Mitä ihmettä teette näille kaikille omenoille?
Niihin hukkuu kohta. Kokoajan tulee lisää ja lisää. Meillä on pihakompostori, sen oon tunkenut jo ihan täyteen. Sitten oon vaan tunkenut niitä mustiin roskasäkkeihin. Niitäkin rupeaa jo olemaan... Ystäville ei niitä oikein kehtaa antaa, koska suurin osa niistä on ihan rupisia ja matoisia. :-/ Itselle just ollaan syöntiomenat saatu. Mitä sinä teet näille kaikille ylimääräsille omenoille? Kerro mullekin...
Kommentit (27)
Minä oon lohkonut pakkaseen ihan sellaisenaan ja kuorineen. Kohmeiset omenanlohkot ovat kivaa ja terveellistä naposteltavaa:)
Ei oo mehumaijaa. Pakkaseen ei mahdu, tällä hetkellä liian pieni. Enkä jaksa muutenkaan sataa rupista matoista omenaa ruveta siivoamaan ja pilkkomaan. Mutta kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä. ;-) Ap
Voi kun meidänkin perheellä olisi omenapiha :) Leipoisin lapsille piirakkaa ja tekisin sosetta.
Myös kuivatut omenalohkot on hyviä :)
Ruiskuta omput ja matoja ei ole ensi vuonna.
Minusta on hassua ettet kehtaa tarjota omenoita tutuille koska ne ovat rupisia.
Aika moni vähävarainen lapsiperhe ottaisi mielellään vastaan ilmaisia omenoita, joista voisi tehdä hillot, mehut, soseet, piirakat, lohkoa ja pussittaa pakastimeen ihan sellaisenaan..
meillä päin näkee muovipusseihin laitettuna tien varteen oman kotinsa kohdalle ja lappu "saa ottaa :)"
Oon tehny hilloa, mehua, sosetta, piirakkaa ja ihan vaan viipaloinut pakkaseen. Huonot omenat menee possuille ja hevosille. Mies on vienyt myös metsään kauriille
Olen puristanut mehuksi ja pakastanut. Hillonnut ja keittänyt mehuksi. Tehnyt omenachutneytä. Oman perheen lisäksi lasteni perheille, vanhemmilleni sekä sisaruksilleni. Ja 2 saavillista on tulossa omenaviiniä.
Sori,ohis kyselee.. Jos pakastaa lohkoina, pitääkö kuoria? Sokeroittaa? Ja jos niin paljonko sokrua?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:46"]Hevostalleille?
[/quote]
Hyvä idea. Sieltä pitääkin käydä kysymässä. Aika lähellä meitä onkin yksi hevostalli. Kiitos vinkistä. ;-) Ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:53"]
Sori,ohis kyselee.. Jos pakastaa lohkoina, pitääkö kuoria? Sokeroittaa? Ja jos niin paljonko sokrua?
[/quote]
Mäkin tahdon tietää!
Lohko, käytä minuutti pari mikrossa pakkaa purkkiin ja sokeroi päältä
Soseeksi ja pakkaseen. Sokeria maun mukaan. Namia lettujen, pannarin tai vaikka puuron päällä
Tuoremehut hinta riippuu onko itsellä pullot ja korkit valmiina ja ottaako pastöroitua (siis kuumennettua joka säilyy huoneenlämmössä) vai ihan vaan tuorepuristettua (pakastettavaksi). Muistaakseni litrahinnaksi tuli 50-70 senttiä riippuen kumpaa ottaa.