Miksi jotkut jämähtävät tyylissään menneille vuosikymmenille?
Aina välillä näitä näkee, esim. yksi työkaverini, joka on ihan viehettävän näköinen n. 40-vuotias hoikka ja pitkähiuksinen nainen. Mutta hän pitää edelleen otsatukkaa sillä järkyttävällä ysäritötsällä, jota itsekin ylä-asteella suosisin, mutta josta on tosiaan aikaa jo 20 vuotta. Myös hänen pukeutuminen on saman tyylistä jota silloin teininä 90-luvun alussa paljon käytettiin.
No onhan esim. 80-luku ilmeisesti taas muodissa ja ainahan muotiin tulee vanhoja juttuja, mutta rajansa kaikella. Voihan sitä ihan nykyaikaiseen tyyliin yhdistellä joitakin 80- tai 90- tai minkä vuosikymmenen juttuja tahansa.
Myös niitä järkyttäviä permanentteja ja takatukkia näkee joidenkin päässä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, vaikka ne eivät tosiaankaan mitään kauneimpia hiusmalleja ole. Eikö nämä ihmiset tosiaan tajua, että edes vähän voisi aikaansa seurata ja tyyliä muuttaa vaikkei nyt mikään viimeisimmän muodin seuraaja tarvikaan olla?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:22"]
Aina välillä näitä näkee, esim. yksi työkaverini, joka on ihan viehettävän näköinen n. 40-vuotias hoikka ja pitkähiuksinen nainen. Mutta hän pitää edelleen otsatukkaa sillä järkyttävällä ysäritötsällä, jota itsekin ylä-asteella suosisin, mutta josta on tosiaan aikaa jo 20 vuotta. Myös hänen pukeutuminen on saman tyylistä jota silloin teininä 90-luvun alussa paljon käytettiin.
No onhan esim. 80-luku ilmeisesti taas muodissa ja ainahan muotiin tulee vanhoja juttuja, mutta rajansa kaikella. Voihan sitä ihan nykyaikaiseen tyyliin yhdistellä joitakin 80- tai 90- tai minkä vuosikymmenen juttuja tahansa.
Myös niitä järkyttäviä permanentteja ja takatukkia näkee joidenkin päässä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, vaikka ne eivät tosiaankaan mitään kauneimpia hiusmalleja ole. Eikö nämä ihmiset tosiaan tajua, että edes vähän voisi aikaansa seurata ja tyyliä muuttaa vaikkei nyt mikään viimeisimmän muodin seuraaja tarvikaan olla?
[/quote]
Jospa he ihan vain tykkäävät omasta tyylistään? Ei todellakaan tarvitse seurata aikaansa eikä muuttaa tyyliään, jos on omaan tyyliinsä tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:22"]
[/quote]
Mulla ei ole tähän oikeastaan muuta sanomista kuin että HANKI OMA ELÄMÄ.
Olen tullut siihen tulokseen, että nämä "jämähtäneet" ovat usein jääneet juuri sellaiselle vuosikymmenelle, jolla ovat tainneet olla kaikkein onnellisimpia ja/tai nuoria. Anoppi esimerkiksi on käyttänyt koko sen ajan, jonka olen hänet tuntenut (yli 20v) 70-luvun kiilakorkokenkiä. Joo, ne ovat aina välillä muotia ja sitten taas eivät, mutta anoppi vain on kiilakorkosandaaleilleen uskollinen :)
Itse kun joskus katselen esim. Frendejä, huomaan ajattelevani, että kyllä tolla Rachelilla tai Monicalla vaan onkin ihanat vaatteet ja kampaukset, kunnes muistan, että ne olivatkin muotia sillon 90-luvulla, kun itse olin nuori. Eli jämähtäminen uhkaisi ehkä siis myös mua, ellen tiedostaisi sitä "vaaraa" ja tietoisesti ostaisi muodikkaampia vaatteita.
mä taas en ymmärrä noita muodinperässä juoksijoita. eikö heillä ole mitään omia mielipiteitä tai mieltymyksiä? lehdestä katsotaan mikä on muodissa, ja sitten kopioidaan tyyli. he eivät mun mielestä ole tyylikkäitä, koska heiltä puuttu se oma tyyli.
Yleensä se jämähtäminen tapahtuu siksi, koska silloin oli iässä, jolloin muotia tuli seurattua. Sen jälkeen elämään tuli muita asioita ja se muodin seuraaminen jäi. Sitä vain automaattisesti stailaa itsensä samanlaiseksi kuin silloin, kun ei nykyään enää hirveästi kiinnitä huomiota siihen, mikä nyt on muotia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:30"]
mä taas en ymmärrä noita muodinperässä juoksijoita. eikö heillä ole mitään omia mielipiteitä tai mieltymyksiä? lehdestä katsotaan mikä on muodissa, ja sitten kopioidaan tyyli. he eivät mun mielestä ole tyylikkäitä, koska heiltä puuttu se oma tyyli.
[/quote]
Niinpä. Eikä edes osata nähdä, ettei tämänhetkinen muoti sovi minun vartalotyypilleni, pikemminkin päivastoin. Mutta pakko koska se on muotia. Hyvä esimerkki ballerinat persjalkaisella suomalaisella.
Tyylikkäimmät naiset ovat sellaisia, jotka nimenomaan ovat löytäneet oman perustyylinsä. Sitä voi sitten maustaa joillakinuusilla jutuilla, mutta peruslinja on ja pysyy.
Hyvä kysymys. Tämän päivän parikymppiset käyttävät pillifarkkuja ja leggingsejä varmasti vielä nelikymppisenä, samalla tavalla kuin '80-'90-vaihteessa parikymppiset käyttävät yhä niitä isi/äitifarkkuja.
http://2.bp.blogspot.com/_4vEHo_Cg93g/Soz1Tj9xaVI/AAAAAAAAANo/1OSrPT3_rmo/s1600-h/Mom+Jeans.jpg
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:57"]
Hyvä kysymys. Tämän päivän parikymppiset käyttävät pillifarkkuja ja leggingsejä varmasti vielä nelikymppisenä, samalla tavalla kuin '80-'90-vaihteessa parikymppiset käyttävät yhä niitä isi/äitifarkkuja. http://2.bp.blogspot.com/_4vEHo_Cg93g/Soz1Tj9xaVI/AAAAAAAAANo/1OSrPT3_rmo/s1600-h/Mom+Jeans.jpg
[/quote]
No hyi! Käytin kyllä -80 ja -90 -luvuillakin pillifarkkuja, tuollaisia en edes omistanut. T. -74 syntynyt
Kasarityyli ei ole nyt muotia vaan ysäri,
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:21"]
Olen tullut siihen tulokseen, että nämä "jämähtäneet" ovat usein jääneet juuri sellaiselle vuosikymmenelle, jolla ovat tainneet olla kaikkein onnellisimpia ja/tai nuoria. Anoppi esimerkiksi on käyttänyt koko sen ajan, jonka olen hänet tuntenut (yli 20v) 70-luvun kiilakorkokenkiä. Joo, ne ovat aina välillä muotia ja sitten taas eivät, mutta anoppi vain on kiilakorkosandaaleilleen uskollinen :)
Itse kun joskus katselen esim. Frendejä, huomaan ajattelevani, että kyllä tolla Rachelilla tai Monicalla vaan onkin ihanat vaatteet ja kampaukset, kunnes muistan, että ne olivatkin muotia sillon 90-luvulla, kun itse olin nuori. Eli jämähtäminen uhkaisi ehkä siis myös mua, ellen tiedostaisi sitä "vaaraa" ja tietoisesti ostaisi muodikkaampia vaatteita.
[/quote]
Minä olen ollut oikein onnellinen kaikilla vuosikymmenillä. Olen pienestä pitäen tykännyt isoista kiharakampauksista, jotka ovat jossain muodossa olleet muodissa jokaisella elämälläni vuosikymmenellä ja suunnilleen jokaisella siitä taaksepäin muutaman tuhatta vuotta, joten mitään kyökkipsykologiaa ei tästä voi sommitella. :)
Nro 11
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:57"]
Hyvä kysymys. Tämän päivän parikymppiset käyttävät pillifarkkuja ja leggingsejä varmasti vielä nelikymppisenä, samalla tavalla kuin '80-'90-vaihteessa parikymppiset käyttävät yhä niitä isi/äitifarkkuja. http://2.bp.blogspot.com/_4vEHo_Cg93g/Soz1Tj9xaVI/AAAAAAAAANo/1OSrPT3_rmo/s1600-h/Mom+Jeans.jpg
[/quote]
No hyi! Käytin kyllä -80 ja -90 -luvuillakin pillifarkkuja, tuollaisia en edes omistanut. T. -74 syntynyt
[/quote]
Tosi hienoja pöksyjä! Ostaisin heti jos jostain sopivan kokoiset löytäisin. Tän kesän lempparivaate oli äidin vanhat farkkushortsit ysäriltä. -84 syntynyt
Tätä ketjua kun lukee niin eipä ole yllätys suomalaisnaisten "tyylikkyys". Ei kaikkia muotijuttuja tarvitsekaan kopioida orjallisesti, mutta kyllä sitä tyyliä voisi välillä päivittää. Antaapa tulla niitä alapeukkuja.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:18"]
Tätä ketjua kun lukee niin eipä ole yllätys suomalaisnaisten "tyylikkyys". Ei kaikkia muotijuttuja tarvitsekaan kopioida orjallisesti, mutta kyllä sitä tyyliä voisi välillä päivittää. Antaapa tulla niitä alapeukkuja.
[/quote]
Mitä sinä siis tämän hetken muodista suosittelisit ja mikä riittää esimerkiksi vuoden 2000 tyylin päivitykseen nykyaikaan? Ihan konkreettisesti ja omin sanoin.
Miten sinä muuten erotat toisistaan esimerkiksi ihmisen, joka tykästyi 80-luvulla lyhyisiin sivuhiuksiin tai 90-luvulla flanellipaitoihin tai pilottitakkeihin ja on käyttänyt niitä siitä lähtien, ja sellaisen, joka on keksinyt nuo viime viikolla? Eräs stylisti hehkutti äskettäin ruskeaa ja nudea huulipunaa rajauksineen ja takuulla tuolla jo kävelee muutama ruskeahuuli parikymppinen tosi muodikkaana tietämättä mitään siitä, että oli se muodissa jo 90-luvulla ja olipa muuten 60-luvullakin.
Ja kerro vielä sekin, minkä näköisenä sinä kuljet vaikka perjantai-illan viihteelle. Voidaan sitten katsoa, mikä on in, mikä on out ja mitä sinun ei ikinä olisi pitänyt tulla edes ajatelleeksi. Ja jos jokin on tyylikästä, voidaan keskustella siitä, miksi, kenen mielestä ja eritoten kuka on tässä auktoriteetti. :D
Mä olen jämähtäny bootcut farkkuihin, käytän niitä oli ne muotia tai ei!
Sanokaa nyt mulle tyhmälle,n miksi jonkun vuosikymmenen tyyli muuttuu kauheaksi seuraavilla vuosikymmenillä.Onhan se silloinkin ollut kaunista ja viehättävää,miksi se on nyt kamalaa.Ja kahden vuosikymmenen päästä nykyinen tyyli on ihan kamalaa.Katselin nyt juuri 70-luvun koulukuvaani,mietin mikä oli erilaista.Hiukset oli tyylikkäämpiä,oli kampauksia,farkut oli istuvia,ei ollut riepumaisia vaatteita,ja silloin mi8nä kaihosin vuosikymmeniä,jolloin jo aikuiset serkkuni olivat nuoria,60-ja 50-lukua.En tiedä miksi? Ihailin vaan suuresti upeita tupeerattuja nutturoita,piikkikorkokenkiä ja hansikkaita jotka olivat muodissa kun olin pieni tyttö.Niistä on palannut vaan piikkikorkokengät.
En tiiä tuliko oikea osoite mut tuollaisiakin näki paljon. Itse olen syntynyt -79 ja minun nuoruudessakin tupeerattiin otsatukkaa takapuolelta ja edestä aika sileeksi. Monesti otsahiukset meni sitten vähän toiselle puolelle :)
Nykymuoti on tosiaan ihan kamalaa, mutta on niissä vanhoissakin vuosikymmenissä joitakin juttuja jotka olisi ihan hyvä jättää vaan naurunaiheeksi vanhoihin valokuviin. Esim. juurikin ne kauheat otsatukkatötteröt, permanentit, takatukat, olkatoppaukset, farkkujen korkeat vyötäröt jne.