Auttakaa, mikä ihme voi aiheuttaa totaalista väsymystä ja voimattoutta?!
Olen fyysisesti ollut todella väsynyt kohta vuoden. Minulla on hermostollisia kramppioireita aika ajoin. Epäsäännöllinen lyhyt kk. Kierto lääkkeistä huolimatta.
Kaikki on tutkittu eikä mitään löydy!
Masennuslääkettä kokeiltu. Väsyttää lisää.
Väsymys tuntuu kävellessä siltä ettei syke nouse vaikka koittaa mennä lujempaa.
Aamulla kun herää tuntuu ettei nää kun puolilla silmillä, kuin olis musta lippa otsalla.
Jossain on pakko olla vikaa. Ennen urheilin, nyt en jaksa mitään. Sohvalla en silti makaa vaan vähintään 10 000 askeltakin tulee joka päivä, ei vaikutusta.
Autoa en pysty iltapäivisin ja joskus koko päivänä ajamaan väsymyksen takia. Silmät pysyy auki mutta päässä ei liiku mitään ja reaktionopeus olematon.
Onko jollain kokemusta vastaavasta?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Koiran kanssa olua ja kävelyä en lopeta koska se on mulle se mielihyvää tuottava juttu eikä mielestäni voi silloin olla haitallista.
Käytännössä pitäisi luopua perheestä jos haluaisi levätä rauhassa. Sekään ei vain ole vaihtoehto eli kai tässä sitten keikun.
Töihin vaan olisi päästävä, kolmea lasta ei elätä alle 1000e kuussa. Ap
Sanoit jossakin viestissä, että "periksi en anna ja sohvalla en makaa, vaan kymppitonni tulee mittariin". Jos se tuntuu _oikeasti_ hyvältä, eli ei väsytä, niin silloin kävele. Mutta jos se tekee sinut väsyneeksi, silloin ei yksinkertaisesti kannata. Silloin se on haitallista.
Millainen perhe sinulla on? Ok, miehellä vuorotyö, mutta entä lapset? Eikö heillä ole rytmiä? Voitteko nukkua miehen kanssa eri huoneessa silloin, kun hänen rytmi poikkeaa omastasi?
Olet oikeassa, että sinulla ei ole sitten vaihtoehtoja, jos tämä uniasia ei korjaannu ja arjessa ei tapahdu muutoksia. Lupaan sinulle kuitenkin omien rahojesi ja vaivan tähden: lisävitamiinit ja ravintolisät eivät tilaasi korjaa.
Nämä ovat erittäin tyypillisiä keskusteluja, mitä esimerkiksi lääkärin ja muun hoitohenkilökunnan vastaanotolla saa käydä: potilaalle annetaan ohjeita ja kehotuksia, mutta niitä ei suostuta noudattamaan tai edes kokeilemaan, koska potilaan mielestä siitä "ei varmasti ole kyse". Se mitä kovasti potilaan taholta toivotaan, on aina uusi lääke, uusi tutkimus tai uusi diagnoosi vaikka mitään ulkopuolelta korjattavaa ei yksinkertaisesti löydy. On kaikkein vaikeinta hyväksyä, että tie on pitkä ja vaatii mahdollisesti muutoksia omassa käyttäytymisessä. Arjen sopeuttamista, uudelleen järjestelyjä.. luopumista.
Moni ei kuitenkaan luovu elämäntyylistään ja pinttyneistä tavoistaan ennen kuin on pakko. Käytännössä tämä pakko tarkoittaa esimerkiksi psyyken romahtamista (joudutaan esimerkiksi sisään osastolle), avioeroa (kumppani ei jaksa enää katsella toisen huonovointisuutta) tai jotakin muuta. Olet arvokas ihminen ja sinulla on perheessäsi oikeus lepoon. On eri asia ryhdytkö toimenpiteisiin sen oikeuden lunastamiseksi.
Alla pari lehtijuttua uupumuksesta. Ne perustuvat psykiatrian erikoislääkäri ja tietokirjailija Juhani Mattilan uutuuskirjaan Uupumuksesta takaisin elämään (Kirjapaja 2021).
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000008166372.html
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/977b5c7e-88de-44fa-b691-ddfc…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alhaisen kaliumin syy tulee aina selvittää, ellei ole tullut diureettien tai vatsataudin takia.
Sisätautilääkäri otti lisäkokeita ja sanoi ettei lisäkokeita enää tarvita vaikki miten intin.
Kaliumlisällä arvo pysyy juuri viitealueen alarajalla tai laskee pykälän alle. Ap
Mittasiko myös aldosteronin ja reniinin? Onko sinulla (ollut) korkea verenpaine? Kyllähän tuo hypokalemia selittäisi ainakin väsymyksen ja lihasheikkouden. Ei terve ihminen tarvitse kaliumlisää että arvot pysyy juuri ja juuri viitteissä - tai ovat silti joskus sen alle niin kuin sinulla. Käytännössä vain anorektikoilla krooninen hypokalemia voi johtua liian alhaisesta kaliumin saannista ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alhaisen kaliumin syy tulee aina selvittää, ellei ole tullut diureettien tai vatsataudin takia.
Sisätautilääkäri otti lisäkokeita ja sanoi ettei lisäkokeita enää tarvita vaikki miten intin.
Kaliumlisällä arvo pysyy juuri viitealueen alarajalla tai laskee pykälän alle. ApMittasiko myös aldosteronin ja reniinin? Onko sinulla (ollut) korkea verenpaine? Kyllähän tuo hypokalemia selittäisi ainakin väsymyksen ja lihasheikkouden. Ei terve ihminen tarvitse kaliumlisää että arvot pysyy juuri ja juuri viitteissä - tai ovat silti joskus sen alle niin kuin sinulla. Käytännössä vain anorektikoilla krooninen hypokalemia voi johtua liian alhaisesta kaliumin saannista ravinnosta.
Nää on mitattu, reniini oli välillä alle viitearvojen. Verenpaineeni on matala, välillä yläpaine reilustikkin alle sadan. Mutta ei esim. Tällä hetkellä. Kaliumi ei tosiaan pysy rajoilla etten syö 300mg lisää päivässä ja aina sekään ei riitä.
Sitten muuta. Provo tämä ei ole mutta tuntuu että kaikki on tutkittu.
Välillä nukun eri huoneessa kuin mieheni, olen kuitenkin huomannut että sängyn jatkuva vaihtaminen vaan lisää huonounisuutta.
Kaksi lasta on aikuisia ja yksi alakoululainen. Aikuset lapset kyllä auttaa ja koska nuorin on myös isällään minulla on lapsivapaata aikaa. Ap
Niin ja olen valmis kokeilemaan mitä tahansa asian vuoksi. Perheestäni en tietysti luovu.
Tuon voxra lääkkeenkin aloitin todella pitkin hampain mutta totesin ettei minulla ole vaihtoehtoja.
Missään ei ole juuri 9kk saikun aikana tullut käytyä, en edes jaksa mitään. Tilanne ei ole korjaantunut levossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kilpirauhasen vajaatoiminta?
Kilppariarvot normaalit. Ap
Myös tpoab?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tpoab?
Lisäkilpirauhashormooni on katottu? Vai tarkoittaako tuo sitä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaliumlisällä arvo pysyy juuri viitealueen alarajalla tai laskee pykälän alle. ApMittasiko myös aldosteronin ja reniinin? Onko sinulla (ollut) korkea verenpaine? Kyllähän tuo hypokalemia selittäisi ainakin väsymyksen ja lihasheikkouden. Ei terve ihminen tarvitse kaliumlisää että arvot pysyy juuri ja juuri viitteissä - tai ovat silti joskus sen alle niin kuin sinulla. Käytännössä vain anorektikoilla krooninen hypokalemia voi johtua liian alhaisesta kaliumin saannista ravinnosta.
Nää on mitattu, reniini oli välillä alle viitearvojen. Verenpaineeni on matala, välillä yläpaine reilustikkin alle sadan. Mutta ei esim. Tällä hetkellä. Kaliumi ei tosiaan pysy rajoilla etten syö 300mg lisää päivässä ja aina sekään ei riitä.
Välillä nukun eri huoneessa kuin mieheni, olen kuitenkin huomannut että sängyn jatkuva vaihtaminen vaan lisää huonounisuutta.Kaksi lasta on aikuisia ja yksi alakoululainen. Aikuset lapset kyllä auttaa ja koska nuorin on myös isällään minulla on lapsivapaata aikaa. Ap
Okei, kiinnosti kun itsellä todettiin hypokalemia vuosi sitten aldosteronismin yhteydessä. Syön itse siis kaliumia 3g päivässä ja arvot pysyy juuri ja juuri viitteiden alarajalla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tpoab?
Lisäkilpirauhashormooni on katottu? Vai tarkoittaako tuo sitä? Ap
Eikös tuo ole kilpirauhastulehduksesta kielivä arvo? Löytyy kyllä googlettamallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä nukun eri huoneessa kuin mieheni, olen kuitenkin huomannut että sängyn jatkuva vaihtaminen vaan lisää huonounisuutta.Kaksi lasta on aikuisia ja yksi alakoululainen. Aikuset lapset kyllä auttaa ja koska nuorin on myös isällään minulla on lapsivapaata aikaa. Ap
Okei, kiinnosti kun itsellä todettiin hypokalemia vuosi sitten aldosteronismin yhteydessä. Syön itse siis kaliumia 3g päivässä ja arvot pysyy juuri ja juuri viitteiden alarajalla.
Tsemppiä!
Kiitos! Mä en oikein tiedä edes paljonko tota kaliumia pitäis syödä tai mikä on liikaa.
Tyyliin joka kerta oon sitä kysynyt mutta lääkärit vaan vastaa että syö sit mitä syöt nytkin?!
Oon nyt syöny 600-900mg vuorokaudessa mutta tuntuu ettei sekään aina riitä. Ap
Luin koko viestiketjun läpi. Ap: llä juttu luistaa. Satutäti taitaa olla👍🏻