Lähihoitajakoulutus
Paljonko eroaa toisistaan Sairaanhoito ja huolenpito osaamisala ja ikääntyneiden hoito ja kuntoutuminen? Mietin kumman osaamisalan valitsisin....
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoito ja huolenpito on monipuolisempi, enemmän keskitytään lääkehoitoon ym. Itse kävin kuitenkin vanhustyön osaamisalan, kun tiesin haluavani työskennellä vanhusten parissa. Lopulta se todellinen oppiminen kuitenkin tapahtuu vasta valmistumisen jälkeen työelämässä.
Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalalla voit saada monipuolisemmin kokemusta erilaisissa työympäristöissä, jos sattuu hyviä työssäoppimispaikkoja. Kaikesta kokemuksesta on myöhemmin hyötyä!
Jos vaikka työpaikkahaastattelussa joskus kysytään, onko peg-ruokinta tuttua, niin jo se, että olet opiskeluaikoina 10 vuotta sitten avustettuna sitä tehnyt, on plussa sinulle.
Peg-ruokinta kuuluu vanhustyön osaamisalan koulutukseen. Sairaalamaailma avautuu työharjoittelupaikaksi myös vanhustyössä. Itse vanhustyön osaamisalan näytön suoritin sairaalassa.
Joku raukka oli joutunut tekemään kaikki lähihoitajaopintojen työssäoppimiset hoivakodeissa, kasvun tukemista myöten. Joten paikkakunnasta ja onnestakin riippuu, mitä vaihtoehtoja on.
Itse valmistuin lähihoitajaksi ennen näitä uudistuksia. Se on todella harmi, että jää harjoittelut näistä syistä "vaillinaisiksi", käytännön ja teorian kohtaamisen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoito ja huolenpito on monipuolisempi, enemmän keskitytään lääkehoitoon ym. Itse kävin kuitenkin vanhustyön osaamisalan, kun tiesin haluavani työskennellä vanhusten parissa. Lopulta se todellinen oppiminen kuitenkin tapahtuu vasta valmistumisen jälkeen työelämässä.
Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalalla voit saada monipuolisemmin kokemusta erilaisissa työympäristöissä, jos sattuu hyviä työssäoppimispaikkoja. Kaikesta kokemuksesta on myöhemmin hyötyä!
Jos vaikka työpaikkahaastattelussa joskus kysytään, onko peg-ruokinta tuttua, niin jo se, että olet opiskeluaikoina 10 vuotta sitten avustettuna sitä tehnyt, on plussa sinulle.
Kahvitauolla sahu lähihoitaja kertoo vanhustyön lähihoitajalle, että norspan laastari on huomattavasti vahvempi kipulaastari kuin buprenorphine laastari. Se olisi voinut huvittaakin, mutta kyllä heräsi huoli, kun on vuorollaan lääkevastuussa, tai on jakamassa, tarkistamassa lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvitauolla sahu lähihoitaja kertoo vanhustyön lähihoitajalle, että norspan laastari on huomattavasti vahvempi kipulaastari kuin buprenorphine laastari. Se olisi voinut huvittaakin, mutta kyllä heräsi huoli, kun on vuorollaan lääkevastuussa, tai on jakamassa, tarkistamassa lääkkeitä.
Tämä on tullut huomattua, siis ettei koulutus kerro ammattitaidosta ja tietopohjasta yhtään mitään. Paljon pidemmällekin kouluttautuneet opettavat joskus ”alemmilleen” sellaista huuhaata ja diipadaapaa, että sydäntä kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peg-ruokinta kuuluu vanhustyön osaamisalan koulutukseen. Sairaalamaailma avautuu työharjoittelupaikaksi myös vanhustyössä. Itse vanhustyön osaamisalan näytön suoritin sairaalassa.
Joku raukka oli joutunut tekemään kaikki lähihoitajaopintojen työssäoppimiset hoivakodeissa, kasvun tukemista myöten. Joten paikkakunnasta ja onnestakin riippuu, mitä vaihtoehtoja on.
Kasvun tukeminen on nykyään kasvun ja osallisuuden edistäminen. Sitä ei tarvitse enää tehdä päiväkodissa, moni suorittaa sen esim. päivätoiminnassa (vammaiset & ikääntyneet). Ehkä hoivakotikin onnistuisi, mutta kyllähän työtehtävien painotus tulee silloin olla muu kuin perushoito.
Kasvun tukeminen tarkoitti ennenkin koko elämää koskevaa kasvua. Siihen liityvän työssäoppimisen ja näytön on voinut tehdä lähes missä tahansa. Itse tein sen 2011 vanhusten hoivakodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvun tukeminen on nykyään kasvun ja osallisuuden edistäminen. Sitä ei tarvitse enää tehdä päiväkodissa, moni suorittaa sen esim. päivätoiminnassa (vammaiset & ikääntyneet). Ehkä hoivakotikin onnistuisi, mutta kyllähän työtehtävien painotus tulee silloin olla muu kuin perushoito.
Kasvun tukeminen tarkoitti ennenkin koko elämää koskevaa kasvua. Siihen liityvän työssäoppimisen ja näytön on voinut tehdä lähes missä tahansa. Itse tein sen 2011 vanhusten hoivakodissa.
Opiskelin samoihin aikoihin, ja meillä päin koko kasvun tukeminen tunnettiin ”päiväkotijaksona”. Työssäoppimispaikat olivat automaattisesti päiväkodeissa ja en muista myöskään teoriaopinnoissa käsitellyn muuta kuin lasten kehityskaarta ja heidän kanssaan toimimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin samoihin aikoihin, ja meillä päin koko kasvun tukeminen tunnettiin ”päiväkotijaksona”. Työssäoppimispaikat olivat automaattisesti päiväkodeissa ja en muista myöskään teoriaopinnoissa käsitellyn muuta kuin lasten kehityskaarta ja heidän kanssaan toimimista.
On se käsitelty, mutta et muista. Omalla vuosikurssilla oli monta, jotka olivat vanhuspaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset ja nuoret olis kivempi vaihtoehto? Minusta ainakin.
Mikä ihmeen vastaus tämä on?!? Niin susta olisi kiva, mutta eikö pieneen mieleesi tullut, että ei se kaikista ole kiva!
Itse olen vanhuspuolella töissä ja mulle oli selvää jo ennen koulutusta, että lasten tai nuorten parissa en todellakaan halua olla töissä. Olen itse äiti, mutta mulla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä töitä lasten tai nuorten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No SaHussa pääsee jo koulussa opettelee enemmän hoidollista puolta, ekg:t ym. Lääkehoidon koulutusta enemmän.
Jos haluaa ympärivuorokautiseen asumisyksikköön töihin, niin siellä pärjää kyllä ikääntyneiden osaamisalan koulutuksella. Ja työelämä opettaa eniten.
Oppisopimuksella voi suorittaa osaamisalat.
Ekg kuuluu myös vanhustyön osaamisalan koulutukseen. Haavan hoito kuuluu myös. Se on helppo huudella, kun ei ole perehtynyt muuhun osaamisalaan.
Minulla on ollut opiskelija, joka ilmoitti, että sahuun pääsee, vanhustyöhön joutuu. Voitte tehdä omat johtopäätökset, miten leuka loksahti, kun huomasi ammattitaitoni. Opettajakin oli tuumannut, että on sulla semmonen ohjaaja, että kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.
Ehkä ekg on kuulunut vuonna jotain koulutukseen, mutta ei enää nykyään. Asiat muuttuvat. Ja toki voi vähän vsihdella oppilaitoksenkin mukaan. Vanhustyötä ei enää ole, vaan on Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala.
Toki mikään ongelma ei ole perehtyä temppuihin työelämässä. Samoin haavanhoidon joutuu opettelemaan oli sitten töissä sairaalassa, kotihoidossa tai ympärivuorokautisessa asumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No SaHussa pääsee jo koulussa opettelee enemmän hoidollista puolta, ekg:t ym. Lääkehoidon koulutusta enemmän.
Jos haluaa ympärivuorokautiseen asumisyksikköön töihin, niin siellä pärjää kyllä ikääntyneiden osaamisalan koulutuksella. Ja työelämä opettaa eniten.
Oppisopimuksella voi suorittaa osaamisalat.
Ekg kuuluu myös vanhustyön osaamisalan koulutukseen. Haavan hoito kuuluu myös. Se on helppo huudella, kun ei ole perehtynyt muuhun osaamisalaan.
Minulla on ollut opiskelija, joka ilmoitti, että sahuun pääsee, vanhustyöhön joutuu. Voitte tehdä omat johtopäätökset, miten leuka loksahti, kun huomasi ammattitaitoni. Opettajakin oli tuumannut, että on sulla semmonen ohjaaja, että kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.
Miksi alapeukku? Hoitajan osaaminen vaiko ekg?
Ekg kuuluu vanhustyön osaamisalan koulutusohjelmaan. Harmi, että yleisesti käsitys siitä, että vanhustyö on vain vaipan vaihtoa vanhainkodissa. Miettikää, kun läheisenne, omainen ja niin totta kuin on sinäkin vanhenet. Kuka hoitaa? Kuka arvostaa? Mikäli sinua tai läheistäsi on vanhainkodissa vastassa sahulainen, ei hän kykene koulutuksestaan huolimatta muuhun.
Itse parhaillaan opiskelen oppisopimuksella lähihoitajaksi, ikääntyneet osaamisalanani. Koulutuksen taso on surkuhupaisa. Menossa siis viimeinen tutkinnonosa, ikääntyvien osallisuuden edistäminen. Opetusta elokuu-joulukuun alku n. 2-3 kertaa KUUKAUDESSA. Koulupäivät lähinnä YouTube-videoiden katselua etänä. Viimeisimmästä 7,5h koulupäivästä kaikki paitsi viimeinen tunti katseltiin videoita. Viimeinen tunti oli asiaa. Minut pelastaa työkokemus ja muut opinnot joista kliinistä osaamista karttunut, mutta näin ei ole kaikilla. Turhauttaa, että mikäli opetus on tätä tasoa miin miksi venyttää joulukuulle asti tätä valmistumista ja katsella opettajan johdolla videoita..