Englannin yo kuuntelu syksy 2014
Aivan älyttömän vaikea!!! Muilla samoja fiiliksiä? Alun aksentti oli älyttömän vaikea, koska se mongersi ja puhui epäselvästi. Kertoimet olivat hölmöt ja kylmät. Vastausvaihtoehdot olivat lähes jokaisessa kohdassa ympäripyöreitä enkä oikein tiennyt mitä laittaa.
Kommentit (421)
Joo, alustavat 70/90. Ei ole koskaan ennen mennyt mikään kuuntelu näin huonosti. Yleensä 80-87.5p. Asiaa paransi se, että meidän koulussa ei ollut edes kuulokkeita käytössä. Maikka sano et koulun parhaat kuunteluista oli n. 80, kun kaikkina muina vuosina aina joku on saanut täydet.
Alustavista 72,5... Mulla ei ole koskaan mennyt näin huonosti, melkoinen pettymys kun ällää alunperin tavoittelin... Tietysti mahiksia vielä on, pitää vaan tsempata kirjallisessa osiossa. Aika paskamainen kuuntelu, ei enää testata kielitaitoja vaan jotain ihan muuta.
Joopa joo tuli 50/90 ... Jokasesta lukio aikana tehdystä kuuntelusta tullut 65-80/99.
Keväällä uudestaan :)
Alustavat pisteet 58/90. Kertaakaan lukioaikana en oo saanut alle 80 pistettä. :) Palataan asiaan keväällä....
Odottakaa vaan kevääseen niin kaikki puhuvat silloin, kuinka kamalan vaikea se englannin koe oli. Vuosi sitten, kun itse kirjoitin, kohuttiin kamalasti, miten kyseinen koe oli aivan liian vaikea eikä vastannut normaalia tasoa. Koe on siis aina vaikea. Sen ei pitäisi olla yllätys.
Älkää kuitenkaan huoliko. Omasta mielestäni vedin täysin penkin alle oman kuunteluni, mutta sain lopulta L:n ja nyt olen yliopistossa kyseistä kieltä opiskelemmassa. : ) Kaikki kääntyy hyvin. Ja jos lopullinen arvosana ei miellytä, maailma ei siihen kaadu, sillä olemassa on tärkeämpiäkin asioita kuin koearvosanat.
Sain kuuntelusta 25/90... tänään tuli tulokset ja läpi meni! Olen niin onnellinen :)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:31"]Eikö ihmiset vaan osaa englantia, kun kaikki valittaa, että oli vaikea :D itsestä ainakin tuntui aika helpolta, kyllä yli 80 pistettä pitäis tulla itselle ainakin :) harjoittelisitte niitä kieliä niin voisitte saada hyviä tuloksiakin.
[/quote]
missä välissä sairauden tunteminen on kuulunut "englannin osaamiseen" huOH
[/quote] No se nyt on ihan yleistietoutta :) tottakai kokeessa testataan samalla miten oppilas osaa hyödyntää englannin kielen taitojaan arkielämässä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:31"]Eikö ihmiset vaan osaa englantia, kun kaikki valittaa, että oli vaikea :D itsestä ainakin tuntui aika helpolta, kyllä yli 80 pistettä pitäis tulla itselle ainakin :) harjoittelisitte niitä kieliä niin voisitte saada hyviä tuloksiakin.
[/quote]
Kuuntelu ei merkkaa kaikkea. Voipi olla, että se L oppilas sai nyt 65p. Ja sinä taas voit saada B:n.
[/quote] Syvästi epäilen, että B tulisi, L on ainoa tavoitteeni ja helpoilta nuo aiemmatkin yo-kokeet on tuntunu, kun niitä kirjallisia osioita olen tehnyt. Kyllä L:n oppilaan tarvitsee hyvin osata sekä kuuntelu että kirjallinen osa.
Omasta mielestä kuuntelu ei hirveän vaikea ollut. Avoista täydet pisteet, monivalinnoissa 3 väärin, eli pisteitä pitäisi tulla 82.5. Ainoa epäselvä kohta oli siinä 3 osassa jossa väitettiin, että dengue- kuume aiheuttaa vuodessa satoja miljoonia kuolemia, vaikka siinä selvästi puhttiin silloin malariasta.
Malarian kuolemista puhuttiin, mutta myöhemmin jotenkin vertailtiin denguekuumeeseen. Se piti tosi tarkkaan kuunnella, että tajusi. Ja ei ollut pahin tauti, vaan pahin moskiittojen levittämä tauti (tästäkin saattoi päätyä siihen, että on samaa suuruusluokkaa malariakuolemien kanssa). Terveisin nimimerkki täydet pisteet hyttysosiosta.
Itse pidän ainoan epäreiluna sitä hyttyskysymystä, missä oikea vastaus oli se malariaan sairastuneiden määrä (200-300 miljoonaa vai mikä se olikaan)! Koska mielestäni siihen ei sopinut mikään varauksista. Muuten koe oli ihan normi yo-kuuntelu, aihepiirit yhtä vaikeita kuin aina ennenkin :)
Itsekkin ihmettelen monen kohdan kompakysymyksiä. Esimerkiksi ensimmäinen kohta koko kuuntelussa niin asiaahan ei tuotu missään vaiheessa esille vaan joutui hyvin pitkäli arvaamaan vaihtoehdon tietäen jotain roger federeristä. Myös tuo malaria lukumäärä tehtävä ei millään tasolla voi olla oikea vaihtoehto. Ei vaan millään... Onneksi omien muisteloiden perusteella 77,5 pointsii nii E ihan hyvä mahdollisuus. Grammar rules kätösee! Tsemppiä muille myös kirjalliseen
Milloin kysymykset julkaistaan nettiin? Tuntui siltä, että ihan penkin alle meni, mutta olisi kiva varmistua asiasta...
Kuulokkeet lakkasivat toimimasta kesken ykkösosion toiston, ja häätääntyihän siinä. Ei stereoista toistettu yo-kuultu luokassa jossa on huono akustiikka, ole kuuloketoistoon verrattuna yhtään sama asia...
Koulun piikkiin meni, mutta eipä tuosta varmaankaan mitään korvausta saa...
Onko tulokset ja yo-vihko jo julkaistu netissä?
Mulla taas kävi just toisin, mitä monella muulla tuntuu käyneen. Alustavat on 72,5, enkä ole koskaan näin hyviä pisteitä saanut. Olen aina ollut surkea enkussa, kuunteluistakin maksimissaan tullut sitä 60 pistettä ja tavoitteena on päästä läpi, haaveissa B. Olen kyllä ihmeissäni, sillä tuntui älyttömän vaikealta noi monivalintakohdat + mummo avoista. Ilmeisesti kuitenkin tuuri oli hyvä ja sain arvailemalla paljon oikein. :D
Tosi hyvin meni toi englannin kuuntelu. Sain jopa 8 pistettä. Jihuuu!!! Kiitos ytl, että must ei tuu ylioppilast!!!!
Mä sain 65pistettä, koskaan ei oo menny noin huonosti
Tässä keskusteluketjussa sivulla 11 on koottuna kaikkien monivalintojen vastaukset, 1-26.