minulla siniset silmät, poikaystävällä ruskeat, lapsille minkä väriset?
Jos saadaan vaikka 3 lasta, mullä todennäköisyydellä tulee minkäkin väriset.
Voiko tulla sinisiä?
Kommentit (35)
Mulla siniset, miehellä ruskeat, okein tumman ruskeat(ulkomaalainen mies) ja lapsella siniset silmät.
Mulla on siniset ja miehellä tumman ruskeat silmät. Kaikki kolme lasta ovat sinisilmäisiä. Että näinkin voi olla, vaikka ruskeasilmäisyys taitaisi olla todennäköisempää...
Oon koittanu selvittää asiaa. Meillekin tulossa vauva ja mun koko suku on sinisilmäistä. Miehelläni on ruskeat silmät, mutta hänen vanhemmillaan toisella oli siniset ja toisella ruskeat ja miehen siskollakin on siniset silmät. ELI: meidän vauvalle tulee noin 50% varmuudella siniset.
Jos miehen vanhemmilla olisi molemmilla ruskeat silmät, olisi meidänkin tulevan vauvan silmät erittäin isolla todennäköisyydellä ruskeat.
Ruskeasilmäisyys ei mun kokeman perusteella kovin vallitseva. Kovin harvassahan on ne eli brune vanhemmat ei tuota häävisti ruskeasilmäisiä. Mun äitin isä oli ruskeasilmäinen ja ei peritynyt yhdellekkään 3 lapsesta. Mun isällä ruskeat silmät mutta ei mulla tai veljellä. Mulla ruskeasilnäinen mies ja 2 lastamme on lähinnä harmaakirjava sinisilmäisiä.
Mulla ruskeat, lapsen isällä siniset, lapsella siniset.
Ruskeasilmäisyys on domonoiva eli poikaystävälläsi voi olla kaksi rusk silmäisyyden geeniä tai yksi. Jos niitä on kaksi, niin ette voi saada sinisilmäistä lasta. Jos niitä on yksi, niin 50% todennäköisyydellä lapsi on sinisilmäinen. Onko miehesi suvussa yhtään sinisilmäisyyttä? Sinulta lapsi saa siis ainoastaan sinisilmäisyyden geenin eli sinisilmäiset vanhemmat saavat siksi aina sinisilmäisiä lapsia.
Ja siksi kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, jos molemmilta siirtyy lapselle sinisilmäisyyden geeni eli molemmilla vain yksi rusk silm geeni.
Äidilläni ruskeat, isälläni siniset. Mulla vihreet ja veljellä siniset...
Miehellä vihreät silmät, mulla tummanruskeat, isäni vietnamilainen joten luulin geenin olevan vahva ja että lapsista tulee ruskeasilmäisiä ja tummahiuksisia. Pyh. Molemmat tytöt sinisilmäisiä ja vaaleat hiukset. Välillä jopa kaupoilla kysytään että onko minun lapset :D
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:23"]Aika varmasti kaikilla on ruskeet. Syntyessä toki siniset. [/quote] voi ei... haluaisin kaikille siniset silmät... vaikuttaako ruskeiden silmien "pigmentti" periytyvyyteen? Poikkiksen silmät on aika vaaleat ruskeiksi silmiksi
[/quote] Voi ei! Jos nyt ensin kasvettaisiin aikuisiksi eika ruvettaisi tekemaan lapsia "poikkiksen" kanssa. On vahan muut asiat tarkeampia niiden lasten kannalta kuin silmien vari.
Siis kysyt sää täällä et minkäväriset silmät niillä on? katso itse!
Äidilläni on ruskeat silmät, isällä siniset. Meitä lapsia on 5 ja ainoastaan yhdellä on ruskeat silmät, muilla on siniset :D
Se on 50/50 todennäköisyys, jos mies ei ole perinyt ruskeasilmäisyyttä molemmilta vanhemmiltaan.
Kahdella ruskeasilmäiselläkin todennäköisyys tulla lapsellekin ruskeat on 75%.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:30"]Se on 50/50 todennäköisyys, jos mies ei ole perinyt ruskeasilmäisyyttä molemmilta vanhemmiltaan.
Kahdella ruskeasilmäiselläkin todennäköisyys tulla lapsellekin ruskeat on 75%.
[/quote]
Niin ja mulla ja miehellä molemmilla ruskeat silmät (kummalakin vaan toiselta vanhemmalta peritty) ja toinen lapsista ruskeasilmäinen ja toisella siniset.
Voi tulla siniset silmät jos poikaystävälläsi on peittyvänä ominaisuutena sinisen värin geeni. Paljon todennäköisempää on, että lapsella on ruskeat silmät, koska jos saa isältään rusken värin geenin niin ruskeat silmät tulee :)