Miksi pyöräilijät luulevat, että liikennesäännöt eivät koske heitä?
Ajetaan miten sattuu, kuvitellaan autoilijoiden näkevät joka suuntaan yhtä aikaa, ei hidasteta risteykseen/suojatielle tultaessa ja suuntamerkkejä ei tietenkään näytetä. Poukkoillaan vaan oman mielen mukaan liikenteen seassa kuvitellen, että autoilija kyllä väistää ja aistii mielenliikkeitä. Juuri äsken tuli kolmion takaa suoraan eteen tällainen maantiekiitäjä, ilmeisesti edes väistämisvelvollisuus ei koske pyöräilijöitä? Vituttaa oikeasti nämä supermegapyörillään ajelevat pellet, jotka kuvittelevat, että koko muu maailma osaa ennakoida heidän liikkeitään ja väistää automaattisesti, vaikka pelmahtaisi tuhatta ja sataa puskan takaa suoraan eteen.
Ääliöt.
Kommentit (55)
En mene. Ajan ihan sallitusti enkä törmäile. Noudatan liikennesääntöjä
Itse kuljen paljon pyörällä ja itseäni taas ärsyttää autoilijoiden välinpitämättömyys. Päivittäin näen autoilijoita, jotka kääntyvät yksisuuntaiselle tielle ja katsovat, ettei autoja tule, ennen kuin kääntyvät, mutta eivät todellakaan katso, tuleeko suojatietä pitkin kävelijä/pyöräilijä! Itse pyrin yleensä hiljentämään vauhtia ennen kuin ohitan jalankulkijan, ja käytän myös kelloa. Tiedän, että joskus on tullut kiireessä suhattua varmaankin liian kovaa ihmisten ohi, mutta samalla tavalla jalankulkijat voisivat miettiä, että onko pakko vallata koko tie kävelemällä leveästi 3-4 henkilön riveissä...?
jos katsottaisiin yhden autoilijan ja yhden pyöräilijän päivä niin kyllä autoilija tekee enemmän rikkomuksia.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:06"]
[/quote]
Minä myös. Mutta yleistänpä vielä: ne ääliöt jotka on vaarallisia sekä kävelijöille että muille pyöräilijöille että itselleen ja pilaavat pyöräilijöiden maineen, ovat aina NUORIA MIEHIÄ joilla on joku saamarin fiini urheilupyörä alla. Ikinä tämmöiset tyypit eivät esimerkiksi kuljeta ruokakaupan kassia tarakalla, oletteko huomanneet?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:58"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:06"]Joo kertokaa pyöräilijät, miksi pyörä/kävelytiellä, jossa ei ole erikseen merkattu puolia, pitää ajaa silla pyörällä NIIN HEMMETIN KOVAA? Välillä tuuli vaan käy ku joku äänetön pyöräilijä sujahtaa ohi. Ja siis se vauhti, oikeesti?? [/quote]Ja ei voi edes ohittaa kunnolla, hyvä ettei sarvet osu kävelijään kun niin läheltä pitää mennä. [/quote] Minkätakia kävelijän ei muka tarvitse huomioida muuta liikennettä ja miksi he kävelevät vierekkäin tai vähintäänkin keskellä, ettei ohi pääse? [/quote]Ei edes tarvitse kävellä keskellä tietä, että noita tilanteita tulee. Miksi et soita kelloa? Ei kävelijöillä(kään) ole silmiä selässä.
[/quote]
Soitan kelloa kun kävelijät kävelevät rintamassa. Mutta en soita kelloa jokaisen kohdalla vain huomion herrättämiseksi. Jokaisen kävelijän velvollisuus on huomioida muu liikenne. Jos se ei onnistu, niin ei kannatta mennä muun liikenteen sekaan.
Kuinka moni kävelijä kävelee reunassa ja katsoo taakseen kun vaihtaa reunaa? Jos näin tapahtuisi, ei olisi ongelmaa kummallakaan osapuolella.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:06"]
[/quote]
Minä myös. Mutta yleistänpä vielä: ne ääliöt jotka on vaarallisia sekä kävelijöille että muille pyöräilijöille että itselleen ja pilaavat pyöräilijöiden maineen, ovat aina NUORIA MIEHIÄ joilla on joku saamarin fiini urheilupyörä alla. Ikinä tämmöiset tyypit eivät esimerkiksi kuljeta ruokakaupan kassia tarakalla, oletteko huomanneet?
[/quote]
No ei ihan. Kyllä niitä keski-ikäisiäkin sankareita puskee vaarallisesti ohi, yli ja ympäri. Miehiä kyllä yleensä. Sen sijaan näkyvin säännöistä piittaamaton pyöräilijäryhmä ainakin Helsingin kantakaupungissa on tyylikkäästi pukeutuneet hipsterityttöset pastellinsävyisillä jopoillaan tai mummopyörillään. Vauhti on hidas, mutta ajoreitit valitaan aina jalkakäytävien kautta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:00"]
No on kyllä jo jos pyöräilystäkin pitää alkaa maksamaan joku kortti!! Koulussa opetetaan liikennesäännöt ala-asteella ja ne jotka ei noudata jääköön sitten alle. Samallailla sanoisin autoilijoille että suojatiellä olevalle voi antaa joskus tietä. Siksihän ne pyöräilijät siitä edestä vilahtaa kun muuten ei yli pääse.
[/quote]
ihan niinku kukaan muistais ala asteella "opetettuja" liikennesääntöjä
[/quote]
Itse ainakin muistan. Toisaalta muistan myös muut ALA-ASTEELLA opetetut asiat, kuten oikeinkirjoituksen.
No leikki leikkinä, mutta pyöräilykorttia en kannata minäkään. Kyllä vanhemmat voivat opettaa lapsen pyöräilemään, kuten vaikkapa käyttäytymään. Mielestäni kaikkea ei tarvi sysätä koulun ja muiden instituutioiden vastuulle.
Työmatkapyöräilen pitkää matkaa "supermegapyörällä" trikootamineissa. Ajan niin kovaa kuin turvallisesti mahdollista, siten matka on nopeampi kuin julkisilla. Lisäksi kaikki harrastamani liikunta on tuota pyöräilyä, joten tarkoituskin on hiostua ja hengästyä ettei tarvitse lähteä minnekään salille pelleilemään. Siksi siis ajan enkä köröttele.
Reittini on lähes kokonaan joko pyörätietä tai kelviä. Pienen osuuden poljen autotiellä.
Mikä on kun itsepäiset jalankulkijat haluavat kulkea keskellä tietä tai pyöräkaistalla eivätkä väistä vaikka suunnilleen pahoinpitelen soittokelloani. He kaikki eivät voi olla kuulovammaisia!
Monilta autoilijoilta on väistämissäännöt ihan hukassa. Jos sinulla on kolmio ja minä ylitän tien pyörätien jatkeella, SINÄ väistät! Samoin SINÄ väistät jos tulet kiinteistön pihasta tai ajat sinne kelvin yli! Toki minäkin tiedän milloin minun on väistettävä.
Itse opin pyöräilyn säännöt vasta 30 vuotiaana autokoulussa. Kelloa osaan kuiten käyttää rohkeasti. Käytän aina risteykseen tullessa,jossa näköesteitä (esim. talon kulma),enkä aja lujaa,mutta nurkan takaa kuulevat pyörän lähestyvän.
Mua ärsyttää tosipyöräilijät, jotka ajavat täysillä suojatien yli, eivätkä taluta pyöräänsä. Ja siis vain silloin kun pyörätie ei jatku toisella puolella suojatietä. Jos se pyörätie ei jatku, niinpyörä kuuluu taluttaa yli. Ja tällöin on jalankulkija,mjota autoilijan kuuluu väistää. Mutta kun vaan paahdetaan eteen, niin aika heikoilla on mulla ymmärrys.
Tai se, että vieressä on pyörätie, ja sukkuloidaan silti ajoradalla, kun on niin tosipyöräilijää että!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:58"]
Mua ärsyttää tosipyöräilijät, jotka ajavat täysillä suojatien yli, eivätkä taluta pyöräänsä. Ja siis vain silloin kun pyörätie ei jatku toisella puolella suojatietä. Jos se pyörätie ei jatku, niinpyörä kuuluu taluttaa yli. Ja tällöin on jalankulkija,mjota autoilijan kuuluu väistää. Mutta kun vaan paahdetaan eteen, niin aika heikoilla on mulla ymmärrys.
Tai se, että vieressä on pyörätie, ja sukkuloidaan silti ajoradalla, kun on niin tosipyöräilijää että!
[/quote]
Pyöräänsä suojatien yli taluttava pyöräilijä vasta autoilijaa ärsyttääkin kun joutuu odottamaan monta sekuntia kauemmin suojatiellä kulkevaa.
Itsekin ajan paljon pyörällä ja kyllä ne vaaralliset pyöräilijät edustavat ihan kaikkia ryhmiä. Aika yleistä tuntuu olevan ajatus, että kun näkee suojatien, sinne voi hyökätä mistä vaan, miten päin vaan ja luullaan, että suojatien olemassaolo antaa oikeuden siihen. Ei anna. 25:n kanssa olen eri mieltä. Työmatkalla saattaa mennä monenakin aamuna, ettei yksikään autoilija riko liikennesääntöjä, tai korkeintaan yksi. Pyöräilijöiden kohdalla ei ole näin koskaan, sillä 98 % jättää vähintään suuntamerkit näyttämättä. Jalkakäytävällä ajaa puolet samoin kuin suojatiellä auton eteen hyökkää puolet, vaikka pyörälijällä olisi väistämisvelvollisuus. Ylitän päivittäin yhden risteyksen, jossa suoraan ajavilla autoilla on kolmio, ja olen yllättynyt, että ko. risteyksessä suurin osa kolmion takaa tulevista autoista pysähtyy siinä, jos on pyöräilijöitä tulossa.
Musta tässä asiassa on tietyllä tavalla kaikki oikeassa sekä väärässä, koska jokaisesta ryhmästä löytyy porukkaa, jotka tekevät jotakin väärin. On autoilijoita, jotka suhtautuvat aggressiivisesti pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin, mutta myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, jotka ovat mielestään kaikkivoipaisia ja aina oikeutettuja menemään ensin.. Itse en ymmärtänyt, miten VAIKEAA autosta on havaita jalankulkijoita, kunnes sain ajokortin viisi vuotta sitten. Sitä ennen olin hävettävän rohkeasti mennyt suojateille koska "kyllähän mä näen tuon auton niin näkee se minutkin".
Olen Uudeltamaalta kotoisin ja kotikaupungissani ei ollut kunnollista pyöräilykulttuuria. Kaikki pyöräilevät jalkakäytävillä eikä suuntaa näytetä käsillä. Muutin Turkuun opiskelemaan, ja itseasiassa täällä vasta opin, että pyöräilijä ei saa ajaa tavallisella jalkakäytävällä ja suuntaa on todella tärkeää näyttää käsin. Ei noita asioita tiedä, jollei ole kasvanut kaupungissa, jossa on paljon liikennettä ja erilaisia teitä..
Olen ollut töissä Helsingissä ja jonkin verran ajanut autollakin ja siellä tosiaan näitä hulluja elämäntapapyöräilijöitä riittää! Tullaan aivan kamalaa vauhtia suojatien yli juuri kun valot ovat vaihtuneet, näytellään keskisormea jos joku kävelee pyöräkaistan yli, ajellaan ihan vaan kettuillakseen keskellä ajotietä eikä reunassa.. Helsinki tuntuu olevan yksityisautoilua vastustavien ekoihmisten Mekka. Luulen, että nämä ihmiset on usein sellaisia, joilla ei ajokorttia ole ollenkaan, joten eivät ole erityisen tuttuja liikennesääntöjen kanssa. Voi kun voisi tällaiselle ihmiselle joskus näyttää, miten vaikea autoilijan on huomata sivulta 45 km/h sujahtavaa pyöräilijää..
Pyöräily on ylimielisten sosiopaattejan keino ympäristönsä terrorisoimiseksi. Pyöräilijän kuuluu lain mukaan väistää bussiin nousevia ja sieltä poistuvia jalankulkijoita, mutta ainakin 2 kertaa olen joutunut pysäkin edessä kamikazekaahaajan töytäisemäksi.
Kerran jouduin loikkaamaan pusikkoon tien viereen kun hullunkiilto silmissään joku ainepäinen kaahari sotki tuhatta ja sataa kohti, eikä ollut aikomustakaan väistää (hän ajoi vielä jalankulkijoiden puolella kevyenliikenteen väylää.)
Myös 3 v. lapseni päälle on meinattu ajaa. Pyöräilijä kaahaa hirveää vauhtia keskellä lenkkipolkua mutkan takaa, onneksi sain lapsen revittyä ajoissa pois alta.
Jotain vikaa päässä pitää olla kun ei oma tai muiden henki kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:06"]Joo kertokaa pyöräilijät, miksi pyörä/kävelytiellä, jossa ei ole erikseen merkattu puolia, pitää ajaa silla pyörällä NIIN HEMMETIN KOVAA? Välillä tuuli vaan käy ku joku äänetön pyöräilijä sujahtaa ohi. Ja siis se vauhti, oikeesti??
[/quote]
Koska se on kivaa.
[/quote]No mene sitten jonnekin suljetulle osastolle, anteeksi siis suljetulle radalle kaahaamaan.