Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.
Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.
Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.
Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.
Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Loistavasti kirjoitettu tuo IS:n juttu!
"Ihana Viitta", aahhahhahhahhah, sanoisin jotain mutten naurultani pysty
Huutonaurua. Vihervassarit ilmiantoivat suositun kommentin etusivulta jossa sanottiin, että ydinperhe on ollut tärkeä arvo. Mädättäjillä meni tunteisiin. 🤣🤣🤣🤣
Huutonaurua myös mädättäjämodeille. 🤣
Miisan ig-stoorit ovat täynnä käsittämätöntä ränttäämistä Hesaria vastaan. Millaistahan on elää tuollaisen ihmisen kanssa, jolla on koko ajan menossa jokin elämää suurempi draama ja se kuulutetaan somessa kaikille...
Katoin eilen tuon Miisan dokumentin Katkeamaton. Minusta oli tosi sympaattisen oloinen nuori nainen, oli yllätys miten täällä parjataan. -mummo 65v-
Miisa kertoi oman kertomansa mukaan jo alussa, että on moniavioinen. Eetu taas luuli kai, että kääntää muijan pään toisiin ajatuksiin. Kun niin ei käynytkään niin...
Sitä se teettää kun nainen on kaunis ja itsepintaisesti siinä roikkuu.
Olkoot jokainen mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Miisa kertoi oman kertomansa mukaan jo alussa, että on moniavioinen. Eetu taas luuli kai, että kääntää muijan pään toisiin ajatuksiin. Kun niin ei käynytkään niin...
Sitä se teettää kun nainen on kaunis ja itsepintaisesti siinä roikkuu.
Olkoot jokainen mitä on.
Eetu taitaa lähinnä haluta olla lapsensa kanssa.
Ei voi kuin ihmetellä tätä nykymenoa. Tehdään lapsi vaikkei tunneta kunnolla ja tinderöimään vaan mieli tekisi. Miksi tuosta piti tehdä ohjelma??
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä tätä nykymenoa. Tehdään lapsi vaikkei tunneta kunnolla ja tinderöimään vaan mieli tekisi. Miksi tuosta piti tehdä ohjelma??
Ohjelma tosiaan keskittyi aika suurelta osin tuohon suhdesäätöön, ei siis edes itse raskauteen vaan näiden vanhempien ollaanko vai eikö olla vääntämiseen. Minusta on oikeasti aika ristiriitaista että lähdetään tekemään sarjaa Norjaan muutosta ja saamen kielen opiskelusta, mutta niitä näytetään ohjelmassa hyvin vähän. Sitten kun ihmiset siitä kyselevät, niin loukkaannutaan ja aletaan uhriutumaan kun vähemmistöä taas kiusataan. Opiskelusta ja Norjan maisemista olisi luullut saavan enemmän mielenkiintoista kuvamateriaalia, mutta tätä ei nyt kai saa ääneen sanoa.
Luinko Hesarista vai Yleltä noiden tuottajien kantaa tuohon, että toi dekkarisarja oli suunnattu nuorille. Jotain lähinnä, että Yleisradion tehtävä on tavoittaa eri yleisöjä ja nuoret saa tavoitettua helposti roskaohjelmilla, että noin niinkuin omasta mielestä hyvin meni... että ei haittaa vaikka teema nyt lähti vähän sivuraiteille kun saamelaisuutta ja suomalaistamista edes vähän sivuttiin.. joo Hesarissa se oli. Lisäksi miisaa oltiin pyydetty kommentoimaan, mitä ajattelee saamastaan rakentavastakin taikka negatiivisestakin palautteesta. Hänen kommenttinsa oli, että on pettynyt siihen, että aiheesta tehdään hs:ään juttua. Somessa kuitenkin räyhäsi, että ei olisi saanut kritisoida sarjaa siitä, että siinä keskitytään liikaa hänen yksityiselämäänsä. Valitti kuinka kaikki, jotka olisivat halunneet nähdä ylen tuottamassa enemmän mm. saamelaiskieliä ja suomalaistamista koskevaa materiaalia, ovat ihan ra silti re ppanoita kun eivät pidä miisan yksityiselämänsä esittelyä tarpeeksi kattavana dokumentointia saamelaisuudesta. Joo vähän itsekkäät vibat tulee tuosta naisesta...
Nuori veronmaksaja
Minä ainakin odotin innokkaasti että nyt saa lisätietoa saamen kulttuurista ja kielestä kun ne ihan aidosti innostaa. Mitä sain? Nuoren naisen itkua ja kiukuttelua kun onkin raskaana eikä pääse tinderöimään tai kaljalle. Eikä tätä saa nyt kritisoida yhtään, koska silloin olet rasisti etkä ymmärrä vähemmistöjen asemaa. No kun sitähän tässä juuri yritetään ymmärtää...
Olen itse etelästä Lappiin muuttanut, opiskellut jonkin verran saamelaista kulttuuria ja elämäntapaa sekä vähän kielen alkeita. Minulla ei ole itsellä saamelaisia juuria, mutta olen jostain syystä tosi kiinnostunut pohjoisen luonnosta ja elämäntavasta. Minulla on kunnioitus saamelaista kulttuuria kohtaan ja ymmärrän, millaisia vääryksiä he ovat kohdanneet historiassa. Tiedän myös, että moni saamelainen asuu muualla kuin saamelaisalueilla. Mutta, mutta....
Katselin tätä dokkaria ja heräsi samoja ajatuksia kuin monella muullakin. Olisin kaivannut enemmän keskittymistä saamen kielen opiskeluun Norjassa, (suomalaisen ja saamelaisen identiteetin pohtimista, kaupunkisaamelaisuuden ja perinteisen saamelaisen elämäntavan välistä ristiriitaa vai onko edes sitä tunnetta, opiskelun herättämiä tunteita yms.) omien juurien tutkimista enemmän ja saamelaisen perinteisen kulttuurin opiskelemisen kuvaamista enemmän. Dokumentti keskittyi enemmän tosiaan tämän suhdesäädön käsittelemiseen eikä se minua hirveästi kiinnostanut. Sitä olisi voinut käsitellä kyllä, mutta pienemmässä roolissa ja enemmän omien juurien tutkimista, saamen opiskelua ja identiteetin pohtimista. Se olisi ollut ainakin mun mielestä ihan kiinnostavaa seurattaavaa, vaikka Miisasta nyt en hirveästi niin välitäkään muuten persoonana.
Luulen siis, että moni pettyi siihen, että tätä itse saamelaisuutta ja saamen opiskelua käsiteltiin niin vähän ja isommassa roolissa olikin suhdesäädöt ynnä muut, joita näkee nykyään jatkuvasti eri ohjelmissa. Nuo ensin mainitut taas eivät ole niin esillä mediassa, joten totta kai se kiinnostaa ihmisiä. Moni kuitenkaan ei kauhean hyvin tunne saamelaista kulttuuria ja saamelaisuutta. Jostain syystä silti Miisa ja Yle vastaavat tähän ihmeellisellä kiukuttelemisella, joka antaa aika huonon kuvan. Joo, osa palautteesta varmasti on ollut myös asiatonta, mutta tuntuu, ettei edes asiallisiin palautteisiin haluta antaa vastausta. Dokkarissa olisi mielestäni ollut paljon potentiaalia.
^Lisään vielä kommenttiini, että olen myös miettinyt tuota saamelaisyhteisöjen sulkeutuneisuutta. Ymmärrän, että varmasti historian traumat vaikuttavat ja saatetaan pelätä, että sama toistuu uudelleen. Mutta sitten kun osa valtaväestöstä oikeasti on kiinnostunut aiheesta ja haluaisi tietää lisää kulttuurista aidosti, niin sekin leimataan helposti r*sismiksi, eksotisoinniksi ja syrjinnäksi. Samaan aikaan kuitenkin osa saamelaisista haluaa olla kovasti esillä mediassa ja korostaa saamelaista identiteettiään, mutta jos joku valtaväestöstä haluaisi tietää lisää, kädet puuskassa suututaan ja sanotaan, ota itse selvää, ei ole minun tehtäväni kouluttaa sinua, ei me kaikki eletä tuolla kulttuurissa yms. Voisiko avoimempi suhtautuminen toimia paremmin ja näin lisätä myös valtaväestön ymmärrystä?
T: 700
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin odotin innokkaasti että nyt saa lisätietoa saamen kulttuurista ja kielestä kun ne ihan aidosti innostaa. Mitä sain? Nuoren naisen itkua ja kiukuttelua kun onkin raskaana eikä pääse tinderöimään tai kaljalle. Eikä tätä saa nyt kritisoida yhtään, koska silloin olet rasisti etkä ymmärrä vähemmistöjen asemaa. No kun sitähän tässä juuri yritetään ymmärtää...
Miisahan sai tästä hyvän ja rakentavan kommentin Instagramiin ja eiköhän siihenkin tullut heti muutama intersektionalisti: "Ei ole vähemmistön edustajan tehtävä ottaa enemmistön tunteita huomioon, ennakkoluulot, noita kyselyitä kulttuurisra tulee ihan tarpeeksi!!!111"
Tämä eka kommentoija ei onneksi hämääntynyt, vaan vastasi hyvin ja rakentavasti näihin "syytöksiin." Jos dokumenttia ei olisi mainostettu niin paljon saamelaisuudella, kielen opiskelulla ja juurien etsimisellä, tuskin tämmöistä palautetta olisi tullut. Ja jos varta vasten lähdetään tekemään dokumenttia tästä aiheesta, mainostetaan sitä sillä ja esiinnytään mediassa vahvasti saamelaisena, niin minusta on vähän kummallista olettaa, ettei sitten kukaan "enemmistön edustaja" saisi kysyä mitään eikä olla utelias saamelaisuudesta. Me eletään kuitenkin samassa maassa keskenään, joten eikö olisi parempi yrittää rakentaa siltoja kuin polttaa ne uhriutumisella?
Omituista porukaa ovat saamelaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miisahan sai tästä hyvän ja rakentavan kommentin Instagramiin ja eiköhän siihenkin tullut heti muutama intersektionalisti: "Ei ole vähemmistön edustajan tehtävä ottaa enemmistön tunteita huomioon, ennakkoluulot, noita kyselyitä kulttuurisra tulee ihan tarpeeksi!!!111"
Tämä eka kommentoija ei onneksi hämääntynyt, vaan vastasi hyvin ja rakentavasti näihin "syytöksiin." Jos dokumenttia ei olisi mainostettu niin paljon saamelaisuudella, kielen opiskelulla ja juurien etsimisellä, tuskin tämmöistä palautetta olisi tullut. Ja jos varta vasten lähdetään tekemään dokumenttia tästä aiheesta, mainostetaan sitä sillä ja esiinnytään mediassa vahvasti saamelaisena, niin minusta on vähän kummallista olettaa, ettei sitten kukaan "enemmistön edustaja" saisi kysyä mitään eikä olla utelias saamelaisuudesta. Me eletään kuitenkin samassa maassa keskenään, joten eikö olisi parempi yrittää rakentaa siltoja kuin polttaa ne uhriutumisella?
Se instan kommentti oli tosiaan hyvin ja asiallisesti kirjoitettu ja perusteltu, mutta paskaa tuli niskaan saman tien. Tuosta olen myös samaa mieltä että niitä ennakkoluuloja vastaan olisi varmasti parempi tulla ystävällisesti avaamalla sitä omaa kulttuuria meille tietämättömille mutta kiinnostuneille. Tuollainen hyökkäily ja kiukuttelu vaan lisää niitä ennakkoluuloja. Miisalla olisi ollut nyt aivan loistava tilaisuus olla "yhdistämässä" valtaväestön ja saamelaisten elämää ja kulttuuria, mutta män vähän metsään koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nyt yleistetä yhden henkilön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei kaikki ole tuollaisia kuin Miisa ja siskonsa Emmi. Jostain syystä heidät halutaan esittää saamelaisten edustajina mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei kaikki ole tuollaisia kuin Miisa ja siskonsa Emmi. Jostain syystä heidät halutaan esittää saamelaisten edustajina mediassa.
Kukaan tuskin on niin väittänytkään, mutta noista kahdestahan tämä ketju kertoo. Oletko lukutaidoton vai muuten vaan tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turpa tukkoon narkkari
Mee imemään äitis tissiä.
Loistavasti kirjoitettu tuo IS:n juttu!