Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, mikä ihme voi aiheuttaa totaalista väsymystä ja voimattoutta?!

Vierailija
17.08.2021 |

Olen fyysisesti ollut todella väsynyt kohta vuoden. Minulla on hermostollisia kramppioireita aika ajoin. Epäsäännöllinen lyhyt kk. Kierto lääkkeistä huolimatta.
Kaikki on tutkittu eikä mitään löydy!
Masennuslääkettä kokeiltu. Väsyttää lisää.
Väsymys tuntuu kävellessä siltä ettei syke nouse vaikka koittaa mennä lujempaa.
Aamulla kun herää tuntuu ettei nää kun puolilla silmillä, kuin olis musta lippa otsalla.
Jossain on pakko olla vikaa. Ennen urheilin, nyt en jaksa mitään. Sohvalla en silti makaa vaan vähintään 10 000 askeltakin tulee joka päivä, ei vaikutusta.
Autoa en pysty iltapäivisin ja joskus koko päivänä ajamaan väsymyksen takia. Silmät pysyy auki mutta päässä ei liiku mitään ja reaktionopeus olematon.
Onko jollain kokemusta vastaavasta?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B 12 vitamiinin puutos. Kala kana maito viljat naamariin heti.

Kannattaa mittauttaa. Itselläni oli hyvä, vaikka väsytti järkyttävästi. Foolihappo sen sijaan huono.

On otettu tämäkin! :(

Ainoat löydökset on kalium, ferritiini ja d vitamiini vajeet. Ferritiini nyt ok ja d vitamiini.

Kalium keikkuu viitearvojen rajalla. Ap

Mikä tuo ferritiini-arvo nyt on? Entä d-vitamiini?

Siis tarkotin, että mitkä nuo arvot oli alussa ja mitkä kontrollissa?

Ferritiini oli 22 ja nyt mielestäni 80 paikkeille. D vitamiinista en muista kuinka alhaalla kävi mutta nyt oli 50 sekin arvo. Ap

Vierailija
82/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä :(  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mittauttaa. Itselläni oli hyvä, vaikka väsytti järkyttävästi. Foolihappo sen sijaan huono.

On otettu tämäkin! :(

Ainoat löydökset on kalium, ferritiini ja d vitamiini vajeet. Ferritiini nyt ok ja d vitamiini.

Kalium keikkuu viitearvojen rajalla. Ap

Mikä tuo ferritiini-arvo nyt on? Entä d-vitamiini?

Siis tarkotin, että mitkä nuo arvot oli alussa ja mitkä kontrollissa?

Ferritiini oli 22 ja nyt mielestäni 80 paikkeille. D vitamiinista en muista kuinka alhaalla kävi mutta nyt oli 50 sekin arvo. Ap

Onpa hyvin noussut ferritiini! Missä ajassa tuo nousu? Itellä oli tosi hidasta saada nostettua niin senpä takia kiinnostaa :D

Niin ja otettiinko samaan aikaan ferritiinin kanssa CRP? Tulehdustila voi siis valheellisesti nostaa ferritiiniä.

Vierailija
84/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni täältä elimistön totaaliselle ylirasitustilalle jos on päivittäin heiluttu kahvakuulan kanssa jne. Yksi alan mies oli sanonut tutulle että esim hiit-treeniä max kaksi kertaa viikossa, ei päivittäin.

Vierailija
85/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä välttämättä saada selville. On monia tauti/oiretiloja, joita nykylääketiede ei vielä tunne tai pysty objektiivisesti mittaamaan. Minusta kuulostaa kuitenkin siltä, että olet herkistynyt vahtaamaan kehosi tuntemuksia. Tämä taas voi johtaa siihen, että kortisoliarvosi ovat jatkuvasti koholla ja lisäävät oireitasi -> oravanpyörä on valmis.

Tilasi kuulostaa uupumukselta ja se voi jatkua hyvinkin pitkään kerran lauettuaan. Siihen auttaa yksinkertaisesti lepo ja se, että lopetat itsesi tarkkailun ja vaatimusten asettamisen. Älä esimerkiksi tavoittele kymmentätuhatta askelta, jos et pysty edes nukkumaan niin, että kehosi saisi lepoa. Liikunta ei edistä terveyttä, jos vastapainona uni ja ravinto ei ole balanssissa. Tavoittele säännöllisyyttä: nukkumaan aina samaan aikaan, lääkkeet aina samaan kellonaikaan, syö tasaisesti ja riittävästi jne. Jätä pois kahvi ja kaikki kofeiinipitoinen. Alkuun voi väsyttää lisää, mutta se tasoittuu kyllä. Joillakin kofeiinin jälkeen väsyttää entistä enemmän ja yöuni kärsii. Jos liikut, tee sitä vain siihen pisteeseen kuin se tuo hyvän olon. Jos jälkeen päin on paha olo, se on liikaa. Kehosi tarvitsee nyt lepoa ja lempeyttä, ei kahvakuulaa ja kilometrejä.

Jos ja kun veriarvosi on testattu ja hyväksi todettu, unohda turhanpäiväinen puutostilojen metsästäminen. Älä mittaile kokoajan verenpaineitasi, sokereitasi, pulssiasi tai mitään muutakaan. Äläkä vain missään tapauksessa hanki älykelloa tms, josta tarkkailet jatkuvasti käyriä. Vitamiinien syönnistä ei todennäköisesti ole vaikutusta lumevaikutusta enempää (pl D ja joskus B12 ja rauta), mutta jos syöt niitä, muista että liika on liikaa. Liika vitamiinien ajaminen sisäänsä kuormittaa elimistöä, joka pyrkii pitämään yllä tasapainoa.

Monen on vaikea hyväksyä sitä, että elämäntyylimme luo meille monia tiloja, joille ei voi ulkopuolelta yhtään mitään. Elimistömme ei ole kone, vaan huonosti nukkuminen, säännöllinen vähäinenkin alkoholinkäyttö, liika liikunta, turhanpäiväiset ruokarajoitteet ym aiheuttavat ennen pitkää ylikuormittumisen. Purkkivitamiinien ja toistuvien testeissä ravaamisen sijaan pitää hyväksyä oma roolinsa oman hyvinvoinnin edistäjänä. Oikotietä onneen ei ole. Valitettavasti.

Tämän teksinpätkän kirjoitin paitsi lääketieteellisen alan asiantuntijana myös kokemusasiantuntijana. Oman ylikuntoni selättämiseen meni yli kaksi vuotta, minkä aikana jouduin muun muassa nöyrtymään ja hyväksymään monta tosiasiaa ihmiselimistön rajallisuudesta.

Vierailija
86/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä välttämättä saada selville. On monia tauti/oiretiloja, joita nykylääketiede ei vielä tunne tai pysty objektiivisesti mittaamaan. Minusta kuulostaa kuitenkin siltä, että olet herkistynyt vahtaamaan kehosi tuntemuksia. Tämä taas voi johtaa siihen, että kortisoliarvosi ovat jatkuvasti koholla ja lisäävät oireitasi -> oravanpyörä on valmis.

Tilasi kuulostaa uupumukselta ja se voi jatkua hyvinkin pitkään kerran lauettuaan. Siihen auttaa yksinkertaisesti lepo ja se, että lopetat itsesi tarkkailun ja vaatimusten asettamisen. Älä esimerkiksi tavoittele kymmentätuhatta askelta, jos et pysty edes nukkumaan niin, että kehosi saisi lepoa. Liikunta ei edistä terveyttä, jos vastapainona uni ja ravinto ei ole balanssissa. Tavoittele säännöllisyyttä: nukkumaan aina samaan aikaan, lääkkeet aina samaan kellonaikaan, syö tasaisesti ja riittävästi jne. Jätä pois kahvi ja kaikki kofeiinipitoinen. Alkuun voi väsyttää lisää, mutta se tasoittuu kyllä. Joillakin kofeiinin jälkeen väsyttää entistä enemmän ja yöuni kärsii. Jos liikut, tee sitä vain siihen pisteeseen kuin se tuo hyvän olon. Jos jälkeen päin on paha olo, se on liikaa. Kehosi tarvitsee nyt lepoa ja lempeyttä, ei kahvakuulaa ja kilometrejä.

Jos ja kun veriarvosi on testattu ja hyväksi todettu, unohda turhanpäiväinen puutostilojen metsästäminen. Älä mittaile kokoajan verenpaineitasi, sokereitasi, pulssiasi tai mitään muutakaan. Äläkä vain missään tapauksessa hanki älykelloa tms, josta tarkkailet jatkuvasti käyriä. Vitamiinien syönnistä ei todennäköisesti ole vaikutusta lumevaikutusta enempää (pl D ja joskus B12 ja rauta), mutta jos syöt niitä, muista että liika on liikaa. Liika vitamiinien ajaminen sisäänsä kuormittaa elimistöä, joka pyrkii pitämään yllä tasapainoa.

Monen on vaikea hyväksyä sitä, että elämäntyylimme luo meille monia tiloja, joille ei voi ulkopuolelta yhtään mitään. Elimistömme ei ole kone, vaan huonosti nukkuminen, säännöllinen vähäinenkin alkoholinkäyttö, liika liikunta, turhanpäiväiset ruokarajoitteet ym aiheuttavat ennen pitkää ylikuormittumisen. Purkkivitamiinien ja toistuvien testeissä ravaamisen sijaan pitää hyväksyä oma roolinsa oman hyvinvoinnin edistäjänä. Oikotietä onneen ei ole. Valitettavasti.

Tämän teksinpätkän kirjoitin paitsi lääketieteellisen alan asiantuntijana myös kokemusasiantuntijana. Oman ylikuntoni selättämiseen meni yli kaksi vuotta, minkä aikana jouduin muun muassa nöyrtymään ja hyväksymään monta tosiasiaa ihmiselimistön rajallisuudesta.

En kyllä tarkkaile itseäni enkä mittaile verenpainetta tms. Aluksi kun sairastuin ehkä tein niin mutta nyt en jaksa edes kannasta enää katsoa jos on kokeita otettu vaan odottelen lääkärin tulkintaan.

Liikuntaan en myöskään tarkkaile. Koiran kanssa tulee hitaasta kävelystä etc. Nuo askeleet jonka kello näyttää. Liikunta on tällä hetkellä niin löysää ettei sitä enää löysemmäksi saa.

Unirytmiä ei saa säännölliseksi, eikä koskaan pääse silloin nukkumaan kun väsyttää. On nukuttava silloin kun talo on hiljainen. Ap

Vierailija
87/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini, d vitamiinit ja kalium nyt ok.

Niissä oli puutteita mutta nyt korjaantuneet lisillä.

Välillä verenpainekin oli matala, nyt sekin normi.

Pää kuvattu, kaikki munuais ja maksa etc arvot otettu.

Paino oli ennen tosi ok, nyt olen lihonut n. 7kg viime syksystä ja olen normaalipainon ylärajalla.

Ennen tosiaan juoksin ja pumppasin kahvakuula lähes päivittäin. Nyt se on muisto vaan.

Ap

Minkäikäinen olet? Mulla on aivan sama! Olen 40.v kahden lapsen äiti. Feeritiinit tosin olivat 15 eli todella alhaalla, rautaa olen syönyt 3kk mutta oireet ovat kesällä taas palanneet.

Vierailija
88/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini, d vitamiinit ja kalium nyt ok.

Niissä oli puutteita mutta nyt korjaantuneet lisillä.

Välillä verenpainekin oli matala, nyt sekin normi.

Pää kuvattu, kaikki munuais ja maksa etc arvot otettu.

Paino oli ennen tosi ok, nyt olen lihonut n. 7kg viime syksystä ja olen normaalipainon ylärajalla.

Ennen tosiaan juoksin ja pumppasin kahvakuula lähes päivittäin. Nyt se on muisto vaan.

Ap

Minkäikäinen olet? Mulla on aivan sama! Olen 40.v kahden lapsen äiti. Feeritiinit tosin olivat 15 eli todella alhaalla, rautaa olen syönyt 3kk mutta oireet ovat kesällä taas palanneet.

Olen 45v. Menkat tulee 18 päivän välein lääkityksestä huolimatta. En siis kovin äkkiä aijo rautalääkitystä lopettaa. Ap

Vierailija
89/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavallisesta lääkäristä ei saa vastauksia, niin kannattaa varmaan kokeilla funktionaalista lääkäriä. Ne ottaa kaikki mahdolliset veriarvot ja tunnustaa myös esim. kilpirauhasen lievän vajaatoiminnan, jossa viralliset raja-arvot eivät alitu.

Vierailija
90/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori jos ikä ja sukupuoli jäi huomaamatta, mutta estrogeenin puute vaihdevuosien alkaessa.

Estrogeeni suihke aiheutti oireiden pahenemista. Sitten aloitettiin pillerit joissa on estrogeenia ja keltarauhashormoonia.

Yhtäkkiä olo parani mutta palasi samanlaiseksi noin kuukauden päästä eikä ole parantunut enää vaikka lääkitys jatkuu. Kontrolli syksyllä. Ap

Olin tulossa ehdottamaan kanssa sukupuolihormoneita selittäväksi tekijäksi. Tuossahan sulla nyt on selittävä tekijä, jos kerta olo parani hetkeksi pillereiden aloittamisen jälkeen. Ne nykyiset pillerit ei vaan ole sulle sopivat (oma hormonikiertosi toimii niistä huolimatta/pillerien hormonimäärät ei ole sulle just sopivia), pitää löytää sellaiset jotka vastaa just sun hormonaalisiin puutteisiin/liikatuottoon.

Kärsin itse vuosikausia ihan samantyylisistä oireista, raudanpuutteen hoito toi pienen helpotuksen, mutta lopulta aloin palailla elämään vasta kun sain lopulta kokeiluun oikeanlaiset pillerit. Nekään ei ole ihan 100% täydelliset (oma kierto toimii taustalla pillereistä huolimatta), on viikkoja kun olen tosi väsynyt/aivosumuinen, mutta sitten taas myös viikkoja jolloin olen melkein normaali, oma itseni. Mutta kokonaisuudessaan se invalidisoiva, täydellinen apatia-heikkous-aivosumuväsymys on hellittänyt.

Varaa ihmeessä aika yksityiselle gynelle, ainakin oman kokemuksen myötä julkiselta puolelta on turha toivoa että otettaisiin tosissaan, saati että saisi jotain apua.

Vierailija
91/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SE ON TÄMÄ!!!Vaikuttaa koko hermostoon ja aivoihin juuri noin. Olet lähtenyt karsimaan ehkä ruokavaliota ja nämä vitamiinit nyt puuttuvat B ryhmästä.

Vierailija
92/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori jos ikä ja sukupuoli jäi huomaamatta, mutta estrogeenin puute vaihdevuosien alkaessa.

Estrogeeni suihke aiheutti oireiden pahenemista. Sitten aloitettiin pillerit joissa on estrogeenia ja keltarauhashormoonia.

Yhtäkkiä olo parani mutta palasi samanlaiseksi noin kuukauden päästä eikä ole parantunut enää vaikka lääkitys jatkuu. Kontrolli syksyllä. Ap

Olin tulossa ehdottamaan kanssa sukupuolihormoneita selittäväksi tekijäksi. Tuossahan sulla nyt on selittävä tekijä, jos kerta olo parani hetkeksi pillereiden aloittamisen jälkeen. Ne nykyiset pillerit ei vaan ole sulle sopivat (oma hormonikiertosi toimii niistä huolimatta/pillerien hormonimäärät ei ole sulle just sopivia), pitää löytää sellaiset jotka vastaa just sun hormonaalisiin puutteisiin/liikatuottoon.

Kärsin itse vuosikausia ihan samantyylisistä oireista, raudanpuutteen hoito toi pienen helpotuksen, mutta lopulta aloin palailla elämään vasta kun sain lopulta kokeiluun oikeanlaiset pillerit. Nekään ei ole ihan 100% täydelliset (oma kierto toimii taustalla pillereistä huolimatta), on viikkoja kun olen tosi väsynyt/aivosumuinen, mutta sitten taas myös viikkoja jolloin olen melkein normaali, oma itseni. Mutta kokonaisuudessaan se invalidisoiva, täydellinen apatia-heikkous-aivosumuväsymys on hellittänyt.

Varaa ihmeessä aika yksityiselle gynelle, ainakin oman kokemuksen myötä julkiselta puolelta on turha toivoa että otettaisiin tosissaan, saati että saisi jotain apua.

Olen käynyt gynellä yksityisellä viime vuonna 3 kertaa ja tänä vuonna sairaalan polililla. Kontrolli on ensi kuussa. Rahaa ei enää ole mennä yksityiselle kun olen ollut niin pitkään saikulla. Viimeksi jo mietittiin pitkä tovi kun sain nämä nykyään käytössä olevat lääkkeet. Ap

Vierailija
93/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SE ON TÄMÄ!!!Vaikuttaa koko hermostoon ja aivoihin juuri noin. Olet lähtenyt karsimaan ehkä ruokavaliota ja nämä vitamiinit nyt puuttuvat B ryhmästä.

Katsoppa nämä videot tosta:

Vierailija
94/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tarkkaile itseäni enkä mittaile verenpainetta tms. Aluksi kun sairastuin ehkä tein niin mutta nyt en jaksa edes kannasta enää katsoa jos on kokeita otettu vaan odottelen lääkärin tulkintaan.

Liikuntaan en myöskään tarkkaile. Koiran kanssa tulee hitaasta kävelystä etc. Nuo askeleet jonka kello näyttää. Liikunta on tällä hetkellä niin löysää ettei sitä enää löysemmäksi saa.

Unirytmiä ei saa säännölliseksi, eikä koskaan pääse silloin nukkumaan kun väsyttää. On nukuttava silloin kun talo on hiljainen. Ap

Jätä se kello pois ja anna jonkun muun käyttää koiraa välillä. En puhunut löysästä liikunnasta vaan liikunnan reilusta vähentämisestä. Jos olet pohjattoman väsynyt, se "löysä" liikunta on liikaa. Viesteissäsi toistuu usein "periksi en anna, elämä on selviytymistä, uni on huonoa, eikä pääse nukkumaan jne". Näihin sisältyy jo se vastaus hyvinkin todennäköisesti. Nämä ovat asioita, joihin sinun pitää löytää ratkaisu, eivät kaliumarvot tai keksityt tautitilat. Sinun iässäsi yleensä tulevat ensimmäiset merkit siitä, että takaisinmaksun aika on koittanut ja väsymys vyöryy päälle. Ei siihen lääkärinkontrollit ja verikokeet auta. Enkä sano tätä ivallisesti vaan vakavasti. Sinulla on käytännössä kaksi vaihtoehtoa: Voit etsiä perheesi kanssa keinon siihen, että saat nukkua säännöllisesti ja riittävästi sekä hyväksyä oman kehosi rajallisuus ja se, että elimistösi on loppu suorittamaan sillä tasolla, mitä siltä vaadit. Toinen vaihtoehto on, ettet muuta mitään. Jatkat vitamiinien ja hivenaineiden mättämistä, juokset verikokeista ja kontrolleista toiseen ja popsit erilaisia piristäviä reseptilääkkeitä. Samalla hyväksyt sen, että väsymyksesi jatkuu ja mahdollisesti pahenee. Elät ja selviät sen kanssa. Lopulta ehkä puhkeaa jokin ihan oikeasti vakava sairaus, jota elimistö ei jaksa enää torjua.

Vierailija
95/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B12 joka sisältää myös foolihappoa auttoi mun väsymykseen.  Väsymys iski voimakkaana, tuntui kuin pimennysverho olisi vedetty eteen.  Pelkäsin, että nukahdan kotikonttorini läppärin päälle, oli pakko viimeisillä voimilla mennä sänkyä kohti ja rojahtaa sinne.  B12 vitamiini on yksi heikoimmin imeytyviä vitamiineja ravinnon kautta.  Yllätyin miten hyvin aloin voida ja pysyin hereillä vihdoin ja viimein koko päivän.  Aikaisemman 3-4h sijaan.  Vaikea tietää miten purkkivitamiini auttaisi sinua ap, mutta itse olin sillon väsyneenä valmis kokeilemaan luettuani siitä vitamiinista jonkun lehtijutun.  Pimennysverho on poissa.   

Vierailija
96/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien alkua. Hormooniperäistä.

Vierailija
97/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kanssa olua ja kävelyä en lopeta koska se on mulle se mielihyvää tuottava juttu eikä mielestäni voi silloin olla haitallista.

Käytännössä pitäisi luopua perheestä jos haluaisi levätä rauhassa. Sekään ei vain ole vaihtoehto eli kai tässä sitten keikun.

Töihin vaan olisi päästävä, kolmea lasta ei elätä alle 1000e kuussa. Ap

Vierailija
98/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo. Kertoo vähitellen ja jokaiseen kysymykseen vastaus. Tutkittu on ja jne. Jatkuu loputtomiin

Vierailija
99/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jolla on tuota urheilutaustaa ja kilpparisairaus voin allekirjoittaa nuo jutut ylikunnosta. Itse tein aamulla treenin jossa kävelin tunnin ja sen jälkeen punnerrukset 3 x 10, vatsat ja selät 3× 10 ja lopuksi ylävartaloon treenin.

Nyt on aivan älytön väsymys vaikka söin kunnolla ja join kahvia. Pitäisi tehdä miehelle ruokaa kun tulee kohta kotiin. Jalat on ihan hajalla enkä jaksaisi sängystä nousta...

Se on vain hyväksyttävä, että jos on vetänyt itsensä piippuun joskus niin takaisinmaksun aika tulee. En ole saanut vielä sairauttani hoitotasapainoon ja tämäkin on vain pitkä prosessi.

Töissä en ole ja kiinnostaisi hoitoala, mutta en tiedä pystynkö sellaiseen työhön. Olen pitänyt fyysisistä töistä tähän mennessä ja olen huono omaksumaan teoriatietoa ja lisäksi myös aika herkkä. Hankalaa on.

Yksi voitto on myöntää ettei jaksa kaikkea eikä se ole oikeasti mikään pakko. Elämän ei tarvitse olla joku 24/7 suoritus.

Vierailija
100/112 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on väsynyt, jos ei hän ei ole saanut palautua kuormituksesta. Minkä verran kuormitusta kestää, on täysin yksilöllistä. Terveellinen ruokavalio ja säännöllinen arkirytmi auttaa tietysti. Kaikenlainen sykettä nostava liikunta toistaiseksi jäihin, tilalle venyttelyä, joogaa ym. Kävelylläkin voi itsensä uuvuttaa, 10 000 askelta on ihan liikaa joka päivä, kun vastapainoksi ei kerkeä yhtään palautumaan.

Henkinen kuormitus kuormittaa myös kehoa. Eli stressaavan päivän päätteeksi ei urheilemaan, vaan jotain rauhallista mieluista tekemistä. Mistä asioista sinä saat iloa? Ystävien kanssa juttelusta, elokuvista, sarjoista, lukemisesta? Kuulostaa että sinulla on jotenkin katkennut yhteys itseesi, ja suoritat vaan. Tarkkailet kehoasi ja etsit siitä vikoja. Fyysinen terveys ei ole kaikki kaikessa, vaan mieti myös henkistä hyvinvointiasi. Elämä ei ole suorittamista, vaan myös nautintoja varten :)

Koita höllätä otetta perhe-elämästä ja nuku välillä eri huoneessa kuin miehesi, jos sen takia et saa kunnolla unta. Hyödynnä lastenhoitoapua ym. Lähde muualle yksin lomalle viikoksi tai pariksi?

Oot hienosti lähtenyt pureutumaan ongelmiin, mutta vuosien uupumus ei korjaannu hetkessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi