Kun kodin siisteys ei muita perheenjäseniä kiinnosta…
Mikä neuvoksi? Meillä on kaksi teiniä ja vanhemmat ja minua lukuunottamatta muut perheenjäsenet voisivat asua vaikka sikolätissä. Siivooja käy kahden viikon välein, ja sen päivän on just ja just siistiä. Muun ajan roskat, tiskit ja vaatteet jäävät niille seisoville sijoilleen missä niitä on käytetty. Lapsilla on omat, sovitut kotityönsä, jotka kyllä hoitavat - muistutusten jälkeen ja viiveellä. Meillä on aina ihan hirveä sotku, hirvittää ajatuskin yllättäen saapuvista vieraista. Koska minä olen ainoa, jota tilanne ahdistaa, onko ratkaisuna se, että kuljen muiden perässä ja korjaan jäljet - vai mikä auttaisi?
Kommentit (265)
Ihanaa asua teinitytön kanssa kaksin. Meillä on lähes aina siistiä!
Vaikea kai se on teineille uusia temppuja opettaa, kyllä se lapsi on hyvä kasvattaa pienestä asti tavoille. Heti kun itse osaa, alkaa korjaamaan omat jäljet ja siivoamaan osansa. Siitä tulee rutiini.
Teinin kanssa siivoamme vuoroin esim kissan vessan. Tästä oon pari kertaa joutunut sanomaan kun on unohtanut. Kk rahan vähentäminen on hyvä uhkaus, ei ole tarvinnut toteuttaa vielä ainakaan ☺️
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit ei hoida edes kouluaan hyvin. Mutta eivätpä ole minun lapsiani, vaan miehen. En jaksa hirveästi rutkuttaa. Makuuhuoneessa vietän nykyään aikani, ja sen pidän siistinä ja itselleni mieluisana.
Sellainen elämä... Otan osaa. 😢
Kyllä teidän helppoa elämää on kummallista kuunnella.
Lasun kukkahatut kun tulee tommosen keskelle alkoi huuto ja huostaanotolla uhkailu.
Nyt vuosi mennyt ja tekevät vieläkin tupa tarkastuksia yllätysvisiitteinä.
Ei ole järin hyvä ilmapiiri kotona koska kämpän on oltava hotellin siisteystasoa 24/7
Minulla vaikea fibromyalgia lauennut tästä stressistä joten en suosittele ketään tekemään kuin minä.
Nostin kädet pystyyn ja annoin perheen elää sotkuissansa ja luulin että he heräävät itse siivoamaan.
Nyt vaan odotellaan että nuorin täyttää 18v jotta voi edes joskus hengähtää.
Kipupolille sentään sain lähetteen.
En ole enää naiivi enkä luota yhteiskunnan apuun.
Sekin tuli opittua että lasun tädit on kaikkea muuta kuin lapsen parasta ajattelevia. Nämä ainakin oppivat että ei tarvitse eväänsä liikuttaa- äiti on sitä varten. Kirsikkana kakun päällä, lapsille ei saa sälyttää liikaa vastuuta.
Teinin työ on koulunkäynti, ei jälkiensä siivoaminen..
Kiitos lasun tädit 🙄
Lukematta koko ketjua, annan kallisarvoisen neuvon kaikille:
Kun opetat lapsesi siivoamaan 5 ikävuoteen mennessä, hän osaa siivota teininäkin. Jos lapsesi ei ole tarvinnut siivota pienenä (edes omia jälkiään), hän ei tahdo opetella sitä teininäkään.
Turha siis olettaa, että ikääntyminen tekisi lapsesta vastuullisemman ja toimeen tarttuvamman. Kukaan ei halua luopua saavutetuista eduista (siivoojavanhemman/-puolison palveluksista) vapaaehtoisesti. Vaatikaa siis kaikilta perheenjäseniltä ALUSTA ASTI ikätason mukaista osallistumista.
Jo taapero voi osallistua lelujen keräämiseen vanhemman johdolla. Napero voi pyyhkiä pölyjä matalista paikoista samalla kun vanhemmat imuroi tai pyyhkii yläpölyjä. (Viis jäljestä, kunhan osallistuu.) 5-vuotias osaa jo mainiosti siistiä oman huoneensa, ja lisäksi osallistua kodin yhteisiin toimiin: pöydän pyyhintä, keittiön lattian lakaisu, imuroinnin opettelu (ei toki koko taloa) ja niin edelleen.
Pienin askelin siivoamisesta tulee osa normaalia arkea, eikä teinikään kyseenalaista näin itsestäänselviä asioita. Näin toimittiin lapsuudenkodissani, ja oli aivan perussiisti talo, vaikka kymmenhenkinen perhe siellä asuikin. Ja ei, ei tarvinnut äidin nipottaa. Ihan normaali ohjeistus riitti. Ilman tällaista järjestelmällisyyttä talo olisi ollut kaaoksessa alta aikayksikön. Sama toimii varmasti pienemmissäkin perheissä.
Olen luovuttanut ja toivon ettei kutsumattomia vieraita tule. Jos taloyhtiön edustaja tulisi yllätyskäynnille, napsahtaisi varmaan virallinen kehotus siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ei ei ! Peruuta myös se siivooja!
Ihan vaan haet lukujärjestyksen ja demokraattisesti (diktaattorina ihan siis vaan heh) päätät,että Maanantai: x ja x ja x siivoavat paikat xx ja tiistaina ukko käy kaupassa,pesee pyykit keskiviikkona sä menet joogaan ja perhe imuroi ja viikkaa pyyki,ruuan esivalmistelu viikonloppuun,torstaina käyt saunassa perjantaina isä ja lapset leipovat pizzaa,siihen kuuluu jälkien siivous,lauantaina sä tarkastat paikat ja teet seuraavan viikon siivouslistan ja sunnuntai on kaikille vapaapäivä.
Kun alkavat rutkuttaa,niin kysyt,mitäs tehhään siite,antakaa ohjeita!
Ihan mahtava suunnitelma. Kunhan kellään ei ole mitään elämää kodin ulkopuolella. Esim mun esikoinen tänään: lähti kouluun klo 8, joka loppui klo 16. Duunit alkoi 16.45 ja päättyi klo 20.30. Omat treenit alkoi klo 21 ja loppuu 22.30, sit tulee kotiin, syö ja painuu nukkumaan, että jaksaa taas huomenna kouluun 8.30:ksi. Ehdottomasti hänelle vielä pari kotityötä joka päivälle.
No mitenhän esikoises sit pärjää aikanaan omassa huushollissa? Aiotko sieläkin käydä siivoomassa?
En ymmärrä ihmeessä akat jaksaa meuhkata noista yllättäen saapuvista vieraista joita ei ole viimeiseen kahteen vuoteen näkynyt kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten väännetään rautalangasta että kotinne ei ole mikään hotelli ja sinä et ole siivooja. Sen tulee olla ehdoton vaatimus, että omat jäljet korjataan aina. Roskat kuuluu laittaa heti roskiin, tiskit pesukoneeseen, vaatteet pyykkikoriin tai paikka puolikäytetyille. Tästä en joustaisi päivääkään!
Entä sitten kun ei edelleenkään toimi - soitanko poliisit vai miten tämä täytäntöönpano? On pyydetty kauniisti, uhkailtu, saatu itkupotkuraivarit Luvataan, hetken ehkä hyvällä tuurilla toimiikin ja taas ollaan lähtöpisteessä. Ihan niin yksinkertaisesti meillä ei toimi, että ilmoitan että tämä on asia josta en jousta.
Miten nää sun lapset tulee pärjäämään työelämässä, kun sinäkään et saa heille yksinkertaisia sääntöjä taottua päähän?
Ei se noin yksinkertaista ole. Meillä nuoret kotona eläis kuin pellossa jos ei koko ajan käskytettäis tekemään oman osuutensa kotitöistä. Molemmat on kesätöissä tosi ahkeria ja saivat parhaat mahdolliset työtodistukset. Isompi käy lauantaisin töissä ja sieltä tulee erinomaista palautett (tunnen pomon). Koulunsa hoitavat esimerkillisesti ja oma-aloitteisesti.
Se on vain ja ainoastaan tuo kotityöjuttu, joka sakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähde pariksi viikoksi pois kotoa ja peruuta siivoojan käynti.
Jonka jälkeen minua odottavat parin viikon pyykit ja koti on kuin sikolätti. Kuka sitten soivpaa?
Mistä sitä sotkua tulee? Vaatteet jää lojumaan? Ruoka-astiat pitkin poikin? Tavarat mikä minnekin? Opeta niille lapsille, että siivoamiseen menee tasan 20 sekuntia, kun ne tavarat pistää heti paikoilleen tai sen lautasen tiskaa takaisin kaappiin tai laittaa suoraan tiskikoneeseen. Ei tarvitse varata päiviä, eikä siivoojia, jos opettelee olemaan heti siisti. Likaiset vaatteet suoraan koneeseen tai pyykkikoriin, tai jos lattialle on pakko heittää, niin heittäköön sinne pesukoneen eteen lattialle. Miksi pitää siivoamiseen varata joku viikonloppu tai päiviä, kun voi vaan elää siististi ja laittaa tavarat paikoilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten väännetään rautalangasta että kotinne ei ole mikään hotelli ja sinä et ole siivooja. Sen tulee olla ehdoton vaatimus, että omat jäljet korjataan aina. Roskat kuuluu laittaa heti roskiin, tiskit pesukoneeseen, vaatteet pyykkikoriin tai paikka puolikäytetyille. Tästä en joustaisi päivääkään!
Entä sitten kun ei edelleenkään toimi - soitanko poliisit vai miten tämä täytäntöönpano? On pyydetty kauniisti, uhkailtu, saatu itkupotkuraivarit… Luvataan, hetken ehkä hyvällä tuurilla toimiikin ja taas ollaan lähtöpisteessä. Ihan niin yksinkertaisesti meillä ei toimi, että ilmoitan että tämä on asia josta en jousta.
Viikkorahat pois kunnes alkaa toimimaan.
Meillä myös on sääntö että ei oo viikkorahaa, eikä saa selailla puhelinta tai tablettia tai katsella tv:tä jos ei hoida sovittuja kotihommia. Meillä on lapset kohta 11v ja 2v. Kyllä vanhempi tekee osansa, nuoremmalle vasta opetetaan miten siivotaan omia leluja. Kannattaa aloittaa tämä opettaminen kun lapset on pieniä. Pikkuhiljaa rutiinit muodostuu ja teini-ikäisellä on jo siivouskokemusta karttuneena.
Mutta koskaan ei oo liian myöhäistä opettaa lapsia ottamaan vastuuta. Osallistuttaminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun ei edelleenkään toimi - soitanko poliisit vai miten tämä täytäntöönpano? On pyydetty kauniisti, uhkailtu, saatu itkupotkuraivarit… Luvataan, hetken ehkä hyvällä tuurilla toimiikin ja taas ollaan lähtöpisteessä. Ihan niin yksinkertaisesti meillä ei toimi, että ilmoitan että tämä on asia josta en jousta.
Viikkorahat pois kunnes alkaa toimimaan.
Meillä myös on sääntö että ei oo viikkorahaa, eikä saa selailla puhelinta tai tablettia tai katsella tv:tä jos ei hoida sovittuja kotihommia. Meillä on lapset kohta 11v ja 2v. Kyllä vanhempi tekee osansa, nuoremmalle vasta opetetaan miten siivotaan omia leluja. Kannattaa aloittaa tämä opettaminen kun lapset on pieniä. Pikkuhiljaa rutiinit muodostuu ja teini-ikäisellä on jo siivouskokemusta karttuneena.
Mutta koskaan ei oo liian myöhäistä opettaa lapsia ottamaan vastuuta. Osallistuttaminen kannattaa.
Se että sun 11v ja 2v siivoavat ei tarkoita että teininä tulevat niin tekemään vaikka kuinka siivouskokemusta olisi karttunut.
Täällä tuntuu olevan vallalla käsitys, että nainen määrää, millaista kotona pitää olla! Entä jos mies ja lapset eivät halua, että joka paikka on kaiken aikaa puunattuna ja kiiltävänä. Onko heillä oikeus tähän vai millainen diktaattori perheessä määrää kaapin paikan?
Itse siivosin ja kokkasin parikymmentä vuotta, ilman että kukaan muu perheenjäsen osallistui juurikaan. Tein niin, koska pidän siivoamisesta ja ruuanlaitosta, mutta lopulta kyllästyin ja lähden menemään. Lapset tosin siinä vaiheessa jo lähes aikuisia, mutta on vaimolla sen jälkeen ollut opettelemista ihan kodinhoidon perusasioissa.
Minun esikoiseni muuttui teininä hirveäksi sottapytyksi. Vaatteita lojui ympäri huonetta, puhtaita ja likaisia sekaisin. Kokeili/vaihtoi vaatteita monta kertaa päivässä ja kaikki vain lattialle. Kun käskin kantaa pyykkikoriin niin sinne tuli myös ne puhtaat,, Sitten yksi päivä kyllästyin ja sanoin että saa pestä vaatteensa itse. Laitoin pesukoneen viereen jätesäkin jonne niitä keräsin ja en edes sukkaparia pessyt. Kun tytär huomasi että tämä nyt on totta niin väheni vaatteiden vaihtelu, kysyi miten pyykkikone toimii hahaa ja puhtaat vaatteet meni kaappiin. Kun huomasin että alkoi huolehtia vaate asiasta aloin taas pestä hänen vaatteitaan siinä missä muidenkin perheenjäsenien. Toinen asia joka ärsytti oli että mieheni jätti aina lautasen pöydälle syötyään ja tietysti lapsen alkoivat tehdä myös niin. Muistutin miestäni että vaikka hän töissä söikin lounaan ravintolassa jossa tarjoiliat vie lautaset niin ei tarvitse luulla että sama homma onnistuu kotona. Kiljaisin vielä perään että olen vaimo, en piika :) . Tämän jälkeen keräsivät porukalla pois kaikki tavarat pöydältä aina ruokailun jälkeen. Luultavasti oli oma vikani että olin alunperin ollut liian pelvelualtis,,,
Suosittelen psykoterapeuttia, jos noin ahdistaa. Ei ole normaalia jostain roskista tai pölystä ruveta skitsoilemaan. Jos itse vaadit täydellistä siisteyttä, niin se on sinun ongelma. Ahdistuneet ihmiset yleensä kiusaavat läheisiään juurikin tällaisilla asioilla.
Ite jätin perheen sinne sotkujensa sekaan ja muutin veks. Kuulemma sekaista on siellä vieläkin.
"Mikä neuvoksi? Meillä on kaksi teiniä ja vanhemmat ja minua lukuunottamatta muut perheenjäsenet voisivat asua vaikka sikolätissä. Siivooja käy kahden viikon välein, ja sen päivän on just ja just siistiä. Muun ajan roskat, tiskit ja vaatteet jäävät niille seisoville sijoilleen missä niitä on käytetty. Lapsilla on omat, sovitut kotityönsä, jotka kyllä hoitavat - muistutusten jälkeen ja viiveellä. Meillä on aina ihan hirveä sotku, hirvittää ajatuskin yllättäen saapuvista vieraista. Koska minä olen ainoa, jota tilanne ahdistaa, onko ratkaisuna se, että kuljen muiden perässä ja korjaan jäljet - vai mikä auttaisi?"
Mitä miehesi tekee kotona? Onko miehellä mahdolisesti hoitamaton ADHD?
- https://adhd-liitto.fi/wp-content/uploads/2018/05/aikuisen-arki-toimima…
Pelaako mies tietokoneella ja katsoo televisiota? Onko miehen kotona jaettu kotityöt? Onko mies oppinut sovinistisen asenteen kotitöihin jo kotona? Jos mies ei ole oppinut tekmään kotitöitä lapsuudenkodissaan, niin anoppi ja appiukko ovat syyllisiä. Anna appivanhemmille rehellinen ja suora palaute, että he ovat kasvattaneet pojan, joka ei viitsi siivota ja on hyvin sotkuinen ihminen.
Nykyään kodeissa käy harvoin vieraita. Yllätyskyläilijät ovat moukkia. Vieraiden tuloon ehtii siis valmistautua hyvissä ajoin. Jos kotiinne tulee vieraita, niin sälytä siivousvastuu miehelle ja teineille.
Lopeta palvelijana oleminen ja lakkaa siivoamasta! Lakkaa kulkemasta muiden perässä ja korjaamasta jälkiä. Anna miehen ja teinien hukkua roskiin, tiskeihin ja likaisiin vaatteisiin. Lopeta myös kotisiivoojan käyttö. Silloin koko kamaluus räjähtää perheenjäsenten silmille.
Kutsu muutaman kuukauden kuluttua siivoustähti AuriKatariina kotiinne siivoamaan. Mies ja teinit ilahtuvat varmasti, kun kotianne esitellään youTubessa ympäri maailmaa miljoonille ihmisille! YouTube: https://www.youtube.com/c/Aurikatariina?app=desktop&cbrd=1
Meillä 2 teini ja tein näin, että sanoin työpäivän jälkeen, että nyt laitan ajastimen päälle 15 min ja se hälyttää kun aika on täynnä. Kaikki jaksaa niin kauan viedä omia tavaroita pois ja laittaa paikoille. Katsotaan paljonko ehditään ja jokainen voi palata sitten tekemään omia asioita.
Se oli riittävän lyhyt aika uhrata. 4 hlö pystyy viemään tavaroita ja roskia 15 min yllättävän paljon. Ja siitä tuli tapa.
Lakkaat välittämättä sotkusta ja lyöttäydyt samaan remmiin! Paljon iisimpää ja muillekin mukavempaa, kun kukaan ei nillitä epäoleellisista.
Meillä teinit ei hoida edes kouluaan hyvin. Mutta eivätpä ole minun lapsiani, vaan miehen. En jaksa hirveästi rutkuttaa. Makuuhuoneessa vietän nykyään aikani, ja sen pidän siistinä ja itselleni mieluisana.