Mikkelin panttivankidraamastakin on jo 35 vuotta (tapahtui 11.8.1986), mitä muistat siitä?
Minä muistan ne uutiskuvat, jossa auto räjähtää torin laidalla. Tuli lapsen painajaisiin.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämän päivän poliisin toimintaohjeilla sitä autoa ei olisi ikinä päästetty edes lähtemään Jakomäestä Mikkellin, vaan tilanne olisi ratkaistu paikan päällä.
Olikohan edes tuon ajan ohjeiden mukaista vai pääsikö vahingossa lähtemään? Ymmärtääkseni otti eri auton kuin minkä poliisi tarjosi (jossa oli bensamittaria peukaloitu ja tankki melkein tyhjä).
Eikö nuo lähteneet sen pankinjohtajan audilla?
Vierailija kirjoitti:
Sama vuosi kuin Tshernobyl. Se tuli paljon lähemmäksi vaikka oli fyysisesti kauempana.
Ja eikö se Palmekin am mut tu Tukholmassa helmikuussa -86? Oli tuona vuonna näköjään monta isoa juttua (jotka silloinen lapsikin muistaa), mutta jotenkin näin jälkeenpäinkin tuntuu että nämä olisi tapahtuneet paljon pidemmän ajan aikana kuin alle puolessa vuodessa..
Tulikoura ampui ja sitten auto räjähti Mikkelin torilla.
Apua, mihin on mennyt 35vuotta 🙈
Joo, muistan tuon jutun kyllä, olen ollut 10vuotias.
Meillä oli tapana käydä torilla kahvilla vanhempien kanssa, tuona aamuna ei oltu avattu telkkaria eikä radiota kotona ennen lähtöä ja tosiaan sinne torikahville yritettiin mennä.
Ei ollut kahviot auki torilla, väkeä oli ihmettelemässä ihan valtavasti.
Meiltä oli keskustaan matkaa sen verran, ettei pamaus kuulunut meille asti.
Olin tuolloin 12-vuotias ja muistan hyvin kuinka lehdistö ja tv-uutiset käsittelivät asiaa pitkään. Koko juttu tuntui niin uskomattomalta, koska tuollaistahan tapahtuu vain Hollywood-leffoissa... 5-vuotias pikkuveljeni ei saanut katsoa tai kuunnella uutisia, mutta meitä vanhempia muksuja ei suojeltu asialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tämän päivän poliisin toimintaohjeilla sitä autoa ei olisi ikinä päästetty edes lähtemään Jakomäestä Mikkellin, vaan tilanne olisi ratkaistu paikan päällä.
Olikohan edes tuon ajan ohjeiden mukaista vai pääsikö vahingossa lähtemään? Ymmärtääkseni otti eri auton kuin minkä poliisi tarjosi (jossa oli bensamittaria peukaloitu ja tankki melkein tyhjä).
Auto oli Volkswagen Passat
Vierailija kirjoitti:
Apua, mihin on mennyt 35vuotta 🙈
Joo, muistan tuon jutun kyllä, olen ollut 10vuotias.
Meillä oli tapana käydä torilla kahvilla vanhempien kanssa, tuona aamuna ei oltu avattu telkkaria eikä radiota kotona ennen lähtöä ja tosiaan sinne torikahville yritettiin mennä.
Ei ollut kahviot auki torilla, väkeä oli ihmettelemässä ihan valtavasti.
Meiltä oli keskustaan matkaa sen verran, ettei pamaus kuulunut meille asti.
Mä olin kanssa 10-vuotias tuolloin ja ihan käsittämätöntä on, että tuosta on jo 35 vuotta. Toinen vaan samanmoinen niin me ollaankin 80-vuotiaita (jos luoja suo)..
Elämä on kyllä oikeasti tosi lyhyt tai no ainakin nopsaan kuluva, eikä tästä kannattaisi ainakaan tuhlata minuuttiakaan tällä palstalla olemiseen.
Eli joo. Sanoista tekoihin ja kone menee mulla nyt kiinni. Ainakin vähäksi aikaa ;-)
Olimme kaverini kanssa syömässä Mikkelin keskustassa. Ravintolasta poistuessamme näimme sen poliisiautoletkan kaupungilla ja kirosin, että nyt se ...keleen pankkiryöstäjä on tullut tänne. Olimmehan aikaisemmin seuranneet tilannetta uutisista. Aamuyöllä unen läpi kuulin räjähdyksen ja jotenkin aavistin, että se liittyi tuohon pankkiryöstödraamaan. Aamulla sitten kohtasimme ne karmeat uutiset. Poliisit keräilivät aamulla setelien kappaleita torin ympäristön talojen katoilta.
Kaksi poliisia, jotka toimivat esimiehen käskystä, loukkaantuivat todella vakavasti ja kuin ihmeen kaupalla säilyivät hengissä. Toisen poliisin lapselle oli jo ilmoitettu, että saatat menettää isäsi. Vammat ovat ikuisia ja ovat joutuneet itse taistelemaan korvauksistaan. Aivan käsittämätöntä toimintaa työnantajansa Suomen poliisin taholta. Terveisiä näille hienoille miehille.
Olin nukkumassa ja radioni oli jäänyt auki. Heräsin hätääntyneen miehen selostukseen. Olin ihmeissäni, mikä juttu, onko oikeasti tapahtumassa, Myöhemmin kun olen katsellut uutiskuvia räjähtäneestä autosa, muistikuviin on jäänyt nainen/naiset takapenkiltä jotka selkä kyyryssä juoksivat viime hetkellö poliisien luokse. Etupenkillä muistaakseni istui panttivangeista mieshenkilö , joka ilmeisesti oli liikkumiskyvytön kauhultaan ja menehtyi. Muistan auton nytkähdyksen, ihan kuin olisi vielä harkinnut jatkaa matkaa, siten auto räjähti. Oli se kohahduttava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto oli Volkswagen Passat
Jep, pankinjohtajan auto. Poliisi toimitti kaksikin autoa kaappaajalle, joista molemmista oli tankki melkein tyhjänä mutta mittari näytti täyttä, vaan ne eivät kelvanneet hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tulin sanomattoman murheelliseksi kun näin Hesarissa ryöstäjän kuolinilmoituksen. Häneltä jäi vaimo ja muistaakseni ainakin kaksi pientä lasta. Kamala tilanne.
Kuolinilmoituksessa oli jokin runo lapsilta, siinä oli "ei sovi semmoinen villiminkeille" tjsp, kai se oli jostain lastenkirjasta, etteivät lapset surisi itseään tärviölle.
Olen ajatellut heitä silloin tällöin, että miten mahtaa elämä sujua.
Outoa että on julkaistu.
Olin 8-vuotias ja muistan hyvin nuo uutiset ja videon räjähdyksestä. Muistan kovasti paheksuneeni poliisin toimintaa. Tuolloin luulin, että auto räjähti nimenomaan siitä syystä, että luodit osuivat autossa olleisiin dynamiitteihin.
Ja varsinkin kun miettii, että kuitenkaan tuon panttivankidraaman ja Estonian uppoamisen välillä ei ollut kuin reilu 8 vuotta. Ja nyt sitten ekasta on 35 vuotta ja Estoniastakin jo kohta 27 vuotta..
Tai että Estonian uppoamisen ja WTC:n iskujen välillä oli vain vajaa 7 vuotta..
Ja tuosta 9/11-terroriteostakin on vajaan kuukauden päästä jo 20 vuotta. Ja aasian tsunamista jouluna 17 vuotta.
Aika kuluu jotenkin hassusti. Ei nuo aikanaan tuntuneet noin tiuhaan tapahtuneen.