Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana
Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…
Kommentit (422)
Mä olin ekalla yksin iltapäivät, olisin voinut mennä samalle pph:lle jossa olin mutta en halunnut me kaikki riiviöt oltiin lähipuistossa ja missä lie kaikki iltapäivät.
11- vuotiaana matkustin junalla yksin ja vaihdoikin junaa välissä- herätyskello oli junanikkunalla.
12- vuotiaana porukat ei saanu mua enää olemaan mökillä joten jäin kotiin, ja söin pääasiassa keksejä, mehukattia ja maksalaatikkoa. Mulla oli tuolloin jo "leikkipoikaystäväkin". :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatko nyt jättää jotain olennaista kertomatta, ap?
Sossu ei taatusti toimi mielivaltaisesti, vaikka toki virheitäkin voi tulla kuten kelle tahansa. Asiaa voisi valottaa, jos kertoisit avoimesti ja rehellisesti, miksi teistä tehtiin lastensuojeluilmoitus.
Kaikki samanikäiset lapset eivät ole samanlaisia. Jospa ulkopuolinen näkee sinun lapsestasi jotakin sellaista, jota et itse huomaa. Kyllä siellä sossun tekojen takana useimmiten on hyvä syy. Ei siellä tahallaan mokata.
Jos olisit lukenut tarkasti ihan itse, tietäisit, että asiakkuutta ei siis syntynyt.
Ei ole kuule mikään ihme, jos joku torvelo ilmoittaa oitis, kun on asiasta kuullut. Ei tarvita kuin kateellinen kotiäiti, joka purkaa turhautumistaan ja surkeuttaan käräyttelemällä muita tehdäkseen itsestään "onnistuneen" ihmisen. Ja kuten niin usein on todettu, on ihmisiä jotka ihan vaan kiusatakseen tekee lasuja ja muita perättömiä ilmoituksia ihmisistä.
Asiakkuutta ei, selvitys kyllä. Perättömät ja typerät ei johda selvitykseen.
Kyllä lasun on aina pakko selvittää, että onko ilmoitus perätön. Eli selvitys tulee, vaikka olisi kuinka keksitty/järjetön juttu. Esim. tapaus, jossa tehtiin ilmoitus siitä, että yli 10v lapsi kuormittuu äitinsä työmatkan aikana, kun joutuu silloin hoitamaan lemmikkiään. Lapsi kuitenkin oli isänsä kanssa tuolloin, eikä yksin, ja eiköhän lähinnä ole etuoikeutettu, kun on saanut lemmikin. Mutta niin vain tästäkin joku tapaaminen sossun kanssa järjestettiin (ja siellä tietysti todettiin, että lapsella kaikki hyvin). Erästä äidin urasta kateellista epäiltiin ilmoituksen jättäjäksi. Nimettömänähän se tietysti oli tehty.
Nimettömän lasun voi tehdä vain tietyt ammattihenkilöt, muutenhan se nimi tulee sinne täyttää netissäkin ja saa sen selville. Reilu ammattihenkilö myös ilmoittaa tekevänsä lasun, ja yleensä esimieheltä tarvii luvan ( pk:n johtaja).
Niinkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei taatusti toimi mielivaltaisesti, vaikka toki virheitäkin voi tulla kuten kelle tahansa. Asiaa voisi valottaa, jos kertoisit avoimesti ja rehellisesti, miksi teistä tehtiin lastensuojeluilmoitus.
Kaikki samanikäiset lapset eivät ole samanlaisia. Jospa ulkopuolinen näkee sinun lapsestasi jotakin sellaista, jota et itse huomaa. Kyllä siellä sossun tekojen takana useimmiten on hyvä syy. Ei siellä tahallaan mokata.
Jos olisit lukenut tarkasti ihan itse, tietäisit, että asiakkuutta ei siis syntynyt.
Ei ole kuule mikään ihme, jos joku torvelo ilmoittaa oitis, kun on asiasta kuullut. Ei tarvita kuin kateellinen kotiäiti, joka purkaa turhautumistaan ja surkeuttaan käräyttelemällä muita tehdäkseen itsestään "onnistuneen" ihmisen. Ja kuten niin usein on todettu, on ihmisiä jotka ihan vaan kiusatakseen tekee lasuja ja muita perättömiä ilmoituksia ihmisistä.
Kyllä lasun on aina pakko selvittää, että onko ilmoitus perätön. Eli selvitys tulee, vaikka olisi kuinka keksitty/järjetön juttu. Esim. tapaus, jossa tehtiin ilmoitus siitä, että yli 10v lapsi kuormittuu äitinsä työmatkan aikana, kun joutuu silloin hoitamaan lemmikkiään. Lapsi kuitenkin oli isänsä kanssa tuolloin, eikä yksin, ja eiköhän lähinnä ole etuoikeutettu, kun on saanut lemmikin. Mutta niin vain tästäkin joku tapaaminen sossun kanssa järjestettiin (ja siellä tietysti todettiin, että lapsella kaikki hyvin). Erästä äidin urasta kateellista epäiltiin ilmoituksen jättäjäksi. Nimettömänähän se tietysti oli tehty.
Nimettömän lasun voi tehdä vain tietyt ammattihenkilöt, muutenhan se nimi tulee sinne täyttää netissäkin ja saa sen selville. Reilu ammattihenkilö myös ilmoittaa tekevänsä lasun, ja yleensä esimieheltä tarvii luvan ( pk:n johtaja).
Joo, tämä kateellinen henkilö oli sellaisessa työssä, jossa voisi varmasti tuon tehdä. Mutta en tiennyt tuota, ettei kuka vaan voi tehdä. Eli tämä vahvistaa epäilyn, että on ollut juuri se epäilty henkilö.
Enää en ihmettele, että lapsista tulee uusavuttomia. Tottakai pärjäävät yksin. Miksi pitää kohdrlla kuin keharia? Ennen oltiin jo ekalta yksin.
Ei 11-12 vuotias ole enää mikään vauva. Meillä oli ip-kerhoa tarjolla eka vuosi. Lapsi jätti omasta halusta sen pois syksyllä eka luokalla, muutaman kk siellä kävi ja soitti päivittäin, saako lähteä aiemmin kotiin. Minä töissä, lapsen isän kanssa ollaan erottu. Hohhoijakkaa. Lapsi tulee koulusta kotiin, ottaa välipalaa (on sovittu mitä), tekee läksyt, soittaa jos on jotain ongelmaa tai asiaa, ja ilmoittaa jos lähtee kavereille. Minä kotiudun töistä ja toisen lapsen tarhasta hausta viiteen mennessä. Ja tää koululainen nyt siis 10 v. Näin menty koko kouluaika, ei ongelmaa.
Niinkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, teillä lastensuojelussa voidaan toki väittää, että vain verkossa tehty ilmoitus kelpaa. Se on kuitenkin täyttä puppua. Nimettömänäkin onnistuu ilmoituksen teko, ja jos lastensuojelu ei siihen puutu, sille voi käydä huonosti, jos jotakin lapselle tapahtuu ja se nimetön ilmmoittaja pystyy osoittamaan, että on tehnyt ilmoituksen. Lapsen pelastaminen ei voi olla kiinni muotoseikasta. Yksityishenkilön ei voi edellyttää tietävän kaikkia kommervenkkeja. Jos seuraat tätä palstaa, niin sitten tiedät senkin, että kaikki eivät pysty lukemaan otsikkoa pidempää tekstiä, joten ...
Pyöritään saman ongelman parissa kuin poliisissakin. Jotkut vain tekevät ilkeyttään ilmoituksia, joihin poliisi sitten joutuu tuhlaamaan aikaansa kerta toisensa jälkeen ja väärän syytöksen kohteena olevat samoin.
Mutta kaikki on vaan selvitettävä ja arvioita onko syytä jatkokäsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran vouhottaa täällä aloittaja yksipuolisella tekstillään. Miten onkin taas käynyt niin, että täydellinen ihminen on tekemisissä lastensuojelun kanssa. Sossu ei viranomaisena voi kommentoida asiaa, joten helppo täällä vouhottaa. Voisiko aloittaja rauhoittua, kasvaa aikuiseksi ja myöntää virheensä?
Minkä virheensä? Hänhän kertoi, ettei mitään seurauksia ollut eli asiakkuutta ei syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne on kerääntynyt katkeria mt-potilaita, jotka vastustavat sossuja. Hankkikaa elämä.
Taisin nähdä sut justiisa salessa lappamassa halpaa olutta ja sidukkaa koriin.
Taitaa olla rankka elämä...
Miksi olutta ostavilla lukee jonkun yrityksen nimi vaatteissa tai on harmaa tukka.
Kun minun nykyään 26-vuotias siskopuoli oli 15-vuotias, oli meidän isä sitä, mieltä, että hän oli liian pieni viettämään yötä yksin kotona, jos vanhemmilla olisi ollut joku meno pitkän matkan päässä.
Kouluikäinen voi mun puolesta olla yksin; ne on vain koulutettava siihen ensin. Ei ollut ongelma kun olin itse lapsi. Ihan normaalia. Vieköön sen lapsen sitten jonnein jos ei kelpaa, ja katsotaan kumpi on parempi ratkaisu. Usein sitä on muihinkin aikoihin poissa, kuten aamulla, illalla.
Viikonloppua varten voi sitten funtsia asiaa lisää, ja nuorempien suhteen samaten lastenvahti. Ihan rutiinia.
Kun minun 26-vuotias siskopuoli oli 17-vuotias, ei meidän isä antanut hänen matkustaa 300km päähän bussilla /junalla. Itse matkustin saman matkan yksin 12-vuotiaasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu on yksinkertaisesti väärässä. Valita sen esimiehelle. Mulla ekaluokkalainen erityislapsi, eikä meidän koululla ole edes ipkerhoa kuin 14.30 asti, joten on pakko olla yksin kotona iltapäivät aina välillä. Ei ketään voi velvoittaa jäämään tässäkään tilanteessa töistä pois.
No kyllä voi velvoittaa. Sitä varten on osittainen hoitovapaa. Hoida lapsesi äläkä valita.
Olen lueskellut kommenttejasi. Haluan vain sanoa, että on ikävää, että jäit lapsena vaille rakkautta ja hoivaa.
On vaan älytöntä, että kommentoit jokaista juttua ikään kuin niissä olisi kysymys sinun omasta tapauksestasi.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä osaisi omaa 11-vuotiasta jättää koko päiväksi sairaana yksin. Ikävää jos joku jätetään.
Sossuthan keskustelee lapsen kanssa kahdestaan. Ehkä lapsi on sanonut heille, että ei haluaisi olla aina pitkiä iltapäiviä yksin. Vanhemmat painostavat olemaan "reipas" eivätkä näe vaihtoehtoja tai mitään ongelmaa, niin ei heille voi sanoa. Sossu sitten yrittää pitää lapsen puolia.
11-vuotiaathan rakastaa olla yksin, etenkin jos on yhtään introvertti, tai jos talo on yleensä muuten täynnä elämää. Saa hetkeksi heittää kodin tiukimmat säännöt narikkaan, pelata tai kuunnella musiikkia ilman kuulokkeita, laulaa ja viheltää, röhnöttää ja piereskellä vaikka olkkarin lattialla tai muuten vain käyttää tyhjää kämppää hyväkseen ilman, että siinä on joku vieressä mussuttamassa ja töllöttämässä.
Ihmettelen kovasti tätä väittämää, että toisella kymmenellään oleva henkilö persoonastaan huolimatta todnäk ahdistuu, menee neuvottomaksi ja kokee turvattomuutta sekä on isossa riskissä joutua pulaan, jos aikuisen hoivaava varjo ei jatkuvasti kummittele siinä selän takana.
Murrosiässä täytyy sitten kasvaa käsilapsesta nuoreksi aikuiseksi ihan parissa vuodessa, jos 15-16-vuotiaan kuuluisi olla kykeneväinen asumaan omillaan, mutta vasta 12-13-vuotias voi poistua muualle aikuisen välittömästä valvonnasta.
Tuota ap:n poikaakin moni sossua puolustanut pitää luuserina, jos ei asu 9v päästä omillaan
Vierailija kirjoitti:
Alle 12 vuotiaan yksinolon kotona voi kiertää niin että kotona esim keittiössä on tabletti videopuhelulla työpäivän auki, samoin työpaikan työpöydällä on tabletti auki, jos lapsella tulee asiaa on yhteys päällä kokoajan ja samalla vanhempi kuitenkin kuulee kodin äänimaailman että kaikki on kotona ok. Enempää ei voi sossu vaatia parista tunnista koulupäivän jälkeen, ja tuskin on ylivoimaista työnantajalle jos kesken päivän sanoo lapselleen moikka kun koulusta saapuu ja taas työt jatkuu. Yhteys voi myös olla kotoa isovanhempiin.
Tämä se avokonttorista enää puuttuukin. Suora yhteys kaikkien mammojen kotien äänimaailmaan.
No sossuna ajattelen, että ekaluokkalainen voi olla yksin päiväaikana ja työvuorojen aikana. Eskarilainen yövuoroiksi vuoropäiväkotiin. Jos teidän Sossu on eri mieltä, niin pyydä perhetyö joka päivä 11-17, koska lapsi ei sossun mielestä voi olla yksin. Perhetyöhön sisältyvä toimintaraha menee sitten hoplopin pääsylippuihin ja vaikka leivontaan, onhan se mukava, että lapsi opettelee aikuisen seurassa asioita. Luultavasti Sossu muuttaa mielensä, kun pyydät perhetyötä (perheelle ilmainen).
5.- luokkalaisen äitinä tiedän, että pitkät yksinolot eivät ole mukavia, mutta onhan sitä käytävä töissä.
Tosi outoa. Itse tuon ikäisenä olin usein yksin kotona koulun jälkeen, vanhemmat tuli yleensä neljän aikoihin. Jääkaapissa oli aina ruokaa ja välipalaa, laitoin aina viestiä kun olin päässyt koulusta kotiin. Usein joku kaveri tuli kylään, tehtiin läksyt yhdessä, syötiin ja katsottiin telkkaa. Minusta se oli kivaa ja siinä oppi itsenäistymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt koulupäivän ja vanhempien (päivätyöläisiä) työpäivän päättymisten välisestä ajasta vai vuorotyöläisen työvuorojen aikaisesta yksinolosta (illat, viikonloput)?
Päivätyö on, kotiin tullaan klo 17 jälkeen, joskus menee myöhempään mutta melkein aina jompi kumpi vanhemmista tulee kotiin normaalisti. Lapsi pääsee koulusta klo 12-15 välillä. Sossu oli siis sitä mieltä, että tämä aika on liian pitkä 11v olla yksin kotona. Tietty kesäisin joutuu olemaan kokonaisia päiviäkin ja silloin jos vaikka on kipeänä. Korona-aikaan pikku nuhassakin pitää jäädä kotiin.
Itse ainakin tykkäsin olla yksin kotona lapsena. Olin vanhempien työpäivän ajan kotona yksin kolmosluokkalaisesta asti, kun iltapäiväkerhoa ei enää ollut. En nää miten 11v ei pärjäisi sen aikaa yksin, eri asia sitten jättää yön yli.
Täytyypä jättäytyä valtion elätiksi siinä kohtaa kun lapsi menee kolmannelle. En ihan sellaista urapolkua korkeakoulun penkillä kuvitellut, mutta näinhän on toimittava jos sossu on sitä mieltä…