Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan

Vierailija
15.08.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html

Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.

Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.

Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.

Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.

Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.

Kommentit (697)

Vierailija
81/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta omituisempaa tuossa artikkelissa oli "Miisa puhuu lapselle saamea, vaikka on itsekin oppinut kieltä vasta kuluneen vuoden aikana".

Jos puhuu pelkästään saaamea, on tuo päätös täysin järjen vastainen ja pelkkää erikoisuuden tavoittelua lapsen kehityksen kustannuksella.

No just tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Taitaa olla nyt monenlaisia erikoisuuksia samassa paketissa.

Näin kaksikielisen lapsen äitinä sanon että tuo on typerintä mitä voi olla, puhua lapselle kieltä jota ei itsekään osaa. Meidänkin leikkipuistossa käy isä joka laskettelee rallienglantia jälkikasvulleen, lapset vastaavat aina suomeksi 🤦🏻‍♀️

Sitten kysymys: Mitä vikaa on tavallisuudessa? Miksi pitää olla jotenkin erilainen?

Ai niinkuin Kimi Räikkönen? Sekin puhuu (ralli)enkkua lapsilleen. Ja sekin on VAIN automekaanikko jostain Espoosta. Sinä varmasti kulturellina ihmisenä et voi ymmärtää, mitä hyötyä tuossa kaikessa on. No mä en tiedä, mitä haittaa tuossa on. PS: Näin kaksikielisen lapsen perheessä olen huomannut, että valitettavasti se suomen kieli tuppaa puskemaan läpi, vaikka kokeilisit mitä. 

En tästä vastauksesta ymmärtänyt yhtään mitään muuta kuin sen, että nyt osui kyllä hermoon ja pahasti 🙊

Vierailija
82/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta tämmöset Miisukat saa tehdä omassa parisuhteessaan mitä lystäävät. Itse haluan yksiavioisen suhteen ja jos joku miesehdokas haluaa muuta, on hän vapaa tavoittelemaan sitä, ilman minua kuvioissa. Yksinkertaista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on ihan itse halunnut jatkaa suhteessa. Ei häntä siihen kukaan ole pakottanut. Aikuinen ihminen tekee itse päätöksensä ja vastaa niistä.

Niinpä. Aikuisesta miehestä tehdäön avuton ja tahdoton olento, jolla ei ole vastuuta omista päätöksistä.

Oma mieheni alkoi laatimaan lapsen syntymän jälkeen omia sääntöjä itselleen ja toisenlaisia minulle. Hänelle olisi kuulunut vapaus mennä ja tulla miten haluaa. Minulle taas ei.

Tuo ei sopinut minulle, joten erosin miehestäni, enkä ole katunut.

Eikö sitä voi jo seurustellessa ottaa selville kummankin ajatukset vaikkapa sen mahdollisen lapsen syntymän jälkeen? Mutta ei, pian vaan perustetaan perhe ja samantien rikotaan se.

Vierailija
84/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän pohdinnan jälkeen erosin kun ex-vaimo alkoi vaatimaan avointa suhdetta. Pieniä lapsiakin oli kerätty tekemään jo kaksi. En sitten saanut sitä ydinperhettä mistä aina unelmoin kun hetkeksi mutta ei voi mitään

Vierailija
85/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kovasti koittanut tästä mimmistä tykätä, mutta tekee sen kyllä vaikeaksi. Hillitötä erikoisuuden tavoittelua, jatkuvaa epävarmuutta ja kaiken ahnehtimista. Tuntuu todella raskaalta ihmiseltä.

Vierailija
86/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ns piireihin joissa polyamoria on yleistä, samoihin piireihin myös kuin Nuorgamit kuuluvat somessa jne.

Tämän vuoden kuluessa olen seurannut miten polyamoriaan kääntynyt eronnut kahden lapsen äiti on melkein menettänyt järkensä avoimessa suhteessaan, koko some on sellaista ihme kikkailua ja nokittelua jossa todella huomaa kuka seurustelee kenenkin kanssa, kolmikymppiset naiset kopioivat toistensa tyylejä instassa ja kyräilevät toisilleen. Itketään fomoa ja kipuillaan ja selvästi se homma ei toimi edes välttävästi, kaikilla paha olla ja pää ihan sekaisin, mutta kun on niin nykyaikaa se avoimuus.

Toinen esimerkki tää Emmi, joka ihan tiedetysti painostaa ja kiristää suhteellaan miestään. Miisasta tiedän että panee kavereiden ihastuksia (jos saa kuulla että joku on ihastunut, on käynyt panemassa sitä ihmistä koska poly saa niin tehdä, tiedän kolme tällaista tapausta) ja on todella häijy ihminen.

Kaksi julkisesti avoimessa suhteessa olevaa tuttuani tunnusti että se heidän "kumppaninsa" on naimisissa eikä tiedä mitään puolison suhteesta ulkopuoliseen ihmiseen. Sehän ei ole silloin avoin suhde vaan pettämistä. En tuomitse, ei kuulu mulle, mutta verraten pienestä tuttavapiiristäni 10 ihmistä elää polyn identiteetillä ja kuusi heistä ei pärjää siinä ollenkaan/pettää/tilanne on oikeasti todella toksinen ja toinen osapuoli suostuu miellyttääkseen.

Ja nää kaikki ihmiset on julkisesti tosi rehtejä, avoimen kommunikaation ja vapauden puolestapuhujia, jotka eivät halua vangita ja rajoittaa ketään.

Alan kallistua siihen, että ihan sama mikä suhdemuoto on, se tulvii mustasukkaisuutta, valheita ja kaunistelua julkisesti.

Vierailija
87/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks noi miehet näyttää aina samanlaisilta tällaisissa jutuissa? Aina parta ja pyöreät silmälasit.

Kuulostaa yhteiskuntatieteilijöiltä. Vakosamettihousutkin luultavasti.

Kutsuu ukkoaan Ruuvariksi. Mitä lie tarkottaa.

Vierailija
88/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä heidän tilanne tuntuu aika hankalalta. Jutun mukaan heillä oli vain kevyttä tapailua ja sattui raskaus, joka sitoi selkeästi kaksi toisiinsa sopimatonta yhteen. Toinen haluaa avoimen suhteen, toinen ei. Uskon, että mies jäi suhteeseen vain ja ainoastaan vauvan takia, koska ei halua, että äiti vie pitkään toivotun vauvan pois. Toivottavasti mies ei riko itseään tuossa suhteessa, kun ei selkeästi halua avointa suhdetta. Kaikki elämme vain kerran, joten elämässä kannattaa tavoitella onnellisuutta ja joskus ero saattaa olla oikea ratkaisu.

Vierailija
89/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks noi miehet näyttää aina samanlaisilta tällaisissa jutuissa? Aina parta ja pyöreät silmälasit.

Mietipä sitä.

Luuletko, että yksikään mies, jolla on valinnanvaraa, suostuisi

a) jakamaan naisensa ja

b) ottaisi Nuorgamin naisekseen?  (Jos tämä on siis se sama, joka kirjoittaa itsesääliuhriutumiskolumneja Ylelle).

Noiden miesten täytyy tyytyä, jos tahtovat pesää saada. Siksi.

Ai noita Nuorgameja onkin kaksi. Pahoittelut. Luulin, että näinkin pienestä maasta löytyisi vain yksi tuollainen -ööh, kaunis, tasapainoinen ja luovasti ajatteleva ihminen, jonka sydän on täynnä lähimmäisenrakkautta ja itsekieltäymystä. Mutta se siis kulkee heillä suvussa.

Liikkuuko kukaan saamelaispiireissä, mitä mahtaa poromiehet ajatella näistä saamelaisasian ajajista ja puolestauhriutujista?

Onko noista kumpikaan muuten saavuttanut elämässään mitään, vai ovatko päässeet julkisuuteen vain siksi, että ovat sitä niin kovasti halunneet?

On niitä kolmaskin; Sunna, mutta se ei pidä niin kovaa meteliä itsestään.

Vierailija
90/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa on kertonut ilmoitusluontoisen asian stooreissaan: Häntä on alkanut taas pa net taa pitkän tauon jälkeen.

No niin, jos ne on vielä jouluna yhdessä niin piirrän rastin seinään.

Vierailija
91/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa oli hyvä ajatus ettei vanhempien seksielämä kuulu lapselle. Miten se toimii käytännössä, eikö varmasti koskaan eksy lapsen korviin kun siitä on kuitenkin koko maailmalle kuulutettu ja löytyy äidin nimeä googlaamalla? Emmi on ainakin puhunut seksielämästään tätä juttua paljon yksityiskohtaisemmin.

Vierailija
92/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tuota miestä säälitte? Jos on niin cuck, että tuollaiseen alistuu, niin oma ongelmansa.

Vierailija
93/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon yksinkertaisempiinkin tilanteisiin syntyneet lapset ovat taaperoiässä jo usein vuoroasujia ja vanhemmat ei ees puhu toisilleen.

Vierailija
94/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisahan on seksikäs nainen ja jotenkin tuo kiinnostus vieraisiin tekee tämän naisen entistäkin kiihottavammaksi.

Vierailija
95/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ns piireihin joissa polyamoria on yleistä, samoihin piireihin myös kuin Nuorgamit kuuluvat somessa jne.

Tämän vuoden kuluessa olen seurannut miten polyamoriaan kääntynyt eronnut kahden lapsen äiti on melkein menettänyt järkensä avoimessa suhteessaan, koko some on sellaista ihme kikkailua ja nokittelua jossa todella huomaa kuka seurustelee kenenkin kanssa, kolmikymppiset naiset kopioivat toistensa tyylejä instassa ja kyräilevät toisilleen. Itketään fomoa ja kipuillaan ja selvästi se homma ei toimi edes välttävästi, kaikilla paha olla ja pää ihan sekaisin, mutta kun on niin nykyaikaa se avoimuus.

Toinen esimerkki tää Emmi, joka ihan tiedetysti painostaa ja kiristää suhteellaan miestään. Miisasta tiedän että panee kavereiden ihastuksia (jos saa kuulla että joku on ihastunut, on käynyt panemassa sitä ihmistä koska poly saa niin tehdä, tiedän kolme tällaista tapausta) ja on todella häijy ihminen.

Kaksi julkisesti avoimessa suhteessa olevaa tuttuani tunnusti että se heidän "kumppaninsa" on naimisissa eikä tiedä mitään puolison suhteesta ulkopuoliseen ihmiseen. Sehän ei ole silloin avoin suhde vaan pettämistä. En tuomitse, ei kuulu mulle, mutta verraten pienestä tuttavapiiristäni 10 ihmistä elää polyn identiteetillä ja kuusi heistä ei pärjää siinä ollenkaan/pettää/tilanne on oikeasti todella toksinen ja toinen osapuoli suostuu miellyttääkseen.

Ja nää kaikki ihmiset on julkisesti tosi rehtejä, avoimen kommunikaation ja vapauden puolestapuhujia, jotka eivät halua vangita ja rajoittaa ketään.

Alan kallistua siihen, että ihan sama mikä suhdemuoto on, se tulvii mustasukkaisuutta, valheita ja kaunistelua julkisesti.

Se, jos joku ei halua vangita eikä rajoittaa ketään, tarkoittaa usein sitä, että kyseinen ihminen ei syvällä sisimmässään usko kelpaavansa kellekään sellaisenaan, yksin, epätäydellisenä. Joten sitten muodostetaan tällainen suojareaktio, että en mäkään ketään halua kokonaan itselleni.

Noin muuten kuulostaapa tuo kuvailemasi todella kypsien ja tasapainoisten ihmisten touhulta 🙄 Mistähän kaikesta minäkin olen jäänyt paitsi kun en ole koskaan alkanut polyilemaan vaan olen tällainen taantunut sarjamonogaami.

Tuotahan se usein juuri on. Eivät asetu alttiiksi sille, että saattaisi ihmissuhteissa joutua satutetuksi tai hylätyksi, varmistellaan selustaa. Sinänsä ymmärrettävää, että nuo oudot hissukat, joilla on epävarmuuksia, kääntävät asian ikään kuin vahvuudekseen ja teennäisesti päälaelleen, mutta jessus on väsyttävää ränttäystä, että me tylsät monogaamit olemme aivopestyjä omistushaluisuudessamme.

Olen koettanut seurata heidän elämäänsä tekemättä heistä analyysia, mutta tuo on varmaan oikea päätelmä. Jonkun muun sanomana tunnistan että moni näistä ihmisistä on todella epävarma, ja myös hankala ja uhriutuva sosiaalisesti muuten kuin somessa.

Vierailija
96/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta tuubaa noiden Nuorgamien jutut. Jos rakastat oikeasti, et todellakaan halua mitään avointa liittoa. Kumpikin on sen verran b-luokan typyjä ollut, että joutuivat tyytymään johonkin tylsimysmiehiin. Siksi kuvioihin astuu vapaa suhde. Sillä voi hakea kiinnostavampaa , kun odottaa tossukka. Näin yksinkertaista tämä on.

Oletteko muuten ikinä nähneet polyamoristia, miestä tai naista, joka ilman muuta saisi itselleen kaikilla mittapuilla tasokkaan kumppanin? Ainakin nämä julkisuuten tulevat tuntuvat aina olevan vähän joka tasolla pahnanpohjimmaisia: ei kovin hyvännäköisiä, ei kovin fiksuja, ei kovin menestyneitä, ei kovin tasapainoisia.

Jos nainen on se suhteen polyamorian kantava voima, mies on aina sellainen tossukka, jonka vaihtoehdot on suostua tai olla ilman kokonaan. Jos taas mies on se polyamorisempi osapuoli, naiset on sitä lajia, joiden rahkeet eivät riittäisi sen tason mieheen muilla ehdoilla. Ja aika usein noissa kuvioissa tuntuu myös olevan vallankäyttöä, kyse ei siis ole seksuaalisuuden toteuttamisesta vaan siitä haaremin pyörittämisen nautinnosta. Sukupuolesta riippumatta.

Ihmettelen tuota polyamoriaa siinä mielessä, että jos ihmisellä on työ, parisuhde, harrastuksia, ystäviä, perhe, missä välissä sitä ehtii vielä käydä vieraita paneskelemassa? Vai onko se polyamoria sitten niiden harrastus?

Itse olen sillä tavalla vanhanaikainen, että harrastan mieluiten jotain missä ei ole riskiä saada veneerisiä tauteja, ja missä en vahingossakaan aiheuta muille emotionaalista vahinkoa.

Olen pannut (heh) merkille ihan saman, eli sen, miten nämä polyilijat oikeastaan vain todistavat heterosuhteiden muodostumisen lainalaisuudet mitä raadollisimmalla tavalla. Siis sen, että viehättäville/puoleensavetäville tyypeille kyllä löytyy mieluista seuraa, usein varsin helpostikin. Ei tartte tyytyä.

Vierailija
97/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä hyvät ihmiset teidän elämäänne vaikuttaa?

Eläkööt juuri niin kuin tahtoo.

Vierailija
98/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ollut aina vaikea ymmärtää, miten kukaan oikeasti toista rakastava saattaa haluta koskea jotakuta toista. Saati että tuohon Miisan tyyliin painostaa toisen johonkin, mitä tämä ei halua. Tulee paha olokin kun ajattelen itseäni kähmimässä jotain muuta miestä kuin omaani. Se tuntuu todella syvältä ja vakavalta petokselta.

Vierailija
99/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa ei kiihotu juuri lainkaan monogamisessa suhteessa siitä kumppanista, siksi haluaa avoimen.

Moni muu taas kiihottuu, mutta kaipaa jännitystä muualta = pettää.

Avoin suhde on avoin, ei se ole mitään pettämistä. Ihan normaalia, että ei kaikki ole monogamisia.

Vierailija
100/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on ollut aina vaikea ymmärtää, miten kukaan oikeasti toista rakastava saattaa haluta koskea jotakuta toista. Saati että tuohon Miisan tyyliin painostaa toisen johonkin, mitä tämä ei halua. Tulee paha olokin kun ajattelen itseäni kähmimässä jotain muuta miestä kuin omaani. Se tuntuu todella syvältä ja vakavalta petokselta.

Ihmiset on erilaisia.

Mä en ymmärrä, miksi pitää tuomita toiset ihan vaan oman mieltymyksen tai mielipiteen perusteella.

Miisa saa seksuaaliset kiksit muista kuin miehestään, semmosta se on joillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi