Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä oikeudella jotkut uskovaiset tuomitsevat meditoinnin?

Vierailija
08.09.2014 |

Meditointi on ikivanha menetelmä, joka tunnettiin Idässä (esim. Japani, Kiina) varmasti jo Mooseksen aikana. Myös muinaisissa intiaaniheimoissa mediotoitiin. 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:20"]

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia".

Jos meditointi perustuu idän uskontoihin, silloin se on harhaoppi. Meditoinnissa energiaa ja voimaa saatetaan etsiä yliluonnollisuuteen asti itsestä eikä haluta etsiä voimaa sieltä, mistä meidän tulisi hakea voimaa eli Jumalalta. On totta, että monet harhaopit ovat hyvinkin vanhoja (Harhaopeista puhutaan jo Raamatussa), mutta ei se tee niitä yhtään suositeltavammiksi.

Itse en käyttäisi sanaa "tuomita" tässä yhteydessä. Minä vain ajattelen niin, että meditointi siinä mielessä kuin se idän uskonnoissa käsitetään, ei ole tie Jeesuksen luokse. Tiedän, että on olemassa myös kristillistä meditaatiota. Kunhan pysytään siinä, mitä Raamattu opettaa, niin silloin meditointikin on ok. Voimaa ei siisä pitäisi etsiä muualta kuin Jeesukselta. Muut saavat olla eri mieltä. Tämä on minun vakaa näkemykseni.

[/quote]

Tuomitset toisin ajattelevat harhaoppisiksi. Hienoa.

[/quote]

Minun tehtäväni ei ole tuomita ketään. Jumala hoitaa tuomitsemisen. Harhaopista voin sanoa, että se on harhaoppi. Ihmisen iankaikkisuuskohtalon jätän Jumalalle, jolle se asia kuuluukin. Jokaisella ihmisellä, joka elossa vielä on, on toivoa päästä Jeesuksen luokse taivaaseen. "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän."

[/quote]

Olisi se jumala kuule osannut järjestää iankaikkisen elämän ilman poikansa rääkkäämistä kuoliaaksi, mutta sattui nyt tykkäämään enemmän siitä rääkkäämisestä. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi?

[/quote]

Olen ajatellut tätäkin. Järkeni ei riitä käsittämään kaikkea, koska olen vain ihminen. Voin vain uskoa siihen, että Jumala on tehnyt niin kuin on hyvä.

Vierailija
22/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:25"]

Jos meditointi perustuu idän uskontoihin, silloin se on harhaoppi. Meditoinnissa energiaa ja voimaa saatetaan etsiä yliluonnollisuuteen asti itsestä eikä haluta etsiä voimaa sieltä, mistä meidän tulisi hakea voimaa eli Jumalalta. On totta, että monet harhaopit ovat hyvinkin vanhoja (Harhaopeista puhutaan jo Raamatussa), mutta ei se tee niitä yhtään suositeltavammiksi.

Itse en käyttäisi sanaa "tuomita" tässä yhteydessä. Minä vain ajattelen niin, että meditointi siinä mielessä kuin se idän uskonnoissa käsitetään, ei ole tie Jeesuksen luokse. Tiedän, että on olemassa myös kristillistä meditaatiota. Kunhan pysytään siinä, mitä Raamattu opettaa, niin silloin meditointikin on ok. Voimaa ei siisä pitäisi etsiä muualta kuin Jeesukselta. Muut saavat olla eri mieltä. Tämä on minun vakaa näkemykseni.

[/quote]

Tuomitset toisin ajattelevat harhaoppisiksi. Hienoa.

[/quote]

Minun tehtäväni ei ole tuomita ketään. Jumala hoitaa tuomitsemisen. Harhaopista voin sanoa, että se on harhaoppi. Ihmisen iankaikkisuuskohtalon jätän Jumalalle, jolle se asia kuuluukin. Jokaisella ihmisellä, joka elossa vielä on, on toivoa päästä Jeesuksen luokse taivaaseen. "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän."

[/quote]

Mutta silti tiedät, että meditointi ei ole tie sen teidän jeesuksenne luo? Se teidän jumalanneko sinulle on antanut oikeuden tuomita muut harhaoppisiksi omien käsitystesi perusteella? Mitäs jos sinunkin taivaspaikkasi on loppupeleissä tiukassa?

[/quote]

Minä uskon, että Raamattu on totta ja Jumalan sanaa. Taivaspaikkani, ei Luojalle kiitos, ole minusta itsestäni kiinni, vaan täysin Jumalan armosta.

[/quote]

Niinpä. Äärimmäisen harva uskovainen elää tai edes yrittää elää niin kuin opettaa tai mitä muilta vaatii. Siksi he ovatkin kätevästi kehitelleet rakennelman, jossa ihminen "pelastuu" jumalan armosta. Se ei toki estä heitä tuomitsemasta muita helvettiin tekojen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:29"]

Eiköhän ne tuomitse sen ihan sillä perusteella kun on peräisin vieraiden uskontojen parista. 

Itse en ole uskovainen enkä tuomitse meditointia. Mutta epäilen että kuten montaa muutakin asiaa, myös sitä voi käyttää väärin. Sitä voi käyttää kuten päihdettä, jota nautitaan jotta pystytään kestämään sietämättömiä oloja, joista oikeasti olisi järkevämpi pyrkiä eroon. Ei siinä paljoa eroa ole, että jos vaikka perhe- ja työtilanne on kamalaa ahdistusta, että otatko iltaisin ryyppyjä ja pääset siläl hetkeksi eroon, vai meditoitko että pääset eroon. Joka tapauksessa tämä pako todellisuudesta hidastaa todellisen ratkaisun löytämistä, eli sen että oikeasti pitäisi muuttaa jotain elämäntilanteessa.

Mutta eihän toki suurin osa meditaatiota väärin käytä, ja oikein käytettynä se on varsin ok, kuten vaikka se kaljakin ;-)

[/quote]On tieteellisesti tutkittu fakta, että meditointi aktivoi ihmisen geenit ja vahvistaa immuunijärjestelmää. Lisäksi se lisää aivojen harmaan alueen massaa, mikä mm. parantaa huomiontikykyä. Puhumattakaan muista terveysvaikutuksista. En siis vertaisi meditointia kaljaan. 

Vierailija
24/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on parempi: rauhoittua arjen keskellä ja olla hiljaa omien ajatusten kanssa vai lähteä rymyämään baariin pakoon omia ongelmia?

Vierailija
25/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:41"]

Niinpä. Äärimmäisen harva uskovainen elää tai edes yrittää elää niin kuin opettaa tai mitä muilta vaatii. Siksi he ovatkin kätevästi kehitelleet rakennelman, jossa ihminen "pelastuu" jumalan armosta. Se ei toki estä heitä tuomitsemasta muita helvettiin tekojen perusteella.

[/quote]

Kuten jo kirjoitin, Jumala tuomitsee ihmiset. Minä en voi tuomita ketään.

Vierailija
26/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:43"]

Kumpi on parempi: rauhoittua arjen keskellä ja olla hiljaa omien ajatusten kanssa vai lähteä rymyämään baariin pakoon omia ongelmia?

[/quote]

Rauhoittuminen on hyvä asia. Suosittelen esim sunnuntaimessuja kaikille. Ne ovat hyvä paikka rauhoittua ja saada voimaa viikon varrelle.

Vierailija
27/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:24"]No pitävätkö kaikki ateistit sitä sitten todella huippuälykkäänä toimintana? Pitikö tästä meditoinnistakin tehdä joku uskovaisvastainen aloitus?
[/quote]

Mieluummin rauhoitun oman mieleni kanssa, jäsentelen ajatukseni ja saan sisäisen rauhan yksinäni kuin luottaisin johonkin jumalaan joka pitää kaikkea pahana ja kamalana asiana ja määrää ajatusmaailmasi.

Mulle meditointi on ollut hengen pelastava opittu tapa, jonka avulla saan stressin pois nopeasti ja voin henkisesti paljon paremmin. En tarvitse siihen jumalia, vaan oman rauhan itseni kanssa riittää.

Vierailija
28/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Juurihan sinä tuolla julistit, miten meditoimalla ei pääse jeesuksen luo. Eli et suinkaan jätä tuomitsemista sille teidän jumalallenne.

Vierailija
29/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyvä. Olet tavallinen erehtyväinen ihminen, joten vakaata näkemystäsi on arviotiava siltä pohjalta. Ja ei, "koska raamattu" -argumentti ei kerro ihmisille miksi voimaa pitäisi hakea jumalalta tai jeesukselta (kummalta??) oman sisimmän sijaan.

Vierailija
30/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:44"]

[/quote]

Rauhoittuminen on hyvä asia. Suosittelen esim sunnuntaimessuja kaikille. Ne ovat hyvä paikka rauhoittua ja saada voimaa viikon varrelle.

[/quote]

Saman ajaa meditointi. Suosittelen sitä sinulle.

Vierailija
31/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen sivun hakua..

Vierailija
32/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla oikeudella kuin kuka tahansa saa tuomita mitä tahansa ja olla mitä mieltä tahansa. Uskovaisilla ( ev.lut. ) on kuule ihan samanlainen uskonnon ja mielipiteen vapaus kuin muillakin. Mua ärsyttää nämä uskovaiset tuomitsee sitä ja tätä, jutut kun oikeasti harva uskonnoton tai ateisti on edes niin paljon tekemisissä oikeiden uskovaisten kanssa, että edes tietäisi mitä mieltä ne mistäkin asiasta on ja sitäkään ei voi yleistää koska uskovatkin ovat yksilöitä. Koko ajan ääneen uskoaan julistavia uskovaisia ei Suomessa juuri näe missään ellei eksy helluntailaisten tilaisuuteen ja sitä ateisti tuskin tekee.

Vierailija
33/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:24"]No pitävätkö kaikki ateistit sitä sitten todella huippuälykkäänä toimintana? Pitikö tästä meditoinnistakin tehdä joku uskovaisvastainen aloitus? [/quote] Mieluummin rauhoitun oman mieleni kanssa, jäsentelen ajatukseni ja saan sisäisen rauhan yksinäni kuin luottaisin johonkin jumalaan joka pitää kaikkea pahana ja kamalana asiana ja määrää ajatusmaailmasi. Mulle meditointi on ollut hengen pelastava opittu tapa, jonka avulla saan stressin pois nopeasti ja voin henkisesti paljon paremmin. En tarvitse siihen jumalia, vaan oman rauhan itseni kanssa riittää.

[/quote]

Kunnioitan oikeuttasi tuohon valintaan. Minä olen tehnyt erilaisen valinnan.

Vierailija
34/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin. Ja kai te nyt tajuatte ettei Jumala mihinkään pois lähde. Uskoo tai ei.

Vierailija
35/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä voin joskus kokeilla kristillistä meditaatiota, jos sellainen fiilis iskee.

Vierailija
36/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se että ihminen rauhoittuu omaan mieleensä, ei sulje pois Jumalan olemassaoloa.
Meissä on ripaus jumaluutta.

Vierailija
37/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:45"]

[/quote]

[/quote]

Juurihan sinä tuolla julistit, miten meditoimalla ei pääse jeesuksen luo. Eli et suinkaan jätä tuomitsemista sille teidän jumalallenne.

[/quote]

Meditaatio siinä mielessä kuin se idän uskonnoissa käsitetään, ei ole tie Jeesuksen luo. Minä en kuitenkaan voi tuomita ketään ihmistä kadotukseen tai taivaaseen. Jumala tuomitsee, en minä. Minä en voi tietää, millaisia ratkaisuja ihminen tekee vaikkapa viimeisten elämänsä sekuntien aikana. Harhapoluilla kulkeva ihminenkin voi löytää tien Jeesuksen luokse. Tie Jeesuksen luokse on syntien tunnustaminen Jumalalle ja Jeesuksen armon vastaanottaminen. Se ei vaadi enempää.

Vierailija
38/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä voin joskus kokeilla kristillistä meditaatiota, jos sellainen fiilis iskee.

[/quote]

"Kristillistä meditaatiota"? Taitaa uskosi olla kovin heikko. Käytkö katsomassa vain kristillisiä elokuvia? Harrastatko vain kristillisiä harrastuksia?

Vierailija
39/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:52"]

Niin ja se että ihminen rauhoittuu omaan mieleensä, ei sulje pois Jumalan olemassaoloa. Meissä on ripaus jumaluutta.

[/quote]

Jumala on luonut meidät, mutta ilman Jumalan armoa, me olemme kadotukseen tuomittuja, täysin vailla Jumalan kirkkautta. Itsessämme meillä ei ole mitään, millä me kelpaisimme Jumalalle. Vain Jeesuksen ristinkuoleman ansiosta me voimme tulla Jumallalle kelpaaviksi.

Vierailija
40/58 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uskon Raamatun Jumalaan ja Raamatussa on sanottu mikä on ihmiselle hyväksi ja mikä ei. Meditointi on ikivanha keino yrittää ottaa yhteyttä henkivaltoihin, joiden kanssa ei ole pelleilemistä. Jos joku haluaa meditoida niin siitä vaan, minkäs mä sille mahdan, mutta useimmilla meillä on jokin elämänkatsomus jota seuraamme, ja minun omani (Raamattu) ei kannusta meditointiin.

Paria kommenttia sivuten: Raamatussa on selkeästi sanottu miten ihminen pelastuu(ei meditoimalla). Armo on ansaitsematonta rakkautta meidän osaksemme, osoitettu Jumalalta meille. Se ei ole sama asia kuin synnin hyväksyminen ja että meillä uskovillakaan olisi mikään lupa rypeä synnissä. Kukaan ei kuitenkaan tule synnittömäksi tässä elämässä, mutta Jumala rakastaa sinua ja minua niin paljon, että haluaa armahtaa meitä kaikesta syntisyydestämme huolimatta. Ilman Jumalan armoa oltais aika lirissä, mutta kuten sanottua: armoa ei saa käyttää väärin, tyyliin "no mä varastan, koska Jumala armahtaa kuitenkin". Ei siis noin.