Onko sinulla yhteiskuntaluokkasi mukainen maku?
Kommentit (30)
Ohhoh, korkeakulttuuri-ihminen:) Ok, rakastan impressionisteja, luen ja matkustan paljon mutta paljon jää kokemattakin.
Kuvittelin testin vähän toisenlaiseksi - olen suomenruotsalaista keskiluokkaista elämää viettävä mutta todellisuudessa mulle kelpaa henkkamaukka ja jopa markettivaatteet... merkkituotteita inhoan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:04"]
Ei ole.
Olen korkeakulttuurifriikki ja köyhä luuseri.
[/quote]
Niin minäkin. Olen ähihoitaja, AV:n alinta kastia siis, ja nautin oopperasta ja Dostojevskista.
HS:n testin kysymykset olivat tosiaan johdattelevia.
[/quote]
Siis lähihoitaja. Aina välillä kyllä ähisen..
[/quote]
Meitä on siis paljon! Mäkin olen pienituloinen, asun betonilähiössä, huonekalut lastulevyä, autoa ei ole, ei merkkivaatteita eikä -laukkuja. No, koulutusta on mutta palkka siis kehno. Ja rakastan yli kaiken oopperaa. Jos voisin, istuisi oopperassa joka ilta ja katsoisin kesäisin Savonlinnassa kaikki näytännöt ja kävisin kaikki muutkin oopperafestivaalit. Se ei ole taloudellisesti mahdollista, mutta kotonani soivat oopperalevyt koko ajan.
Kirjojakin rakastan ja panen niihin jokaisen yli jäävän euroni, lisää haen kirjastosta. Testissä tarjottiin lempikirjailijaksi Dostojevskiä... rakastan todellakin venäläisiä klassikoita, mutta eniten pidän Tolstoista, Tshehovista ja Turgenevista. Nykyvenäläisistä myös. Ja anglosaksisesta ja saksalaisesta ja ranskalaisesta kirjallisuudesta, ja tietenkin kotimaisesta.
Niin että eivät nämä asiat niin yksioikoisia ole!
Ei taida olla. :D Testi antoi vastauksen, että olen aktiivinen korkeakulttuurin harrastaja.
Olen pitkäaikaistyötön ja toistaiseksi vailla ammattitutkintoa – alinta pohjasakkaa siis. Harrastan kielten opiskelua, kuuntelen mm. jazzia, matkustan aina kaupunkikohteisiin, en juo alkoholia, liikun kymmenen tuntia viikossa, en syö eineksiä, arvostan minimalismia, pyrin pukeutumaan tilanteen mukaisesti enkä ole koskaan käynyt Ikeassa. Käyn katsomassa tanssiesityksiä, vierailen usein museoissa ja taidenäyttelyissä ja minulla on jopa lempitaiteilija. Kun luen, luen mielelläni tietokirjallisuutta. Filosofia, taidehistoria ja luonnontieteet kiinnostaa. Pidän matematiikasta, yritän oppia joka päivä jotain uutta. En lue mielelläni Ilta-Sanomia tai Seiskaa, vaan mielummin tyydytän uutisjanoni vaikkapa BBC:n sivuilla. En siedä aivot narikkaan –ohjelmia, Salkkarit ja urheilun katsominen TV:stä on jotain ihan kamalaa. En kyllä paljoa edes katso televisiota – joskus harvoin dokumentteja. Lempiohjaaja ei suinkaan ole Almódovar, vaikka minulla onkin hyllyssä melkein koko tuotanto, vaan David Lynch. Rakastan surrealismia kaikissa taiteenlajeissa.
Mihin voinkaan valjastaa tämän kaiken vallan? :D
Olen tavanomainen kansankulttuuri-ihminen enkä välitä kuulemma korkeakulttuurista.
No joo, kysymyksillä kai saatiin, mitä haettiinkin. Musamaku menee metalli-jazz-dance-klassinen-linjalla, vastasin että menen mielummin Tuskaan kuin Oopperajuhlille, mutta viimeisin Tuska-reissu on 7 vuoden takainen ja sitten taas katsoin Carmenin vajaa vuosi sitten...;) Että näin. Kirjakysymys oli sikäli vaikea, koska listalla ei ollut Utriota tai muita suosikkejani, luen pääasiallisesti tietokirjallisuutta...
t. kouluttamaton juntti kera "Kiitos"-paidan (ei oikeasti, mutta kuvituskuvassa) :D
En ole ajatellut että yhteiskuntaluokkani olisikaan riippumaton maustani, joten saamani arvio tuossa testissä ei yllättänyt minua vähääkään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:59"]
Jälkimmäisestä hs:n kirjoituksesta lainattua:
"Tutkimus osoitti, että suomalaiset tekevät selvän eron korkeakulttuurin ja populaarikulttuurin välillä ja osaavat sanoa, mitä pidetään meillä hienona makuna ja mitä rahvaanomaisena.
Suomalaisten maku ja elämäntyyli myös vaihtelevat selvästi sen mukaan, mikä on ihmisen sosiaalinen asema. Eniten makuun vaikutti se, miten korkeasti koulutettu ihminen on. Toinen vaikuttava tekijä oli ikä."
Näin viittauksena wt-keskusteluihin, joissa on kyseenalaistettu kokonaan wt-ilmiön olomassaolo.
[/quote]
Lue tarkemmin. Käytetäänkö artikkelissa kertaakaan white trash -termiä? Ei käytetä, koska artikkeli on kirjoitettu asialliseen sävyyn. Suomalaiset köyhät/kouluttamattomat/ei-virallista-hyvää-makua-edustavat ihmiset eivät ole mitään white trashia, ja kyseisen termin käyttö osoittaa ihan todella huonoa makua sinällään.
[/quote]Av ja HS ovat samaa konsernia, ja kuten ennenkin on nähty, täältä paskatoimittajat hakevat aiheet juttuihinsa.Jos avoimen rasistinen ja loukkaava wt- tai valkoroska-termi ei olisi Sanomien hyväksymä, ei siitä täälläkään saisi hokea. Esim. maininnat mustasta roskaväestä poistuvat nopeasti...
[/quote]
No tuossa jutussahan käsiteltiin hiljattain tehtyä tutkimusta, joka pohjaa ainakin osittain Bourdieun teorioihin mausta ja yhteiskuntaluokista. Niitä ei ole keksitty AV:lla eikä HS:ssa. Jutussa ei edelleenkään käytetä wt-termiä.
Hieman menee salaliitto-osastolle tuo väite että HS olisi virallisesti hyväksynyt roskaväestä puhumisen. Jos he poistaisivat kaiken pöljäilyn täältä, niin eivät ehtisi muuta tekemäänskään. Eivätkä saman konsernin mediat läheskään aina tue toisiaan.
Testitulos sanoo, että olen sivistynyt ja edustan modernia hyvää makua.
Todellisuus: Paskaduunia paiskova duunari, joka on neljännen polven rutiköyhyydestä. En itse yllä edes alempaan keskiluokkaan ja innostus ja estetiikantaju on viktoriaaniseen sisustukseen nojaava. Kattokruunut, jalopuiset kalusteet ja antiikki kiksien kohteena ja olen antiikkiharrastuksen vuoksi opetellut entisöimään, mutten ole saanut alalta töitä, vielä.
Olen aktiivinen korkeakulttuurin harrastaja testin mukaan, kuvituskuva tuo harmaapäinen rouvashenkilö:)
En ole kyseisen profiilin mukainen kuin osaksi, aika yksioikoisesti tämä testi kyllä laadittu mutta ihan mukava tulos. Teen duunarityötä. Rahatilanteeni ei salli ylevämpiä harrastuksia kuin satunnaisesti. Tykkään katsoa myös tosi-tv:tä (Gordon Ramsayn ohjelmia) ja luen lähinnä dekkareita tai rikosromaaneja, mutta Dostojevskin valitsin näistä, koska ainoa jota lukenut vaihtoehdoista (ja minulla oli venäläisen kirjallisuuden vaihe). Miestäni en esim. oopperaan saisi kirveelläkään. Joten kysymykseen, onko sinulla yhteiskuntaluokkasi mukainen maku vastaus on "ei" tämän testin mukaan :)
Olen työtön korkeakulttuurinedustaja ja mielestäni ihmisten luokittelu on typerää ja vanhanaikaista. Etenkin kun Suomessa kenellä tahansa on mahdollisuus kouluttautua koska siitä ei tarvitse maksaa sellaisia summia kuin ulkomailla, täällä on helpompi kenen tahansa olla vaikka mitä.
Hiukan turhan karkea oli jako. Minusta saatiin aktiivinen perinteisen korkeakulttuurin harrastaja. Tosiasiassa en sitä ole, mutta noita muita olin vielä vähemmän.
Ylipäätään on vaikeaa vastata kysymykseen, pidänkö enemmän jazzista ja indiestä vaiko klassisesta. Valtaosa molemmista alkaa jurppia yleensä nopeasti, koska ne ovat turhan kaavamaista tavaraa. Huomaan iän myötä erottavani useimmissa asioissa sen vallitsevan koodiston, jonka mukaan asioita kuuluu tehdä. Eikä se silloin oikein enää paljon anna. En halua osalliseksi tai sivustakatsojaksi näihin pätemiskuvioihin, joita oman ajan taidepuuhiin liittyy, suuntaan tai toiseen. Sen takia olen hiukan allerginen nykymusiikille ja nykytaiteelle, mutta persu entosiaankaan ole. Se porukka kuulostaa natseilta kulttuuripuheineen. Ymmärränhän minä, että taidetta ja musiikkia pitää koko ajan tehdä, vaikka en itse sen yleisönä aikaani kuluta.
Jos olen perinteisen taiteen ystävä enemmän kuin sen uuden, se johtuu siitä, että kun se on jo tehty, minun ei tarvitse miettiä, miten muodikasta se on aikanaan ollut. Sen kestävyys kuitenkin on jo koeteltu. Kuitenkin minua kiinnostaa se, miksi jotkut asiat ovat olleet siihen aikaan tärkeitä ja miten niitä on hahmotettu. Kaikessa taiteessa on kiinnostavaa se, jos siinä onnistutaan herättämään joku tähdellinen oivallus tai kokemus.