Mikkelin panttivankidraamastakin on jo 35 vuotta (tapahtui 11.8.1986), mitä muistat siitä?
Minä muistan ne uutiskuvat, jossa auto räjähtää torin laidalla. Tuli lapsen painajaisiin.
Kommentit (73)
Sama vuosi kuin Tshernobyl. Se tuli paljon lähemmäksi vaikka oli fyysisesti kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Sama vuosi kuin Tshernobyl. Se tuli paljon lähemmäksi vaikka oli fyysisesti kauempana.
Palmesta puhumattakaan
Muistan kyllä tapauksen. Täytin sinä syksynä 13. Olimme perheeni kanssa sitä edeltäneenä päivänä palaamassa autolla kotiin lomareissulta. Reittimme kulki Mikkelin kautta ja pysähdyimme siihen torille välipalalle. Illansuussa saavuimme kotiin. Seuraavana aamuna ei oltu vielä kuultu uutisia, kun tapasin pihalla tutun naapurinrouvan, joka alkoi kauhistella, että "ihan kauheaa se mitä Mikkelin torilla on tapahtunut". Olin ekan sekunnin ihan äimän käkenä, kun mieleeni tuli vain, että oliko meidän evästaukomme nyt niin kamala asia ja mistä hän siitä tietää... No, olikin kyse sitten oikeasti kamalammasta asiasta.
Valit. muistan - olin aamulla paikoilla. Onneksi rahalaitos ryöstöjä ei enää tapahdu. Traumaattista osallisille ja omaisille. Tässä tapauksessa uhrien lisäksi, myös poliisimiehistö menetti vahvuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen poliisi oli silloin aivan ulalla koko tapahtuman luonteesta. Tosin eihän aikaisemmin ollut tapahtunut vastaavaa kuin jotain pari lentokonekaappausta 70-luvulla ja ainakin toisesta tehtiin se komediallinen elokuvakin...
Muistan tapahtuman ja minusta tuo oli poliisilta kohtuullisen hyvin hoidettu. Tärkeintähän oli se että ryöstäjä ei onnistu pakenemaan saaliin kanssa, muuten olisi seurauksena ollut hallitsematon pankkiryöstöjen ja panttivankidraamojen vyöry.
Kaksi kolmesta pankkivangista onnistui pakenemaan ja jos kolmaskin olisi ollut 'hereillä', niin tapauksella olisi ollut onnellinen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palmesta puhumattakaan
Niin, olihan se Palme alkuvuodesta.... ja Kekkonen kuoli syyskuun alussa..
Matti Wuori on neuvonantajana ja kielsi poliisia hyökkäämästä. Sittenhän kävi kuten kävi. Wuori menetti luottamuksensa poliisiin kokonaan tuon takia, eikä se enää palautunut koskaan.
Olin Takalan Joren kanssa ryyppäämässä edellisell viikolla vielä Jakiksen suunnalla. Ei puhunut mitään ja vaikutti tavalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palmesta puhumattakaan
Niin, olihan se Palme alkuvuodesta.... ja Kekkonen kuoli syyskuun alussa..
Ja Challenger vuoden alussa
Sääliksi kävi sitä nuorta meistä joka oli pankin asiakkaana ja pakotettu kuskiksi ja joka menehtyi kun auto räjähti. Ne kaksi pankkineitiä jotka oli kyydissä pääsivät vissiin karkuun.
Poliisin maine sai kolauksen koska heitä syytetiin että olisivat toimineet väärin kun avasivat tulen autoa kohti.
Siksi Suomen poliisi ei nykyäänkään ammu rikollisia kadulla vaikka olisivat kuinka vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sehän se auton räjähdys, tapahtui ihan suorassa lähetyksessä uutislähetyksessä.
Tuota noin…se tapahtui aamuyöllä. Silloin ei mitään suoraa uutiskuvaa lähetetty läpi yön. Joten taisi olla nauhoitus sitten uutisissa.
Oli siinä selostaja, joka yllättyi. huudahti AUTO RÄJÄHTI. Ne naiset juoksivat vähän ennen sieltä, kai käski painua ja sit räjäytti.
Se oli pelkkä ääninauha. Ylen mikkeliläinen toimittaja oli kesken vapaaillan saanut tietää tapahtumasta ja haki kotoaan nauhurin ja siihen selosti. Muistaakseni hän oli hieman humalassakin kun oli ollut viihteellä.
Vierailija kirjoitti:
Muistanpa hyvinkin. Olin päässyt armeijasta paria kuukautta aiemmin ja kävelin about siitä auton kohdalta kossupullo kourassa junalle. Arvoin ennen armeijaan lähtöä, jos olisin vasta seuraavassa erässä mennyt. Silloin olisin saattanut olla tuolla torilla jysähdyksen aikoihin.
M54
Mä olin päässyt Helmikuun erässä 86 intistä. Santahaminasta kotiuduin ja tuon kaappausdraaman muistan kuin eilisen päivän. Räjähtikö tuolla sitten vahingossa vai tahallaan, no tuskin olisivat oikeaa paukkua roudanneet mukaansa, jos eivät olisi olleet valmiita noin pelkurimaiseen loppuun.
Valitettavasti tunsin tyypin. Äitinsä oli ihana ihminen. Valitettava tapaus kaikkinensa.
Olin ala-asteella koulussa ja asuin yhdessä Mikkelin naapurikaupungeista. Kyllähän siitä koko kaupunki kohisi, telkkarissa oli uutisissa tietoa ja lapsetkin puhuivat keskenään välitunnilla asiasta. Eräs koulukaveri jonka isä oli poliisi kertoi, että tämä isä ja kollegat oli hälytetty valmiuteen asian tiimoilta, mutta asia sitten ratkesi miten ratkesi ennen kuin ehtivät lähteä matkaan. No tiedä sitten oliko tämä pelkkää löpinää, mutta sellaista se oli silloin.
Muistan nyt en jaksa ketjua selata, mutta tuo oli kai eri juttu kun se yks, missä joku piti panttivankina muutamaa ihmistä asunnossa, ja pari hyppäs partsin kautta ulos. Se, mikä uutisoinnissa joskus osui omaan silmään oli se, että aina kun jossain oli mukana naispuolinen henkilö ja ei vielä eläke ikäinen, häntä kuvailtiin lähes poikkeuksetta sanalla "kaunotar". Sitten kun kuva tuli niin reaktio oli plääh, onks toi muka kaunotar.
Vierailija kirjoitti:
Ajoivat vanhaa Helsingintietä ja perässä. Katsottiin sukulaisen mökin ikkunasta. Räjäytykseen päätyi.
Me oltiin tulossa maalta kotiin Helsinkiin ja tuo letka tuli vastaan jossain Heinolan liepeillä.
Tuttu oli tuo jakiksen pankkikonttori kun siellä oltiin käyty just kesän alussa avaamassa mulle oma tili.
Herranjestas. Tuostakin on tosiaan jo 35 vuotta.. Mihin tämä aika oikein katoaa?
Tulin sanomattoman murheelliseksi kun näin Hesarissa ryöstäjän kuolinilmoituksen. Häneltä jäi vaimo ja muistaakseni ainakin kaksi pientä lasta. Kamala tilanne.
Kuolinilmoituksessa oli jokin runo lapsilta, siinä oli "ei sovi semmoinen villiminkeille" tjsp, kai se oli jostain lastenkirjasta, etteivät lapset surisi itseään tärviölle.
Olen ajatellut heitä silloin tällöin, että miten mahtaa elämä sujua.
Olin 10-vuotias ja uutisointi ahdisti.
Samaistuin takapenkin naisiin, ja mietin, että en olisi ehkä uskaltanut rynnätä ulos autosta poliisin käskyttäessä.
Harva muu uutisointi lapsuudesta ahdisti samalla tavalla.
Olikohan edes tuon ajan ohjeiden mukaista vai pääsikö vahingossa lähtemään? Ymmärtääkseni otti eri auton kuin minkä poliisi tarjosi (jossa oli bensamittaria peukaloitu ja tankki melkein tyhjä).