Auttakaa, mikä ihme voi aiheuttaa totaalista väsymystä ja voimattoutta?!
Olen fyysisesti ollut todella väsynyt kohta vuoden. Minulla on hermostollisia kramppioireita aika ajoin. Epäsäännöllinen lyhyt kk. Kierto lääkkeistä huolimatta.
Kaikki on tutkittu eikä mitään löydy!
Masennuslääkettä kokeiltu. Väsyttää lisää.
Väsymys tuntuu kävellessä siltä ettei syke nouse vaikka koittaa mennä lujempaa.
Aamulla kun herää tuntuu ettei nää kun puolilla silmillä, kuin olis musta lippa otsalla.
Jossain on pakko olla vikaa. Ennen urheilin, nyt en jaksa mitään. Sohvalla en silti makaa vaan vähintään 10 000 askeltakin tulee joka päivä, ei vaikutusta.
Autoa en pysty iltapäivisin ja joskus koko päivänä ajamaan väsymyksen takia. Silmät pysyy auki mutta päässä ei liiku mitään ja reaktionopeus olematon.
Onko jollain kokemusta vastaavasta?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kokeiltu vain yhtä masennuslääkettä? Itselläni esim. voxra, jonka pitäisi olla piristävä väsytti vain lisää. Mutta toisesta lääkkeestä sain edes vähän virtaa. Ihan hyvin oireilusi voi olla henkistä. Masennus voi näkyä ja tuntua hurjana uupumisena ja väsymyksenä. Jos takana on vain yksi lääkekokeilu, niin kannattaisi kyllä kokeilla muitakin lääkkeitä. Yhden lääkkeen kokeilu ei poissulje vielä mitään ja ei myöskään tuo apua, jos lääke oli vääränlainen.
Voxra nyt kokeilussa. Ssri lääkkeisiin en koske. Niitä kokeilin 15v sitten vuorotyön vuoksi.
B vitamiitit, magnessiumit katsottu.
Ap
Voxran lisäksi on muitakin ei-ssri lääkkeitä. Voxran kokeilussa suosittelisin myös jossain vaiheessa annoskoon nostoa (jos sitä ei ole jo tehty). Itselläni se pienin annos väsytti, mutta isommalla annoksella lääkkeen tuoma väsymys helpotti.
Ap, onko sinulla traumataustaa? Itsellä PTSD:ssä oli aika voimakkaat fyysiset oireet... Tai pikemminkin en tajunnut niitä henkisiä oireita, koska selviytymiseni oli perustunut niiden sivuuttamiseen. Mutta sitten tuli seinä vastaan ja oli pakko kohdata oma tilanne ja menneisyys.
Vierailija kirjoitti:
Koitapa jättää maitotuotteet, vehnä sekä sokeri ruokavaliosta pois. Joo tiedän, eihän sitten voi syödä enää mitään! Mutta koita vaikka pari kuukautta. Kirjoita ylös (tai pidä vaikka videoblogia) tuntemuksistasi. Sitten parin kuukauden jälkeen kokeilet yksi kerrallaan aina yhdellä aterialla vehnää, maitotuotteita, sokeria. Veikkaan että syyllinen löytyy noista. Jos siis raudassa ei ole vajetta.
Itsehän opin ihan pari viikkoa sitten, että suklaassa on enemmän kofeiinia kuin kahvissa! Ja minä olen iltaisin syönyt suklaata, ja ihmetellyt että kuinka se uni ei vaan ota tullakseen, ja sitten väsyttää... Miksei tätä asiaa kirjoiteta isolla siihen suklaalevyn pakkaukseen!
Olen ollut gluteenittomalla noin 8vuotta.
Maitoa voin vielä koittaa olla ilman mutta fosvori tai mikä lie arvon takia lääkäri kehoitti sitä juuri juomaan.
Koronaa en pelkää enkä usko sairastaneeni.
Olen ollut flunssassa viimeksi 2018 joulukuussa vaikka mies on koko ajan räkäinen. Vastustuskykyni on hyvä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinulla traumataustaa? Itsellä PTSD:ssä oli aika voimakkaat fyysiset oireet... Tai pikemminkin en tajunnut niitä henkisiä oireita, koska selviytymiseni oli perustunut niiden sivuuttamiseen. Mutta sitten tuli seinä vastaan ja oli pakko kohdata oma tilanne ja menneisyys.
Mitään erityistä traumaa ei tietääkseni ole ellei lasketa muuten elämää jossa on pakko selviytyä.
Ap
Laita uniasiat kuntoon. Oletko miettinyt miksi nukut huonosti? Kännykän tai muiden laitteiden selailu ennen nukkumaanmenoa huonontaa unta. Onko makuuhuoneessasi tarpeeksi rauhallista, pimeää ja viileää?
Kuulostaa ehkä vähän siltä, että kroppasi on väsynyt vuosien painostuksen jälkeen. Mainitset, että sinulla oli tapana juosta ja heilua kahvakuulan kanssa päivittäin, et ole "koskaan ollut mikään nukkuja", perhettä on ja miehen vuorotyö sotkee rytmejä.
Nykyihmisen elämä tuottaa pitkäaikaista stressiä elimistölle ja aivoille (en tarkoita tässä nyt stressillä ahdistusta kun et sellaista kerran koe, vaan jatkuvaa fyysistä tekemistä ja henkistä valppautta), ja meitä ei ole tarkoitettu kestämään sitä. Valitettavasti minä tai kukaan muukaan ei vielä tiedä, miten kerran lauennut uupumus saadaan poistumaan.
No usein syynä on kilpirauhashormoni.
Mene lääkäriin ja pyydä
Päästä verikokeisiin.
Eihän tuo ole normaalia.
Nukkumisasioihin en voi enää enempää vaikuttaa tai siis olosuhteisiin.
Jotain pitäis kuitenkin saada tilanteelle tehtyä.
Töihin on pakko päästä. Ap
Hei minulla oli tuollaisia oireita kun asuin homekämpässä. Kaikki voimat vaan meni ja väsytti koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Hei minulla oli tuollaisia oireita kun asuin homekämpässä. Kaikki voimat vaan meni ja väsytti koko ajan.
Meitä monta perheessä eikä muilla ole oireita.
Makkarissakin on hyvä ilmanvaihto.
Ap
Kokeile ottaa parasiitti näytteet .
Ne syö ravinnon kirjoitti:
Kokeile ottaa parasiitti näytteet .
Mitä tämä tarkoittaa?
Ap
Kannattaa ehkä vilkaista niitä arvoja kriittisesti vaikka lääkäri onkin sanonut että on ok. Todella paljon hoitovirheitä tehdään kilpparin ja niiden rauta-arvojen kanssa kun lääkärit eivät oikeasti tiedä mitä niiden arvojen pitäisi olla. Samaa kuulemma voi olla B vitamiinin kanssa, mutta tämä taitaa olla harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea testattu, siitä ei ole viitteitä.
Muuten nukun tosi huonosti.
Melatoniinistä tulee masennusoireita, sitä en voi ottaa. Kokeilin.
Lievä keskittymishäiriö todettu. Sain sitä varten lääkkeen kokeiluun, lääke väsyttää vaan lisää vaikka piti piristää. Kokeilen vielä muutaman viikon. Ap
Keskittymishäiriölääkkeet väsyttävät, jos sulla on pohjalla väsymys. Olen sen itse kokenut. Ne auttavat keskittymään olennaiseen, eli valitettavasti käskevät hoitamaan väsymyksen pois ensin.
Jos melatoniini ei sovi, voisikohan sulla olla joku autoimmuunisairaus. Ne väsyttävät.
Myös ylikunto tulee mieleen. Siihen tilaan joutuu helposti ja paraneminen voi kestää todella kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kilpirauhasen vajaatoiminta?
Kilppariarvot normaalit. Ap
Mitä tarkoittaa sun kohdalla normaalit? Mulla oli myös normaalin rajoissa todennäköisesti yli vuosi sitten keväällä arvot ja tänä vuonna maaliskuu TSH 4,15 ja heinäkuu 4,39 jolloin sain lääkityksen kokeiluun. TSH pitäisi olla tässä iässä korkeintaan 4, jopa päälle 3 suositellaan ja raskautumista suunnitteleville naisille 2,5.
Pitäisin TSH ja T4V ainakin seurannassa eli pyydä saada uusi verikoe vaikka puolen vuoden päästä jos ei tilanne muutu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä vilkaista niitä arvoja kriittisesti vaikka lääkäri onkin sanonut että on ok. Todella paljon hoitovirheitä tehdään kilpparin ja niiden rauta-arvojen kanssa kun lääkärit eivät oikeasti tiedä mitä niiden arvojen pitäisi olla. Samaa kuulemma voi olla B vitamiinin kanssa, mutta tämä taitaa olla harvinaisempaa.
Olen koittanut lukea ja tutkia kaikki arvot kriityisesti.
Kortisoli mulla on aamuisin koholla ja jos en syö kaliumlisää saan hypokalemia kohtauksia joissa tulee todella heikko olo ja tajunta pätkii. Näitä minulla oli töissä ollessani plus vielä d vitamiinin puute sekä matka ferritiini arvo.
Nyt nämä siis hoidettu lisillä mutta väsymys vaan on ja pysyy. Ap
Tunnistin itseni sun jutusta. Oot pärjääjä/selviytyjä. Arki stressaa ja väsyttää mutta sähän et siitä valita kuin vain puolihuolimattomasti jossain lauseessa ohimennen. Onko näin?
Nyt sun kroppa ei vaan enää jaksa koska et nuku kunnolla.
Pääsetkö irtautumaan perhearjesta pidemmäksi aikaa? Ihan vaan olemaan yksiksesi ja opettelemaan nukkumista uudelleen? Mä tarvisin sitä, mutta pari päivää ei riitä, ennemminkin pitäisi lähteä parista viikosta.
Alhaisen kaliumin syy tulee aina selvittää, ellei ole tullut diureettien tai vatsataudin takia.
Koitapa jättää maitotuotteet, vehnä sekä sokeri ruokavaliosta pois. Joo tiedän, eihän sitten voi syödä enää mitään! Mutta koita vaikka pari kuukautta. Kirjoita ylös (tai pidä vaikka videoblogia) tuntemuksistasi. Sitten parin kuukauden jälkeen kokeilet yksi kerrallaan aina yhdellä aterialla vehnää, maitotuotteita, sokeria. Veikkaan että syyllinen löytyy noista. Jos siis raudassa ei ole vajetta.
Itsehän opin ihan pari viikkoa sitten, että suklaassa on enemmän kofeiinia kuin kahvissa! Ja minä olen iltaisin syönyt suklaata, ja ihmetellyt että kuinka se uni ei vaan ota tullakseen, ja sitten väsyttää... Miksei tätä asiaa kirjoiteta isolla siihen suklaalevyn pakkaukseen!