Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä oikeudella jotkut uskovaiset tuomitsevat meditoinnin?

Vierailija
08.09.2014 |

Meditointi on ikivanha menetelmä, joka tunnettiin Idässä (esim. Japani, Kiina) varmasti jo Mooseksen aikana. Myös muinaisissa intiaaniheimoissa mediotoitiin. 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:20"]

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia".

Jos meditointi perustuu idän uskontoihin, silloin se on harhaoppi. Meditoinnissa energiaa ja voimaa saatetaan etsiä yliluonnollisuuteen asti itsestä eikä haluta etsiä voimaa sieltä, mistä meidän tulisi hakea voimaa eli Jumalalta. On totta, että monet harhaopit ovat hyvinkin vanhoja (Harhaopeista puhutaan jo Raamatussa), mutta ei se tee niitä yhtään suositeltavammiksi.

Itse en käyttäisi sanaa "tuomita" tässä yhteydessä. Minä vain ajattelen niin, että meditointi siinä mielessä kuin se idän uskonnoissa käsitetään, ei ole tie Jeesuksen luokse. Tiedän, että on olemassa myös kristillistä meditaatiota. Kunhan pysytään siinä, mitä Raamattu opettaa, niin silloin meditointikin on ok. Voimaa ei siisä pitäisi etsiä muualta kuin Jeesukselta. Muut saavat olla eri mieltä. Tämä on minun vakaa näkemykseni.

[/quote]

Hyvä. Olet tavallinen erehtyväinen ihminen, joten vakaata näkemystäsi on arviotiava siltä pohjalta. Ja ei, "koska raamattu" -argumentti ei kerro ihmisille miksi voimaa pitäisi hakea jumalalta tai jeesukselta (kummalta??) oman sisimmän sijaan.

[/quote]

Minä todellakin olen erehtyväinen ihminen. Jokainen ihminen tekee itse arvionsa, uskooko Raamatun sanaan vai ei. Minä uskon.

Vierailija
42/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:43"]

Kumpi on parempi: rauhoittua arjen keskellä ja olla hiljaa omien ajatusten kanssa vai lähteä rymyämään baariin pakoon omia ongelmia?

[/quote]

Rauhoittuminen on hyvä asia. Suosittelen esim sunnuntaimessuja kaikille. Ne ovat hyvä paikka rauhoittua ja saada voimaa viikon varrelle.

[/quote]

Saman ajaa meditointi. Suosittelen sitä sinulle.

[/quote]

Kyllä voin joskus kokeilla kristillistä meditaatiota, jos sellainen fiilis iskee.

[/quote]

"Kristillistä meditaatiota"? Taitaa uskosi olla kovin heikko. Käytkö katsomassa vain kristillisiä elokuvia? Harrastatko vain kristillisiä harrastuksia?

[/quote]

Jumala vahvistakoon minun uskoani. Uskoni ei ole minusta itsestäni lähtöisin, vaan se on Jumalan lahja. Kiitollisuudella otan vastaan tuon Jumalan lahjan.

Elokuvia en juurikaan käy katsomassa. Harvemmin leffateattereissa tulee sellaisia elokuvia, jotka minua kiinnostaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:57"]

Koska uskon Raamatun Jumalaan ja Raamatussa on sanottu mikä on ihmiselle hyväksi ja mikä ei. Meditointi on ikivanha keino yrittää ottaa yhteyttä henkivaltoihin, joiden kanssa ei ole pelleilemistä. Jos joku haluaa meditoida niin siitä vaan, minkäs mä sille mahdan, mutta useimmilla meillä on jokin elämänkatsomus jota seuraamme, ja minun omani (Raamattu) ei kannusta meditointiin.

Paria kommenttia sivuten: Raamatussa on selkeästi sanottu miten ihminen pelastuu(ei meditoimalla). Armo on ansaitsematonta rakkautta meidän osaksemme, osoitettu Jumalalta meille. Se ei ole sama asia kuin synnin hyväksyminen ja että meillä uskovillakaan olisi mikään lupa rypeä synnissä. Kukaan ei kuitenkaan tule synnittömäksi tässä elämässä, mutta Jumala rakastaa sinua ja minua niin paljon, että haluaa armahtaa meitä kaikesta syntisyydestämme huolimatta. Ilman Jumalan armoa oltais aika lirissä, mutta kuten sanottua: armoa ei saa käyttää väärin, tyyliin "no mä varastan, koska Jumala armahtaa kuitenkin". Ei siis noin.

[/quote]Meditointi EI OLE taikauskoa, vaan kyseessä on luontoon liittyvä ilmiö. On ihan tieteellisesti tutkittu, että meditointi aktivoi ihmisen geenejä sekä vahvistaa kehon immuunipuolustusta. Meditointi laskee elimistön adrenaliinitasoa, minkä seurauksena stressi lievittyy. Myös aivojen harmaan alueen massa lisääntyy, mikä vaikuttaa positiivisesti mm. keskittymiskykyyn. Meditoinnin kautta ihmisen tietoisuus itsestään ja kehon reaktioista kasvaa. Meditointia on käytetty myös masennuksen hoitoon. 

Kukaan ei ole vielä tähän päivään mennessä joutunut "demonin" valtaan meditoinnin takia. Tuollainen on pelkkää taikauskoista hölynpölyä. 

Vierailija
44/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meditointi ole sitä, että vain rauhoitutaan, pysähdytään ja ajatellaan hissuksiin asioita. Rauhoittuminen ja hiljentyminen on sama, kuin menee pitkäkseen soffalle töistä tullessa ja sulkee silmänsä puoleksi tunniksi. Oikea meditointi on hiukkasen muuta.

Vierailija
45/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:41"]

Niinpä. Äärimmäisen harva uskovainen elää tai edes yrittää elää niin kuin opettaa tai mitä muilta vaatii. Siksi he ovatkin kätevästi kehitelleet rakennelman, jossa ihminen "pelastuu" jumalan armosta. Se ei toki estä heitä tuomitsemasta muita helvettiin tekojen perusteella.

[/quote]

Kuten jo kirjoitin, Jumala tuomitsee ihmiset. Minä en voi tuomita ketään.

[/quote]

Juurihan sinä tuolla julistit, miten meditoimalla ei pääse jeesuksen luo. Eli et suinkaan jätä tuomitsemista sille teidän jumalallenne.

[/quote]

Meditaatio siinä mielessä kuin se idän uskonnoissa käsitetään, ei ole tie Jeesuksen luo. Minä en kuitenkaan voi tuomita ketään ihmistä kadotukseen tai taivaaseen. Jumala tuomitsee, en minä. Minä en voi tietää, millaisia ratkaisuja ihminen tekee vaikkapa viimeisten elämänsä sekuntien aikana. Harhapoluilla kulkeva ihminenkin voi löytää tien Jeesuksen luokse. Tie Jeesuksen luokse on syntien tunnustaminen Jumalalle ja Jeesuksen armon vastaanottaminen. Se ei vaadi enempää.

[/quote]

Vakaa uskoni ja kaikeken elämänkokemuksen tuoma käsitykseni on, että ihmisen ei ole mitään tarvetta etsiä tietä Jeesuksen tai minkään muun jumalolennon luo, saati "etsiä pelastusta". Olet valmis kaikkeen ilman "Jeesuksen armoa". Ikivanhojen kulttuurien nimittäminen harhaoppisiksi oman uskonnollisen tunteesi mukaan on jo melko ylimielistä.

Jos koet ko. uskomusjärjestelmän itsellesi sopivaksi ja henkisen integriteettisi kannalta välttämättömäksi, niin hyvä niin. Mutta ole hyvä, älä esitä näitä harhaoppisuusteorioitasi ikään kuin ne olisivat faktoja. Kyse on sinun pääsi sisäisistä asioista. Luulen, että monikaan kanssauskovaisistasi ei halua joukkoonsa harhaoppisuusjulistajia.

Vierailija
46/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin kysyä aloittajalta, miksi hän näkee tärkeänä tuoda tämän meditaatio-asian esille esim. tällä foorumilla. Oikeastaan en halua tietää. Mutta tiedätkö itse? Jos agendanasi on ns. levittää Jumalan rakkautta ja saada ihmisiä ymmärtämään uskon tuoma rikkaus elämään, olet täysin hakoteillä. Niin kuin huomaat, levität vain aggressiota ja leimaat muutkin uskovat käsityksilläsi.

Minua masentaa tällainen "uskon levitys". Oletko kysynyt Jumalan edessä, millainen toimintasi olisi Hänelle kunniaksi? Jos ajattelet olevasi Jeesuksen seuraaja, tutki evankeliumeista, miten hän kohteli ihmisiä. Vastaan: kunnioittavasti, lämpimästi, hyväksyvästi. Olisiko meillä oppimista?

Minulle usko on tärkeä elämäni perusta. Minulle rukous voi olla sanatonta meditaatiota. Arvostan myös muissa kulttuureissa syntyneitä meditaatiotapoja.

Toivon, että ketjun aloittaja tekee jatkossa rakentavampia aloituksia.

Vierailija
47/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Wikipedian selitys meditoinnille. Kuulostaako järki-ihmisen toiminnalta?

Mietiskelyyn valmistautuminen: Mietiskelyyn riittää oikea mielentila, mutta olosuhteista voi tehdä itseään miellyttävät ja Buddhaa edustavat. Mietiskely tapahtuu rauhallisessa, miellyttävässä ja siistissä tilassa. Alttarina käytettävälle pöydälle voi asettaa Buddhan ja Bodhisattvan patsaita sekä pyhiä kirjoituksia ja uhrilahja. Asennoksi otetaan vajra-asento tai mikä tahansa mukava asento.
Valmisteleva mietiskely: Ennen mietiskelyä pohdiskellaan kärsimyksen ja onnellisuuden syitä.
Turvapaikan ottaminen: Lausutaan säkeitä, joissa turvaudutaan Buddhiin, Dharmaan ja Sanghaan.
Visualisointi: Nähdään mielessä loistava valtaistuin, jolla buddha Sakyamuni istuu vierellään muita pyhän yhteisön jäseniä. Joukkoon visualisoidaan myös omat sukulaiset, viholliset ja ystävät, sekä lopulta kaikki maailmankaikkeuden olennot. Tämän joukon loistama valo visualisoidaan puhdistamaan itsestä tahrat ja epäpuhtaudet, ja lausutaan rukouksia ja muita pyyntöjä.
Mantrojen lausuminen: Lausutaan keskittyneesti viittä mantraa, yhtä kutakin pyhän joukon jäsentä kohti, jolloin kaikki sulautuvat Buddhaan, joka myös muuttuu valoksi.

Mietiskelyn jälkeen Buddhan ja pyhän yhteisön kuvaa voi pitää mielessään loppupäivän ajan kaikissa askareissa.

Vierailija
48/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:29"]

Eiköhän ne tuomitse sen ihan sillä perusteella kun on peräisin vieraiden uskontojen parista. 

Itse en ole uskovainen enkä tuomitse meditointia. Mutta epäilen että kuten montaa muutakin asiaa, myös sitä voi käyttää väärin. Sitä voi käyttää kuten päihdettä, jota nautitaan jotta pystytään kestämään sietämättömiä oloja, joista oikeasti olisi järkevämpi pyrkiä eroon. Ei siinä paljoa eroa ole, että jos vaikka perhe- ja työtilanne on kamalaa ahdistusta, että otatko iltaisin ryyppyjä ja pääset siläl hetkeksi eroon, vai meditoitko että pääset eroon. Joka tapauksessa tämä pako todellisuudesta hidastaa todellisen ratkaisun löytämistä, eli sen että oikeasti pitäisi muuttaa jotain elämäntilanteessa.

Mutta eihän toki suurin osa meditaatiota väärin käytä, ja oikein käytettynä se on varsin ok, kuten vaikka se kaljakin ;-)

[/quote]

Vertaat meditaatiota päihteisiin? Ai voi käyttää väärin?? Kuinka pihalla oikein olet?! :D

Vierailija
49/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups. Olen 47, aloittajalla tarkoitin aikaisemman ketjun aloittajaa, joka nimenomaan tuomitsi meditaation. Sorry. Olen tämän ketjun ap:n kanssa samaa mieltä.

Vierailija
50/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:29"]

Eiköhän ne tuomitse sen ihan sillä perusteella kun on peräisin vieraiden uskontojen parista. 

Itse en ole uskovainen enkä tuomitse meditointia. Mutta epäilen että kuten montaa muutakin asiaa, myös sitä voi käyttää väärin. Sitä voi käyttää kuten päihdettä, jota nautitaan jotta pystytään kestämään sietämättömiä oloja, joista oikeasti olisi järkevämpi pyrkiä eroon. Ei siinä paljoa eroa ole, että jos vaikka perhe- ja työtilanne on kamalaa ahdistusta, että otatko iltaisin ryyppyjä ja pääset siläl hetkeksi eroon, vai meditoitko että pääset eroon. Joka tapauksessa tämä pako todellisuudesta hidastaa todellisen ratkaisun löytämistä, eli sen että oikeasti pitäisi muuttaa jotain elämäntilanteessa.

Mutta eihän toki suurin osa meditaatiota väärin käytä, ja oikein käytettynä se on varsin ok, kuten vaikka se kaljakin ;-)

[/quote]On tieteellisesti tutkittu fakta, että meditointi aktivoi ihmisen geenit ja vahvistaa immuunijärjestelmää. Lisäksi se lisää aivojen harmaan alueen massaa, mikä mm. parantaa huomiontikykyä. Puhumattakaan muista terveysvaikutuksista. En siis vertaisi meditointia kaljaan. 

[/quote]

Itseasiassa kaljan juonti ja samaan aikaan kannabiksen käyttö aktivoi paremmin ja tehokkaammin soluja ja immuunijärjestelmää toimimaan. Poistaa myös stressiä tehokkaammin, kuin klassinen musiikki. Meditoinnin voi saavuttaa helpommalla  kaljan ja kannabiksen avulla. Miksi meditoida vaikeasti???

Vierailija
51/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen ajatteleminen on uskovaisten mielestä pahasta.

Vierailija
52/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:45"]

Kaikenlainen ajatteleminen on uskovaisten mielestä pahasta.

[/quote]

Niin totta. Ja samalla ymmärrettävää. Ajatteleva ihminenhän ei ole hengellisellä doktriinilla hallittavissa. Ja kuten aina ja kaikkialla olemme nähneet hengellinen valta ihmisiin tuo mukavasti myös maallista mammonaa ja valtaa.

Vierailija
53/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon ja kirkon kautta on menneinä vuosisatoina voinut suorittaa koulutuksen länsimaissa. Koulutuksen kautta ja kirkon piirissä ovat siten suurimmat länsimaiset ajattelijat ja filosofit voineet pohtia asioita. Kristillinen kirkko nimenomaan kehottaa ihmisiä pohtimaan, käyttämään aivojaan ja kyseenalaistamaan asioita, vaikka av:n kiihkoateisteilla on tästä päinvastainen kuvitelma.

Vierailija
54/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:53"]

Uskonnon ja kirkon kautta on menneinä vuosisatoina voinut suorittaa koulutuksen länsimaissa. Koulutuksen kautta ja kirkon piirissä ovat siten suurimmat länsimaiset ajattelijat ja filosofit voineet pohtia asioita. Kristillinen kirkko nimenomaan kehottaa ihmisiä pohtimaan, käyttämään aivojaan ja kyseenalaistamaan asioita, vaikka av:n kiihkoateisteilla on tästä päinvastainen kuvitelma.

[/quote]

Ok, sittenhän Lestadiolaisten piirissä on odotettavissa pohdintaa ja kyseenalaistamista esim. ehkäisykiellosta, jonka aiheuttamista ongelmista oli juuri artikkeli HS:ssa. Ja ehkäpä voisi pohtia ja kyseenalaistaa vanhojen miespuolisten maallikkosaarnaajien johtoasemaa ko. liikkeessä.

Vierailija
55/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:20"]

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia".

Jos meditointi perustuu idän uskontoihin, silloin se on harhaoppi. Meditoinnissa energiaa ja voimaa saatetaan etsiä yliluonnollisuuteen asti itsestä eikä haluta etsiä voimaa sieltä, mistä meidän tulisi hakea voimaa eli Jumalalta. On totta, että monet harhaopit ovat hyvinkin vanhoja (Harhaopeista puhutaan jo Raamatussa), mutta ei se tee niitä yhtään suositeltavammiksi.

Itse en käyttäisi sanaa "tuomita" tässä yhteydessä. Minä vain ajattelen niin, että meditointi siinä mielessä kuin se idän uskonnoissa käsitetään, ei ole tie Jeesuksen luokse. Tiedän, että on olemassa myös kristillistä meditaatiota. Kunhan pysytään siinä, mitä Raamattu opettaa, niin silloin meditointikin on ok. Voimaa ei siisä pitäisi etsiä muualta kuin Jeesukselta. Muut saavat olla eri mieltä. Tämä on minun vakaa näkemykseni.

[/quote]

Tuomitset toisin ajattelevat harhaoppisiksi. Hienoa.

[/quote]

Minun tehtäväni ei ole tuomita ketään. Jumala hoitaa tuomitsemisen. Harhaopista voin sanoa, että se on harhaoppi. Ihmisen iankaikkisuuskohtalon jätän Jumalalle, jolle se asia kuuluukin. Jokaisella ihmisellä, joka elossa vielä on, on toivoa päästä Jeesuksen luokse taivaaseen. "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän."

[/quote]

Olisi se jumala kuule osannut järjestää iankaikkisen elämän ilman poikansa rääkkäämistä kuoliaaksi, mutta sattui nyt tykkäämään enemmän siitä rääkkäämisestä. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi?

[/quote]

Olen ajatellut tätäkin. Järkeni ei riitä käsittämään kaikkea, koska olen vain ihminen. Voin vain uskoa siihen, että Jumala on tehnyt niin kuin on hyvä.

[/quote]

Oletko koskaan miettinyt sitä, miten uskovaisuus ujutettiin sinun mieleesi loisimaan, jotta saatiin sinut hyväksymään syyttömän kuoliaaksi rääkkääminen ja ne reilut kaksi miljoonaa murhaa, jotka jumalasi teki ja teetti siinä oppikirjasi ensimmäisessä osassa? Taidettiin käyttää sitä samaa metodia, jota pedofiilit käyttävät uhrejaan groomatessaan. Mietipäs ja mene sitten kysymään papilta - vastaus tulee aivan varmasti olemaan juuri tuo kaikenkattava "et sinä tätä ymmärrä". Sitä se auktoriteettihakuisuus teettää.

Vierailija
56/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:18"]

Tuomitsevathan ateistitkin rukoilun, yleensä hyvin ivallisin äänenpainoin.

[/quote]

Turhaa paskanjauhantaa, johtunee siitä? :D

Vierailija
57/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon että uskonnot ovat ihmisten keksimiä. Ehkä vuosituhansia sitten viisaat ovat ne kehittäneet sellaiseen muotoon että vuosituhansia sitten elänyt ihminen pystyisi jotenkin käsittämään jumalan ja pyrkiä elämään siten että pääsisi lähemmäksi jumaluutta. Nykypäivänä näitä kirjoja pitäisi lukea sillä mielellä että ne on tosiaan suunnattu ihmisille joilla on ollut hyvin erilainen oppimis- ja käsityskyky kuin nykyaikaisella koulutetulla ihmisellä. Pitäisi myös ymmärtää, että ne on kirjoittanut kuitenkin ihminen, ei jumala. Kirjoittaja on ollut mies, jolla ei luultavimminkaan ole ollut nykyaikaista oikeudentajua. Kirjoituksia on myös saatettu muokata, esim. osia jätetty pois tai muokattu kääntäessä, esimerkiksi vallan- tai ahneuden vuoksi. Ahneus, vallan- ja rahanhimo ovat olleet ihmiskunnassa aina läsnä, myös uskontoja on käytetty näihin tarkoituksiin.

Itse en kuulu mihinkään uskontokuntaan, uskon että ihmisellä on halutessaan suora yhteys jumalaan tai alkulähteeseen, miksi sitä nyt kutsuisi, ilman uskonnon tai uskonnollisen kuppikunnan(seurakunnan) välikäsiä. Yhteyteen pääsee rukoilemalla tai hiljentymällä. Monille tämä voi olla vaikeaa omin päin, siksi viisaammat ovat tehneet meille valmiita rukouksia tai meditaatiotekniikoita. Meidän käsityskykymme täällä fyysisessä maailmassa on vajavainen, siksi uskonnoissa on kehittynyt käsitteellisempiä olentoja(buddhat, jumalattaret, jumalat, neterit jne.) joita voimme mielikuvissamme käyttää hyväksi vaikkapa tietynlaisen rukouksen tekniikoissa(parantamisrukoukset/meditaatiot, hyvää satoa toivovat tekniikat jne.) saadaksemme tietyn jumalallisen, hyvän energian ilmenemään.

Uskon että meidän tarkoituksemme on lähentyä jumalaa, ja ylösnousemuksen(en tarkoita että noustaan haudasta korpsena) jälkeen sulaudutaan alkulähteeseen, valoon. Tähän pääsemme emme partaisen miehen armosta vaan omalla kehityksellämme. Itse koen että haluan pyrkiä elämässäni puhtauteen jotta kehittyisin henkisesti: en valehtele, en tee väkivaltaa, en varasta, en tuomitse, en nosta itseäni jumalaksi(1. Käsky), syön ja elän ahnehtimatta ja muita eläviä olentoja riistämättä, autan muita aina kun mahdollisuus jne. Mielestäni on tärkeämpää esimerkiksi ostaa reilun kaupan tuotteita kuin noudattaa jotain kankeita kaavoja jotta näyttäisi seurakuntansa ihmisten silmissä hyväksytyltä. Mielestäni yhteyttä jumalaan ei ole se, että muun porukan kanssa perustaa oman kuppikunnan tyyliin: "näin hyviä uskovaisia me olemme, nuo muut eivät pääse taivaaseen". Myöskin hiljennyn ja rukoilen, ilman kiinnittymistä uskontoon, sekä käytän muita tekniikoita luodakseni yhteyden korkeampaan.

Itse en usko että jumala tuomitsee ketään, itse teemme valintoja joista seuraa joko hyvää tai pahaa(karma), olemme itsellemme vastuussa omista teoistamme, emme jumalalle.

Meditointi tosiaan vaikuttaa aivoihin. Tavallisessa arjessa, tunteiden, sodan, ahneuden parissa elävän ihmisen aivot ovat beta-taajuudella. Meditaatiolla aivoaaltoja voi rauhoittaa henkisemmille alpha ja theta-tasoille. Tällöin alkaa henkinen elämä. Kun aivot ovat delta-tasolla, ollaan jo täydessä yhteydessä jumalaan, raamatun kielellä ollaan Edenin puutarhassa ja paratiisissa.  

Tällainen käsityskykyni on tällä hetkellä, voipi olla että ehtii vielä muuttua tämän elämän aikana...

Vierailija
58/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:53"]

[/quote]

Ok, sittenhän Lestadiolaisten piirissä on odotettavissa pohdintaa ja kyseenalaistamista esim. ehkäisykiellosta, jonka aiheuttamista ongelmista oli juuri artikkeli HS:ssa. Ja ehkäpä voisi pohtia ja kyseenalaistaa vanhojen miespuolisten maallikkosaarnaajien johtoasemaa ko. liikkeessä.

[/quote]

Ehkäpä lestat ovat tosiaan pohtineet ja kyseenalaistaneet näitä asioita ja päätyneet tuollaisiin ratkaisuihin. Tekeekö se niistä ratkaisuista vääriä, koska ne eivät ole samoja ratkaisuja, joihin sinä olisit päätynyt?

Uskovainen ei ole sama asia kuin lestadiolainen.