa käsitystään ainoana oikeana.

Ei ole. Sinä vain näyhäät maton hapsuista jne.

Vierailija
129/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Mikä on sihteeriluonne?

Suurin osa esim muusikoista on tarkkoja ja pedantteja koska ovat oppineet treenaamaan.

Siskoni on kirjanpitäjä ja sotkuinen.

Minä olen kääntäjä ja pedantti.

Kääntämien on luovaa työtä. Kirjanpito ei.

Vierailija
130/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli pieni erävoitto, kun sain piiiitkään jatkuneen väännön jälkeen vaimon myöntämään, että imurointi kerran kuussa on riittävästi. Vessa siivotaan edelleen kerran kahdessa viikossa. Kuulemma "pakko vaan on". En ymmärrä kuka tällaisia pakkoja sanelee - joku pieni vihreä mies vaimon pään sisällä? 

Vierailija
131/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli pieni erävoitto, kun sain piiiitkään jatkuneen väännön jälkeen vaimon myöntämään, että imurointi kerran kuussa on riittävästi. Vessa siivotaan edelleen kerran kahdessa viikossa. Kuulemma "pakko vaan on". En ymmärrä kuka tällaisia pakkoja sanelee - joku pieni vihreä mies vaimon pään sisällä? 

Äly.

Ymmärrän että sinulta se puuttuu.

Vierailija
132/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imuroin meillä viimeksi viikko sitten. Lattialla on villakoiria, hiekkaa, hapankorpun muruja ja jotain, mistä en saa selvää mitä se on. Keittiön lattialle on roiskunut kahvia ja näköjään kahvijauhoa. Pitääpä katsoa vielä kolme viikkoa mitä muuta löytyy.

Vierailija
133/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli pieni erävoitto, kun jätin kuukaudeksi imuroimatta, ja mies kauhistui mun öistä pihinää, röhinää ja muuta ääntelyä, joka kuulemma kuulosti siltä että olen kuolemassa.

Olen allergikko, ja pöly vetää hengitystiet ihan totaalisen tukkoon, sen lisäksi että silmät vuotaa ja kirvelee. Minä voin imuroida muita useammin, mutta muide tulee huolehtia siitä, ettei lattiat ole täynnä imuroimisen estävää tavaraa.

Vierailija
134/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli pieni erävoitto, kun jätin kuukaudeksi imuroimatta, ja mies kauhistui mun öistä pihinää, röhinää ja muuta ääntelyä, joka kuulemma kuulosti siltä että olen kuolemassa.

Olen allergikko, ja pöly vetää hengitystiet ihan totaalisen tukkoon, sen lisäksi että silmät vuotaa ja kirvelee. Minä voin imuroida muita useammin, mutta muide tulee huolehtia siitä, ettei lattiat ole täynnä imuroimisen estävää tavaraa.

No, minulla on lääkitystä vaativa astma, eikä huonepölyllä ole tuon taivaallisen vaikutusta hengityksen kulkemiseen, koska suomalaiskotien huonepölyssä ei käytännössä pölypunkkeja vilise. Terv. Siteeraamasi postaaja

Vierailija
135/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly.

Jaahas. En huomaa mitään eroa siinä, siivotaanko vessa kerran vai kaksi kertaa kuussa. Vessa on paskantamista ja kusemista varten, miksi sen pitäisi olla tiptop?

Vierailija
136/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly.

Jaahas. En huomaa mitään eroa siinä, siivotaanko vessa kerran vai kaksi kertaa kuussa. Vessa on paskantamista ja kusemista varten, miksi sen pitäisi olla tiptop?

Niin.

Sulta puuttuu se äly.

Vierailija
137/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Vanhemmat ovat aina ensisijassa vastuussa sotkuista ja asioiden priorisoinnista, eivät teinit tai lapset. 2. Kerran kahdessa viikossa siivous ei ehkä ehdi ajoissa kaaokseen. Pitäisikö se olla kerran viikossa tai joka päivä jotain pientä, kun ihmisiä on usea asunnossa. 3. Keittössä vanhemmat voivat pitää järjestystä yllä. 4. Vieraille omat säännöt. 5. Koristeellisia sääntökylttejä seinille eri huoneisiin, ei liian vaativia, mutta helposti ymmärrettäviä? 

Jumankauta. Jokaisen on laitettava vaattensa joko roikkumaan naulakkoon/hengariin tai pesukoriin , eikä jättää kuin kakkan pylystään siin, mihin sen päältään ottaa.

Entä ruoka-astiat, huuhtaisee ja pistää koneeseen itse kukin. Jos kone on puhtaitä täys, tyhentää (4 min)

Wc:t pesee kukin vuorollaan 2x vk ja lakuaarin rähmeet huuhtasee jokainen sotkemisen jälkeen.

Kauppareissut ja ruuanlaitot tekee isä ja äiti kumpikin SOVITUN MUKAAN+ lapset 12 ikävuoden jälkeen 1-2x vk.

Saakeli kukaan ei ole kenenkään piika.IHAN OMA VIKA ,JOS SELLAISEKSI RYHTYY JA SIITÄ EI SITTEN PIDÄ NAPISTA. Jos ei jo seurusteluvaiheessa vaadi näitä kumppaniltaan, niin sen jälkeen se ei onnistu.

Lakkkaa riehumasta, lapseton tollo/quote

Ai kuis niin? Meillä on 4 lasta , 8,10, 13 ja 16v, iloista päivän jatkoa.

Vierailija
138/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja käy kahden viikon välein? Mitä hän silloin siivoaa? Meillä ainakin lattia on imuroitavaa joka päivä tai muuten on niin likainen että jalkojen alla ihan tuntee sen hiekan ja roskien määrän, mopattava ainakin kerran viikossa, useimmiten kahdesti ja aina on likainen vesi.

Ihan kummallista, en ymmärrä. Eikö teillä oteta eteisessä kenkiä pois, vaan kannetaan ne hiekat koko taloon-uskomatonat? Kuinka suuri perhe on ja mitä roskia te tiputtelette sinne lattioille- sitä varten on roskis? Kun syötte, eikö ne ruuat laiteta suuhun, vaan tiputatte pöydän alle.

Ei meillä ole lattialla juuri muuta ,kun pölyä ja villakoiria ,kun imuroidaan 1,5 viikon välein ja pestään lattiat kerran kuukaudessa. Ruokapöydät, keittiötasot ja saareke on joka ilta aivan puhdas ja tyhjä kaikesta sälästä ym:sta . Siellä on ainoastaan kahvinkeitin, leivänpaahdin , oliiviöly ja muutamat tyylikkäät mausteikot.

Pinnat sipaisen kostealla ja kuivalla liinalla viimeksi. Kun joku käy hakemassa jotain ruokailujen välissä , laittaa takisin kaapeihin ja pyyhkäsee murut roskikseen. Meitä on vanhemmat ja 2 teiniä( poika ja tyttö)

Ei meillä ole piikaa eikä renkiä näitä toimia varten , paitsi se siivooja käy kerran kuukaudessa.

Räyh, räyh, räyh, räyh.

Mene vaikka kävelylle riehumasta.

Kävin aamulla ennen töihin menoa kuuden kilometrin lenkin, suosittelen sinulle myös..

Vierailija
139/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly.

Likainen vessanpytty haisee. Jos itse en pese vessanpyttyä pariin viikkoon, siinä alkaa kasvaa jotain pohjalla ja vesirajassa. Ja se haju, yyh.

Vierailija
140/265 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minulla on lääkitystä vaativa astma, eikä huonepölyllä ole tuon taivaallisen vaikutusta hengityksen kulkemiseen, koska suomalaiskotien huonepölyssä ei käytännössä pölypunkkeja vilise. Terv. Siteeraamasi postaaja

Miten sinun astmasi tai hengityksesi kulkeminen liittyvät minun silmä- ja hengitystieoireisiin? Minulla ei ole astmaa, enkä ole allerginen pölypunkeille, joten mulle on ihan yksi hailee, viliseekö huonepölyssä pölypunkkeja vai ei. Mä saan voimakkaita silmä- ja hengitystieoireita ilmassa leijuvista pölyhiukkasista, jotka ärsyttävät limakalvoja.