Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajakoulutus

Vierailija
17.08.2021 |

Paljonko eroaa toisistaan Sairaanhoito ja huolenpito osaamisala ja ikääntyneiden hoito ja kuntoutuminen? Mietin kumman osaamisalan valitsisin....

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen on töissä vanhainkodissa

Vierailija
2/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toinen on töissä vanhainkodissa

Kumpikin koulutus on sellainen että vanhainkodissa pystyy oleen töissä. Mutta enempi tarkoitan itse koulutusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoito ja huolenpito on paljon monipuolisempi. Ainakin itselläni oli kun sairaalassa oli useita harjoitteluja. Kuitenkin molemmilla päätyy hyvin todenäköisesti vanhusten pariin.

Vierailija
4/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Se mulla oikeestaan sen ongelman tekee kun haluan vanhustenpuolelle töihin. Mutta koska tuo sahu on monipuolisempi niin kannataako se vaiko syvällisempi vanhustenhoitoon koska sieltä ajattelin töitä hakea. Mulla ei ole akuutit haaveissa vaan vanhusten ala vetää puoleensa.

Vierailija
5/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt vanhuspuolen koska en päässyt sahuihin. Keskeytin välillä koulutuksen ja kun keväällä hain syksyllä alkaviin suuntautuviin opintoihin, niin etusijalla olivat ne olivat parasta aikaa koulun kirjoilla. En sitten mahtunut ryhmään ja annettiin vaihtoehdoksi lapset ja nuoret. Onneksi löysin toisesta oppilaitoksesta vanhustyön suuntautumisen ja pääsin siihen.

Nykyään olen vanhuspuolella töissä ja voin sanoa, että en tule tätä työtä tekemään eläkeikään asti. En jaksa fyysisesti enkä etenkään henkisesti. Todella raskasta työtä monella tapaa. Tiedän muuten joitakin lasten ja nuorten suuntautumisen käyneen jotka ovat saaneet vakipaikan vanhuspuolelta. 

Mutta sanoisin, että käy sairaanhoito- ja huolenpito. Se on monipuolisempi. Vanhuspuolen töiden kannalta melkein ihan sama kumman käyt. Työ opettaa kaikkein parhaiten.

Vierailija
6/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on ikäihmisten kanssa ja toisessa ollaan sairaiden. Vinkki: Myös lapset, nuoret ja aikuisetkin sairastavat.

Vierailija
7/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset ja nuoret olis kivempi vaihtoehto? Minusta ainakin.

Vierailija
8/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoito ja huolenpito on monipuolisempi, enemmän keskitytään lääkehoitoon ym. Itse kävin kuitenkin vanhustyön osaamisalan, kun tiesin haluavani työskennellä vanhusten parissa. Lopulta se todellinen oppiminen kuitenkin tapahtuu vasta valmistumisen jälkeen työelämässä.

Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalalla voit saada monipuolisemmin kokemusta erilaisissa työympäristöissä, jos sattuu hyviä työssäoppimispaikkoja. Kaikesta kokemuksesta on myöhemmin hyötyä!

Jos vaikka työpaikkahaastattelussa joskus kysytään, onko peg-ruokinta tuttua, niin jo se, että olet opiskeluaikoina 10 vuotta sitten avustettuna sitä tehnyt, on plussa sinulle.

Vierailija
9/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki halua päiväkotiin töihin.

Vierailija
10/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Se mulla oikeestaan sen ongelman tekee kun haluan vanhustenpuolelle töihin. Mutta koska tuo sahu on monipuolisempi niin kannataako se vaiko syvällisempi vanhustenhoitoon koska sieltä ajattelin töitä hakea. Mulla ei ole akuutit haaveissa vaan vanhusten ala vetää puoleensa.

Vanhustyön osaamisala ei niin hirveästi poikkea sahusta, kuin mitä täällä sanotaan. Perehdy molempiin osaamisaloihin ja mieti kummasta vanhustyössä enemmän koet hyötyväsi. Itse olen vanhustyön osaamisalan lähihoitaja ja kollegat luulevat, että olen sahun käynyt, koska hallitsen niin laajasti osaamista. Takana myös sairaalatyötä. Koulutus ohjelmaan kuuluu avanteet, suoniverinäytteen otto, tikkien poisto, katetrointi, sisätaudit, muistisairaudet, ym....myös vanhustyön koulutus on laaja. Se mitä sahulaisille ei opeteta on empatia.

Vierailija
11/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi? Esimerkiksi päiväkodissa työskentely saattaa olla ihan yhtä h*lvettiä resurssipulan ja surkean johtamisen vuoksi.

Vierailija
12/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoito ja huolenpito on monipuolisempi, enemmän keskitytään lääkehoitoon ym. Itse kävin kuitenkin vanhustyön osaamisalan, kun tiesin haluavani työskennellä vanhusten parissa. Lopulta se todellinen oppiminen kuitenkin tapahtuu vasta valmistumisen jälkeen työelämässä.

Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalalla voit saada monipuolisemmin kokemusta erilaisissa työympäristöissä, jos sattuu hyviä työssäoppimispaikkoja. Kaikesta kokemuksesta on myöhemmin hyötyä!

Jos vaikka työpaikkahaastattelussa joskus kysytään, onko peg-ruokinta tuttua, niin jo se, että olet opiskeluaikoina 10 vuotta sitten avustettuna sitä tehnyt, on plussa sinulle.

Peg-ruokinta kuuluu vanhustyön osaamisalan koulutukseen. Sairaalamaailma avautuu työharjoittelupaikaksi myös vanhustyössä. Itse vanhustyön osaamisalan näytön suoritin sairaalassa.

Vierailija
13/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kiitos näistä vastauksista. Olen jo nelikymppinen ja alan vaihtajana lähen opiskelemaan. Osittaisena omaisshoitajana on vanhustenpuolesta kokemusta. Äitini oli muistisairas ja mummini pyörätuolissa. Pesin ja hoidin. Jaoin lääkkeet dosetteihin ym. Tietysti hoitolaitoksessa eri asia mutta tarkoitan etten ummikkona lähde opiskelemaan. Pystyykö oppisopimuksellla käymään sahu jakson esim. hoivaosastolla?

Vierailija
14/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on ikäihmisten kanssa ja toisessa ollaan sairaiden. Vinkki: Myös lapset, nuoret ja aikuisetkin sairastavat.

Tuota, terveet ikäihmiset eivät tarvitse apua. Hoitoa tarvitsevat ikäihmiset ovat monisairaita. Kannattaa perehtyä siihen mitä koulutukset oikeasti pitävät sisällään.

Vierailija
15/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tehohoidossa hyödytään vanhustyön osaamisesta. Joka sen hallitsee, osaa lukea potilaan käytöstä. Muistisairaus on haaste, joita kaikki ei hallitse.

Vierailija
16/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No SaHussa pääsee jo koulussa opettelee enemmän hoidollista puolta, ekg:t ym. Lääkehoidon koulutusta enemmän.

Jos haluaa ympärivuorokautiseen asumisyksikköön töihin, niin siellä pärjää kyllä ikääntyneiden osaamisalan koulutuksella. Ja työelämä opettaa eniten.

Oppisopimuksella voi suorittaa osaamisalat.

Vierailija
17/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koulusta, miten paljon on ok se, että omassa oppisopimuspaikassa/harkkapaikassa ei pysty näytössä näyttämään sahuun kuuluvia "temppuja".

Monesti riittää, että kertoo suullisesti miten katetroisi tms. Tiedän sahulaisia, jotka olleet kroonikkopuolella (vuoteeseen hoidettavia) suorittamassa opintojaan. Työ tuolla puolella on kuitenkin lähinnä vaipanvaihtoa ja asentohoitoa.

Vierailija
18/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tehohoidossa hyödytään vanhustyön osaamisesta. Joka sen hallitsee, osaa lukea potilaan käytöstä. Muistisairaus on haaste, joita kaikki ei hallitse.

Ap. Tuosta äitini muistisairaustaipaleesta mitä yhdessä elettiin. Olen ajatellut että on hyötyä tulevassa ammstissani.

Vierailija
19/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peg-ruokinta kuuluu vanhustyön osaamisalan koulutukseen. Sairaalamaailma avautuu työharjoittelupaikaksi myös vanhustyössä. Itse vanhustyön osaamisalan näytön suoritin sairaalassa.

Joku raukka oli joutunut tekemään kaikki lähihoitajaopintojen työssäoppimiset hoivakodeissa, kasvun tukemista myöten. Joten paikkakunnasta ja onnestakin riippuu, mitä vaihtoehtoja on.

Vierailija
20/31 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku raukka oli joutunut tekemään kaikki lähihoitajaopintojen työssäoppimiset hoivakodeissa, kasvun tukemista myöten. Joten paikkakunnasta ja onnestakin riippuu, mitä vaihtoehtoja on.

Kasvun tukeminen on nykyään kasvun ja osallisuuden edistäminen. Sitä ei tarvitse enää tehdä päiväkodissa, moni suorittaa sen esim. päivätoiminnassa (vammaiset & ikääntyneet). Ehkä hoivakotikin onnistuisi, mutta kyllähän työtehtävien painotus tulee silloin olla muu kuin perushoito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi