Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eksistentiaalinen kriisi. Kun maailma ja ihmiset ei olleetkaan, mitä kasvoit uskomaan.

Vierailija
17.08.2021 |

Vuosikymmen takana aikuisen elämää, töitä, opintoja, asuntoja, ihmissuhteita ja harrastuksia. Tämän ajan voisi oikeastaan summata toteamalla, ettei mikään usein ole ihan miltä näyttää. Olen tehnyt monenlaisia hommia ja tutustunut monenlaisiin ihmisiin. Osa heistä on ollut hyvissä asemissa ja välillä mediassakin esillä. Suurin osa näistäkään ihmisistä ei ole ihan mitä esittävät olevansa, ja voivat käyttätyä todella ikävästikin ns. kulissien takana. On jokseenkin tragi-koomista välillä lukea näiden ihmisten Instagram -mietelauseita, joita jakavat, kun tietää totuuden siitä, miten oikeasti toimivat muita ihmisiä kohtaan.

Samoin työelämässä tapahtuvaan jatkuvaan hyväksikäyttöön, kieroiluun ja siihen muuhun ns. oheistoimintaan kuten juorupiireihin, olen aivan loppu. Menin ensimmäistä kertaa töihin, kun olin 16v. Olin pitkälle aikuisiällä sitä mieltä, että töitä pitää tehdä ja minulla oli hyvä työmoraali. Lopulta kuitenkin huomasin, ettei se vaikuta yhtään mihinkään. Ylennyksen saa se, joka lähinnä hilluu tupakkapaikalla ja käy shoppailemassa työajalla, kunhan on pomon kaveri. Sitten on kaikki nämä nollasopimukset, vuokratyöt ja muut epämääräiset kuviot, joissa olet periaatteessa töissä, mutta käytännössä työtön. Ei niillä saa normaalin työelämän tuomaa taloudellista turvaa ja varmuutta. Silti kaikessa säästetään nykyään, ihmisissä säästetään. Olet yhdentekevä.

Kaikenlaisia epämääräisiä tyyppejä, kuvioita, kusetuksia, kusetuksen yrityksiä on tässä vuosien varrella tullut vastaan ihan riittämiin. Se että itse pyrit toimimaan oikein ja reilusti ei tosiaan takaa yhtään mitään. Lopulta oppii epäilemään ihan kaikkea ja sekin on kuluttavaa. Mutta ei voi luottaa, koska heti kun luottaa saa näpeilleen. Siperia opettaa.

Lapsena ja koulussa opetetaan, että maailma on tietynlainen ja pitää toimia ja käyttäytyä tietyllä tavalla, koska se on oikein. Käytöstä jopa arvioidaan arvosanalla. Silti maailma ei ole sellainen, ei varmaan ikinä ole ollut. Monet aikuiset toimii ja käyttäytyy rumasti muita kohtaan ja tässä maailmassa röyhkeys jopa palkitaan.
Kärsin pitkään tästä ristiriidasta oman kasvatuksen sekä arvomaailman ja havaitsemani todellisuuden välillä, enkä ole vieläkään oppinut ihan elämään sen kanssa. Miten tällaisesta kriisistä pääsee yli ja mihin suuntaan tästä voi kasvaa?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta sillä erolla, että olen aina tiennyt tuon kaiken. Onneksi Jeesus pelastaa minut tästä kaikesta paskasta taivaaseen.

Uskovainen ei kiroile, uskovainen rukoilee muitten ihmisten puolesta ja tuntee tuskaa sieluista jotka menossa kadotukseen.

Itse olin uskossa ja kokeilin elää uskovaisten elämää,mutta huomasin että suurin osa uskovista käyttäytyy samalla tavalla kuin ei uskovaiset,jopa pahemmin,harva uskova on oikeasti tosi kristitty. Teot kertoo enemmän kuin sanat,toki sanoillakin merkitys.

Minä olen seurakunnalla töissä. Sanonpahan vaan, että onneksi ehdin tulla uskoon ennen sinne töihin menoa! On sen verran kamalaa se käytös minkä sisäpiiriläisen näkee.

Vierailija
62/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä Hitler sai joukkonsa? Mistä Stalin pyövelinsä? Tavallisista ihmisistä.

Ei se lähipiiri nyt mitään ihan tavan normijannuja ollut kummallakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta sillä erolla, että olen aina tiennyt tuon kaiken. Onneksi Jeesus pelastaa minut tästä kaikesta paskasta taivaaseen.

Uskovainen ei kiroile, uskovainen rukoilee muitten ihmisten puolesta ja tuntee tuskaa sieluista jotka menossa kadotukseen.

Itse olin uskossa ja kokeilin elää uskovaisten elämää,mutta huomasin että suurin osa uskovista käyttäytyy samalla tavalla kuin ei uskovaiset,jopa pahemmin,harva uskova on oikeasti tosi kristitty. Teot kertoo enemmän kuin sanat,toki sanoillakin merkitys.

Minä olen seurakunnalla töissä. Sanonpahan vaan, että onneksi ehdin tulla uskoon ennen sinne töihin menoa! On sen verran kamalaa se käytös minkä sisäpiiriläisen näkee.

Hauskaa että tätä ketjua on kommentoitu ja näin paljon nostettu. Kerkesin unohtaa sen jo kokonaan.

Itse erosin kirkosta, kun vahingossa todistin erään papin hyvin rumaa, empatiakyvytöntä ja täysin epäkristillistä käytöstä erästä nuorta naista kohtaan. Ap

Vierailija
64/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukut pystyyn!

Ikävä vaan että iso osa uskiksista on samaa paskaa, vähän eri paketissa. Jätetään elämättä ja sitten halveksitaan enemmän tai vähemmän avoimesti niitä, jotka ei muumioidu koteihinsa odottamaan tuomiopäivää ja toljottamaan jeesuskanavia telkkarista.

Sitä tekopyhyyden määrää ei kestä kakomatta.

Mutta eipä noilla hihhuleillakaan todellisia ystäviä ole. Itse en halua kuulua minkään sortin lahkoon oli kyse sitten new agesta, satanisteista tai jumaluuksien palvojista. Osa pakenee todellisuutta ja osa oikeuttaa moraalittomuutensa jollain yli-ihmispaskalla.

Tässä esimerkki voimavaroja kuluttavasta käytöksestä ja oman elämän fokuksen katoamisesta:

Keskittyminen toisten vikoihin.

Julistaminen vailla todellista tietoa.

Vihaaminen.

Vierailija
65/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleen sama kokemus aloittajan kanssa. Nuorempana ajattelin että en odota ihmisiltä paljoa, vain normaalia käytöstä. Sain pettyä kerta toisensa jälkeen. Nykyään odotukseni ovat realistisemmat, en odota yhtään mitään. Pessimisti pettyy vähemmän.

Vierailija
66/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni suurin järkytys on ollut aikuistuessani ja maailmaa nähdessäni huomata että ei johtotehtävissä olekaan ne fiksuimmat ja sinne sopivimmat vaan ihan eri porukka. Nyt ihmettelen miten maailma toimii niinkin hyvin mitä se toimii kaikista johtajista huolimatta.

Vierailija
67/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyväsydämisiä ihmisiä vielä on. Heidät täytyy vain löytää. Olen onnellinen, että muutama sieluntoveri on vierelle kulkemaan löytynyt. Minutkin kasvatettiin uskomaan toisista hyvää. Yhä näin kypsällä iällä tulee välillä pienenä shokkina, kun pinnan alta kuoriutuukin ihan jotain muuta. Iskuja vyön alle, kiusaamista, pelkkää oman hyödyn hakemista. Olen tosi kiltti, joten ainakin tietää, että ne jotka eivät tätä ominaisuutta käytä hyväksi ovat aidosti hyviä tyyppejä. Kiltteys tuo yllättäviä asioita toisista ihmisistä esiin. Todella ilkeitä on karma lopulta kurittanut vaikka en itsekään siihen uskonut.

Vierailija
68/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kasvanut uskomaan mitään, joten kaikki ok. Menen, ainakin koetan mennä tiedolla.

Vierailija
69/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt läpi samaa. Koulussa ja yleisesti kaikesta lapsille ja nuorille suunnatusta viestinnästä saa sen kuvan, että asiat toimivat yleensä järkevästi ja tarkoituksenmukaisesti, ja että vaikka ollenkaan kaikki eivät olekaan, iso osa ihmisistä on kuitenkin suunnilleen hyväntahtoisia. Oikeasti kaikki on aika sekaisin. Typeryys, lyhytnäköisyys, itsekkyys ja ilkeys ovat vallassa kaikkialla. Monia ihmisiä ei kiinnosta muiden asiat, etenkään heikompien. Mm. jos saat sairaskohtauksen ja haet apua, ketään ei välttämättä kiinnosta oireesi, jos ne ovat epätyypillisiä. Jos soitat hätäpuhelun, vastassa aika korkealla todennäköisyydellä voi myös olla joku, jota ei kiinnosta yhtään. Samaa poliisien kanssa. Poliitikot lappaavat yhteistä rahaa kavereiden taskuihin. Raha määrittää myös median rummuttamia puheenaiheita ja sitä, mihin sävyyn niistä on sopivaa keskustella. Koko terveydenhuoltojärjestelmä nojaa lääketeollisuuteen, joka pyrkii pelkkään voitontavoitteluun, ei henkien säästämiseen. Ihmisiä kuolee jatkuvasti syöpiin, joihin olisi jo olemassa lääkkeitä, koska byrokratian tehottomuuden vuoksi uusimpia syöpälääkkeitä ei saada markkinoille (se voi viedä jopa vuosikymmeniä, eikä kyse ole tutkimukseen kuluvasta ajasta). Oikeusjärjestelmässäkin raha menee ihmishenkien ja koskemattomuuden ylitse. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ahneus, itsekkyys ja typeryys määrittävät valtaosaa tällä planeetalla tapahtuvista prosesseista. Harvaan tahoon, jos oikein mihinkään, voi luottaa. Siihen nähden on lähes ihme, että näinkään hyvin toimivia valtioita, kuin pohjoismaat, on.

Vierailija
70/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten ketjujen mietteissä toistuu usein kiusaamis- tai muu traumaattinen menneisyys. Onko niin, että ne jotenkin herkistävät (toisten) ihmisten pahuudelle?

Mietin omia keinojani selvitä tässä maailmassa ilman kyynistymistä:

1. Valita seuransa, erityisesti lähipiirinsä tarkkaan.

2. Keskittyminen "omaan suoritukseensa" eikä muiden (virheisiin).

3. Kiltteyttä käytetään helposti hyväksi, joten kynnysmatoksi ei pidä suostua. On turhaa myöskään loukkaantua pikkuasioista, ja tulkita ihmisten sanat ja teot lähtökohtaisen negatiivisesti. Omaa mielenrauhaa kannattaa varjella myös julkisuuden "somekohuissa", joissa tunteita kuohutetaan, loukkaannutaan, pöyristytään jne. ja pyrkiä näkemään pintakuohun taakse.

4. Rakkaus. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Kaikki mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa.

Vierailija
71/79 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni suurin järkytys on ollut aikuistuessani ja maailmaa nähdessäni huomata että ei johtotehtävissä olekaan ne fiksuimmat ja sinne sopivimmat vaan ihan eri porukka. Nyt ihmettelen miten maailma toimii niinkin hyvin mitä se toimii kaikista johtajista huolimatta.

Tämä. Emme elä aristokratiassa, parhaimpien vallassa, vaan kakistokratiassa, huonoimpien vallassa.

Vierailija
72/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "uskovaisten" ulkokultaisuus on yllättävää kun ensin ovat uskotelleet olevansa niin hyviä, kuuliaisia ja täydellisiä ihmisiä mutta kun heihin tutustuu monelta löytyy mitä kaameimpia salaisuuksia. Se oli järkyttävää teatteria. Huomasin että olen paljon parempi ihminen omana itsenäni ilman näyttelijöitä.

Vierailija
73/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena seurakunnalla töissä ja yllätyin mitä esim. papit puuhaa, puhuu sakastissa ennen Jumalanpalvelusta. Yllätyin monesta muustakin joista rivikansalaisilla ei ole tietoakaan kirkon työntekijöistä.

Vierailija
74/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkiitos todella hyvästä kirjoituksesta.

On se aika hyvä paikka tämä palsta kun tänne voi todellakin kirjoittaa hyviä kirjoituksia ja ne sitten päätyvät monen luettavaksi ja jäävät elämäänkin omaa elämäänsä. Tämä ei ihan kaikkien lehtijuttujenkaan kanssa tapahdu.

Ja todella kivaa luettavaa palstalta on juuri kaikki tämmönen elämään ja ihmissuhteisiin liittyvä. Ei väliä vaikka jotkut niistä ovat jotain kokoonpantuja provoja - saavat aikaiseksi jotain aivotoimintaa ainakin joissakin ihmisissä. 

Vierailija
75/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on raskas hyvälle, kun muu maailma on paha. Maailma on raskas älykkäälle, kun muu maailma on tyhmää. Maailma on raskas kauniille, kun muu maailma on rumaa

Oma strategiani on yksinkertainen. Keskitä huomiosi niihin asiohin, mistä nautit, äläkä anna hevonv* mistään muusta. Rakenna oma kupla, oma pieni universumi, minkä täytät itsellesi sopivilla asioilla. Ulkomaailman kanssa vuorovaikutetaan sen verran, mitä on pakko, ja loput asiat annetaan olla

Katsos, ajattele itsesi metsän eläimeksi. Metsä on täynnä ihan kaikkea muuta, kuin tuon eläimen kanssa samaa substanssia olevia asioita. On puita, heiniä, pensaita, ötököitä, lintuja, sieniä, jne. Jos eläin on liian empaattinen, se ahdistuu siitä, että puu on tämän kanssa erilainen, alkaa ehkä itse käyttäytyä kuin puu, tai vaatii puuta käyttäytymään kuin itse. Ei hyvä. Sen sijaan jos eläin keskittyy omiin asiohinsa, ja antaa muiden olla erilaisia, se voi elää tasapainoista eläinelämää ja ehkä kohdata joskus jopa kaltaisensa

Ihmisillä on sama juttu. Emme yksinkertaisesti voi olla samaa substanssia, sillä kaikenlaista osaamista ja substanssia tarvitaan. Älä samaistu heihin liikaa. Ole oma itsesi. Jos joku sinulle tästä valittaa, totea sen olevan osa heidän ikävää substanssiaan, ja anna olla. Järjestä elämäsi niin, että sinulla on asiat hyvin. Mitä hankalampi olet ja muovaat ympäristöä itsellesi sopivammaksi, sitä nopeammin löydät itsesi paikasta, missä voit todella tehdä niin, ilman että häiritset muita :)

Vierailija
76/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kirjoitus ap:lta muutaman vuoden takaa. 

Vierailija
77/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraslaji saapuu pyytämättä ja yllättäen. Se leviää ja lisääntyy hallitsemattomasti, kunnes on levinnyt niin laajalle, että jättää alleen paikalliset lajit. Suomessa eritoten etelässä ongelma on jo suuri. Käykää talkoisiin lupiinien poistamiseksi.

Vieraslaji saapuu pyytämättä ja yllättäen. Se leviää ja lisääntyy hallitsemattomasti, kunnes on levinnyt niin laajalle, että jättää alleen paikalliset lajit. Suomessa eritoten etelässä ongelma on jo suuri. Käykää talkoisiin lupiinien poistamiseksi.

Vierailija
78/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetetaan opettajien arvomaailmaa. Maailma on paska paikka missä pärjää ja kylmät ja olkapäitä käyttävät. Mutta ei sen tarvitse olla noin vakavaa, saat sinä lämpimiä ihmisiä ympärillesi, jos olet itsekin samanlainen

Vierailija
79/79 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen oppinut että mitään ja ketään en usko enkä luota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän