Koliikki/levottomat/ikuisetvauvat teoria
Olen huomannut että äidit joilla on stressiä ja huolia raskausaikana niin heillä yleensä on ns. vaikeat & levottomat & huonosti nukkuvat vauvat. Olen huomannut itse asian lähipiirissäni. Osaako joku koliikkivauvan äiti kertoa onko heillä ollut vaikeaa raskausaikana juurikin henkisesti?
Kommentit (47)
Raskausaika oli leppoisaa ja ihmettelin itsekin, miten lungi olin. Vauva huusi päivät yöt. Allergiadiagnoosin saikin myöhemmin.
Anopilla oli paras teoria: Vauva oli levoton, koska sitä ei ole kastettu :D Tuntui että itkuisen vauvan kanssa olisin ollut valmis kokeilemaan kaikkea, mutta kirkkoon en sentään vienyt.
No mulla just toisinpäin. Ekassa raskaudessa ei stressiä -> yli 2 kk:n koliikki, ummetusta. Toisessa raskaudessa stressasin lähes koko ajan -> tyttö nukkuu yöt putkeen (23-07) 6 viikon iästä lähtien, eikä mahavaivoja.
Tietääkö kukaan sanan "koliikki" etymologiaa? Jos tiedät niin kertoisitko...
Raskaudenaikainen stressi vaikuttaa Predo-tutkimuksen mukaan vauvan temperamenttiin, mutta koliikki ei johdu temperamentista. Samoin levottomuutta voi aiheuttaa monet muutkin tekijät kuin raskausajan stressi - kuten allergiat - ja kannattaa muistaa, että vastasyntyneet aivot kehittyvät huimaa vauhtia, ja jos vaikka aiemmin olisikin ollut stressiä, uusia synapseja muodostuu kaiken aikaa ja uudet kokemukset muokkaavat vauvan aivoja ja aivotoimintaa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:17"]
[/quote]
Mä olen ymmärtänyt, että on muokkautunut lääketieteen termistä koliitti, joka viitannee suolistosairauksiin.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:07"]No se koliikkihan johtuu suoraan loisista/mikrobeista jotka ovat vauvan suolistossa. On tullut äidiltä suoraan perintönä.
[/quote]
Ja miten ne äidin oletetut suolistoloiset muka pääsevät äidin suolistosta vauvan suolistoon?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:07"]No se koliikkihan johtuu suoraan loisista/mikrobeista jotka ovat vauvan suolistossa. On tullut äidiltä suoraan perintönä.
[/quote]
Ja miten ne äidin oletetut suolistoloiset muka pääsevät äidin suolistosta vauvan suolistoon?
Meilläkin oli allergiat syynä "koliikkiin". Paha maito- ja kananmuna-allergia selvisi, kun niiden tajoaminen tuli ajankohtaiseksi. Vauva oli aiemmin varmasti reagoinut äidinmaidon kautta.
Kuulemma maitohappobakteereilla raskausaikana voi hieman pienentää allergiariskiä. Niitä aion syödä, jos joskus taas tulen uudelleen raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:17"]
[/quote]
Mä olen ymmärtänyt, että on muokkautunut lääketieteen termistä koliitti, joka viitannee suolistosairauksiin.
[/quote]
Keliakia lienee myös samaa sanaperhettä?
Mulla oli henkisesti rankkaa raskausaikana, mutta lapsi oli alusta asti todella hyvä nukkuja ja aina tyytyväinen. Tunnen joitakin joilla raskaus ollut helppo ja mennyt ihan huomaamatta ja lapset huonoja nukkumaan ja ainakin yksi ollut koliikkilapsi. En usko tuohon teoriaan. Ei kai kukaan voi etukäteen ennustaa koliikkia tai millainen nukkuja vauva on.
Ei ollut, mutta lapsella oli harvinaisen vaikea koliikki.
Mä en usko koliikkiin.
Meillä esikoinen oli refluksilapsi, kolmella tuttavalla on vauvoilla diagnoosi koliikki.
Oireet on aivan selvästi silent refluksia, kaarella itkua, mahavaivat, ilmavaivat, itkut, huudot, nukkumattomuus...
Ja tähänkin löytyisi hoitoa.
Eikö juuri tarkastettu väitöskirja, jossa oli tutkittu maitoallergiaoireita ja vuorovaikutusta. Äidit, jotka raportoivat oireita ilman todellista maitoaltistusta lukivat muutenkin lastaan poikkeavasti. Varmaan osassa koliikkiakin näin on mutta on ihan todellista koliikkiakin, joka loppuu kunhan suolisto vaan kypsyy riittävästi.
Lapseni huusi liki kolme kuukautta. Raskautensa sujui hyvin ja mieli oli levollinen. Myöhemmin lapselta kyllä löytyi hydronefroosi, joka johtuu synnynnäisesyä viasta. Lääkäreiden mukaan munuainen alkoi laajenemaan jo silloin ihan alussa, heti kun vauvan alkoi saada ravintoa suun kautta.
Lapsi altistuu pöpöille jo kohdussa
http://www.hs.fi/tiede/Lapsi+altistuu+p%C3%B6p%C3%B6ille+jo+kohdussa/a1409029926905
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:28"]
Mä en usko koliikkiin. Meillä esikoinen oli refluksilapsi, kolmella tuttavalla on vauvoilla diagnoosi koliikki. Oireet on aivan selvästi silent refluksia, kaarella itkua, mahavaivat, ilmavaivat, itkut, huudot, nukkumattomuus... Ja tähänkin löytyisi hoitoa.
[/quote]
Olin samaa mieltä kuin sinä, joten vein koliikkivauvani refluksispesialistille tutkimuksiin. Tulos: ei mitään silent refluksiin viittaavaa. Olisikin ollut, niin olisi ollut hoito. Lapsi nukkui muuten erinomaisesti syntymästä lähtien, mutta huusi kaiken valveillaoloajan.
t. 8
Koliikki tullee latinan sanasta colon, paksusuoli.
Keliakia ei tule samasta sanasta: http://en.wiktionary.org/wiki/colon http://en.wiktionary.org/wiki/coeliac
Kolmen lapsen kokemuksella. Jos vauva huutaa"ilman syytä" koko ajan tai paljon, kokeile tiukkaa välttö dieettiä.
Ensimmäisen vauvani huusi vuoden, toinen kaksi kuukautta ja aloitin dieetti kokeilun. Siihen rauhoittui. Ja aina kun kokeilin syödä jotain sopimatonta, jota olin vältellyt, alkoi huuto .
kolmannen kanssa tajusin aloittaa välttelyt nopeammin.
mulle ei edelleenkään mene läpi pelkästään" vauvat vaan huutaa, ei voi mitään" selitykset neuvolasta.
Enkä halua myöskään syyllistää ketään kiljukaulan vanhempaa. Vaan toivon jaksamista. Kuulosuojat auttaa jos ei mikään muu
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:07"]No se koliikkihan johtuu suoraan loisista/mikrobeista jotka ovat vauvan suolistossa. On tullut äidiltä suoraan perintönä.
[/quote]
No jos se suoraan äidin perintönä tulee miksei saman äidin kaikillävauvoilla sitten ole koliikkia? Esim mulla oli koliikki ja kahdella sisaruksellani ei..
[/quote]
Olet nuorin heistä, joten sait pahimman loiskuorman päällesi. Raskauden loppupuolella loiset lisääntyvät aivan holtittomasti äidissä. Joten muutaman raskauden jälkeen äiti rupeaa jo olemaan kypsää tavaraa. Vanhimmat lapset pääsevät helpoimmalla, nuorimmat ovat heikkolaatuisimmat.
Jokainen raskausaika on kuitenkin eri ja äidin suolistontila ja terveystila ei ole samanlainen joka kerta, vaan oi vaihdella.