Lapset tehty 110% varmuudella. Pitääkö kärsiä vielä kuukautisista?
Meillä on kolme esiteini-ikäistä lasta. Enempää ei haluta. Haluaisin eroon kuukautisista. Ne kestävät viikon. Varsinaisia kipuja ei ole, mutta ne estävät silti tekemästä monia asioita. Kuukuppi ei vuoden yrittämisen jälkeen vain onnistunut, anatomisesti olen vääränlainen. Hormonaalisia ratkaisuja en halua. Ehkäisy on hoidettu kondomilla.
Olen 35-vuotias. Pitääkö tässä kärsiä kuukautisista vielä 10-20 vuotta turhaan vai onko mitään vaihtoehtoja? Saisiko ne vaan jotenkin loppumaan?
Kommentit (31)
Mä olen miettinyt samaa. Lopettaako kohdunpoisto kuukautiset ja tuleeko sen jälkeen vaihdevuodet? Hormonikierukka ei vähentänyt mun kuukautisia. Mun mielestä olisi ihanaa olla ilman kuukautisia. Nyt syön putkeen 2-5 laattaa e-pillereitä ettei tarvitse kärsiä niin usein.
Mä olen miettinyt samaa. Lopettaako kohdunpoisto kuukautiset ja tuleeko sen jälkeen vaihdevuodet? Hormonikierukka ei vähentänyt mun kuukautisia. Mun mielestä olisi ihanaa olla ilman kuukautisia. Nyt syön putkeen 2-5 laattaa e-pillereitä ettei tarvitse kärsiä niin usein.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Kuukautisten aikana en voi mennä uimaan (koska kuukuppi ja tamponi ei sovi), seksiä ei ole viikkoon, kova liikuntarasitus lisää vuotoa niin, ettei voi esimerkiksi lähteä vaeltamaan tai pitkille pyörälenkeille silloin. Blaah.
ap
Kohdunpoistoa eli suurta leikkausta ei tehdä vain siksi ettet "halua" kuukautisia. Ainoa vaihtoehto on siis joko elää asian kanssa tai ottaa hormonikierukka, joka yleensä vähentää vuotoja tai jopa lopettaa ne kokonaan. Suosittelen kokeilemaan eri mallista kuukuppiakin, josko sen käyttö onnistuisi kuitenkin.
Mun mielestä vaihdevuodet ei ala ellei poisteta myös munasarjoja. Menisin heti poistattamaan kohdun yksityiselle, kun olis rahat siihen. t: 45v
[/quote]
Kohdunpoisto ei lopeta kuukautisia
Tähänkin vaivaan löytyy hyviä homeopaattisia valmisteita, jotka auttavat ilman sivuvaikutuksia.
Homeopaatinen gynekologi osaisi varmasti auttaa.
Minusta nykyään poistetaan vain kohtu, ei munasarjoja, joten elimistön oma hormonitoiminta säilyy ennallaan.
Olen itse syönyt vuosikausia pillereitä putkeen niin, ettei menkoista tarvitse kärsiä. Kun silloin tällöin on ollut pari luomukiertoa, olen ollut ihan järkyttynyt. Elämä luomukierrossa on jotain ihan järkyttävää, koko oma keho tuntuu olevan pelkkää hormonitehdasta, valkovuotoa, veristä vuotoa, oviskipuja, menkkakipuja, finnejä, mielialanvaihteluita jne. Ei kiitos. Elämä on niin paljon parempaa kun saa keskittyä kaikkeen muuhun paitsi kuukautiskiertoon.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:30"]
Minusta nykyään poistetaan vain kohtu, ei munasarjoja, joten elimistön oma hormonitoiminta säilyy ennallaan.
Olen itse syönyt vuosikausia pillereitä putkeen niin, ettei menkoista tarvitse kärsiä. Kun silloin tällöin on ollut pari luomukiertoa, olen ollut ihan järkyttynyt. Elämä luomukierrossa on jotain ihan järkyttävää, koko oma keho tuntuu olevan pelkkää hormonitehdasta, valkovuotoa, veristä vuotoa, oviskipuja, menkkakipuja, finnejä, mielialanvaihteluita jne. Ei kiitos. Elämä on niin paljon parempaa kun saa keskittyä kaikkeen muuhun paitsi kuukautiskiertoon.
[/quote]
Mitä pillereitä olet syönyt putkeen? Alkoi heti kiinnostamaan. Itse syön Yaz-pillereitä putkeen, mutta jos syön pidempään, tulee välivuotoa. Joskus jo kolmannen laatan aikana.
Minä syön minipillereitä eikä ole kuukautisia..
Kohdunpoistoa ei mun käsityksen mukaan tehdä tällaisista syistä, eli omasta halusta ilman mitään terveydellisiä syitä. Kohdunlaskeumaa ei ole. Eipä kai ole muita vaihtoehtoja kuin hormonivalmisteet. En ole koskaan käyttänyt mitään hormoneja ja sekä mies että minä vierastamme koko ajatusta.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:30"]
[/quote]
Mitä pillereitä olet syönyt putkeen? Alkoi heti kiinnostamaan. Itse syön Yaz-pillereitä putkeen, mutta jos syön pidempään, tulee välivuotoa. Joskus jo kolmannen laatan aikana.
[/quote]
syön diane nova-pillereitä, eikä välivuotoja tule. Muilla pillerimerkeillä minullekin on tullut välivuotoja vaikka en olisi pitänyt taukoa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:25"]
[/quote]
Sitä on sitten nukuttu terveystiedon ja biologian tunneilla?
Semmosta se on, kun naisen kroppa on suunniteltu olemaan raskaana tai imettämään koko hedelmällinen ikä... Ite oon miettinyt samoja asioita, ja kai se vaan on niitä keinotekoisia hormoneita otetettava.
Mistähän seiska kuvitteli kuukautisten tulevan?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:48"]
Semmosta se on, kun naisen kroppa on suunniteltu olemaan raskaana tai imettämään koko hedelmällinen ikä... Ite oon miettinyt samoja asioita, ja kai se vaan on niitä keinotekoisia hormoneita otetettava.
[/quote]
Niinpä. Tuntuu vain niin typerältä kärsiä näistä, kun kuopus on saatu jo 24-vuotiaana..
ap
Minulta poistettiin kohtu myoomien takia 44-vuotiaana. Munasarjat jätettiin, koska niissä ei ollut mitän vikaa. Kuukautiset loppuivat poiston jälkeen. Outoa, että joku voi väittää muuta! Se vuotohan tulee juuri kohdusta ja jos se on poistettu, niin vuoto on tietysti mahdoton. Oli todellinen helpotus, kun ei tarvinnut enää kärsiä runsaista vuodoista. Vaihdevuodet tulivat aikanaan päälle viisikymppisenä. Pahimpaan vaiheeseen suostuin käyttämään estrogeenigeeliä, mutta alle neljään vuoteen se jäi, kun tunsin etten enää tarvitse lääkitystä, vaikka lääkäri ei päätöksestäni tykännyt, vaan "peloteli" kuivilla limakalvoilla ym. Väärässä oli!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 10:25"]
[/quote]
[/quote]
Taisit sekoittaa sterilisaation ja kohdunpoiston? :)
Miten niin kohdunpoisto ei lopeta menkkoja? ? ?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:38"]
Mitä jos nyt kuitenkin kokeilisit hormonaalista ehkäisyä, jos noin kärsit? Mistä tiedät, ettei sovi sinulle, jos et ole kokeillut? Senhän voi vaihtaa tai jättää pois, kohdunpoisto on lopullinen. Siksi kokeilisin ensin vaikka kierukkaa.
[/quote]
En sanonut, ettei sovi, vaan että ajatus hormonaalisesta hoidosta on jollain tavalla epämiellyttävä. En ole koskaan syönyt e-pillereitä. En ole keksinyt mitään muita vaihtoehtoja kuin e-pillerit tai kohdunpoisto, on kai sitten kokeiltava niitä pillereitä. Pelkään, että ne vaikuttavat minuun jotenkin, mielialoihin, halukkuuteen tai muuten vain.
ap
[/quote]
Hei, sitten jos ne eivät sovi, niin lopetat ne vaikka samana päivänä. :) Pillereiden paras puoli on se, että silloin saa itse päättää kaikesta; milloin on menkat tai onko ollenkaan, syökö pillereitä vaiko eikö.
Minulla ei ole ollut mitään haluttomuutta tai ongelmia, vaan päin vastoin elämä on aivan huomattavan paljon parempaa pillereillä. PMS ja siihen liittynyt itkuherkkyys ja turvotus, päänsärky ja mielialanvaihtelut ovat poissa, ja olo on psyykkisesti ja fyysisesti hyvä kuukautiskierron vaiheesta riippumatta. Veriarvot ovat hyvät, kuukautiskierron mukana rytmittyneet selkäsäryt ovat poissa, iho on hyvä ja elämä on spontaania. Kaikkea voi suunnitella tietäen, ettei menkat yllätä. Tietenkin, jos tämän kaiken helpon elämän ja menkattomuuden saisi ilman pillereitä jotenkin, niin valitsisin sen vaihtoehdon jossa ei tarvitse käyttää hormoneja, mut kun sitä ei ole tarjolla niin tähänkin olen tyytyväinen. :)