Mikkelin panttivankidraamastakin on jo 35 vuotta (tapahtui 11.8.1986), mitä muistat siitä?
Minä muistan ne uutiskuvat, jossa auto räjähtää torin laidalla. Tuli lapsen painajaisiin.
Kommentit (73)
En muista siitä mitään, vaikka olin jo 6-vuotias ja muistan muita saman ajan tapahtumia.
Myöhemmin olen lukenut tapauksesta.
Televisiosta seurattiin suoraa lähetystä. Tunnelma oli jännittynyt.
"Mikkelin panttivankidraamaa ei pysty kumittaa
tulikoura tulittaa, summittain, ku huvittaa
kuolleen omaiset jumittaa, oikeuskulut pulittaa
koska saa ampuu, koska ei pitää sydämes punnittaa
tilanteen nollaa poliisien ikioma protokolla
hätänumero nolla nolla kasi kaks nolla"
Muuta en tapauksesta tiedä mutta sanat osaan ulkoa.
Koko juttu alkoi Jakomäen KOP:ista. Muistan hyvin, kun kaveri kävi siinä samassa konttorissa noin puoli tuntia ennen ryöstöyritystä. Nykyisin siinä paikalla on aasialainen ruokakauppa.
Luin tapauksesta lentokoneessa olleesta lehdestä paluumatkalla Italian lomalta. Ei ollut nykyisenlaista liveseurantaa.
Mahdollisesti kuulin siitä uutisissa.
Olin eskarissa.
Joo sehän se auton räjähdys, tapahtui ihan suorassa lähetyksessä uutislähetyksessä.
Ajoivat vanhaa Helsingintietä ja perässä. Katsottiin sukulaisen mökin ikkunasta. Räjäytykseen päätyi.
Minä muistan poliisiautosaattuen, joka seurasi roistoa ja ”panttivankia”.
Olin parikymppinen silloin ja ajattelin, että aika kansainvälistä meininkiä täällä lintukodossamme jossa nyt ei niin paljon tapahtunut silloin.
Tosin Raivo Roosna kumppaneineen oli roosnaillut täällä oliko jo edellisenä vuonna. Pieni järkytys sekin.
Ajoivatko ne Mikkeliin, missä se pankkivirkailija pääsi pois kyydistä?
Just kuuntelin äänikirjan, mä olin aika hyvin unohtanut, mulle jäänyt paremmin mieleen Mika Muranen, Hyvinkään paloittelusurma, Jammu ja Viking Sally.
Olin 21-v ja muistan uutisoinnin aiheesta hyvin.
Täti tuli kylään seuraavalla viikolla ja kertoi löytäneensä ihmisen sormen kadulta. No, totta tai ei, tädin jutuissa on hieman savolaislisää ollut aina... Mutta jäi 7-vuotiaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ajoivatmikkelin keskustaan, torin viereiselle kadulle jossa auto sitten räjähti.
Menin seuraavana aamuna töihin keskustan kauppaan, ja monta korttelia oli suljettu liikenteeltä. Sotapoliisit vartioivat katujen kulmissa.
Muistanpa hyvinkin. Olin päässyt armeijasta paria kuukautta aiemmin ja kävelin about siitä auton kohdalta kossupullo kourassa junalle. Arvoin ennen armeijaan lähtöä, jos olisin vasta seuraavassa erässä mennyt. Silloin olisin saattanut olla tuolla torilla jysähdyksen aikoihin.
M54
Yritin kävellä Mikkelin torin yli kun tulin kapakasta mutta poliisi esti kun toisella puolen toria oli se auto pysäytettynä.
Muistanpa hyvinkin. Olin töissä ja esimieheni vaimo oli panttivankina, se hyvähermoisempi nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstäjä otti kolme pantttivankia, yhden miehen (täysin sivullinen pakkiasiakas) ja kaksi naista (pankkivirkailijoita), ja laittoi panttivankimiehen ajamaan pakoautoa. Naiset istuivat takapenkillä. Naiset pääsivät pakenemaan autosta juuri ennen räkähdystä, miespanttivanki ja ryöstäjä kuolivat räjähdyksessä.
Muistelen, että toimittaja olisi ollut antamassa raporttia kun auto räjähti ja selosti sen siinä sitten. Oli tietenkin tosi hätääntyneen kuuloinen.