Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eksistentiaalinen kriisi. Kun maailma ja ihmiset ei olleetkaan, mitä kasvoit uskomaan.

Vierailija
17.08.2021 |

Vuosikymmen takana aikuisen elämää, töitä, opintoja, asuntoja, ihmissuhteita ja harrastuksia. Tämän ajan voisi oikeastaan summata toteamalla, ettei mikään usein ole ihan miltä näyttää. Olen tehnyt monenlaisia hommia ja tutustunut monenlaisiin ihmisiin. Osa heistä on ollut hyvissä asemissa ja välillä mediassakin esillä. Suurin osa näistäkään ihmisistä ei ole ihan mitä esittävät olevansa, ja voivat käyttätyä todella ikävästikin ns. kulissien takana. On jokseenkin tragi-koomista välillä lukea näiden ihmisten Instagram -mietelauseita, joita jakavat, kun tietää totuuden siitä, miten oikeasti toimivat muita ihmisiä kohtaan.

Samoin työelämässä tapahtuvaan jatkuvaan hyväksikäyttöön, kieroiluun ja siihen muuhun ns. oheistoimintaan kuten juorupiireihin, olen aivan loppu. Menin ensimmäistä kertaa töihin, kun olin 16v. Olin pitkälle aikuisiällä sitä mieltä, että töitä pitää tehdä ja minulla oli hyvä työmoraali. Lopulta kuitenkin huomasin, ettei se vaikuta yhtään mihinkään. Ylennyksen saa se, joka lähinnä hilluu tupakkapaikalla ja käy shoppailemassa työajalla, kunhan on pomon kaveri. Sitten on kaikki nämä nollasopimukset, vuokratyöt ja muut epämääräiset kuviot, joissa olet periaatteessa töissä, mutta käytännössä työtön. Ei niillä saa normaalin työelämän tuomaa taloudellista turvaa ja varmuutta. Silti kaikessa säästetään nykyään, ihmisissä säästetään. Olet yhdentekevä.

Kaikenlaisia epämääräisiä tyyppejä, kuvioita, kusetuksia, kusetuksen yrityksiä on tässä vuosien varrella tullut vastaan ihan riittämiin. Se että itse pyrit toimimaan oikein ja reilusti ei tosiaan takaa yhtään mitään. Lopulta oppii epäilemään ihan kaikkea ja sekin on kuluttavaa. Mutta ei voi luottaa, koska heti kun luottaa saa näpeilleen. Siperia opettaa.

Lapsena ja koulussa opetetaan, että maailma on tietynlainen ja pitää toimia ja käyttäytyä tietyllä tavalla, koska se on oikein. Käytöstä jopa arvioidaan arvosanalla. Silti maailma ei ole sellainen, ei varmaan ikinä ole ollut. Monet aikuiset toimii ja käyttäytyy rumasti muita kohtaan ja tässä maailmassa röyhkeys jopa palkitaan.
Kärsin pitkään tästä ristiriidasta oman kasvatuksen sekä arvomaailman ja havaitsemani todellisuuden välillä, enkä ole vieläkään oppinut ihan elämään sen kanssa. Miten tällaisesta kriisistä pääsee yli ja mihin suuntaan tästä voi kasvaa?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Muilla vastaavia kokemuksia, ajatuksia?

Vierailija
2/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta sillä erolla, että olen aina tiennyt tuon kaiken. Onneksi Jeesus pelastaa minut tästä kaikesta paskasta taivaaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta sillä erolla, että olen aina tiennyt tuon kaiken. Onneksi Jeesus pelastaa minut tästä kaikesta paskasta taivaaseen.

Jos olet aina tiennyt, niin tuskin olet kipuillut asian kanssa sitten? Onko ratkaisu uskovaiseksi ryhtyminen? Ap

Vierailija
4/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiseksi kasvaminen on kipeää. Jotkut eivät kasva ikinä vaan lapsen usko joulupukkiin säilyy.

Vierailija
5/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Hitler sai joukkonsa? Mistä Stalin pyövelinsä? Tavallisista ihmisistä.

Vierailija
6/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiseksi kasvaminen on kipeää. Jotkut eivät kasva ikinä vaan lapsen usko joulupukkiin säilyy.

Nyt ei ollut ihan kyse joulupukkiin uskomisesta kuitenkaan. Kiitos ilkeästä ja vähättelevästä kommentista kuitenkin. Sinunkin kaltaisia ilkeitä ihmisiä on tuolla yllättävän paljon. Ap

Vierailija
7/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on mitä kirjoitat. Ei kannata itse alkaa samanlaiseksi "kusettajaksi" - heitä on jo ihan tarpeeksi. Liika sinisilmäisyys on myös haitaksi. Luotettaviakin ihmisiä onneksi on. Ihmiset ajattelevat saavansa itselleen jotain hyötyä kun toimivat epäluotettavasti. Mitä se hyöty heille lopulta sitten on?

Vierailija
8/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihhminen on kiero kuin korkkiruuvi.

Vierailija
9/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun ymmärsit nyt, minä ymmärsin vasta lähempänä neljääkymppiä.

Vierailija
10/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva lukea tekstisi, sillä se olisi melkein voinut olla omasta kynästäni. Olen kasvatuksen ja kait perusluonteenikin ansiosta rehellinen ja muut huomioiva. Elämä on kuitenkin havahduttanut siihen järkyttävään havaintoon, että kaltaisiani ihmisiä on Bellin käyrällä yhtä vähän kuin on erittäin älykkäitä. Valtaosa ihmisistä joustaa moraalissaan enemmän kuin missään muussa ja kykenee itsepetoksen lahjallaan kääntämään mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi kulloisenkin itsekkään tarpeen mukaan. Kuten kerroit työpaikalla ei etene ja kartuta palkkaa ahkeruudella ja rehellisyydellä, vaan vaikutusmahdollisuuksia ja lisiä kerryttää lähinnä olemalla laiskin, mutta kovaäänisin muita mollaava m-kero. Ei ihme, että monella työyhteisön todellisella kivijalalla alkaa iän myötä motivaatio ja kiinnostus työelämää kohti laskea. Kuulun heihin itsekin.

Toinen yllättävä seikka on ollut ihmisten yleinen ilkeys. Ymmärrän reaktiivisen vihan tunteen, kun on tullut esimerkiksi loukatuksi, mutta iso osa ihmisistä saa jotain kummaa mielihyvää muiden ihmisten alentamisesta ja ulkonäköön, elämäntapaan, materiaan jne. liittyvästä negatiivisesta louskutuksesta. Eräässäkin työpaikassa aikuiset ihmiset matkivat vieraskielisen aksenttia maukavalla äänellä heti kun tämä selkänsä käänsi. Henkinen kehitys jää monelle ala-asteelle.

Vierailija
11/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovainen ei kiroile, uskovainen rukoilee muitten ihmisten puolesta ja tuntee tuskaa sieluista jotka menossa kadotukseen.

Itse olin uskossa ja kokeilin elää uskovaisten elämää,mutta huomasin että suurin osa uskovista käyttäytyy samalla tavalla kuin ei uskovaiset,jopa pahemmin,harva uskova on oikeasti tosi kristitty. Teot kertoo enemmän kuin sanat,toki sanoillakin merkitys.

Vierailija
12/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palstalla sen huomaa,moni aikuinen taantuu henkisesti teinin tasolle, sitten ihmetellään kun nuoret käyttäytyy miten käyttäytyy:/

Vierailija
13/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan tiedä edelleenkään, mitä tehdä. Lapsiakaan en ole samasta syystä halunnut (koen sen pakokeinoksi tästä todellisuudesta). En tiedä, päättäisinkö päiväni vai jatkaisinko pinnalla kauhomista. Tuntuu, etten halua puolustaa tässä maailmassa mitään. Enkä ole vanhemmilleni kiitollinen siitä, että olen tämän kaiken sonnan saanut omin silmin todistaa.

Vierailija
14/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri näin ap, mitä sanot. Maailma perustuu erilaisille hyväksikäyttöjärjestelmille, joita nykyajassa peitellään vielä kuvottavalla ja imbesillillä positiivisuuspxxkalla.

Oma vastaukseni on, että pyrin olemaan missään mielessä pönkittämättä sellaista vallan ja erinomaisuuden mielikuvaa tai ihmisiä, joista puhut. Etsin lakkaamatta ihmisiä, jotka näkevät tämän saman ja pyrkivät kohti toisia huomioonottavaa, ei-pinnallista ja laajaa sivistystä arvostavaa elämää. Inhoan suurta osaa some- ja julkkismaailman piirteistä, ihmisistä ja ilmiöistä, mutta näistä poimin murto-osan ja lopulle nakkaan p-kat.

Toivo on siinä, että joku tajuaa ja näihin ihmisiin saa yhteyden. Sillä jaksaa. ❤️

Vierailija
15/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri näin ap, mitä sanot. Maailma perustuu erilaisille hyväksikäyttöjärjestelmille, joita nykyajassa peitellään vielä kuvottavalla ja imbesillillä positiivisuuspxxkalla.

Oma vastaukseni on, että pyrin olemaan missään mielessä pönkittämättä sellaista vallan ja erinomaisuuden mielikuvaa tai ihmisiä, joista puhut. Etsin lakkaamatta ihmisiä, jotka näkevät tämän saman ja pyrkivät kohti toisia huomioonottavaa, ei-pinnallista ja laajaa sivistystä arvostavaa elämää. Inhoan suurta osaa some- ja julkkismaailman piirteistä, ihmisistä ja ilmiöistä, mutta näistä poimin murto-osan ja lopulle nakkaan p-kat.

Toivo on siinä, että joku tajuaa ja näihin ihmisiin saa yhteyden. Sillä jaksaa. ❤️

Missä kuvailemasi kaltaisiin ihmisiin saa yhteyden? Olen joskus kuvitellut löytäneeni jonkun mutta se joku onkin ollut sossupummi, joka on halunnut loisia hyväntahtoisuudellani. Useimmista näet tilaisuus tekee varkaan.

Vierailija
16/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita syyllistää sinua mutta tuletko toimeen ilman mitään yhteiskunnan tukia? Julistuksesi kuulostaa juuri siltä samalta tuubalta, jota olen kuullut erinäisiltäkin kaupungin tukiluukuissa asuvilta yms. toimettovilta pummeilta.

Vierailija
17/79 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No elämän todellinen rakkaus on rakkaus, oma perhe eli ne lapset. Lisäksi hyvät ystävät.

Mitä kirjoitat työelämästä on täsmälleen totta. Mutta monella työpaikalla karma toimii ja lopulta ne huonot tyypit karsiutuvat pois. Minulla kävi noin, että koronan myötä turha välipomo poistui.

Vierailija
18/79 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita syyllistää sinua mutta tuletko toimeen ilman mitään yhteiskunnan tukia? Julistuksesi kuulostaa juuri siltä samalta tuubalta, jota olen kuullut erinäisiltäkin kaupungin tukiluukuissa asuvilta yms. toimettovilta pummeilta.

Mitä perustetta kuvittelet sinulla olevan ”syyllistää” minua? Koska oletat, että sinulla olisi jotain kannuksia asettua minun suhteeni asemaan, jossa sinä olet syyllistäjä ja minä pummi? Mutta et siis syyllistä, haukut vain puheeni ”tuubaksi”, minut toimettomaksi pummiksi ja siinä samalla ihmisiä, joiden elämästä et tiedä mitään. Kuten et minunkaan.

Olen todella kaukana siitä, mitä tuossa maalailet enkä saa mitään yhteiskunnan tukia. Tämän perusteellisempaa vastausta sinä tuollaisiin puheisiin ansaitse.

Vierailija
19/79 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up. Muilla vastaavia kokemuksia, ajatuksia?

No tulee mieleen että lika barn leka bäst. Eikö sinulle kerrottu myös että jos opiskelet pääset omanlaisiisi piireihin ja töihin? Jos olet päätynyt tuollaisiin piireihin ja työpaikkoihin oletan että opiskelut on jääneet.

Vierailija
20/79 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kuvailemasi kaltaisiin ihmisiin saa yhteyden? Olen joskus kuvitellut löytäneeni jonkun mutta se joku onkin ollut sossupummi, joka on halunnut loisia hyväntahtoisuudellani. Useimmista näet tilaisuus tekee varkaan.

Pahoittelen, mutta kysymys siitä ”missä saa yhteyden” on aika naiivi. Ei missään ole tämmöistä paikkaa. Aivan kuten tässä elämässä kaikki muukin hyvä, he löytyvät, kun näkee vaivaa ja elää itse arvojensa mukaisesti parhaansa mukaan. Mutta ei heitä todella ole jokaiselle sormelle.

Minulla ei ole kokemusta loisimisesta, ei niin että itse loisin tai joku loisii kustannuksellani. Aika alusta lähtien teen selväksi, että suhteen täytyy olla vastavuoroinen. Toki hyvässä ihmissuhteessa vastavuoroisuudessa on erilaisia kausia, mutta noin periaatteessa asia on näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän