Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää, kun aina tulee hampaisiin reikiä

Vierailija
06.09.2014 |

Hävettää hammaslääkärissäkin jo käydä, kun luulee jo varmasti, etten hoida näitä ollenkaan.

Mutta mitä voin enää tehdä, kun kaikkeni yritän ja silti on taas reikä, kun särkee?? Kaikki mahdollinen on käytössä niin xylitol kuin hammaslanka ym. ja tietenkin pesen aamuin illoin. Ei ole enää montaa hammasta, jota ei olisi paikattu.

Hermot menee.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]

Dentiplus onkin ihan ollut unohduksissa. Kiitos muistutuksesta, haen sitä heti huomenna.

Ruokavalio on ihan normaali. Ei siis mitään eines/pikaruokahommaa. Säännölliset ruoka-ajat, ei napostelua siinä välillä ja limsaa juon todella harvoin. Mutta mulla on astma ja refluksi ja öisin rutikuiva suu. Tuo suun kuivuminen varmasti tekee paljon, mutta miten sitä muuttaa, kun se vaivaa lähinnä vain öisin?

ap.

[/quote]

Ensimmäiseksi hoida tuo refluksi kuntoon. Kokeile ensin auttaako sinulla pelkästään viljojen (ja soijan) pois jättäminen ja jos ei, niin jätä pahimmat hiilihydraatit pois; viljat, sokeri, peruna, riisi, maissi. Katso muutama viikko mitä tuo tekee. Selvitä syy refluksillesi ja hoida se, on oikeasti monessa tapauksessa ruokavaliolla hoidettava juttu. 

Itselläni ei ole yhtään reikää tullut sen jälkee hampaisiin kun hoidin refluksini. 

[/quote]

On vähän opettelua vielä tuon refluksin kanssa vaikka se on jo pari vuotta ollut. Tai pari vuotta olen siitä tiennyt, vuosia ollut tietämättä. En pääse oikein perille, että mikä tekee oireita, kun ne oireet on niin epämääräisiä ja sekoittuu helposti astmaan. Täytyy varmaan kohta tehdä kuin vauvoille kiinteitä opetellessa, että nollasta aloittaa yksi ruoka kerrallaan... :/

ap.

Vierailija
2/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käytössä? Fluorikin? Fluori vaurioittaa kiillettä ja siten aiheuttaa reikiintymistä, puhumattakaan muista terveyshaitoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista että huuhtelet suun sen jälkeen kun olet inhaloinut. Astmalääkkeissä on paljon sokeria ja nyt iso osa jää suuhusi reikiinnyttämään niitä (jos siis et huuhtele).

Muuten käytä fluorihammastahna kahdesti päivässä ja vaikka Listerine- suuvettä keskellä päivää. (Voit laimentaa Listerineä vedellä  (1:1), teho pysyy silloin lähes samana)

Terveisin Hampulilääkäri

Vierailija
4/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:14"]

Kaikki käytössä? Fluorikin? Fluori vaurioittaa kiillettä ja siten aiheuttaa reikiintymistä, puhumattakaan muista terveyshaitoista.

[/quote]

Höpö höpö

Vierailija
5/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:14"]Kaikki käytössä? Fluorikin? Fluori vaurioittaa kiillettä ja siten aiheuttaa reikiintymistä, puhumattakaan muista terveyshaitoista.
[/quote]

minulle juuri hammadlääkäri suositteli tuota purskutettavaa fluoriliuosta. Ei tarvitse niellä joten ei mene elimistöön.

Vierailija
6/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:12"]

Dentiplus onkin ihan ollut unohduksissa. Kiitos muistutuksesta, haen sitä heti huomenna.

Ruokavalio on ihan normaali. Ei siis mitään eines/pikaruokahommaa. Säännölliset ruoka-ajat, ei napostelua siinä välillä ja limsaa juon todella harvoin. Mutta mulla on astma ja refluksi ja öisin rutikuiva suu. Tuo suun kuivuminen varmasti tekee paljon, mutta miten sitä muuttaa, kun se vaivaa lähinnä vain öisin?

ap.

[/quote]

Ensimmäiseksi hoida tuo refluksi kuntoon. Kokeile ensin auttaako sinulla pelkästään viljojen (ja soijan) pois jättäminen ja jos ei, niin jätä pahimmat hiilihydraatit pois; viljat, sokeri, peruna, riisi, maissi. Katso muutama viikko mitä tuo tekee. Selvitä syy refluksillesi ja hoida se, on oikeasti monessa tapauksessa ruokavaliolla hoidettava juttu. 

Itselläni ei ole yhtään reikää tullut sen jälkee hampaisiin kun hoidin refluksini. 

[/quote]

On vähän opettelua vielä tuon refluksin kanssa vaikka se on jo pari vuotta ollut. Tai pari vuotta olen siitä tiennyt, vuosia ollut tietämättä. En pääse oikein perille, että mikä tekee oireita, kun ne oireet on niin epämääräisiä ja sekoittuu helposti astmaan. Täytyy varmaan kohta tehdä kuin vauvoille kiinteitä opetellessa, että nollasta aloittaa yksi ruoka kerrallaan... :/

ap.

[/quote]

Itse annoin oman refluksini mennä niin pahaksi ettei kertakaikkiaan pystynyt enää olemaan sama mitä söi. Noin mun oli tuo ruokavalion etsiminen tehtävä, lähes kuten vauvalle. Ihan kunnon eliminaatiodieetti. 

Osa ruoka-aineista voi aiheuttaa oireita hyvin pitkällä aikavälillä, jopa 10 päivän viiveellä. Itse saan esimerkiksi soijasta vasta 3 päivän kuluttua ihan valtavat refluksioireet ja tuota ennen ei mitään. Nämä on hyvä huomioida. 

Itse lähdin SCD - ruokavalion rungolla. Tuo on suolistosairaille räätälöity ruokavalio. Tuosta otin tietysti vielä pois kaikki jotka tiesin pahentavan refluksia. Aloitin tuon vielä keittopaastolla. Hyväksi koettu eikä mennyt kauaa kun oireet sain kokonaan pois. 

Astma ja refluksi kulkee monesti käsikädessä. Jotkus saa astmansakin hoidettua ruokavaliolla. Joskus puhutaan ns. vehnäastmasta tai lehmänmaitoastmasta.

Vierailija
7/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli maininnut tuosta fluorittomasta hammastahnasta. 

Mainitsin että ei ole tullut yhtään reikiä sen jälkeen kun hoidin refluksini. Samaan aikaan vaihdoin muuten hammastahnan fluorittomaan. Voi johtua hyvinkin myös siitä. Lisäksi ei ole kertaakaan tarvinut käydä poistamassa hammaskiveä sen jälkeen vaikka tuota ennen oli säännöllisesti aina hammaskiven poisto. Voi muuten hyvinkin pitää paikkansa että fluori vaurioittaa hammaskiillettä, en ihmettelisi yhtään. :D On tuo sen verran hullu tuo terveyslaitos. (Viittaan refluksitaudin hoitoon joka on koululääketieteen puolella ihan päälaellaan) 

Vierailija
8/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:12"]

ap.

[/quote]

[/quote]

ap.

[/quote]

Itse annoin oman refluksini mennä niin pahaksi ettei kertakaikkiaan pystynyt enää olemaan sama mitä söi. Noin mun oli tuo ruokavalion etsiminen tehtävä, lähes kuten vauvalle. Ihan kunnon eliminaatiodieetti. 

Osa ruoka-aineista voi aiheuttaa oireita hyvin pitkällä aikavälillä, jopa 10 päivän viiveellä. Itse saan esimerkiksi soijasta vasta 3 päivän kuluttua ihan valtavat refluksioireet ja tuota ennen ei mitään. Nämä on hyvä huomioida. 

Itse lähdin SCD - ruokavalion rungolla. Tuo on suolistosairaille räätälöity ruokavalio. Tuosta otin tietysti vielä pois kaikki jotka tiesin pahentavan refluksia. Aloitin tuon vielä keittopaastolla. Hyväksi koettu eikä mennyt kauaa kun oireet sain kokonaan pois. 

Astma ja refluksi kulkee monesti käsikädessä. Jotkus saa astmansakin hoidettua ruokavaliolla. Joskus puhutaan ns. vehnäastmasta tai lehmänmaitoastmasta.

[/quote]

Kiitos, täytyy googlettaa heti tuo SCD.

aap.

Vierailija
9/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluori on myrkky, joka kerääntyy elimistöön. Katsokaa, ettei lapsillenne hampaita fluorata hammaslääkärissä. Itse voitte päättää, mitä siellä tehdään. Älkää missään nimessä kuunnelko niiden  neuvoja.

Vierailija
10/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi hoida tuo refluksi kuntoon. Kokeile ensin auttaako sinulla pelkästään viljojen (ja soijan) pois jättäminen ja jos ei, niin jätä pahimmat hiilihydraatit pois; viljat, sokeri, peruna, riisi, maissi.

[/quote]

Milloin on refluksitaudin hoitoon kuulunut tuollainen ruokavalio? Vähän tuntuu kuin taas joku karppausintoilija olisi tunkeutunut ketjuun.

Normaalisti suositellaan vähentämään tai luopumaan sitrushedelmistä, kahvista, teestä, mausteisista ruuista jne.

Vierailija
11/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sille hampulilääkärille luettavaa.

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/fluori-suuri-valhe-2/

Vierailija
12/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:54"]

Tässä sen näkee, ne hampaat pitää suojata kariesbakteerilta lapsena! Vertailun vuoksi, pesen kyllä kahdesti päivässä hampaat, mutta mitään muuta en tee; ei yhtään reikää ikinä. Ja ap, en siis tarkoita pahalla ja olen pahoillani puolestasi. Toivon vaan, että vanhemmat ottavat tosissaan lastensa hampaiden suojaamisen kariesbakteerilta.

[/quote]

Hampaita ei voi suojata kariesbakteerilta. Sen saa jokainen johonkin aikaan varhaislapsuuttaan. Sen saa kun käyttää samaa lusikkaa, mukia, äiti maistaa lapsen ruokaa onko liian kuumaa, suukottelu... Näitähän on. Minkälaisessa muovikuplassa olet itse kasvattanut lapsesi karieksen pelossa?

Vierailija
13/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutikuivan suun vuoksi kannattaa syödä apteekissa myytäviä suuta kosteuttavia tuotteita.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?catalog=yasalescatalog&productid=2107100(yabasecatalog)&category=suujahampaat(yasalescatalog)/kuivasuu(yasalescatalog)

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/XEROSTOM-PASTILLI-KUIVALLE-SUULLE-30-TABL

http://www.apteekkituotteet.fi/BioXtra-kosteuttava-geelisuihke-50-ml

Suuhygienisti suositteli minulle öljypurskutusta. Kookos- tai seesamiöljyä ruokalusikallinen suuhun ja jopa parinkymmenen minuutin purskutus. Tehokas keino välttyä hammaskiveltä. Hän suositteli sähköhammasharjan ja ienväliharjojen käyttöä.

Kiitettävää, että hoidat hampaitasi noin huolellisesti.

Vierailija
15/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödä tai käyttää.

Minulla on kuiva suu syöpälääkkeiden vuoksi, joten ymmärrän hyvin ikävän tilanteesi.

Vierailija
16/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:34"]

Ensimmäiseksi hoida tuo refluksi kuntoon. Kokeile ensin auttaako sinulla pelkästään viljojen (ja soijan) pois jättäminen ja jos ei, niin jätä pahimmat hiilihydraatit pois; viljat, sokeri, peruna, riisi, maissi.

[/quote]

Milloin on refluksitaudin hoitoon kuulunut tuollainen ruokavalio? Vähän tuntuu kuin taas joku karppausintoilija olisi tunkeutunut ketjuun.

Normaalisti suositellaan vähentämään tai luopumaan sitrushedelmistä, kahvista, teestä, mausteisista ruuista jne.

[/quote]

Koululääketiede ei tunne hoitoa refluksitautiin eikä varsinaista syntymekanismiakaan. Eli lääketieteellä ei ole tarjota refluksiin kuin loppuelämän happosalpaaja lääkitys joilla yritetään pitää oireet kurissa. Jos lääkkeet ei auta niin leikkaus jossa vatsalaukustasi tehdään ns. takaiskuventtiili ruokatorveen jolla kiristetään löysää ruokatorven sulkijaa. Tässä leikkauksessa on todella isot riskit eikä tulos monestikaan ole pysyvä. Yhdellä tuttavalla meni leikkaus niin ettei voinut enää syödä mitään kiinteää ja kaikki ruokailu piti tehdä makuu asennossa. - Eli ei missään nimessä hyvä vaihtoehto. Itse kuuluin mm. siihen joukkoon joilla lääkkeistä ei ollut huomattavaakaan apua joten vaihtoehtoja oli etsittävä fuktionaalisen lääketieteen (luontaislääketieteen) puolelta. Samoin googletella kokemuksia meren toiselta puolelta tuolta isosta maailmasta. 

Pikkuhiljaa alkoi löytymään selityksiä, kokemuksia ja ruokavaliota joilla moni kertoi saaneensa refluksin hoidettua. Tällaisessa tilanteessa on ihan sama vaikka kirjoituksen olisi kirjoittanut joku " karppausintoilija" sillä sinulla ei todellakaan ole paljon vaihtoehtoja, kaikki on kokeiltava. 

Tuo mainitsemasi "refluksiruokavalio" aiheuttaa refluksikolle refluksioireita mutta ne ei ole refluksitaudin aiheuttajia eikä niillä hoideta refluksia. Omalla kokemuksella pystyn sanomaan että kun varsinaisen aiheuttajan löytää ja poistaa, ongelmaa ei ole enää kahvin, teen, sitrushedelmien jne. kanssa. 

Karppauksessa mätetään lihaa ja rasvaa ja pyritään laihduttamaan. Vhh- ruokavaliossa poistetaan pahimmat hiilihydraatit jotka muuttuvat elimistössä sokeriksi ja näin ruokkii huonoa bakteerikantaa suolistossa -> aiheuttaa kaasua -> aiheuttaa painetta joka työntää suolahappoja ruokatorveen = refluksi. Tähän yhtälöön koululääketiede määrää happosalpaaja lääkeet joka minimoi ihmisen oman suolahappotuotannon eikä suolahappo pääse enää ns. steriloimaan ruoan mukana tulleita bakteereitä jotka näin ollen pääsee jälleen suolistoon ja oravanpyörä on valmis. 

Tiivistettynä näin. 

Itselläni ongelman ydin oli viljoissa joka sai ohutsuoleni tulehtumaan. Siellä missä on tulehdus siellä on bakteereita. Ohutsuolentulehdus oireili refluksina jota lääketiede hoitaa omana sairautena vaikka todellisuudessa on oire. 

Eli vähähiilihydraattisen ruokavalion tarkoituksena tässä tapauksessa on suoliston bakteerikannan tasapainottaminen jonka lisäksi kannattaa syödä myös maitohappobakteereita. Ruokavalion tarkoitus ei ole olla loppuelämän kestävä vaan normaaliin ruokavalioon palataan pikkuhiljaa mikäli oireet pysyvät poissa. 

SCD- ruokavaliolla tarkoitus olisi etsiä mahdollinen allergian - tai ruoka-aine yliherkkyyden aiheuttaja eli toimii eliminaatiodieettinä jolla poistetaan ensin oireet, ja uusia ruoka-aineita lisätään pikkuhiljaa. 

Ihan sama mikä intoilija on jos ruokavalio toimii. Sen voi jokainen kokeilla omalla kohdalla itse eikä maksa paljon. Huom: Tällä ei myydä mitään. 

Vierailija
17/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hammashoitaja ja näen työssäni potilaita jotka tekevät kaikki mitä suositellaan ja silti saavat reikiä. Usein syynä on se, että harjaustekniikka on kaamea. Harjalla sohitaan sinne tänne, harjakset eivät ota kunnolla kontaktia hampaaseen ja osa hampaista jää kokonaan harjaamatta. Ja aikaa ei käytetä tarpeeksi. Tässä auttaa vain se, että potilaalle annetaan harjausopetusta kädestä pitäen.

Minun on turha alkaa tässä selostaa oikeaa harjaustekniikkaa, koska teoria ei auta näitä potilaita, vaan ainoastaan kädestä pitäen opastus.

Kehottaisinkin ihmisiä joille aina vain tulee reikä, pyytämään hammaslääkäriltä harjaustekniikan tarkistusta, vaikka hygienistilta tai hoitajalta.

Vierailija
19/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monilla refluksipotilailla auttaa laihduttaminen, jos vyötäröllä lyllyy ja tytisee.

Pääsin eroon inhottavasta refluksista, kun laardia lähti reippaasti ruokavaliomuutoksen ja liikunnan vuoksi.

Vierailija
20/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppui hampaiden reikiintyminen tyystin kun lopetin mehujen päivittäisen juonnin. Janojuomaksi vesi, ruokajuomaksi maito ja reikiä ei ole tullut yli kymmeneen vuoteen vaikka niitä sitä ennen tuli 1-2 / vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi