10kk ikäinen lapsi päivähoitoon?
Ei tämä mikään unelmatilanne ole, mutta taitaa olla ainoa vaihtoehto. Vanhempainvapaan jälkeen ei rahat riitä elämiseen, ja pitäisi noita opiskelujakin jatkaa. Isovanhemmista ainoastaan yksi asuu lähellä, minun isäni.
Kommentit (64)
Mun ystäväni Irlannissa ovat onnellisia, jos voivat olla kotona 5-6 kk. Ja työpäivät on pitkät. Ihan normaaleita ja hienoja lapsia heillä on, vaikka onkin viety hoitoon pieninä.
10-12 kk lapsi saattaa sopeutua hoitoon paremmin kuin vanhempi. Mulla on 11 kk ikäisenä vuoropäivähoidon aloittanut tyttö ja hän pärjää siellä missä kaksivuotiaat. Kaksi viikkoa oli hoidossa niin ettei osannut kävellä ja sitten oppi. Ensiaskeleet tulivat kotona ja myöhemmin käveli päikyssäkin.
Syö itse, puhuu ja olisi päiväkuiva mutta kaikki hoitajat eivät käytä tuon ikäistä vielä potalla.Eli miten se eroaa 2-3 vuotiaasta joka käyttää vaippoja ja ei syö itse eikä puhu?
Tärkeänä pidän sitä että lapsi osaa ilmaista tahtoaan ja hoitaja on kiinnostunut ottamaan selvää mitä lapsi yrittää sanoa. Silloin on valmis hoitoon.
Priorisointia ja valintoja. "Ihan ihmisiä" murhaajien ja huumediilerienkin lapsista tulee. Pakko ei ole muuta kuin kuolla. Kyse on siitä, mitä arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:23"]10-12 kk lapsi saattaa sopeutua hoitoon paremmin kuin vanhempi. Mulla on 11 kk ikäisenä vuoropäivähoidon aloittanut tyttö ja hän pärjää siellä missä kaksivuotiaat. Kaksi viikkoa oli hoidossa niin ettei osannut kävellä ja sitten oppi. Ensiaskeleet tulivat kotona ja myöhemmin käveli päikyssäkin.
Syö itse, puhuu ja olisi päiväkuiva mutta kaikki hoitajat eivät käytä tuon ikäistä vielä potalla.Eli miten se eroaa 2-3 vuotiaasta joka käyttää vaippoja ja ei syö itse eikä puhu?
Tärkeänä pidän sitä että lapsi osaa ilmaista tahtoaan ja hoitaja on kiinnostunut ottamaan selvää mitä lapsi yrittää sanoa. Silloin on valmis hoitoon.
[/quote]
En usko, että hyvä päiväkoti/pph on pienellekään vahingollinen, mutta se, että lapsi ei itke ja protestoi, ei aina tarkoita sopeutumista. Ei ainakaan hyvässä mielessä. Itse en olisi halunnut, että vauvani tai pikkutaaperoni olisivat sopeutuneet olemaan erossa minusta tai isästään joka päivä pitkän aikaa ryhmässä, vieraiden hoidossa. Vaikka päiväkoti on ollut hyvä juttu sitten yli 3-vuotiaille.
Ap on opiskelija, joten hänellä on tilaisuus järjestää päiviään lapsen tarpeiden mukaisesti ihan eri tavalla kuin 9-17 työtä tekevällä.
Jos lapsi on hoidossa 4x 6 h viikossa, josta n. 1,5 h päivässä kuluu päiväunilla, niin ei ole kovin paha.
Tosiaan monessa EU-maassa, vaikkapa Saksassa, on paljon lapsia, jotka aloittavat kokopäiväisesti päivähoidossa 6 kk iässä, ja päivä on silloin n. 10 h (yleinen toimistoaika9-17.30). Ihan normaaleja lapsia näistäkin tulee.
Kuopus meni 9,5 kk iässä, esikoinen vielä vähän aikaisemmin. Mitään ongelmaa ei ole kummallakaan ollut koskaan, päinvastoin. Olivat ensin pph:lla, sitten ryhmiksessä ja 4-5 v iästä päiväkodissa. Nyt jo reippaita koululaisia!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:57"]Ap on opiskelija, joten hänellä on tilaisuus järjestää päiviään lapsen tarpeiden mukaisesti ihan eri tavalla kuin 9-17 työtä tekevällä.
Jos lapsi on hoidossa 4x 6 h viikossa, josta n. 1,5 h päivässä kuluu päiväunilla, niin ei ole kovin paha.
Tosiaan monessa EU-maassa, vaikkapa Saksassa, on paljon lapsia, jotka aloittavat kokopäiväisesti päivähoidossa 6 kk iässä, ja päivä on silloin n. 10 h (yleinen toimistoaika9-17.30). Ihan normaaleja lapsia näistäkin tulee.
[/quote]
Saksassa äidit ovat useimmiten kotona.
Se, että lapsista tulee "ihan normaaleja", eli ei tappajia tai raiskaajia, ei kerro mitään.
[/quote]
Mikä sitten kertoo? Eiköhän suurin osa meistä vastaajistakin ole pienenä hoitoon viety.
Meillä aloitti 1v tyttö perhepäivähoitajalla :) jäi jo ensimmäisinä aamuina nauraen, lähti hoitopäivän jälkeen nauran. Hoitopaikka on kuin mummola, ihana pariskunta! Olen helpottunut ja onnellinen että saimme hoitopaikan perhepäivähoitajalta.
Suomessakin oli aikoinaan ihan vauvojen puolet, seimet, erikseen. Olin itse eskarissa 80-luvun lopulla ja muistan ne vaunurivit lasitetulla kuistilla. Meillä muilla ei ollut vauvojen puolella asiaa. Nykysysteemissä ongelma on se, että vanhempainraha loppuu kun lapsi on 10kk, mutta päivähoito suhtautuu todella nihkeästi tuon ikäisten hoitoon. Tästä saamme muuten kiittää tätä loistavaa kotihoidontukea.
Me laitettiin 10 kk ikäinen perhepäivähoitajalle. Eikä mitään ongelmia ollut hoidonaloituksessa eikä muutenkaan. Nyt hän on reipas eskarilainen. Vaihtoehdot melko vähissä, kun mies oli opiskelija ja asuntolaina piti maksaa. Minä olin ätiyslomalle jäädessä ollut vasta 1,5 vuotta työelämässä, joten ei nyt kauheesti ollut mitään säästöjäkään.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:57"]Ap on opiskelija, joten hänellä on tilaisuus järjestää päiviään lapsen tarpeiden mukaisesti ihan eri tavalla kuin 9-17 työtä tekevällä.
[/quote]
Saksassa äidit ovat useimmiten kotona.
Se, että lapsista tulee "ihan normaaleja", eli ei tappajia tai raiskaajia, ei kerro mitään.
Mitä ihmellistä siinä on? 70-luvulla puolivuotiaat meni hoitoon ja 60-luvulla jopa 3 kk vanhat menivät hoitoon, jos äiti halusi pitää työpaikkansa.
suurin osa on ihan ihmisiä.
En halua syyllistää mutta Kaikki muu on järjesteltävissä, siirrettävissä, mutta vauva-aikaa ei ikinä saa takaisin. Pankin kanssa voi sopia ja opiskelu voi hetken odottaa, mutta vain kerran voi elää nuo tärkeät kuukaudet lapsen kanssa. Mieti vielä.
Alapeukkuja niille, jotka vieny alle vuoden ikäsenä hoitoon mut sekin on sit toisaalta väärin elää sossutuilla kotona lapsen kanssa, koittakaa nyt mammat päättää!!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:06"]
Mun ystäväni Irlannissa ovat onnellisia, jos voivat olla kotona 5-6 kk. Ja työpäivät on pitkät. Ihan normaaleita ja hienoja lapsia heillä on, vaikka onkin viety hoitoon pieninä.
[/quote]
Mun ystävät oli onnelisia kun vauva oli mahassa 9kk sitten antoivat sen avoimeen adoptioon, nyt ne käy kattoon sitä silloin kun itteä huvittaa, tekee pitkää päivää töissä, iltaisin harrastelee, ihan hyvä lapsi siitäkin kasvaa, eihän tollanen hylkäämiskokemus mitään ihmisessä muuta, samallainen muksu siitä olis kasvanu joka tapauksessa, yhtä tasapainoinen kuin nytkin. Hyvä tuli!
Meidän lapset ovat menneet hoitoon 5kk ja 6kk ikäisinä. Täkäläisittäin normaalia myöhemmin koska yleensä täällä aloitetaan 3 tai 4 kk iässä. En tiedä millainen päivähoito Suomessa on, mutta täällä 0-3-vuotiaat ovat samassa ryhmässä. Isommat sitten koulussa. Jos Suomessa hoitohenkilökunnalla ei ole kokemusta vauvoista, sitten olisin itsekin huolissani.
Kaveri laittoi aikoinaan tuon ikäisenä hoitoon, koska tarvitsi rahaa autolainan maksamiseen. Kysyin että mihin tarvitsee sitä autoa ja hän vastasi että töissä käymiseen. Eli aina ne "taloudelliset syyt" eivät ole ihan niin todellisia kuin mitä annetaan ymmärtää. Paljonhan tuon ikäisiä laitetaan hoitoon eikä siinä mitään erityisen outoa ole. Tuntemani pph ihmettelee miten isoja lapset on nykyään kun tulevat hoitoon. Uransa alkuvuosina ne olivat juuri niitä noin puolivuotiaita. Ihan ihmisiä niistäkin varmaan tuli.