Äiti kasvissyöjä, muu perhe sekayöjiä. Miten arkinen ruuanlaitto hoituu?
Siinäpä se otsikossa tulikin tämänhetkinen mietinnän aihe? Teettäkö kaksi eri ruokaa vai syöttekö kaikki kotona kasvisruokaa ja muualla sitten lihaa vai miten?
Kommentit (3)
Meilläkin muunnellaan juuri keittoja: teen vaikka hyvän linssikeiton, lapsille laimennan jonkin verran (tykkäämme miehen kanssa mausteisesta ruoasta), lisään ehkä perunaa ja sitten liha- tai vaikkapa nakinpaloja (ostan aina nitriitittömiä, hyvälaatuisia nakkeja).
Jonkin verran teen lihatuokaa pakastimeen, esim. lihapataa, jauhelihakastiketta tai lihapullia. Pakastan pieniä annoksia, niitä saa tarvittaessa pakkasesta helposti muun ruoan lisäkkeeksi. Meillä tosin lihapullatkin ovat oikein terveysversioita, lapsiraukat... :D Joukkoon raastetaan vihanneksia ja sekoitetaan soijarouhetta.
Syömme myös aika paljon kalaa (itse syön mm. kalaa ja kananmunia). Joskus teen peruna-juustomunakasta, lapset tykkäävät. Ja meilläkin syödään soija-makaronilaatikkoa! Soijarouhepastakastike ja tofu maistuvat, jotkut kasvisruoat puolestaan ovat liian " vaikeita" eikä alas mene yhtään: olenkin ajatellut, että ei väkisin sellaisia, oppivat sitten itse varmasti aikanaan syömään (niin minäkin opin, vaikka olin lapsena tosi nirso).
Silti otan vinkkejä vastaan, on tämä meilläkin pohdinnan aihe, ruoanlaitto kun on niiin jokapäiväistä hommaa ja toisinaan mielikuvitus tuntuu olevan vähissä...
minä syön kasvis-kalaruokia, mies sekasyöjä ja lapset kasvispainoitteisia sekasyöjiä ;) Minä olen kotona päivät ja teen/tarjoan periaatteessa vain kasvis tai kalaruokia. Miehelle ostamme erikseen lihaa jonka yleensä valmistaa sitten muun ruoan lisäksi (esim. kasvispasta ja hän syö sitten vielä pihvin tms). Joskus innostun tekemään esim. kalkkunan jauhelihasta lihapullia lapsille ja miehelle, mutta TODELLA harvoin. Lapsille ei juuri punaista lihaa tarjota; olemme antaneet heidän maistaa isän pihviä jokusen kerran, mutta eivät ole (onneksi) siitä tykänneet.
Meillä syödään arkena (mies viikot toisella paikkakunnalla) enimmäkseen kasvisruokaa tai viikonlopun jämiä. Viikonloppuisin sitten kokkaillaan liharuokiakin.
Aika monista ruoista saa pienellä vaivalla kaksi versiota, esim. makkara/jauhelihasopasta voi ottaa osan erilleen ennen lihan lisäämistä, ja tehdä siitä kesä- tai kasvissosekeittoa. Usein myös keitetään perunoita/riisiä, paistetaan jotain lihahässäkkää (esim. paistettua kanaa tai lihapullia) ja lisäksi on jotain kasvisruokaa (gratiinia tai kasvispihvejä). Ja koko perheen suokkaria on soijarouheesta tehty makaronilaatikko:)