Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan

Vierailija
15.08.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html

Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.

Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.

Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.

Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.

Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.

Kommentit (697)

Vierailija
41/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tuo viimenen kirjoittamasi lause. Nimenomaan sun arvoissa,eli ei siis tarkota että se muille olis niin. Ja eihä se mitään pettämistä kyllä ole jos on yhdessä sovittu. Ja muutenki... Kai sitä aikuinen saa olla sellasessa suhteessa ku haluaa.

Joo, kyllä se on meidän länsimaisessa kulttuurissa ollut tuo kahden ihmisen liitto tärkeä arvo. Se on se, minkä varaan rakentuu yhteiskunnan perusyksikkö eli ydinperhe. Ja kyllä muissakin kulttuureissa näin on, ja ihmiset luonnostaan hakeutuu pareiksi yleisesti ottaen.

Tuossa tuo Miisakin niin myöntää, eli haluaa parisuhteen. Vaan hän on keksinyt taas keisarille uudet vaatteet. Eli nyt, kun parisuhteen lisäksi haluaa sivusuhteita mahanpohjaa kutittamaan, ja kutsuukin sitä avoimeksi suhteeksi ja vielä kun kehtaa sen julkisesti tehdä, niin avot - ei voi pettämisestä syyttää. Mun mielestäni meidän kulttuuri on rappiotilassa, ja jokainen on ihan hämmentynyt. Eniten pomppasi silmille, kun Eetu siellä häpeilee. WHAAAT?? Ap

Itse käsitin, että Eetu häpeili niitä kiristyskommenttejaan, ettei ole vauvan kanssa missään tekemisissä jos Miisa ei suostu monogamiseen suhteeseen.

Ihan aiheesta häpeili, vaikka onhan se ihimillistä, että tuollainen aihe voi ”keittää yli”.

Hassua muuten, että tällä palstalla nähdään tuo Miisa jonain kiristäjänä, vaikka tuo Eetu uhkaili hylkäävänsä vauvan.

Säälittävä ketju jälleen kerran.

Vierailija
42/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta tuubaa noiden Nuorgamien jutut. Jos rakastat oikeasti, et todellakaan halua mitään avointa liittoa. Kumpikin on sen verran b-luokan typyjä ollut, että joutuivat tyytymään johonkin tylsimysmiehiin. Siksi kuvioihin astuu vapaa suhde. Sillä voi hakea kiinnostavampaa , kun odottaa tossukka. Näin yksinkertaista tämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis hienoa, jos kerrankin näitä avoimia suhteita käsiteltäisiin silleen, että mietitään mikä oikeus naisilla on painostaa tai suostutella/ympäripuhua miehiä näihin järjestelyihin, etenkin jos nää miehet suhtautuu näihin kielteisesti. Olisi myös mukava, jos näissä jutuissa kysyttäisiin rehellisesti saako mies kuinka paljon seksiä suhteen ulkopuolelta ja onko hän aidosti tyytyväinen tilanteeseensa, tai jos juttu on tehty vain naista haastattelemalla, tältä naiselta painostettaisiin rehellisiä vastauksia näihin. Olisi hyvä myös, jos rehellisesti keskusteltaisiin niistä ongelmista, joita todennäköisesti syntyy kun mies aidosti tahtomattaan saadaan suostumaan kyseiseen järjestelyyn, etenkin jos mies ei saa seksiä tai on selkeästi vähemmän aktiivinen suhteen ulkopuolisessa seksissä verrattuna naiseen.

Mutta koska nämä olisivat asioita joissa voisi tulla esiin naisten epäasiallinen vallankäyttö ja toiminta suhteissa sekä naisten vastuu näistä, ei taida asiaa olla helppo käsitellä nykyaikana. Naisethan eivät koskaan tee mitään itsekästä ja pahaa, hyväksikäytä miehiä suhteissa tai sellaista :)

Tottakai naiset tekee. Aihetta on hankala käsitellä koska naisiin kohdistuva väkivalta on rakenteellinen ja valtava ongelma, ja sitä vasta jotenkin kyetään käsittelemään. Terveeseen itsereflektioon kuuluu kyllä tunnistaa omat virheensä vaikka on nainen. Tämä on tässäkin tilanteessa iso epäkohta, jos mies painostaisi lapsensa äitiä avoimeen suhteeseen näin julkisesti, johan tuohon puuttuisi Naisten Linjakin koska kyseessä on väkivalta. Ja olen itse Naisten Linjalla töissä.

Mitä ihmeen ”painostamista” se muka on, jos ihminen selkeästi ilmaisee, ettei kykene monogamiseen parisuhteeseen?

Reiluahan se on kertoa heti alkuunsa, ja toinen voi sitten valita haluaako sellaista vai ei.

Tämä Eetu halusi.

Eihän hän halunnut eikä halua kunnolla vieläkään, sehän käy tuosta jutusta selvästi ilmi. Hän on suostunut polyamoriaan halunsa vastaisesti.

Vierailija
44/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaika onkin pelkkää pillukullinusnustouhua. Ennen oli elämässä muutakin sisältöä, nykyään ainoastaan tuo, siitä puhuminen, sen kuvaaminen, jne. Olen onnellinen siitä että olen 40v, ja elänyt ihan muunlaisissa kuvioissa.

Minä puolestani olen onnellinen, että olen saanut toteuttaa ihmiselle luontaista seksuaalisuutta vailla mustasukkaista vahtaamista ja omistuishaluista kuristusotetta, jolla yritetään keinotekoisesti pakottaa seksuaalisuus ahtaisiin ja ahdistaviin raameihin. Toki sama on toiminut myös toisin päin: tuon vapauden ja seksuaalisuuden toteuttamisen ilon olen suonut myös muille. 

Vierailija
45/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Emmin miehellä on treffit tulossa, Emmi käyttää ns primäärisuhteen veto-oikeutta ja vaatii perumaan koska hänen mielenterveys rakoilee ja liian rankkaa olla lasten kanssa tms ja miehen pitää jäädä kotiin. Tämä kävi itselle kaksi kertaa, että treffejä ei tullutkaan. Miehensä on tosi mukava mut ihan toivoton tilanne kun heillä ei ole mitään aikatauluja joihin voisi luottaa ja mitään ei voi sopia kun kaikki saatetaan perua heti. Odotan innolla että Eetu tulee Tinderiin, ja voihan sitä vaikka laittaa hälle suoraankin viestiä kun suhde kerran on avoin :) Hauska että kummankin Nuorgamin mies on melko saman oloinen ja näköinen. Kiinnostavia ihmisiä he.

Munattomia partasuteja, mä laitan ne pakettiin! mÄ OON V***U ALFA, MÄ OON LEIJONA. RÄYYHH

Vierailija
46/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa, kun sitoutumiskyvyttömät sarjamonogamistit paheksuu muita :D

Olette vissiin kaikki sen ensimmäisen (seksi)kumppanin kanssa yhdessä ja tulette olemaan koko elämänne, kun on varaa puhua perinteisistä arvoista ja paheksua toisia?

Vierailija
47/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nylläpä taas mammoja ahdistaa toisten ihmisten panemiset.

Kylläpä panijoita ahdistaa itse julkituotujen suhteen yksityiskohtien seuraukset, siis se, että ventovierailla on mielipiteitä ja he keskustelevat niistä.

Vierailija
48/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskollisuus yksiavioisessa parisuhteessa on hieno ideaali kuten kommunismikin - ikävä vain, että nämä toimivat parhaiten paperilla, eivät käytännössä. 

En ole niin ihmisvihamielinen, että uskoisin ~30 %:n ihmisistä olevan pahoja ihmisiä erehtyessään joskus elämänsä aikana vieraisiin. Paljon järkeenkäyvämpi selitys on romanttisen parisuhdeideaalin epärealistiset ja todellisuudelle vieraat uskollisuusodotukset, jotka viis veisaavat ihmisen seksuaalisuuden perimmäisestä luonteesta.

Seksuaalisuuden luulisi olevan iloinen asia - ei vallankäytön, vahtaamisen ja kieltojen temmellyskenttä.

No valaisepa meitä tästä ihmisen seksuaalisuuden perimmäisestä luonteesta 🙄

Sinun mielestäsi vieraissa käyvät ovat pahoja ihmisiä? Vai ajattelitko, että houkutus vieraissa käyntiin ei liity mitenkään seksuaalisuuteen?

Vierailija
49/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tyypit nyt taitavat olla vähän latvalahoja monellakin tavalla, mutta ei nyt samalla tarvitse tuomita kaikkia avoimissa suhteissa tai monisuhteisesti eläviä. On meitä ihan suht normaaleitakin joukossa. :)

Vierailija
50/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Kun mormoniukolla on neljä pantavaa reikää yksipuolisesti, akat kuuluttaa suurta vapaata valintaa. Heti kun nainen itse haluaa valtaa, alkaa moralisointi ja loppuu seinään se liberaali lässytys vapaista valinnoista ja kaikenlaisista perheistä. Missä suvaitsevaisuutenne? Onhan miehilläkin monia akkoja, ei kukaan mitään sano.

No tämä(kin) ketju on täynnä naisia, jotka vihaaavat naisia.

AP etunenässä.

Näille on erityinen paikka helvetissä!

Vierailija
51/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi että, Miisa on viimeisen vuoden aikana vaivautunut opettelemaan saamea, ja puhuu sitä vaavilleen. Vähemmistöaktiivisuus velvoittaa, ja siitä saa lisätäytettä artikkeleihin.

Aivan kuin avoin suhde, silläkin saa sivun täytettä artikkeleihin. 

Vierailija
52/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaika onkin pelkkää pillukullinusnustouhua. Ennen oli elämässä muutakin sisältöä, nykyään ainoastaan tuo, siitä puhuminen, sen kuvaaminen, jne. Olen onnellinen siitä että olen 40v, ja elänyt ihan muunlaisissa kuvioissa.

Minä puolestani olen onnellinen, että olen saanut toteuttaa ihmiselle luontaista seksuaalisuutta vailla mustasukkaista vahtaamista ja omistuishaluista kuristusotetta, jolla yritetään keinotekoisesti pakottaa seksuaalisuus ahtaisiin ja ahdistaviin raameihin. Toki sama on toiminut myös toisin päin: tuon vapauden ja seksuaalisuuden toteuttamisen ilon olen suonut myös muille. 

Et voi määritellä ihmisen luontaiseksi seksuaalisuudeksi kaikkien kanssa vehtaamista ja nussimisen ympärillä pyörivää elämää. Jos sinä olet tuollainen pillukullinusnus, niin ole ihan vapaasti, ja anna muiden olla rauhassa tyytyväisiä että on saanut elää aikana jolloin touhu ei ollut vielä mennyt tällaiseksi sonnaksi.

Täällähän sinäkin länkytät aiheesta, eli pyörit vieläpä TOISTEN nusssimisen ympärillä :D

Säälittävää

Eri

Vierailija
53/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että molemmilla siskoksilla on samanlainen suhdemalli, josta kummankaan mies ei tunnu oikein pitävän edes.

Emmi on kertonut, ettei heidän avioliitossaan ollut seksiä laisinkaan, koska hän oli haluton. Kaikki miehen tekemiset ja odotukset ahdisti vain häntä eikä seksiä siis ollut. Muut miehet kyllä kiinnosti, joten aloittivat sitten avoimen suhteen.

Minun psyyke ei kyllä naisena kestäisi, jos mieheni toteaisi ettei avioliitossa halua seksiä ollenkaan mutta muuten voidaan jatkaa kunhan seksin voi hakea muualta.

Se on varmaan porokulttuuriin kuuluva piirre tuo lorttoilu. Luonnonkansat on niin villejä ja vapaita. Tokko niillä on mitään avioliittoinstituutiota edes ollut?

Saamelaiskulttuurissa oli kaikki hyvin, oikein ja kohdillaan ennen kuin iso paha kristinusko tuli ja paskoi kaiken. Näin se on aina maailmalla mennyt, etkös ole lehtiä lukenut?

Vierailija
54/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi määritellä ihmisen luontaiseksi seksuaalisuudeksi kaikkien kanssa vehtaamista ja nussimisen ympärillä pyörivää elämää. Jos sinä olet tuollainen pillukullinusnus, niin ole ihan vapaasti, ja anna muiden olla rauhassa tyytyväisiä että on saanut elää aikana jolloin touhu ei ollut vielä mennyt tällaiseksi sonnaksi.

Minulla ei ole tapana tarkastella elämän ilmöitä pelkästään oman napani lähettyviltä toisin kuin sinulla. Ehdottoman yksiavioisuuden ja "kaikkien kanssa vehtaamisen ja nussimisen ympärillä pyörivän elämän" ääripäiden välille kun mahtuu niin paljon muutakin. 

Vierailija
55/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi että, Miisa on viimeisen vuoden aikana vaivautunut opettelemaan saamea, ja puhuu sitä vaavilleen. Vähemmistöaktiivisuus velvoittaa, ja siitä saa lisätäytettä artikkeleihin.

Aivan kuin avoin suhde, silläkin saa sivun täytettä artikkeleihin. 

Sitähän tämä on, huomiota mulle "look at ME, ME, ME". Jos ei taidolla, niin huomiolla otsikoihin.

Mun mielestä surullista, että tästäkin aiheesta kuusi sivua pelkkää shaibaa. Sanat voimaantuminen, misogymia ja muut tyhjänpäiväiset sanat mainittu. Bullshit-bingo on auki.

Vierailija
56/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa suhteessa ollaan ihmisiä, yksiavioisuus ei ole ihmiselle luonnollinen tila vaan se on yhteiskunnan kehittämä asia kuten nyt vaikka vaatteet.

Monogamia ei sovi kaikille mutta ei sovi kyllä polyamoriakaan. Ja no, vaatteetkin ovat ihan järkevä juttu.

Vierailija
57/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan nyt hiukan yksoikoinen olettaessasi, että ihmiset, jotka eivät "toteuta ihmiselle luontaista seksuaalisuuttaan" usean ihmisen kanssa samaan aikaan, olisivat jotenkin sisimmässään ahdistuneita asiasta. 

Vierailija
58/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan nyt hiukan yksoikoinen olettaessasi, että ihmiset, jotka eivät "toteuta ihmiselle luontaista seksuaalisuuttaan" usean ihmisen kanssa samaan aikaan, olisivat jotenkin sisimmässään ahdistuneita asiasta. 

Kovastipa tuntuu ahdistusta mustasukkaisuuden ja vahtaamisen muodossa kuitenkin aiheuttavan. Eikä edes riitä että vahdattaisiin omaa kumppania ja luettaisiin salaa puhelimesta viestit, vaan nähdään kovasti vaivaa myös muiden seksuaalisista edesottamuksista.

Vierailija
59/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta omituisempaa tuossa artikkelissa oli "Miisa puhuu lapselle saamea, vaikka on itsekin oppinut kieltä vasta kuluneen vuoden aikana".

Jos puhuu pelkästään saaamea, on tuo päätös täysin järjen vastainen ja pelkkää erikoisuuden tavoittelua lapsen kehityksen kustannuksella.

No just tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Taitaa olla nyt monenlaisia erikoisuuksia samassa paketissa.

Näin kaksikielisen lapsen äitinä sanon että tuo on typerintä mitä voi olla, puhua lapselle kieltä jota ei itsekään osaa. Meidänkin leikkipuistossa käy isä joka laskettelee rallienglantia jälkikasvulleen, lapset vastaavat aina suomeksi 🤦🏻‍♀️

Sitten kysymys: Mitä vikaa on tavallisuudessa? Miksi pitää olla jotenkin erilainen?

Ai niinkuin Kimi Räikkönen? Sekin puhuu (ralli)enkkua lapsilleen. Ja sekin on VAIN automekaanikko jostain Espoosta. Sinä varmasti kulturellina ihmisenä et voi ymmärtää, mitä hyötyä tuossa kaikessa on. No mä en tiedä, mitä haittaa tuossa on. PS: Näin kaksikielisen lapsen perheessä olen huomannut, että valitettavasti se suomen kieli tuppaa puskemaan läpi, vaikka kokeilisit mitä. 

Vierailija
60/697 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö "parisuhde" sekä avioliitto ole uskontojen keksimiä asioita? Ilman uskontoja me kaikki varmaankin paneskeltais ympäri kyliä, avioliitto ja parisuhde on kuin kahle ihmisille. 

Nyt kun uskontojen merkitys laskee yhteiskunnassa niin onko odotettavissa että vaikka 100 vuoden päästä ei ole enää parisuhteita eikä avioliittoja vaan kaikki elää vapaasti ja ihmisillä on useita kumppaneita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä